Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3351724
fransbulletje schreef:Wij gaan regelmatig naar show gewoon voor de gezelligheid om te kijken.
Keurmeesters zouden wel en bijdrage kunnen leveren aan de gezondheid van een ras.
Als ik veel te dikke engelse bulldoggen door de ring zie rollen, tongen uit de bek zie hangen zoals niet hoort en die worden dankzij een keurmeester kampioen worden dan klopt dat gewoon niet.
Bij de franse bulldoggen precies hetzelfde. Heb je een franse bulldog met wat meer neus dan mag je met een G de ring uit, maar een hijgende slecht lopende franse bulldog staat achter bordje 1.

Onze Oliver is nu 3 jaar en mooi slank gespierd, heeft een super conditie en ook van dit warme weer totaal geen last.
Met normaal weer wandelen we rustig 3 kwartier tot een uur.
Showen hebben we gedaan maar daar houdt Oliver niet van, stilstaan is niet zijn ding.
Hij heeft een geweldig gangwerk, loopt echt als een trein en heeft een prachtige bouw zoals hoort, breed van voren slank naar achter met taille.

Hugo heeft ook een hele goede gezondheid en conditie. Hij is nu 9 jaar en met normaal weer wandelt ook hij vrolijk 3 kwartier tot een uur.
Hijgen dat zie je hem echt zelden doen. Ook met dit warme weer nergens last van. Hugo houdt ook niet van showen, paar keer gedaan maar doen we niet meer.

Als keurmeesters echt beter zouden letten op gezondheid kan dit bijdragen aan de gezondheid van deze rassen.
Er zijn volgens mij ook instructies waar ze op moeten letten maar in de praktijk zie ik je daar weinig van terug, soms gaat het ook meer om wie het lijntje vasthoudt :-X
Maar helaas letten keurmeesters er niet op, blijkt wel. Ze worden vaker uitgenodigd als ze populair zijn, dat gaat niet gepaard met oog op gezondheid helaas. Je hebt gelijk ze zouden zeker een grote rol kunnen spelen. Maar je hebt wel kans dat je njet meer uitgenodigd wordt voor de volgende shows als je bijv de kampioen de ring uitstuurt vanwege ademhalingsproblemen ....( bijv)
Door fransbulletje
#3351725
Kaio schreef:Maar helaas letten keurmeesters er niet op, blijkt wel. Ze worden vaker uitgenodigd als ze populair zijn, dat gaat niet gepaard met oog op gezondheid helaas. Je hebt gelijk ze zouden zeker een grote rol kunnen spelen. Maar je hebt wel kans dat je njet meer uitgenodigd wordt voor de volgende shows als je bijv de kampioen de ring uitstuurt vanwege ademhalingsproblemen ....( bijv)
Klopt dat is het trieste aan het hele gebeuren.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3351726
Ik vraag me verder nog steeds af , hoe dat dan gaat met een dierenarts controle voor shows? Lijkt me een wassen neus. Hoeveel dierenartsen wil je laten controleren? Er komen best veel honden tegelijk binnen, een gedegen controle is niet in 1 minuut gedaan, hoe lang wordt de wachtrij?
Daarnaast ok je zegt tegen meerdere mensen die 60 euro expositie geld plus 15 euro parkeerkosten hebben betaald : sorry u mag er niet in vanwege ...
Wat denk je dat er gebeurt bij de ingang van die show? Zeker als er meerdere staan die de toegang geweigerd is? Gaan we beveiligers extra inzetten? Politie? ( nou sorry maar hogere dunk heb ik niet van de mensheid blijkbaar :P )
Ik zie het dus echt nog niet gebeuren dat honden met kikkerpoten of knorrende honden oid geweigerd gaan worden.....
Laatst gewijzigd door Kaio op vr 10 aug 2018, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3351728
Die honden kunnen toch nog steeds binnen mogen. Gewoon niet meer deelnemen voor de prijzen of, als de richtlijnen goed zouden worden opgesteld, toch geen kans maken.
Ingewikkelder hoeft het ook niet te zijn. Gewoon het fokken van mistoestanden ontraden ipv aanmoedigen zoals nu.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3351733
pearlsofpassion schreef:Die honden kunnen toch nog steeds binnen mogen. Gewoon niet meer deelnemen voor de prijzen of, als de richtlijnen goed zouden worden opgesteld, toch geen kans maken.
Ingewikkelder hoeft het ook niet te zijn. Gewoon het fokken van mistoestanden ontraden ipv aanmoedigen zoals nu.
Ja maar die 60 euro betaal je voor te winnen/ kwalificatie te halen, niet om binnen te mogen.....
Door yazzie
#3351735
Een dierenarts alle deelnemende honden laten controleren. Deze dierenarts geeft dan aan de keurmeester door welke honden om medische redenen worden uitgesloten voor de hoogste kwalificatie. Dit advies zou dan wel echt leidend moeten zijn. En er zouden meerdere dierenartsen moeten zijn waarbij vlak voor de keuring geloot wordt welke hond door welke dierenarts wordt gekeurd. Juist om bepaalde praktijken weer uit te sluiten. Verder zou je de keurmeester de honden moeten laten keuren zonder catalogus en zonder de bekende voorbrengers. Gewoon de honden laten voorbrengen door een vast persoon per ring.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3351759
Kaio schreef:Maar helaas letten keurmeesters er niet op, blijkt wel. Ze worden vaker uitgenodigd als ze populair zijn, dat gaat niet gepaard met oog op gezondheid helaas. Je hebt gelijk ze zouden zeker een grote rol kunnen spelen. Maar je hebt wel kans dat je njet meer uitgenodigd wordt voor de volgende shows als je bijv de kampioen de ring uitstuurt vanwege ademhalingsproblemen ....( bijv)
En in hoeverre heeft letten op zaken als "niet hijgen na een rondje rennen" echt te maken met een volledig beeld. De Engelse buldog kan niet eens meer zelf voor een dekking zorgen, de voortplanting begint met K.I. en eindigt met een keizersnede. Wat schiet het ras dan op met individuen die wel in staat zijn om zonder overmatig hijgen een rondje te hollen? Ook al is het in en in triest dat het merendeel van de platsnuiten dat niet kunnen en dat drie kwartier mee kunnen op wandeling een uitzondering is. Uiteindelijk zijn er zo veel rassen die zo ontzettend in de problemen zitten dat het om veel meer gaat dan dat er bij een gezondheidscheck eruit gefilterd kan worden. Bij zo'n check zie je niet dat rassen door inteeltdepressie hun teven niet meer drachtig krijgt, dat er veel epilepsie voorkomt, dat zonder hulp de pups niet geboren kunnen worden enz.

Uiteindelijk moet er iets veranderen in het totaalplaatje. En dat gaat om de shows, de manier van keuren, de gezondheidseisen die rasvereniging en de Raad van Beheer stelt, de dierenartsen die de meest idiote ingrepen uitvoeren om pups ter wereld te krijgen en rasproblemen verhelpen door operaties ed, de eisen die een fokker aan de gezondheid en het welzijn van zijn honden en de pups stelt en de bereidheid van de pupkoper om zijn best te doen een gezonde pup te willen kopen.

Het is oliedom om de pijlen alleen op shows te richten, maar dit helpt dan natuurlijk niet bepaald mee: https://nos.nl/artikel/2245455-politie- ... nshow.html
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3351762
Kaela schreef:En in hoeverre heeft letten op zaken als "niet hijgen na een rondje rennen" echt te maken met een volledig beeld. De Engelse buldog kan niet eens meer zelf voor een dekking zorgen, de voortplanting begint met K.I. en eindigt met een keizersnede. Wat schiet het ras dan op met individuen die wel in staat zijn om zonder overmatig hijgen een rondje te hollen? Ook al is het in en in triest dat het merendeel van de platsnuiten dat niet kunnen en dat drie kwartier mee kunnen op wandeling een uitzondering is. Uiteindelijk zijn er zo veel rassen die zo ontzettend in de problemen zitten dat het om veel meer gaat dan dat er bij een gezondheidscheck eruit gefilterd kan worden. Bij zo'n check zie je niet dat rassen door inteeltdepressie hun teven niet meer drachtig krijgt, dat er veel epilepsie voorkomt, dat zonder hulp de pups niet geboren kunnen worden enz.

Uiteindelijk moet er iets veranderen in het totaalplaatje. En dat gaat om de shows, de manier van keuren, de gezondheidseisen die rasvereniging en de Raad van Beheer stelt, de dierenartsen die de meest idiote ingrepen uitvoeren om pups ter wereld te krijgen en rasproblemen verhelpen door operaties ed, de eisen die een fokker aan de gezondheid en het welzijn van zijn honden en de pups stelt en de bereidheid van de pupkoper om zijn best te doen een gezonde pup te willen kopen.

Het is oliedom om de pijlen alleen op shows te richten, maar dit helpt dan natuurlijk niet bepaald mee: https://nos.nl/artikel/2245455-politie- ... nshow.html
Klopt maar om bij de bull te blijven het begint al met het knorren en hijgen extreem korte neus vooraan te plaatsen. Bij andere rassen honden met het kleinste koppie. Bij weer andere rassen meeste kreukels, meeste vacht , etc. Of eentje die meerdere tand elementen toch vooraan plaatsen.
Voor de rest met je eens zij zien maar betrekkelijk weinig, daarom zelfs zeg ik ook dat het maar een farce is om dierenartsencontrole te doen. Wat gaan die zo zien?
Dus nee met shows verbieden kom je er zeker niet. Met een da controle bij shows ook zeker niet, maar het is heel erg moeilijk om via rasverenigingen en fokkers de zaken goed te regelen. Ben maar eens bij een rasverenigingsvergadering :-X Dan weet je dat er zo de komende tijd niet veel veranderd. De geneticus die van buitenaf zonder ras en fok belang meekijkt lijkt me nog steeds een mooi plan.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3351764
Kaio schreef:Klopt maar om bij de bull te blijven het begint al met het knorren en hijgen extreem korte neus vooraan te plaatsen. Bij andere rassen honden met het kleinste koppie. Bij weer andere rassen meeste kreukels, meeste vacht , etc. Of eentje die meerdere tand elementen toch vooraan plaatsen.
Voor de rest met je eens zij zien maar betrekkelijk weinig, daarom zelfs zeg ik ook dat het maar een farce is om dierenartsencontrole te doen. Wat gaan die zo zien?
Dus nee met shows verbieden kom je er zeker niet. Met een da controle bij shows ook zeker niet, maar het is heel erg moeilijk om via rasverenigingen en fokkers de zaken goed te regelen. Ben maar eens bij een rasverenigingsvergadering :-X Dan weet je dat er zo de komende tijd niet veel veranderd. De geneticus die van buitenaf zonder ras en fok belang meekijkt lijkt me nog steeds een mooi plan.
Eens. Het zou al schelen als de grootste excessen qua uiterlijk en uiterlijke problemen zoals overmatig hijgen en snurken eruit gefilterd werd. Uiteindelijk zit de oplossing in al die "kleine" stapjes bij elkaar.
Door Lizzy
#3351765
Kaela schreef:En in hoeverre heeft letten op zaken als "niet hijgen na een rondje rennen" echt te maken met een volledig beeld. De Engelse buldog kan niet eens meer zelf voor een dekking zorgen, de voortplanting begint met K.I. en eindigt met een keizersnede. Wat schiet het ras dan op met individuen die wel in staat zijn om zonder overmatig hijgen een rondje te hollen? Ook al is het in en in triest dat het merendeel van de platsnuiten dat niet kunnen en dat drie kwartier mee kunnen op wandeling een uitzondering is. Uiteindelijk zijn er zo veel rassen die zo ontzettend in de problemen zitten dat het om veel meer gaat dan dat er bij een gezondheidscheck eruit gefilterd kan worden. Bij zo'n check zie je niet dat rassen door inteeltdepressie hun teven niet meer drachtig krijgt, dat er veel epilepsie voorkomt, dat zonder hulp de pups niet geboren kunnen worden enz.

Uiteindelijk moet er iets veranderen in het totaalplaatje. En dat gaat om de shows, de manier van keuren, de gezondheidseisen die rasvereniging en de Raad van Beheer stelt, de dierenartsen die de meest idiote ingrepen uitvoeren om pups ter wereld te krijgen en rasproblemen verhelpen door operaties ed, de eisen die een fokker aan de gezondheid en het welzijn van zijn honden en de pups stelt en de bereidheid van de pupkoper om zijn best te doen een gezonde pup te willen kopen.

Het is oliedom om de pijlen alleen op shows te richten, maar dit helpt dan natuurlijk niet bepaald mee: https://nos.nl/artikel/2245455-politie- ... nshow.html
Ja, dit helpt natuurlijk niet. Maar voor de beeldvorming: er zijn 33.500 honden ingeschreven en 3 hebben ze er uit een auto moeten halen vandaag. En ja, dat is schandalig en je snapt niet dat zoiets kan gebeuren. Kennelijk zijn er zelfs wel eens exposanten niet goed snik :-X . Die lui hebben gelukkig een boete gekregen van €760 euro per hond en ze zijn gediskwalificeerd van WDS.

En nee, ik ben het met je eens dat een rondje rennen "the trick" niet doet. Maar waar het wel om gaat is dat we geen misbaksels meer gaan zien zoals die Pekinees die Crufts jaren geleden won (die nota bene op een koelmatje gelegd moest worden en overduidelijk de moord stikte) of Duitse Herders met ruggen en gangwerk waarvan Stevie Wonder kan zien dat het niet OK is.

Blijft het een feit, vind ik, dat het allemaal zoveel zin niet heeft om je energie te steken in hondenshows verboden te krijgen als er nog zoveel andere dingen mis zijn in hondenland. We moeten niet vergeten dat van de 140.000 en 160.000 pups die per jaar in NL worden aangeschaft er maar 30.000 a 35.000 gefokt met RvB stamboom.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3351768
Eens.

Het afschaffen van de hondenshows zal het onderliggend probleem niet oplossen. Maar zoals het er nu aan toe gaat, maken ze het probleem wel groter.
En dàt moet veranderen.
Afschaffen is daar niet het juiste antwoord op, het zou veel beter zijn die shows net te gebruiken om het tij te keren en net aan te moedigen gezondere honden te fokken. Maar das een utopie zeker? :-\
Door Maika
#3351773
Er zou mijns inziens ( als het nog mogelijk is ) veel meer aan outcross gedacht moeten worden.
Dus een ander type hond of misschien wel een volkomen onherleidbaar maar bewezen gezonde honden door de lijnen heenfokken.

Maar ik denk dat het voor verreweg de meeste rassen al veel te laat is.

Shows verbieden, ik denk niet dat het veel zin heeft, zolang mensen Disneyhonden willen hebben, kopen mensen ze toch wel.
En zolang ze bereid zijn, idioot veel geld voor een rashond te betalen, zullen de honden gefokt blijven worden.

Geen idee of er iets is wat helpt.
Met outcross fokken, heb je in ieder geval zelf in de hand om de lijnen gezonder te maken.
Doordat het niet meer stamboom is, kans om de prijs te gaan drukken, waardoor mensen misschien toch eerder voor de outcross kiezen.
In ieder geval wordt de kans groter dat de dieren gezonder worden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3351785
Disneyhonden? Ik geloof dat ik niet helemaal snap wat je daarmee bedoeld.

Overigens wordt er behoorlijk veel outcross gedaan momenteel. En dan niet om de prijs te drukken, maar om weldoordacht nieuwe genen in te fokken. Zodat de genetische diversiteit vergroot wordt, door de nakomelingen wel weer in het stamboek toe te laten. Hoewel het nog steeds geen algemeen geaccepteerd iets is, wordt het wel bekender en gebruikelijker.
Door Maika
#3351789
Ik bedoel dat honden met extreem lange oren, hangende oogleden, rimpels, korte poten, lange poten, aflopende ruggen etc. worden gefokt, zoals Disneyhonden.

Mooi als er meer aan outcross wordt gedaan, ik ben het nog maar heel incidenteel tegengekomen, bij de langharige Hollandse herders.
En dan wordt er korthaar ingefokt.
En soms bij de Brabandertjes.
Verder eigenlijk nog niet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door