Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3355101
Heeft Leo weer hoor.... Zo mager als een lat. Niet op gewicht te houden (ondergewicht). Hij is 1,87 en weegt gemiddeld tussen de 60 en 63 kg. Dus om een beetje op gewicht te blijven voer ik hem volle yoghurt (met havermout, noten, gedroogde vruchten en vers fruit), olijfolie, roomboter (die plastic boters zijn bij nader inzien - ook Flora niet - echt niet te eten), rauwe noten, af en toe vette vis, brood met van alles erop (appelstroop, pindakaas, kaas, eitje, etc) en vaak met salade. Tussendoor af en toe een Evergreen met rozijnen maar meestal niks tussendoor (hij vergeet zijn tussendoortjes). En avond eten altijd heeeeeel veel groenten, aardappelen, bruine pasta, bruine rijst en meestal iets van notengehakt of een vega-burgertje. Oh, en dan drinkt hij graag een rood wijntje 's avonds (2 glazen) en eet hij daar ook best graag een olijfje of een stukje kaas of een rauw nootje of pindaatje bij (en dan eet hij er 10 he, gaat nergens over). En raad eens wat? Leo heeft een te hoog cholesterolgehalte :-X

LDL is 3,5 mmol/l

Hij is op zijn brood Flora boter gaan smeren (moest van mij :biggrin2: ) en hij vindt z'n brood zo goor dat hij het nauwelijks nog weg krijgt. Kaasjes bij de borrel geschrapt, pinda's geschrapt, volle yoghurt vervangen door magere, pindakaas vervangen door een groentenspread en ja hoor, weer 1 kg afgevallen!

Ja.... En nu?
Door Siberienne
#3355104
Waarom is het geprik? En heeft Leo andere risicofactoren voor hart en vaatziekten?

Het lastige; 90% van cholesterol in lichaam maak je zelf. Dus de spiegel wordt meer door je eigen stofwisseling bepaald dan door wat je eet. Dieet kan niet alles oplossen, de tweede vraag is, is dit een reeel probleem en moet je er echt wat mee...
Door Lizzy
#3355106
Siberienne schreef:Waarom is het geprik? En heeft Leo andere risicofactoren voor hart en vaatziekten?

Het lastige; 90% van cholesterol in lichaam maak je zelf. Dus de spiegel wordt meer door je eigen stofwisseling bepaald dan door wat je eet. Dieet kan niet alles oplossen, de tweede vraag is, is dit een reeel probleem en moet je er echt wat mee...
Nou, Leo had last van hartritmestoornissen, dus als onderdeel van dat onderzoek is zijn bloed geprikt en nagekeken op cholesterol. Ze hebben met alle onderzoeken die ze gedaan hebben niks kunnen vinden (als oorzaak voor de hartritme stoornissen) en hij heeft ondertussen ook nergens last meer van (toen hij daar zo'n last van had, woog hij ook 59 kg).
Door Lizzy
#3355107
judith vd schreef:Hoe hoog is zijn hdl dan?
Dat vroeg ik hem net dus ook, kijkt hij in zijn medisch dossier, staat gewoon niks. Zo irri ::) . Geen idee dus. Maar ik weet nog wel dat hij door de huisarts gebeld werd met "uw cholesterolgehalte is ook goed hoor" - en de cardioloog zei toen "ja, maar dat waren beide bij elkaar opgeteld, uw slechte cholesterolgehalte is te hoog").
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3355109
Lizzy schreef:
Dat vroeg ik hem net dus ook, kijkt hij in zijn medisch dossier, staat gewoon niks. Zo irri ::) . Geen idee dus. Maar ik weet nog wel dat hij door de huisarts gebeld werd met "uw cholesterolgehalte is ook goed hoor" - en de cardioloog zei toen "ja, maar dat waren beide bij elkaar opgeteld, uw slechte cholesterolgehalte is te hoog").
Lekker laten gaan :)
Geen idee waarom, maar cardiologen schrijven liever een recept met kans op bijwerkingen dan naar andere effecten te kijken.
Eventueel eens met de huisarts bespreken een ecg bij klachten, of een 24-uurs ecg, maar ik zou me er niet druk om maken als Leo zich goed voelt

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Door Siberienne
#3355112
Lizzy schreef:Dat vroeg ik hem net dus ook, kijkt hij in zijn medisch dossier, staat gewoon niks. Zo irri ::) . Geen idee dus. Maar ik weet nog wel dat hij door de huisarts gebeld werd met "uw cholesterolgehalte is ook goed hoor" - en de cardioloog zei toen "ja, maar dat waren beide bij elkaar opgeteld, uw slechte cholesterolgehalte is te hoog").

Dan is z’n totaal cholesterol wrschl nog normaal maar de LDL relatief hoog. Cardiologen prikken altijd cholesterol. Weet je, als je al een infarct gehad hebt, dan helpt het om LDL laag te houden. Als er verder nog risicofactoren zijn (roken, weinig bewegen, veel hart en vaatziekten in de familie, vooral als jonge mensen infarcten krijgen dan misschien ook)
Is dit nuchter geprikt? Ik ben sowieso van ‘1 meting is geen meting’ dus misschien eerst maar eens herhalen? Tsja, ik sta zelf nogal sceptisch tegenover het hele verhoogd cholesterol verhaal maar daarmee ga ik wel tegen een hele berg aan richtlijnen in ;)
Ik vond dit wel een leuk stuk https://www.medischcontact.nl/opinie/bl ... maffia.htm
Gebruikersavatar
Door sam28
#3355114
Jeetje, ik zou het niet weten. Ook zou ik nogmaals prikken op hdl en ldl. En zeker ook op schildklierwerking. TSH en T3.
Je zou verwachten dat een vegetariër met een (bijna) ondergewicht, geen te hoog cholesterol heeft. Zou hij misschien iets hebben aan een diëtist? Die kan helpen met op gewicht blijven en cholesterol verminderen.
Als je ondergewicht hebt kunnen hartritmestoornissen ook optreden en dat kan ook met een te snelle schildklier.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3355115
Ik ga met Siberienne mee. Ik heb altijd "geleerd" dat slechts 3% van je cholesterol bepaald wordt door wat je eet en dat als je minder inneemt dan je lichaam vindt dat het nodig heeft, je lijf weer meer aan gaat maken.
Door Lizzy
#3355116
Leo zit nooit....... Dus buiten dat hij minimaal 1,5 uur per dag met de honden wandelt (en die is niet bij te houden he, qua tempo!) heeft hij werk waarbij hij nooit zit en zit hij uberhaupt nooit. Als het niet regent moet ik hem om half 6 echt uit die tuin sleuren. Daarnaast fiets hij regelmatig naar zijn werk (5 km heen en 5 km terug).

Schildklier is ook getest en goed bevonden.

Hij is nuchter geprikt.

Misschien niet verkeerd om over 6 maanden eens opnieuw te laten kijken :-\

Hij is voor zijn ondergewicht bij een diëtiste geweest. Nou, daar werd ik ZO pissig van, die wist niks beters te bedenken dan dat hij Nutridrinks van Nutricia moest gaan drinken tussendoor >:( , vieze gore bocht! Dat was de diëtiste aangesloten bij onze antroposofische huisarts he :-X
Door frodo quin
#3355117
Misschien ben ik verkeerd, maar ik dacht dat plantaardige onverzadigde vetten geen probleem waren. Noten, olijfolie... lijken mij dus geen probleem.

Te hoge cholesterol hoeft inderdaad niet samen te gaan met te zwaar of liggen aan wat je eet. Het kan wel aan de voeding liggen en als ik hoor hoeveel dierlijke vetten hij eet lijkt het mij niet vreemd als dat (deels) de oorzaak is.
Door MillyMol
#3355120
Tja, aan de LDL-waarde alleen heb je niks. Je moet ook de HDL-waarde en de triglyceridewaarde weten om te kunnen berekenen wat de totale waarde is. Het gaat niet alleen om de verhoudingen tussen deze drie, maar ook om een specifiek lipoproteine: het lipoproteïne(a) (Lp(a)).

Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat een te hoog LDL-gehalte in het bloed niet erg is wanneer er daarnaast geen andere risico factoren zijn. Er zijn inmiddels genoeg aanwijzingen tegen die stelling. Dit is wellicht een interessant artikel daarover: https://www.ntvg.nl/artikelen/lipoprote ... e/volledig.

Hoe zit het in Leo’s familie met het cholesterolgehalte en hart- en vaatafdoeningen? Kan het familiair zijn?
Ik zou toch nog een tweede meting laten doen en desnoods nog aanvullend onderzoek, en in afwachting daarvan gewoon eten wat hij gewend was te eten, inclusief al dat gezonde lekkers wat je hem voert. Ondergewicht is ook niet goed.
Door Lizzy
#3355122
MillyMol schreef:Tja, aan de LDL-waarde alleen heb je niks. Je moet ook de HDL-waarde en de triglyceridewaarde weten om te kunnen berekenen wat de totale waarde is. Het gaat niet alleen om de verhoudingen tussen deze drie, maar ook om een specifiek lipoproteine: het lipoproteïne(a) (Lp(a)).

Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat een te hoog LDL-gehalte in het bloed niet erg is wanneer er daarnaast geen andere risico factoren zijn. Er zijn inmiddels genoeg aanwijzingen tegen die stelling. Dit is wellicht een interessant artikel daarover: https://www.ntvg.nl/artikelen/lipoprote ... e/volledig.

Hoe zit het in Leo’s familie met het cholesterolgehalte en hart- en vaatafdoeningen? Kan het familiair zijn?
Ik zou toch nog een tweede meting laten doen en desnoods nog aanvullend onderzoek, en in afwachting daarvan gewoon eten wat hij gewend was te eten, inclusief al dat gezonde lekkers wat je hem voert. Ondergewicht is ook niet goed.
Het totaal cholesterol van Leo was dus goed. Was ook de reden dat de huisarts zei "allemaal prima in orde hoor, met uw cholesterol".

Maar dit artikel is uit 1992.....

Leo z'n vader had trombose en is uiteindelijk overleden aan vaatproblemen. Maar ja............... hij rookte als een ketter...................
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door