Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3354977
Rik01 schreef:Ja, maar naar wie kijken ze als het misgaat met een loslopende hond en paard?
Ik kan mijn niet voorstellen dat als je bewust een paard los meeneemt door een losloopgebied, dat er alleen naar de hond gekeken wordt. Ik vraag me af of het uberhaubt mag om je paard op openbaar terrein los te laten lopen.

Voor het paard dat gereden wordt zal het anders liggen, omdat je redelijkerwijs mag verwachten dat een paard dat bereden wordt onder controle staat en een loslopende hond die het paard aanblaft, opjaagt of bijt dan de oncontroleerde factor is.
Door Lizzy
#3354981
Volgende keer he, als ik haar tegen kom dan ga ik het gewoon eens vragen hoe ze dit ziet. Want ik zou me goed voor kunnen stellen dat ze het gewoon fijn vindt voor haar paardje dat het lekker los door het bos kan lopen. Maar hoe ziet ze dat als ze een hond tegen komt die niet veel goeds in de zin heeft met paarden? Ik ben er gewoon zo nieuwsgierig naar!
Door frodo quin
#3355004
Ik hoor regelmatig dat mensen met hun paard gaan fietsen. Op zich mooie rechtlijnige onbelaste beweging, dus ik zie daar veel voordelen van in, maar met of zonder halstertouw blijf ik het gevaarlijk vinden als het gebied niet afgezet is en er verkeer in de omgeving is. Een losloopgebied voor honden lijkt mij ook niet de meest veilige plaats, maar dat probleem heb je ook wel eens op het strand of andere plaatsen waar honden soms los lopen en of je dan op of naast het paard bent, het blijft gevaarlijk.

Of er wel of niet een halstertouw aanhangt zal een pony niet verhinderen om er vandoor te gaan. Dat kan je op een fiets nooit tegenhouden. Ik denk zelf dat het veiliger is los, zodat je met fiets en al niet onder paard kan belanden met mogelijke fatale gevolgen voor zowel mens als paard.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3355007
Ik fiets heel regelmatig met een paard, maar dat is met touwtje toch echt duizend maal veiliger als los. Een paard leert dat gewoon he, net als een hond. Netjes naast je lopen, commandos voor sneller en langzamer gaan, netjes stilstaan en geduldig wachten.
Ik vind dat niet gevaarlijker dan met je paard lopen of met je hond fietsen. Als je paard aan de kletter gaat, dan moet je loslaten. Maar een goed opvoed en verkeersmak paard doet dat niet zomaar. En je moet als baasje wel een beetje slim zijn in waar en met welk paard je dat doet.

Handpaardrijden, dus een paard berijden en er nog een aan een touwtje mee nemen is bij de ijslanders de normaalste zaak van de wereld. Zo doen jonge paarden ervaring op met een stabiel paard naast zich en maken ze onbelast kilometers. Volwassen paarden kunnen zo ook eens onbelast en rechtlijnig lopen. In IJsland doen ze dat rustig met drie of vier paarden, hier op het vasteland meestal met eentje. Ik heb het op mijn beide stages veel gedaan en met het juiste type rijpaard echt zo leuk om te doen. Vooral met de jonge paarden die ingereden worden. Die zie je dan groeien en zekerder worden. En de eerste keer er zelf op naar buiten doe je dan ook an een touwtje, dan zit je als ruiter op het handpaard. Klinkt gek, maar dan ben je alleen maar aanwezig en kan het jonge paard doen wat ie inmiddels gewend is. En langzaam aan neem je als ruiter het dan over.
Door frodo quin
#3355012
Kaela schreef:Ik fiets heel regelmatig met een paard, maar dat is met touwtje toch echt duizend maal veiliger als los. Een paard leert dat gewoon he, net als een hond. Netjes naast je lopen, commandos voor sneller en langzamer gaan, netjes stilstaan en geduldig wachten. Ik vind dat niet gevaarlijker dan met je paard lopen of met je hond fietsen.
Als je paard aan de kletter gaat, dan moet je loslaten. Maar een goed opvoed en verkeersmak paard doet dat niet zomaar. En je moet als baasje wel een beetje slim zijn in waar en met welk paard je dat doet.

Handpaardrijden, dus een paard berijden en er nog een aan een touwtje mee nemen is bij de ijslanders de normaalste zaak van de wereld. Zo doen jonge paarden ervaring op met een stabiel paard naast zich en maken ze onbelast kilometers. Volwassen paarden kunnen zo ook eens onbelast en rechtlijnig lopen. In IJsland doen ze dat rustig met drie of vier paarden, hier op het vasteland meestal met eentje. Ik heb het op mijn beide stages veel gedaan en met het juiste type rijpaard echt zo leuk om te doen. Vooral met de jonge paarden die ingereden worden. Die zie je dan groeien en zekerder worden. En de eerste keer er zelf op naar buiten doe je dan ook an een touwtje, dan zit je als ruiter op het handpaard. Klinkt gek, maar dan ben je alleen maar aanwezig en kan het jonge paard doen wat ie inmiddels gewend is. En langzaam aan neem je als ruiter het dan over.
Ik vind met je hond fietsen ook gevaarlijk ;), maar bij een paard heb je toch nog het extra gevaar dat je er onder beland, wat zowel voor jezelf als voor het paard toch een stuk gevaarlijker is dan als je met een hond en fiets een bolletje vormt.

En ja een opgevoed paard loopt netjes mee, een stuk netter dan de gemiddelde hond, maar elk paard kan schrikken en als je dan net te laat los laat... Ik zou dus zelf de voorkeur geven om enkel een touw mee te nemen voor als het nodig zou zijn, maar niet vast te maken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3355017
frodo quin schreef:Ik vind met je hond fietsen ook gevaarlijk ;), maar bij een paard heb je toch nog het extra gevaar dat je er onder beland, wat zowel voor jezelf als voor het paard toch een stuk gevaarlijker is dan als je met een hond en fiets een bolletje vormt.

En ja een opgevoed paard loopt netjes mee, een stuk netter dan de gemiddelde hond, maar elk paard kan schrikken en als je dan net te laat los laat... Ik zou dus zelf de voorkeur geven om enkel een touw mee te nemen voor als het nodig zou zijn, maar niet vast te maken.
Heb je ervaring met paarden? Want een paard los mee naast de fiets door het verkeer heen is echt niet te doen. Levensgevaarlijk. Totaal niet in verhouding tot mogelijk te laat loslaten. En ook niet tot er onder belanden, een paard moet wel echt heel idioot in paniek raken wilen ze niet meer op jou letten.

Of ik begrijp je verkeerd qua vastmaken. Ik heb het touw altijd gewoon losjes vast. Nergens omheen gewikkeld en zeker niet ergens aan mij of de fiets vastgemaakt. Loslaten is in 1 miliseconde gebeurd en het touw is altijd zo dat het paard dan vrij baan heeft om gaan, het kan dat nergens achter blijven haken.
Door frodo quin
#3355092
Kaela schreef:Heb je ervaring met paarden? Want een paard los mee naast de fiets door het verkeer heen is echt niet te doen. Levensgevaarlijk. Totaal niet in verhouding tot mogelijk te laat loslaten. En ook niet tot er onder belanden, een paard moet wel echt heel idioot in paniek raken wilen ze niet meer op jou letten.

Of ik begrijp je verkeerd qua vastmaken. Ik heb het touw altijd gewoon losjes vast. Nergens omheen gewikkeld en zeker niet ergens aan mij of de fiets vastgemaakt. Loslaten is in 1 miliseconde gebeurd en het touw is altijd zo dat het paard dan vrij baan heeft om gaan, het kan dat nergens achter blijven haken.
Met paarden wel. Met de combinatie paard fiets niet. Ik ging er trouwens ook van uit dat je dat niet doet op plaatsen waar verkeer is, want dan lijkt het mij al helemaal gevaarlijk.

Ja paarden letten op jou, maar als je eronder schuift moeten ze ook maar net snel genoeg kunnen reageren en (maar dat ligt dan misschien aan mijn fiets vaardigheden ;)) een snokje is genoeg om er onder te schuiven. Ik weet uit eigen ervaring met mijn hond dat ik niet op tijd loslaat.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3355093
frodo quin schreef:Met paarden wel. Met de combinatie paard fiets niet. Ik ging er trouwens ook van uit dat je dat niet doet op plaatsen waar verkeer is, want dan lijkt het mij al helemaal gevaarlijk.

Ja paarden letten op jou, maar als je eronder schuift moeten ze ook maar net snel genoeg kunnen reageren en (maar dat ligt dan misschien aan mijn fiets vaardigheden ;)) een snokje is genoeg om er onder te schuiven. Ik weet uit eigen ervaring met mijn hond dat ik niet op tijd loslaat.
Ik fiets langs rustige landweggetjes, waar uiteraard wel verkeer is. Ook groot verkeer, trekkers ed.

Het kan aan mij liggen, maar ik krijg gewoon geen gevoel met jou angst voor het er onder schuiven. Ik ervaar het totaal niet dat je bij het minste al omvalt. Bovendien heb ik het zadel zo laag staan dat ik altijd met mijn voeten bij de grond kan. En uiteraard een damesfiets, anders wordt plots afstappen per definitie pijnlijk :o . Maar bij een snokje er al onder schuiven, nee, dat heb ik echt totaal niet.

Maar los van of je nou wat sneller valt of niet, met paarden omgaan is áltijd gevaarlijk. Want ze kunnen altijd ernstig schrikken en daardoor brokken maken. Ik ben in de loop der jaren best een paar keer eraf gevallen en op hol geslagen. Dat is wel een risico wat erbij hoort. En dan ligt het aan vele factoren in hoeverre dat grote schade en risico's oplevert. Behalve flinke kneuzingen bij mezelf, heb ik nog nooit iets echt engs mee gemaakt. Maar Nederland is vol en veel ruimte is er niet. Dus je moet altijd je verstand gebruiken. Wat doe ik, met welk paard en in hoeverre is het paard daarvoor getraind en geschikt? Ik ben zelf nogal een schijtlijster, dus ik doe niet zoveel spannends. Maar fietsen met een paard dat daar geschikt voor is, ervaar ik niet als gevaarlijker dan alle andere dingen die je met paarden kan doen. Maar ik fietste ook heel graag en veel met Oscar, wat ik ook niet als gevaarlijk ervoer. Dus dat kan ook persoonlijk zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3355140
Ook geen ervaring met leiden op de fiets, maar ik heb m'n paard wel ooit over me heen getrokken in het eraf vallen. Idd door ongewild aan de teugel te trekken. Dus dat kan je net zo goed voorhebben met erop te rijden ( en dus af te vallen ::) )
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door