Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3351791
Maika schreef:Ik bedoel dat honden met extreem lange oren, hangende oogleden, rimpels, korte poten, lange poten, aflopende ruggen etc. worden gefokt, zoals Disneyhonden.

Mooi als er meer aan outcross wordt gedaan, ik ben het nog maar heel incidenteel tegengekomen, bij de langharige Hollandse herders.
En dan wordt er korthaar ingefokt.
En soms bij de Brabandertjes.
Verder eigenlijk nog niet.
Ik weet dat het al jaren terug is gestart bij de wetterhoun. Dit door (een van) de rasvereniging met een uitgebreid plan van aanpak. Als ik het goed heb onthouden wilden ze daar vijf verschilende rassen inkruisen en wordt er zorgvuldig met de eerste generatie verder gefokt.
En ik heb gehoord van de shilohshepperd, de ierse wolfhond en de saarlooswolfshond. In hoeverre dat vanuit de rasvereniging gebeurd of op individuele innitiatieven weet ik niet.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3351794
Bij de Wetterhoun wordt ook (officieel) outcross gedaan. Er zijn 3 verschillende F1 nesten geweest met Labrador, Grote Poedel en Airedale Terriër (alle pups zijn 50% Wetterhoun), en er is inmiddels ook een F2 nest van zowel Wetter-Labrador als Wetter-Grote Poedel (deze pups zijn 75% Wetterhoun).

Voor de Wetterhoun is het ook pure noodzaak. Niet vanwege korte snuiten of aflopende ruggen (ik vind ze qua bouw nog best okee), maar vanwege gezondheidsproblemen als kanker en immuunziektes, en daarnaast voortplantingsproblemen als onvruchtbaarheid, kleine nesten en leeg blijvende teven.

Ik weet dat bij de Shiloh Shepherd ook outcross gedaan wordt (een F1 Wetterhoun is hier de vader van). En bij de Saarloos Wolfhond volgens mij ook (zag een nestje op fb voorbij komen met een Podenco als vader als ik het goed heb).
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3351795
Kaela schreef:Ik weet dat het al jaren terug is gestart bij de wetterhoun. Dit door (een van) de rasvereniging met een uitgebreid plan van aanpak. Als ik het goed heb onthouden wilden ze daar vijf verschilende rassen inkruisen en wordt er zorgvuldig met de eerste generatie verder gefokt.
En ik heb gehoord van de shilohshepperd, de ierse wolfhond en de saarlooswolfshond. In hoeverre dat vanuit de rasvereniging gebeurd of op individuele innitiatieven weet ik niet.
Hahaha tegelijk :biggrin2:
Door Maika
#3351799
Ok, super toch!
Ik kan niet zo goed inschatten wat het effect is van rashonden inkruisen, aangezien die vaak ook weer hun eigen problematieken hebben.
Maar het begin is er.

Blijven het trouwens wel honden met stamboom?
Of pas weer vanaf een bepaalde graad....
Door src_esther
#3351800
Maika schreef:Ok, super toch!
Ik kan niet zo goed inschatten wat het effect is van rashonden inkruisen, aangezien die vaak ook weer hun eigen problematieken hebben.
Maar het begin is er.

Blijven het trouwens wel honden met stamboom?
Of pas weer vanaf een bepaalde graad....
Hier is info over outcross bij Saarloos wolfhond: https://avls.nl/naar-outcross/
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3351801
Maika schreef:Ok, super toch!
Ik kan niet zo goed inschatten wat het effect is van rashonden inkruisen, aangezien die vaak ook weer hun eigen problematieken hebben.
Maar het begin is er.

Blijven het trouwens wel honden met stamboom?
Of pas weer vanaf een bepaalde graad....
De 4e generatie wordt weer als 100% raszuiver gezien. Alle outcross honden krijgen een (bijlage) stamboom, maar tot de 4e generatie zitten daar "gaten" in, omdat de voorouders van de outcross hond (in ons geval tot nu toe de Labrador, Poedel en Airedale) geen Wetterhoun waren.
Door src_esther
#3351802
Lizzy schreef:Ja, dit helpt natuurlijk niet. Maar voor de beeldvorming: er zijn 33.500 honden ingeschreven en 3 hebben ze er uit een auto moeten halen vandaag. En ja, dat is schandalig en je snapt niet dat zoiets kan gebeuren. Kennelijk zijn er zelfs wel eens exposanten niet goed snik :-X . Die lui hebben gelukkig een boete gekregen van €760 euro per hond en ze zijn gediskwalificeerd van WDS.

En nee, ik ben het met je eens dat een rondje rennen "the trick" niet doet. Maar waar het wel om gaat is dat we geen misbaksels meer gaan zien zoals die Pekinees die Crufts jaren geleden won (die nota bene op een koelmatje gelegd moest worden en overduidelijk de moord stikte) of Duitse Herders met ruggen en gangwerk waarvan Stevie Wonder kan zien dat het niet OK is.

Blijft het een feit, vind ik, dat het allemaal zoveel zin niet heeft om je energie te steken in hondenshows verboden te krijgen als er nog zoveel andere dingen mis zijn in hondenland. We moeten niet vergeten dat van de 140.000 en 160.000 pups die per jaar in NL worden aangeschaft er maar 30.000 a 35.000 gefokt met RvB stamboom.
Vandaag nog eens drie? Na die zes auto's - om hoeveel honden het ging heb ik niet gelezen - van donderdag? Wauw, ik hoop dat ditmaal dan alle eigenaren een boete hebben gekregen...
Door frodo quin
#3352687
pearlsofpassion schreef:Eens.

Het afschaffen van de hondenshows zal het onderliggend probleem niet oplossen. Maar zoals het er nu aan toe gaat, maken ze het probleem wel groter.
En dàt moet veranderen.
Afschaffen is daar niet het juiste antwoord op, het zou veel beter zijn die shows net te gebruiken om het tij te keren en net aan te moedigen gezondere honden te fokken. Maar das een utopie zeker? :-\
Grotendeels mee eens. Het enkel op shows steken dat er opzettelijk zieke dieren gefokt worden is wat kort door de bocht, maar bijdragen lijkt het toch wel te doen. ik ben zelf niet thuis in die wereld, maar hoor wel vaak dat een hond zonder bepaalde extreme kenmerken die erg schadelijk voor hond lief zijn niet gewaardeerd wordt op show.

In mijn ogen verergeren shows minstens het probleem door gezonde dieren het onderspit te laten delven en zieke dieren als ideaal neer te zetten en mogen ze het op die manier van mij wel afschaffen. De beste optie zou imo zijn als shows net in de eerste plaats op gezondheid zouden letten en zieke leden van een ras zouden afkeuren. Het kan gebruikt worden als een middel om gezondheid prioritair te maken, maar dan moet dat ook wel gebeuren.

Edit: en wat betreft slecht behandelen van honden op dat soort evenementen: ik vermoed dat de meerderheid wel normaal met zijn/haar dieren om gaat, maar in competitie met levende wezens zijn er altijd mensen die presteren boven welzijn zetten. Ik ben daar vooral mee bekend in de paardenwereld en daar kan het echt zeer extreem zijn, maar denk ook maar eens aan kinderen die het slachtoffer zijn van een zeer fanatieke ouder. Dat is inderdaad iets waar een organisatie goed over dient te waken, al is veel leed onzichtbaar.
Door saluki
#3353949
Kaela schreef:Ik weet dat het al jaren terug is gestart bij de wetterhoun. Dit door (een van) de rasvereniging met een uitgebreid plan van aanpak. Als ik het goed heb onthouden wilden ze daar vijf verschilende rassen inkruisen en wordt er zorgvuldig met de eerste generatie verder gefokt.
En ik heb gehoord van de shilohshepperd, de ierse wolfhond en de saarlooswolfshond. In hoeverre dat vanuit de rasvereniging gebeurd of op individuele innitiatieven weet ik niet.
De Ierse Wolfshond in kruisen is niet echt een verstandige keus, worden absoluut niet oud.

Bij de Disney hond denk ik ook aan teveel vel, teveel haar, korte snuit, tong niet binnen kunnen houden, hersens niet in de schedel kunnen houden, te korte pootjes zodat het mannelijke geslachtsdeel overal overheen schuurt, skischans ipv een normale rug, uitpuilende ogen, niet kunnen dekken, niet normaal kunnen bevallen enzovoort.

Keurmeesters en de Raad moeten op hun donder hebben en de chippers zijn er ook om te observeren of de leefomstandigheden goed zijn.
Een nest nemen op een flat zou ook niet moeten.
Ben niet tegen shows maar waarom het zo gigantisch groot moet?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3353952
saluki schreef:De Ierse Wolfshond in kruisen is niet echt een verstandige keus, worden absoluut niet oud.

Bij de Disney hond denk ik ook aan teveel vel, teveel haar, korte snuit, tong niet binnen kunnen houden, hersens niet in de schedel kunnen houden, te korte pootjes zodat het mannelijke geslachtsdeel overal overheen schuurt, skischans ipv een normale rug, uitpuilende ogen, niet kunnen dekken, niet normaal kunnen bevallen enzovoort.

Keurmeesters en de Raad moeten op hun donder hebben en de chippers zijn er ook om te observeren of de leefomstandigheden goed zijn.
Een nest nemen op een flat zou ook niet moeten.
Ben niet tegen shows maar waarom het zo gigantisch groot moet?

Er wordt juist vreemd bloed bij de ieren ingekruisd, juist omdat ze niet oud worden.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3354208
nikèdog2000 schreef:het is heel erg vriendjes politiek
Dat is mijn ervaring dus ook
Niks aan die shows vind ik maar goed ieder ze ding
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door