Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3351618
Ja. Maar het is ook wel niet helemaal waar dat hondenshows totaal niet zouden bijdragen aan waar we nu zijn met de rashond. Het is niet alleen maar goud en liefde wat er blinkt. Maar, er lopen daar natuurlijk genoeg ontzettende liefhebbers rond! En joh, die honden vinden dat helemaal geen punt, zo'n dagje show. De honden die aan deze shows meedoen, die zijn dat van jongs af aan gewend. Zat exposanten die al dagen onderweg zijn met de honden en onderweg op de leukste plekjes lekker met hun honden aan het wandelen zijn. Maar goed, aan de andere kant wil dat allemaal ook weer niet per definitie zeggen dat (omdat ze groot liefhebber zijn) ze de juiste beslissingen nemen qua honden fokken.... Dat zijn twee verschillende dingen (honden fokken en hondenshows).

Maar om alleen hondenshows te gaan verbieden?!??!?!??! Dan heb je echt je prioriteiten niet op een rijtje hoor. Ga eerst even fijn de misstanden aanpakken van honden die massaal uit Oost Europa worden gehaald om hier voor een grijpstuiver verkocht te worden (omdat mensen te belazerd zijn te betalen voor een rashond). Enzo. Er zijn 3 miljoen vreselijke dingen die met dieren gebeuren, want we vinden het allemaal wel heel normaal dat varkens in deze omstandigheden moeten leven (als er niet per ongeluk dan ook nog een stal afbrand):

Afbeelding

Omdat wij (de mens) te besodemieterd is om wat meer te betalen aan een karbonaatje.

Maar dit is natuurlijk lekker makkelijk scoren. Veel makkelijker dan scoren met vleesvarkens. Stelletje randdebielen daar bij dier en recht. Ik heb het altijd al gezegd en ik blijf het zeggen. Die lui zijn echt van God los.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3351621
Ja dat is een hetze en wat shows betreft hebben ze aan de groenlinkse amsterdamse leiding nu een goede partner, aangezien die er nu al voor gaanzorgen dat dit soort evenementen daar niet meer plaats zullen gaan vinden.

O.a. Omdat de honden op zo,n show geen natuurlijk gedrag vertonen ::) doorgeslagen sokken :-X
Door Maika
#3351622
Helaas zijn de meeste rassen compleet doorgefokt ( en erg ongezond ) en zou je als je van dieren houd, helemaal geen rashond moeten kopen of naar dit soort shows gaan kijken.
Dus of het een hetze is....het is jammer dat ze er nu pas mee komen en niet, pak um beet, 35 jaar geleden.

Ga maar eens naar foto's kijken hoe bepaalde rashonden er in de jaren 50 uitzagen en nu.
Een wereld van verschil, nu "iedereen" een Disney exemplaar wil.

Ik denk dat de broodfok uit Oostblok, weer een andere categorie mensen is, die willen goedkoop en krijgen een zieke pup.
En de mensen van de shows betalen, of in ieder geval de rashonden betalen idioot veel geld voor een ongezonde hond.

In mijn ogen ben je allebei getikt.

Overigens vind ik het een missing link als je gaat zeggen: kijk naar de bioindustrie bv, alsof dan het een wel mag en het andere niet.
Ik vind de vleeskoeien ook een wanprodukt...
Alle dieren die geen goed en gezond leven kunnen leiden omdat mensen hun voorkeuren hebben, qua uiterlijk of om wat ze op hun bord krijgen....of omdat ze "een leuke vakantie"willen is wat mij beterfd not done.
Dieren welzijn zou boven "mensenwelzijn" moeten gaan.
(En ja er staat expres "mensenwelzijn" omdat ik denk dat het meeste totaal niet over welzijn maar om egoisme gaat.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3351649
Ik snap niet dat mensen kunnen denken dat met het afschaffen van hondenshows er à la minute dan geen excessen meer gefokt gaan worden. Excessen worden gefokt omdat er markt voor is. Als niemand meer een snurkende naar adem happende Franse Bull of een herder met een glijbaanrug koopt, of deze acuut terugbrengt naar de fokker als deze problemen zich later voordoen, dan bedenken fokkers zich ook wel 3x voordat ze een nestje van deze hondjes op de wereld zetten.

Het zou mij persoonlijk niet uitmaken, mijn hond houdt niet van showen en dus doen we dat niet (meer), maar er zijn zo ontzettend veel mensen die wel serieus bezig zijn om hun ras in stand te houden of zelfs te redden, en daarvoor zijn de shows gewoon ook een podium om te laten zien wat ze al bereikt hebben. En het is over het algemeen voor veel mensen en hun honden gewoon een gezellige dag. Die 10 minuten die ze in de ring staan zijn de meeste zo weer vergeten, stel dat ze het niet zo leuk vinden. Voor mijn hond is de drukte eromheen de rest van de dag het probleem, het rondje in de ring vindt hij juist wel leuk. Maar ik zie dat (en meerdere mensen op show zagen en zeiden dat ook), en dus gaan we gewoon niet meer.

Ik spreek voor mezelf en het ras dat ik heb (Wetterhoun), hierbij is bij mijn weten geen haat en nijd op shows, mensen zijn blij om elkaar weer eens te spreken, en de uitslag van de show is eigenlijk bijzaak. Ze mogen niet gewassen of gekamd worden van tevoren, dus ook daar hebben ze geen last van (voor zover ze daar al last van zouden kunnen hebben). De meeste Wetters vinden het wel okee in de ring, een aai van de keurmeester, een rondje rennen met de baas, lekker veel extra lekkere beloningen.

Dus nee, ik vind niet dat hondenshows afgeschaft zouden moeten worden, en ik denk ook niet dat het ook maar iets oplost als ze wel afgeschaft zouden worden. Fokkers blijven toch fokken zoals ze willen, shows of geen shows. Daar zou je wat aan moeten doen, dan komen er op shows vanzelf meer gezonder honden. En die paar die echt niet gezond zijn die kun je er dan tussenuit halen met een goede dierenartscontrole vooraf. Reken maar dat fanatieke showers en fokkers niet het risico willen lopen om niet door de dierenartscontrole te komen en dus niet mee te mogen doen. Want daarvoor kom je daar niet, om weer naar huis gestuurd te worden.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3351651
Nou ik heb toch wel veel niet leuke dingen gezien op shows. Los daarvan die kun je ook zien bij wandelingen etc.
Ik geloof niet dat een dierenarts controle helpt want dan mag geen enkele Franse bull , Duitse herder de showring in....Bovendien kun je de gezondheid van een hond niet zo snel beoordelen .
Ik geloof niet dat shows bijdragen aan de gezondheid van een ras. Vind het weinig meerwaarde hebben. Soms werkt het inderdaad extremen in de hand zodat meer op een bepaald uiterlijk gefokt wordt om te kunnen winnen.
Of het afgeschaft moet worden? Nouja ieder zijn hobby , hoeft niet van mij. Vind alleen dat fokken ook door middel van aankeuringen moeten kunnen zonder shows te hoeven lopen ( is rasvereniging afhankelijk)
Rassen gezonder maken dat doe je niet op shows. Dat doe je gewoonweg niet zo simpel .

Maar hondjes uit het buitenland, lukrake kruisingen ( zoals d&r zo tof vind ) zijn ook niet zo maar de oplossing tot 100% gezondheid. En weet je die bestaat ook nooit , nergens, utopie, alles 100% gezond. In de natuur ga je dan dood, wordt je niet geholpen, dag is een groot verschil.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3351655
Ik ben het zeker met je eens dat je een ras niet gezonder maakt op een show, maar je verziekt een ras dan dus ook niet op een show. Dat gebeurt daarbuiten.

Momenteel is er (zo goed als) geen dierenartscontrole. Je zou dat weer in kunnen voeren, en specifiek letten op ademhaling (laat ze ff een rondje rennen zoals in de ring van tevoren) en bouw. En dan laten ze idd maar gewoon geen enkele Franse Bull of Duitse Herder de ring in als die niet voldoen aan de gezondheidseisen. Wie weet gebeurt er dan eindelijk eens wat.

En de ringmeesters zouden ook strenger op moeten treden tegen het rukken aan de riem, het hondjes ophangen met de riem, en mensen die veel te weinig afstand houden of zich anders misdragen in de ring.

Ik ben voor het (af)straffen van de mensen die iets fout doen, en er vooral voor om de rest gewoon een gezellige dag te laten hebben.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3351659
Maika schreef:Helaas zijn de meeste rassen compleet doorgefokt ( en erg ongezond ) en zou je als je van dieren houd, helemaal geen rashond moeten kopen of naar dit soort shows gaan kijken.
Dus of het een hetze is....het is jammer dat ze er nu pas mee komen en niet, pak um beet, 35 jaar geleden.

Ga maar eens naar foto's kijken hoe bepaalde rashonden er in de jaren 50 uitzagen en nu.
Een wereld van verschil, nu "iedereen" een Disney exemplaar wil.

Ik denk dat de broodfok uit Oostblok, weer een andere categorie mensen is, die willen goedkoop en krijgen een zieke pup.
En de mensen van de shows betalen, of in ieder geval de rashonden betalen idioot veel geld voor een ongezonde hond.

In mijn ogen ben je allebei getikt.

Overigens vind ik het een missing link als je gaat zeggen: kijk naar de bioindustrie bv, alsof dan het een wel mag en het andere niet.
Ik vind de vleeskoeien ook een wanprodukt...
Alle dieren die geen goed en gezond leven kunnen leiden omdat mensen hun voorkeuren hebben, qua uiterlijk of om wat ze op hun bord krijgen....of omdat ze "een leuke vakantie"willen is wat mij beterfd not done.
Dieren welzijn zou boven "mensenwelzijn" moeten gaan.
(En ja er staat expres "mensenwelzijn" omdat ik denk dat het meeste totaal niet over welzijn maar om egoisme gaat.

Best veel getikten dan hier hoor. Maarja we moeten natuurlijk alle zeilen bijzetten om die wanproducten van ons in de beetjes te houden. ::)

Laat me raden...jij bent een redder ::)
Door fransbulletje
#3351662
Wij gaan regelmatig naar show gewoon voor de gezelligheid om te kijken.
Keurmeesters zouden wel en bijdrage kunnen leveren aan de gezondheid van een ras.
Als ik veel te dikke engelse bulldoggen door de ring zie rollen, tongen uit de bek zie hangen zoals niet hoort en die worden dankzij een keurmeester kampioen worden dan klopt dat gewoon niet.
Bij de franse bulldoggen precies hetzelfde. Heb je een franse bulldog met wat meer neus dan mag je met een G de ring uit, maar een hijgende slecht lopende franse bulldog staat achter bordje 1.

Onze Oliver is nu 3 jaar en mooi slank gespierd, heeft een super conditie en ook van dit warme weer totaal geen last.
Met normaal weer wandelen we rustig 3 kwartier tot een uur.
Showen hebben we gedaan maar daar houdt Oliver niet van, stilstaan is niet zijn ding.
Hij heeft een geweldig gangwerk, loopt echt als een trein en heeft een prachtige bouw zoals hoort, breed van voren slank naar achter met taille.

Hugo heeft ook een hele goede gezondheid en conditie. Hij is nu 9 jaar en met normaal weer wandelt ook hij vrolijk 3 kwartier tot een uur.
Hijgen dat zie je hem echt zelden doen. Ook met dit warme weer nergens last van. Hugo houdt ook niet van showen, paar keer gedaan maar doen we niet meer.

Als keurmeesters echt beter zouden letten op gezondheid kan dit bijdragen aan de gezondheid van deze rassen.
Er zijn volgens mij ook instructies waar ze op moeten letten maar in de praktijk zie ik je daar weinig van terug, soms gaat het ook meer om wie het lijntje vasthoudt :-X
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3351677
Ik denk niet dat je veel opschiet met het verbieden van hondenshows.

Wat wel kan helpen is bij wijze van iets van conditie toevoegen om op die manier een stuk gezondheid te kunnen beoordelen. Ook zou men meer naar de oorspronkelijke modellen toe moeten dus moeten keurmeesters anders gaan keuren dat bepaalde kenmerken niet te ver mogen worden doorgevoerd. Denk hierbij aan een minimale neus lengte om excessen te verminderen.

Een show is voor mensen ook een kans om fokkers te spreken en bevragen en meerdere rassen te bekijken.
Door nikèdog2000
#3351685
fransbulletje schreef:Wij gaan regelmatig naar show gewoon voor de gezelligheid om te kijken.
Keurmeesters zouden wel en bijdrage kunnen leveren aan de gezondheid van een ras.
Als ik veel te dikke engelse bulldoggen door de ring zie rollen, tongen uit de bek zie hangen zoals niet hoort en die worden dankzij een keurmeester kampioen worden dan klopt dat gewoon niet.
Bij de franse bulldoggen precies hetzelfde. Heb je een franse bulldog met wat meer neus dan mag je met een G de ring uit, maar een hijgende slecht lopende franse bulldog staat achter bordje 1.

Onze Oliver is nu 3 jaar en mooi slank gespierd, heeft een super conditie en ook van dit warme weer totaal geen last.
Met normaal weer wandelen we rustig 3 kwartier tot een uur.
Showen hebben we gedaan maar daar houdt Oliver niet van, stilstaan is niet zijn ding.
Hij heeft een geweldig gangwerk, loopt echt als een trein en heeft een prachtige bouw zoals hoort, breed van voren slank naar achter met taille.

Hugo heeft ook een hele goede gezondheid en conditie. Hij is nu 9 jaar en met normaal weer wandelt ook hij vrolijk 3 kwartier tot een uur.
Hijgen dat zie je hem echt zelden doen. Ook met dit warme weer nergens last van. Hugo houdt ook niet van showen, paar keer gedaan maar doen we niet meer.

Als keurmeesters echt beter zouden letten op gezondheid kan dit bijdragen aan de gezondheid van deze rassen.
Er zijn volgens mij ook instructies waar ze op moeten letten maar in de praktijk zie ik je daar weinig van terug, soms gaat het ook meer om wie het lijntje vasthoudt :-X
het is heel erg vriendjes politiek
Gebruikersavatar
Door elvira.kloek
#3351687
Angelique schreef:Ja dat is een hetze en wat shows betreft hebben ze aan de groenlinkse amsterdamse leiding nu een goede partner, aangezien die er nu al voor gaanzorgen dat dit soort evenementen daar niet meer plaats zullen gaan vinden.

O.a. Omdat de honden op zo,n show geen natuurlijk gedrag vertonen ::) doorgeslagen sokken :-X
Mag dus overal mijn hond los laten, aan de lijn kan hij geen natuurlijk gedrag vertonen. ;)

En als je dan leest dat het 's nachts een wetteloze bende is in Amsterdam, dan snap ik dat ze hun prioriteiten leggen bij het verbieden van hondenshows, die hondeneigenaren zijn minder gevaarlijk om dwars te zitten dan een stel criminelen : https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... b386276ae/
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3351716
Lizzy schreef:Wie heeft gisteren de Baaij en Gaus gezien op TV? Ze waren samen in Laat op één.
Ik heb het gezien. Gaus had wel aantal sterke punten zoals het aanpakken van misstanden in de fokkerij ipv te richten op de shows.Ook noemde hij de shows juist een controlemoment waar ook naar gezondheid gekeken kan worden en dat wanneer ze worden verboden iedere vorm van controle verdwijnt.
De Baaij had daar uiteraard geen goed weerwoord op en probeerde Gaus vooral op stemverheffing af te troeven zonder echt sterke argumenten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door