Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3357113
kakocavi schreef:Ik weet niet zeker of we elkaar snappen. Wat ik bedoel is dat iemand die lactose-intolerant is melk blijft drinken en daardoor 'leert' ermee om te gaan, als een soort schijntolerantie. Dat kan volgens mij niet wanneer het gaat om een niet werkend gen. Er bestaan ook vormen van 'verworven' intolerantie, die zijn soms wel omkeerbaar. Maar dan is het geen schijn.

Ik snap niet wat je bedoelt met schijn intolerantie. Iemand kan lactase maken of niet. Zo niet = aangeboren intolerant en niet omkeerbaar.

Zo wel dan tolerant, maar afhankelijk van mate van produktie van het enzym en mate van blootstelling. Als je lijf besluit te stoppen, krijg je dat niet zomaar omgekeerd door het te blijven drinken.
Door kakocavi
#3357120
Siberienne schreef:Ik snap niet wat je bedoelt met schijn intolerantie. Iemand kan lactase maken of niet. Zo niet = aangeboren intolerant en niet omkeerbaar.

Zo wel dan tolerant, maar afhankelijk van mate van produktie van het enzym en mate van blootstelling. Als je lijf besluit te stoppen, krijg je dat niet zomaar omgekeerd door het te blijven drinken.
Nee, schijntolerantie, zonder de in. Dus dat je intolerant bent maar door blootstelling eraan kunt wennen. Zie post van frodo quin bovenaan de vorige pagina, daar reageerde ik op. Mijn reactie was dat intolerantie omdat je geen lactase aanmaakt niet omkeerbaar is. Daarna nuanceerde ik dat omdat intolerantie ook andere oorzaken kan hebben, die soms wel omkeerbaar zijn. Zie ook jouw artikel.

Volgens mij zeggen we ongeveer hetzelfde.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3357192
Volgens mij zou het alleen kunnen als je als nooit echt gespeend wordt. Dus van kinds af aan blijft melk consumeren. Niet door het achteraf plots veel te gaan drinken oid.
Als baby zijn we nl allemaal tolerant (logisch ::)) en pas na het spenen en dus het wegvallen van de blootstelling aan lactose treed er intolerantie op, stopt het lichaam dus met lactase aanmaken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door