Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3355076
Bandit heeft vanochtend lekker in het zand gelegen. Later zag ik dat er allemaal maden kropen (uit de groenbak ontsnapt).

Nou vraag ik mij af: kruipen maden IN je hond?
Zo ja, wat kan ik het beste doen?

Ik vind het een erg naar idee. :(
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3355078
Ik weet niet beter dan dat maden alleen dood/verrot vlees opeten. Daar leven ze van, dus het lijkt mij heel onwaarschijnlijk.

Even gegoogled:

Maden zijn pootloos, meestal wit of geelwit en leven meestal in (semi-)vloeibare stoffen die hen tot voedsel dienen, zoals mest, organisch afval, rottend fruit of rottend vlees. Hoewel sommige vliegen levende larven baren, komen maden meestal uit een ei dat door de vlieg op het voedselsubstraat wordt gelegd.
Door kakocavi
#3355082
Hoe bedoel je in de hond? Onder de huid? Er zijn wel soorten die vlees van nog levende dieren eten, alleen is dat vlees meestal wel afgestorven en afkomstig uit een zwaar verwaarloosde open wond. Ik zou er dus niet vanuit gaan, maar het beestje wel even goed schoonmaken vanuit hygiënisch oogpunt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3355086
Als je hond gewoon schoon is (geen ontlasting in z'n vacht) en geen wondjes heeft, hoef je je geen zorgen te maken.
En ook bij wondjes vb zijn de groene vliegen die eitjes leggen waaruit maden komen gevaarlijker dan maden uit een groenbak tegenkomen.

Maar het zijn wel vieze beesten. :-X
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3355113
Nu, schapen krijgen wel eens myasis, doordat er vliegen eitjes leggen in de wol, die maden vreten zich dan een weg door de huid.
En ja, dat kan ook bij een hond gebeuren (of kat, konijn, noem het maar op) :-\

Bij twijfel beter even je hond goed controleren, ze hoeven maar ergens een klein nat wondje te hebben bijv.
Of een heel natte vacht die in de zomer als het warm is niet goed droogt.
Door suzanne 1
#3355124
De hond van mijn schoonouders (langharige sint bernard) heeft ooit eens onder de maden gezeten. Die lag altijd buiten en bleek een hotspot te hebben. Daar hebben vliegen dus lekker eitjes in gelegd en de arme hond krioelde van de maden. Heb hem op zijn kop, staart en poten na helemaal kaal geschoren. Je kreeg ze gewoon niet uit zijn vacht. Maar onze honden lagen gewoon bij hem/tegen hem aan en die hadden nergens last van. Dus als je hond geen wondjes heeft dan loopt het wel los denk ik.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3355130
Maar dat zijn dus vliegen die eitjes leggen en de maden die daaruit komen eten het dier op.
Volgens mij is de kans dat een losse made die later in contact komt met de hond, zich daarop gaat voeden, een heel stuk kleiner.
Gebruikersavatar
Door pike
#3355141
Ik zou daar niet bang voor zijn. Hoe vaak wordt er door een hond niet door/over een kadaver(tje) gerold dat vol maden zit? Ik heb dat in elk geval regelmatig meegemaakt. Smerig is het wel, en als ze de kans krijgen vreten ze het nog op ook :-X
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3355166
Bedankt voor alle berichtjes! :-*
(ik kon gister niet reageren)

Tje, wat sneu voor die Sint Bernard zeg!

Voor zover ik weet heeft Bandit geen wondjes. Toen ik zag dat hij op de maden gelegen had, heb ik wel met mijn vingers goed door zijn vacht geschut zeg maar. Die maden lagen ook 4 meter naast de groenbak, hopelijk waren ze al een beetje versuft/dood aan het gaan? Ze zijn, denk ik, uit de groenbak gekropen omdat daar geen voedsel was. Daarna over stenen en op het zand. Dat is best een 'wandeling' voor ze geweest. Inmiddels stond ook de zon erop, dat vinden ze niet zo prettig (yes!)

Bandit was zeker nergens nat of vochtig.

Dus bij schapen eten ze wel levend vlees. Brr...

Bah, het idee is gewoon niet fijn!
Ik kan alleen Bandit beter in de gaten houden denk ik. :-\

Echt, bedankt voor jullie ervaringen!!
Door kakocavi
#3355213
Niet alleen bij schapen. Bij konijnen is het ook een veel voorkomend probleem in de zomer als de huid om de anus aangetast is door poep of urine. Maar wat al gezegd is klopt ook, het gaat hierbij om vleesvliegen die hun eitjes ook met dat doel op de huid leggen. Maden die uit een groentebak komen doen dit niet.
Gebruikersavatar
Door pike
#3355234
Niet alleen bij schapen. Niet alleen bij konijnen. Bij mensen kan het ook voorkomen. In Nederland is dat gelukkig alleen het geval bij mensen die in de tropen zijn geweest (tot nu toe dan ::) ).
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3355314
kakocavi schreef:... het gaat hierbij om vleesvliegen die hun eitjes ook met dat doel op de huid leggen. Maden die uit een groentebak komen doen dit niet.
Och ja, wat fijn dat je het nog even herhaalt. Bedankt!
Nou, de bak staat weer aan de weg, dus de maden zijn strakjes weer foetsie. :)
pike schreef:Niet alleen bij schapen. Niet alleen bij konijnen. Bij mensen kan het ook voorkomen. In Nederland is dat gelukkig alleen het geval bij mensen die in de tropen zijn geweest (tot nu toe dan ::) ).
Oh gatver, ik moet er niet aan denken! Brr...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door