Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3355060
Euh ja..
Waterwerken en mantrailen tellen niet mee zeker ? ;D

Voor de rest kan ik nu weinig, maar schilderen en foto's maken vind ik leuk. Sporten ook wel als ik eenmaal bezig ben :biggrin2:
Lekker eten koken normaal gesproken ook.

Dat mozaïeken ziet er ook heerlijk uit. Gewoon een hoop prutsen lijkt me wel wat, zou daarbij alleen niet weten hoe te beginnen
#3355068
pearlsofpassion schreef:Ah, jij bent mijn vrouw!
Ik heb een zonnedauwtje gekocht, maar die is al niet meer blij. Wat zou ik verkeerd kunnen doen?
Er stond op, halfschaduw dus ik zet hem soms op de vensterbank, geen volle zon, maar wel veel licht en warm. En ik geef hem water, maar ik heb geen idee hoeveel hij moet hebben...
En die vangen toch wel fruitvliegjes he? Want dat was de bedoeling.... ::)
Zonnedauwtjes vangen idd ook fruitvliegjes, Ze willen ook graag zeer licht staan en nat. Maar ze mogen geen kraanwater ( daar gaat het vaak mis) Kraanwater bevat kalken en mineralen en daar kunnen vleesetende planten niet tegen. Ook kan zon soms te hard zijn zeker als een plant in de vensterbank achter glas staat, ze kan dan verbranden. Hier een handige link tav zonnedauwtjes: https://carnivora.nl/wiki/index.php/Drosera Succes ermee en als je meer wilt weten dan hoor ik het graag.
#3355071
Anneloog schreef:Zonnedauwtjes vangen idd ook fruitvliegjes, Ze willen ook graag zeer licht staan en nat. Maar ze mogen geen kraanwater ( daar gaat het vaak mis) Kraanwater bevat kalken en mineralen en daar kunnen vleesetende planten niet tegen. Ook kan zon soms te hard zijn zeker als een plant in de vensterbank achter glas staat, ze kan dan verbranden. Hier een handige link tav zonnedauwtjes: https://carnivora.nl/wiki/index.php/Drosera Succes ermee en als je meer wilt weten dan hoor ik het graag.
Thanx!

OK, regenwater. Check.
Maar veel licht maar niet op de vensterbank, hoe doe je dat?
En verder heb ik natuurlijk wel het probleem dat ik niet weet welke soort het is en of het een winterharde is of niet... :-\
#3355073
Zet de zonnedauw in een schaaltje die je vol regenwater doet gewoon maar in de vensterbank, de zon is nu niet meer heel fel/hard en mocht het teheftig worden kan je altijd ze even verplaatsen. De meest gangbare zonnedauwen die je bij tuincentrum ziet zijn drosera capensis en drosera aliciae, deze zonnedauwen zijn tropische soorten en zijn dus geschikt om binnen te houden. ze moeten op turfstrooisel ( geen tuinturf) gehouden worden met wat perliet voor de luchtigheid. En dus regenwater of gedemineraliseert water krijgen. ( het potje waarin je ze koopt is vaak groot genoeg en met juiste grond dat verpotten niet nodig is)

Het zijn tropische moerras planten dus moeten altijd nat staan. het is niet erg af en toe ze even iets te laten drogen maar ze nooit laten verdrogen dit vinden ze echt niet fijn. Zowel de aliciae als de capensis kunnen gehele jaar door bloeien, wel kunnen ze ook last krijgen van luis, meestal groene perzikluis die zich rond de stelen van de bloemen zal ophouden en helaas drosera's kunnen niet tegen luis. je kan dan plantje even 24 uur onder water zetten om vele luizen en nimfen te verdrinken en rest kan je dan handmatig weg plukken.

Winterharde drosera's zul je niet snel in een tuincentrum tegen komen. De winterharde zonnedauwen moeten naar buiten want hebben een koude rust periode nodig om te overleven. Hier verschillende winterharde soorten buiten en een deel ervan is al in rust en heeft zich dus terug getrokken in winterknolletjes.

Ik ga er dus beetje vanuit dat jij een tropische zonnedauw hebt, en zeker de capensis zijn echt heel sterk. Wel hebben ze soms even wat last als je ze verplaatst en dan kunnen ze even een week nodig hebben weer te herstellen en dauw te gaan vormen. Bruine verdroogde stelen kan je er gewoon uit plukken/knippen.

Mocht je facebook hebben, er is daar een groep waar ik moderator ben genaamd vleesetende planten groep. Wij hebben veel informatie in de bestanden verzamelt en als groep proberen we voor door en met elkaar iedereen die van vleesetende planten houd te helpen.

Groetjes Annewil Visser-Poelstra
#3355108
Kaio schreef:Euh ja..
Waterwerken en mantrailen tellen niet mee zeker ? ;D

Voor de rest kan ik nu weinig, maar schilderen en foto's maken vind ik leuk. Sporten ook wel als ik eenmaal bezig ben :biggrin2:
Lekker eten koken normaal gesproken ook.

Dat mozaïeken ziet er ook heerlijk uit. Gewoon een hoop prutsen lijkt me wel wat, zou daarbij alleen niet weten hoe te beginnen

Ik heb een starterspakket en een boek gekocht, en verder Pinterest en forum ;) ik heb mijn eerste spullen bij Aduis gekocht, zit volgens mij ook in DE.
Maar hier hebben ze bv ook allerlei starterspakketten http://www.thecraftkit.com/kits-colour-packs-bases.html
#3355143
veel lezen, boeken en ook op internet.
ik heb nu nog maar 2 aquariums.
1 grote bak met oude corydorassen. en 1 bak 60x30x40 met endlerguppen en otocynclus algenetertjes.
de bakken zijn in evenwicht, dus ik hoef er nauwelijks wat aan te doen. ik heb veel slakken in de bakken voor onderhoud.
verder heb ik een extreme werkhond erbij, waardoor ik geen tijd heb voor andere hobbies naast werken en die hond proberen om tevreden te houden, pffft!
#3355187
Klarinet spelen ! Jarenlang in een harmonie orkest gespeeld en alles wat daarbij hoort (begrafenissen- sinterklaas etc).
Zeilen... heb van mn hobby mn werk gemaakt, heb 10 jaar gevaren op grote charterschepen, eerst als matroos, later als schipper. Nu niet meer, maar vind zeilen nog steeds geweldig en af en toe val ik weer eens een keertje in.
En ben sinds een paar maanden weer aan het paardrijden, lekker buiten, western, recreatief... dat is na mn avonturen in Canada altijd een zwak gebleven....
FE7853BD-B229-4195-8BFB-6CCC61E5588A.jpeg
FE7853BD-B229-4195-8BFB-6CCC61E5588A.jpeg (154.35 KiB) 1738 keer bekeken
#3355197
Pauline schreef:Het is één lamp Lizzy en ik moet hem.nog voegen en de kap ook nog beschilderen. Ik maak een foto als het klaar is.
Oh, het is een poot! Juist, nou snap ik het! Ik ben benieuwd hoe ie eruit ziet als ie klaar is!!!
#3355198
Kaio schreef:Euh ja..
Waterwerken en mantrailen tellen niet mee zeker ? ;D

Voor de rest kan ik nu weinig, maar schilderen en foto's maken vind ik leuk. Sporten ook wel als ik eenmaal bezig ben :biggrin2:
Lekker eten koken normaal gesproken ook.

Dat mozaïeken ziet er ook heerlijk uit. Gewoon een hoop prutsen lijkt me wel wat, zou daarbij alleen niet weten hoe te beginnen
Nee :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
#3355199
enya13 schreef:veel lezen, boeken en ook op internet.
ik heb nu nog maar 2 aquariums.
1 grote bak met oude corydorassen. en 1 bak 60x30x40 met endlerguppen en otocynclus algenetertjes.
de bakken zijn in evenwicht, dus ik hoef er nauwelijks wat aan te doen. ik heb veel slakken in de bakken voor onderhoud.
verder heb ik een extreme werkhond erbij, waardoor ik geen tijd heb voor andere hobbies naast werken en die hond proberen om tevreden te houden, pffft!
Ik hoop weer een grotere bak te gaan kopen, eentje van 1 meter en daar wil ik dan ook weer zoooo graag Corydorassen in! Wat zijn die schattig he? Ik vind het alleen een beetje vervelend dat ze het best op zandbodem gehouden kunnen worden... Heb ik niet zo goede ervaring mee, qua het rotten van de bodem. Hoe houd jij ze?

Oh, dat klinkt wel vermoeiend ja!! (extreme werkhond). Hoe is dat zo gekomen? Wilde je gewoon een leuke werkhond en bleek hij/zij extreem?
#3355200
miik schreef:Klarinet spelen ! Jarenlang in een harmonie orkest gespeeld en alles wat daarbij hoort (begrafenissen- sinterklaas etc).
Zeilen... heb van mn hobby mn werk gemaakt, heb 10 jaar gevaren op grote charterschepen, eerst als matroos, later als schipper. Nu niet meer, maar vind zeilen nog steeds geweldig en af en toe val ik weer eens een keertje in.
En ben sinds een paar maanden weer aan het paardrijden, lekker buiten, western, recreatief... dat is na mn avonturen in Canada altijd een zwak gebleven....
FE7853BD-B229-4195-8BFB-6CCC61E5588A.jpeg
Oh joh, heb je op dit schip gevaren??? Jeetje, had ik geen idee van, dat je matroos en schipper bent geweest, wat gaaf! Hebben Leo en ik ook nog een paar jaar gehad, een zeilboot. Niet zo'n grote hoor, 8 meter (wel met kajuit). Ik ben op een zeilboot geboren, zo ongeveer. Maar mijn hobby is het toch niet geworden. Dus boot weer verkocht.
#3355205
Aangezien ik geen honden meer heb,steek ik veel tijd in het verzorgen van mijn parkieten.
Verder lees ik graag en ben ik een zeer trotse oma van een kleinzoon en over een paar weekjes een tweede kleinkind.
DECB432C-9A93-4D73-AB4D-057686C23216.jpeg
DECB432C-9A93-4D73-AB4D-057686C23216.jpeg (325.59 KiB) 1701 keer bekeken
D8F38C42-8064-4986-90BC-8B9B383A0B18.jpeg
D8F38C42-8064-4986-90BC-8B9B383A0B18.jpeg (529.25 KiB) 1701 keer bekeken
#3355206
Lizzy schreef:Oh joh, heb je op dit schip gevaren??? Jeetje, had ik geen idee van, dat je matroos en schipper bent geweest, wat gaaf! .
Nadat ik uit Canada kwam vond ik de randstad helemaal niks meer, wilde vrijheid, dus ben toen gaan varen. Dit schip, De Ambiance heb ik 4 jaar gevaren. Was 40 meter lang, en we konden 36 gasten meenemen, voor dagtochten 60. Ik heb het altijd met heel veel plezier gedaan !
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door