Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
#3356807
Gezien de trend om huisdieren als surrogaat baby's te behandelen verbaasd de trend me niets. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat de gevolgen van liefde voor die dieren niet hun welzijn bevorderen, denk maar aan de aangeklede hondjes in buggy's (zonder medische reden).

Nu zou ik ook niet snel kaas aan een hond of kat geven, want ja het is dierlijk, maar met een heel andere eiwit samenstelling als vlees en tenzij je een kalfje bent zie ik niet in wat koemelk in je maag doet en het blijft een sterk bewerkt product.

De vrouw die haar honden vegan voert vond ik dan totaal niet tenenkrommend. Ze geeft aan dat het een ideologische keuze is en dat ze niet beweert dat dat hun natuur is, maar haar honden het, voor zover zij merkt, er goed op doen en het verder ook nog goed gaat met de allergieën van de ene hond.

De producenten, nja, die vond ik ook wel tenenkrommend, zowel met de bewering dat hun prakje zo gezond is als het niet erkennen dat carnivore huisdieren van nature vleeseters zijn. In vraag stellen of honden en katten carnivoren zijn is in vraag stellen of de wetenschap levende wezens in categorieën kan onderverdelen en of dieren die gebouwd zijn om andere dieren te eten wel carnivoren zouden moeten heten. Dat mag voor mij prima en kan leuke filosofische discussies uitlokken, maar dan moet je het ook wel op die manier communiceren.
Door src_esther
#3356821
frodo quin schreef:Nu zou ik ook niet snel kaas aan een hond of kat geven, want ja het is dierlijk, maar met een heel andere eiwit samenstelling als vlees en tenzij je een kalfje bent zie ik niet in wat koemelk in je maag doet en het blijft een sterk bewerkt product.
Oh, dus daarom gebruiken boeren anti-drinkbeugels bij volwassen koeien!
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3356870
Lizzy schreef:... gewoon eenvoudig weg gezonde normale rauwe voeding, waar een hond en kat voor gemaakt zijn, dat is ineens luxe? Ach ja...... :-X
Nou, als ik soms de vaak povere inhoud van mijn koelkast vergelijk met de 3 meestal volle -nu overvolle- diepvriezers voor de honden.... :???: :-\ en bedenk dat ik wéér eens geen eten in huis heb voor mezelf... ::) ;D Dán denk ik wel eens dat ik beter/liever hond bij mij ben :biggrin2: Zou iig een gezondere optie zijn...
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3356872
Ruisje schreef:Beste anonieme dierenwinkeleigenaar,

“Hondenvoer bestond vroeger vooral uit droge stof...”
Ik vraag me af wanneer ‘vroeger’ bij u was? Vroeger bestonden honden/kattenbrokken en blikvoer niet. Dat kwam pas op de markt toen de grote voedingsfabrikanten besloten hun afvalbergen om te zetten in geld en brokken gingen bakken.

Volgens u ” schreeuwen grote producenten als Mars (met merken als Royal Canin, Pedigree, Whiskas en Sheba) en Nestlé (Bonzo, Felix, Gourmet) dat kat en hond vleeseters zijn. "Een hoop mensen geloven dat.”
:o :o :o :o
Beste anoniempje, het feit dat een kat en hond weleens een paar grassprieten eet, maakt ze nog geen koe of konijn. En als u zelf een kat gehad zou hebben zou u weten dat die grassprietjes er in z’n geheel van voren weer uitkomen — al dan niet met wat haar. Als u zelf een hond had gehad dan zou u de grassprieten die uw hond gegeten heeft met een poepzakje om uw hand eigenhandig en in z’n geheel uit zijn of haar poepert moeten trekken. Ze komen er hoe dan ook van voren of van achteren weer uit en zien er nog even frisgroen uit als zaten ze nog aan een graspolletje. Het gebit en maagdarmstel van een hond en kat gemaakt is voor prooi, vlees, rauw vlees. VLEES anoniempje, en dat groeit niet aan plantjes!
;D ;D ;D
Door kakocavi
#3356878
src_esther schreef:Oh, dus daarom gebruiken boeren anti-drinkbeugels bij volwassen koeien!
Waar staat dat het voor volwassen runderen is? Staat hier dat het voor kalveren en jongvee is bedoeld die daardoor langer bij het moederdier kunnen blijven. In jouw linkje zie ik grootvee "onder bijzondere omstandigheden" staan, zal dus gaan over gedragsproblemen denk ik.
Overigens nooit eerder van dit product gehoord ook.
Door kakocavi
#3356879
Ik vind het overigens nog geen geldig argument tegen gebruik van zuivel, dat andere dieren het ook niet doen. Wij doen wel meer dingen die andere dieren niet doen.

Ik vind het punt mbt milieu het interessantst. Vind ik wel een interessante, zeker ook omdat orgaanvlees en andere "restproducten" steeds meer hun weg vinden naar de Aziatische markt en er dus in theorie ook mensen gevoed kunnen worden met ons honden- en kattenvoer. Dierlijk eiwit is waardevol. Valt wel weer tegenin te brengen dat het transport daar naartoe ook niet best voor het milieu is. En in principe kan bijna alle wat we honden en katten voeren potentieel naar mensen of vee gaan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3356883
Dieren drinken geen melk van andere dieren omdat ze de kans niet krijgen.
Een kat drinkt nl wel melk als ze kan. Dat is dus geen argument nee. Maar dat wil ook niet zeggen dat het zeker gezond is.

De rest van je bericht begrijp ik niet. Ik vind niet dat mensen aan de andere kant van de wereld meer recht hebben op ons restvlees dan de vleeseters hier. De mensen hier trouwens ook niet, integendeel, want wij zijn omnivoren, geen carnivoren. En voor het milieu is het aan de hond en kat voeren zeker beter.
Door kakocavi
#3356888
pearlsofpassion schreef:Dieren drinken geen melk van andere dieren omdat ze de kans niet krijgen.
Een kat drinkt nl wel melk als ze kan. Dat is dus geen argument nee. Maar dat wil ook niet zeggen dat het zeker gezond is.
Dat eerste is wat ik bedoelde te zeggen. Qua gezond of niet: ik zou zeggen met mate. Het is in de recente geschiedenis eerst heftig gepromoot en daarna verketterd, dat lijkt me geen van beide terecht.
De rest van je bericht begrijp ik niet. Ik vind niet dat mensen aan de andere kant van de wereld meer recht hebben op ons restvlees dan de vleeseters hier. De mensen hier trouwens ook niet, integendeel, want wij zijn omnivoren, geen carnivoren. En voor het milieu is het aan de hond en kat voeren zeker beter.
Vleeseter of niet, een hond of kat kan in principe met veel minder vlees dan ze van de forumleden hier krijgen. En zo zijn er ook genoeg mensen op de wereld met een tekort aan dierlijke eiwitten en vetzuren, juist omdat dit relatief schaars is. Wie meer "recht" heeft op wat, is een punt voor eindeloze discussies. Over het algemeen wordt een mensenleven boven dat van een dier gesteld. Was dat niet zo, dan was er ook geen vleesindustrie. Dat staat dan weer los van de waarde die jij of ik als individuen toekennen aan een specifiek mens of dier.

Qua milieu is het natuurlijk het beste om alles lokaal te houden en alles van een dier te gebruiken. Dat willen we niet, dus je krijgt daardoor allerlei massale voedselstromen: mais vanuit de Oekraïne en soja uit Brazilië naar onze Nederlandse varkens, varkens naar de slacht in Italië, varkensvlees naar Azië. Dat is echter de enige manier waarop de vleesindustrie op deze schaal kan draaien. Doen we alles lokaal, dan is er minder vlees voor ons en ik denk ook minder voor onze huisdieren over.
Door src_esther
#3356928
kakocavi schreef:Waar staat dat het voor volwassen runderen is? Staat hier dat het voor kalveren en jongvee is bedoeld die daardoor langer bij het moederdier kunnen blijven. In jouw linkje zie ik grootvee "onder bijzondere omstandigheden" staan, zal dus gaan over gedragsproblemen denk ik.
Overigens nooit eerder van dit product gehoord ook.
Ik zie geregeld volwassen koeien met zo'n beugel. Ik heb ook volwassen koeien melk zien drinken bij een andere koe.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3356929
src_esther schreef:Ik zie geregeld volwassen koeien met zo'n beugel. Ik heb ook volwassen koeien melk zien drinken bij een andere koe.
Maakt toch ook niet uit?
Bij beide is het mishandeling, naar mijn mening. >:(
Bij kalveren is het nog erger. Bij de moeder blijven maar verhinderen van te drinken. Hoe erg kan het worden?
En nee, men moet me niet uitleggen waarom, dat zie ik zo ook wel in. Ik vind gewoon niet dat je dit dieren kan aandoen. Ze op die manier kan uitbuiten.

En als volwassen koeiendit doen, vraag ik me af waarom of waardoor. Is toch geen natuurlijk gedrag? Dus hoe is dat dan zo gekomen?
De enige goede remedie tegen stalondeugden bij paarden is ook zorgen dat het gedrag nooit ontstaat door betere leefomstandigheden. Ipv achteraf allerlei voor het paard lastige kunstgrepen toe te passen.
Door Lizzy
#3356934
pearlsofpassion schreef:Maakt toch ook niet uit?
Bij beide is het mishandeling, naar mijn mening. >:(
Bij kalveren is het nog erger. Bij de moeder blijven maar verhinderen van te drinken. Hoe erg kan het worden?
En nee, men moet me niet uitleggen waarom, dat zie ik zo ook wel in. Ik vind gewoon niet dat je dit dieren kan aandoen. Ze op die manier kan uitbuiten.

En als volwassen koeiendit doen, vraag ik me af waarom of waardoor. Is toch geen natuurlijk gedrag? Dus hoe is dat dan zo gekomen?
De enige goede remedie tegen stalondeugden bij paarden is ook zorgen dat het gedrag nooit ontstaat door betere leefomstandigheden. Ipv achteraf allerlei voor het paard lastige kunstgrepen toe te passen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Echt van A tot Z. De melk van een koe is voor een kalf. En er zijn echt boerderijen waar de kalfjes lekker bij de moeder blijven zonder deze sadistische martelwerktuigjes. Dus het kan wel. Maar men wil gewoon niet hard genoeg.
Door TomsBorders
#3356958
de reden is dat het kalf dan niet meteen naar de slacht moet, het gaat in principe om stiertjes. dus die worden sneller afgespeend van de moeder maar kunnen er zo nog wel bij blijven, zit niet echt in de koeien wereld dus heb er ook geen mening over omdat ik niet weet hoe het gaat maar in principe is dat de reden omdat ze anders of het kalf moeten slachten of weghalen van de moeder want de industrie is gericht op het groot krijgen van vrouwelijk koeien
Door kakocavi
#3356979
src_esther schreef:Ik zie geregeld volwassen koeien met zo'n beugel. Ik heb ook volwassen koeien melk zien drinken bij een andere koe.
Dat kan, maar dat lijkt me dan een gedragsprobleem. Zoiets zie je in de natuur niet terug.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door