Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door charmed
#3352174
Ik lees overal dat coniferen heel giftig zijn. Had een half jaar geleden eens een filmpje geplaatst met Scarlett die onder de coniferen lag met een takje in de bek. Kreeg ik een link toegestuurd, dat ik direct naar de dierenkliniek moest haar laten spoelen. Had het filmpje een week later geplaatst als dat ik het opgenomen had. Dus ik ben maar bloed gaan prikken, maar alles was in orde. Moet ik me nu zorgen maken over de conifeer? Hier mogen ze nogal graag met takjes slepen. Ze zeggen dat het al schadelijk is, als ze onder een conifeer doorlopen en de poten aflikken dat ze dan al heel ziek kunnen worden.
Door Lizzy
#3352180
Het is heel onduidelijk. Ik zie op de meeste websites dat het licht giftig is en dan vooral de "naalden" en sap en dat het maag irritatie kan veroorzaken. Op basis van wat ik er nu over kan vinden zou ik de coniferen niet direct uit mijn tuin slopen. Ik ga ook mijn hond-gif-boek nog even bestuderen.
Door charmed
#3352184
Had gisteren een duitse link doorgespit, daar stond zelfs bij dat je hond een hartstilstand kon krijgen. Wat ik wel weet is dat de Taxus heel giftig is, die hebben we er toen gelijk uit de tuin gehaald toen we hier kwamen wonen en de Kerstroos.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3352200
In België hadden we coniferen, een hele hoop. Enige wat ik ooit bemerkt heb is toen Kaio erdoorheen gerend was daf ie rode puntjes in binnenkant van zijn oren had. Dus het irriteerde wel wat, had ik ook op mijn armen als ik lang met die die dingen bezig was.
Verder aten mijn honden het niet . Enige wat die newfies waagden te eten was de rohdondendron ::)
Oja en de wilde hazelaar maar dat is niet erg
Gebruikersavatar
Door pluk
#3352216
Een conifeer is niet één soort boom. De familie van coniferen valt oa uiteen in de dennen, taxus en lariks.
Dus of een conifeer giftig is valt niet te beantwoorden. Je zult eerst moeten weten welke ondersoort het is.
Gebruikersavatar
Door pike
#3352237
Lizzy schreef:Nou lekker dan, de conifeer staat in het boek (small animal toxicology and poisonings) niet eens genoemd!
De conifeer bestaat dan ook niet. Coniferen (=kegeldragers) zijn een hele grote groep van bomen en heesters die tot de naaktzadigen behoren. Dennen, sparen, lorken, jeneverbessen, thuja's, cipressen, taxussen, ceders, sequoia's, noem maar op. Je kan ze dus overal wel tegenkomen. Veel soorten zijn in meer of mindere mate giftig, in sommige of alle onderdelen. Maar ze staan overal. In het bos, op de hei, langs de straten en in de tuinen. MIjn tuin staat er ook vol mee. Ik ga ze echt niet weghalen. Als je alles wat giftig is uit je tuin moet halen blijft er een kale vlakte over ::)
Kaio schreef: Verder aten mijn honden het niet . Enige wat die newfies waagden te eten was de rohdondendron ::)
Oja en de wilde hazelaar maar dat is niet erg
Gelukkig hebben ze het overleefd. Ook de Rhododendron is namelijk giftig.
Door TomsBorders
#3352299
in principe is alleen de taxus echt giftig en dan vooral de besjes voor mens en hond, de takken ook wel maar dan meer voor herkauwers, een klein beetje is echt al voldoende.
het type wat je hebt staan is licht giftig en bij grote hoeveelheden kan het toxische effecten geven. een goed lijstje kan je ook wel hier vinden: https://www.thespruce.com/plants-poison ... gs-2132451 alleen staat er niet de mate van giftigheid bij dus neem het niet te paniekerig op.
Gebruikersavatar
Door pike
#3352322
TomsBorders schreef:in principe is alleen de taxus echt giftig en dan vooral de besjes voor mens en hond, de takken ook wel maar dan meer voor herkauwers, een klein beetje is echt al voldoende.
het type wat je hebt staan is licht giftig en bij grote hoeveelheden kan het toxische effecten geven. een goed lijstje kan je ook wel hier vinden: https://www.thespruce.com/plants-poison ... gs-2132451 alleen staat er niet de mate van giftigheid bij dus neem het niet te paniekerig op.
Ik vraag me toch af (alhoewel ik het zeer zeker niet ga uitproberen!) of de hond er problemen mee krijgt. Want het is niet het vruchtvlees dat giftig is maar het zaad. En alleen als de zaadhuid in de maag wordt afgebroken komt het gif vrij. Bij de mens wordt die zaadhuid afgebroken, bij vogels niet. Hoe zou dat bij de hond gaan wiens spijsvertering plantaardige cellen niet kapot kan maken????? Zijn er bij de hond vergiftigingsgevallen bekend door het eten van taxusbessen?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door