Hitte

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Barfplaats
Gesponsord bericht

Hitte

Berichtdoor Barfplaats

sam28
4-sterren

Hitte

Berichtdoor sam28 » Zo 22 Jul 2018, 15:38

Sinds 16,5 jaar heb ik poes Lea. Het is mijn eerste poes en dus nu ook mn eerste hoog bejaarde poes. Sinds 5 jaar heb ik er een tweede bij, Siepie. Siepie heet zo omdat ze als klein ieniemienie kittentje gedumpt is in een geitenweide en 2x bijna dood is geweest door niesziekte. Ze heeft dus nu een sop-oog en is wat zwakker over het algemeen (mist al 2 slachttanden bv) Mijn lieve zwarte dames. Daarnaast dus Ziva. Mijn bejaarde honden dame. Nu zag ik op buienradar dat het de komende 2 weken 30+ graden gaat worden. :crying: Ik ben dus op zoek naar tips hoe ik mijn drietal door de hitte heen krijg. Tot nu toe gaat het goed. De dames liggen languit op de koude vloer of tafel. Ziva is 1 dag wat ziek geweest van de hitte vorige week. Maar de warmte gaat nog wat toenemen en ik ben wat clueless.

Wat ik doe: Ze krijgen hier 1x per dag eten en houd ze rustig. Ik loop met Ziva sochtends 45 min ipv een uur en savonds 30 min en tussendoor korte plasjes.

Ik zat zelf te denken 1x eten en 1x wat kattenmelk voor de katten. Niet heel gezond maar dat is 30 graden en weinig drinken ook niet. Of het bakje delen, sochtends een beetje smiddags een beetje.
Voor Ziva 1x eten en dan smiddags een bevroren kong oid.

Ik weet het niet goed.
pearlsofpassion
Moderator

Re: Hitte

Berichtdoor pearlsofpassion » Zo 22 Jul 2018, 16:25

Eens wat kattenmelk aanbieden kan zeker, evt aangelengd met water.
Of wat gemalen vlees (barfen ze of eten ze kvv?) aanlengen met goed veel water.
Een plens extra water over hun eten helpt ook altijd.
Of eten bevroren geven een goed idee is, weet ik eigenlijk niet, maar ik durf de katten ook wel eens een stukje bevroren witvis oid te eten geven. Je kan eigenlijk alles bevroren geven wat je maar wilt he.

Verder je huis zo koel mogelijk houden idd, maar ik merk uit je bericht dat dat lastig is?
Je kan ook plastiek flessen voor 3/4e vullen en in de vriezer stoppen. Als ze bevroren zijn, wikkel je ze in een handdoek en leg ze zo dat de kat of hond kan kiezen er tegenaan te gaan liggen of niet. Zowiezo zorgt het voor een frissere lucht in de buurt en het afkoelen van de ruimte.
Een aantal flessen voor een ventilator zetten zou ook werken als soort van airco.

Voor de hond hebben ze cool packs, geen idee of dat een goed idee is hoor.

De dieren eens goed borstelen, nu voor de eerste warmste dagen, is ook een goed idee. Dat ze zeker hun losse haren en overtollige vacht kwijt zijn.
Echt de hond natmaken zou ik niet doen tegen de warmte, maar eens met een vochtige washand hond of kat strelen kan wel aangenaam zijn.
sam28
4-sterren

Berichtdoor sam28 » Zo 22 Jul 2018, 16:37

Ze krijgen de ene dag KVV met een plens water en de andere dag barf met een plens water. Dat krijgen ze het hele jaar door omdat poes Lea anders blaasgruis krijgt.
Mijn huis koel houden lukt niet. Het is in de winter op zn koudst 18 graden. De kachel gaat dus eigenlijk al niet aan. Nu is het 26 graden en het loopt nog op want zon.
Ik ga in ieder geval flessen invriezen als koelelement op hun slaapplekjes
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Zo 22 Jul 2018, 16:58

Let wel op dat ze ook kunnen kiezen om er niet tegenaan te gaan liggen.
En kan je 's nachts goed verluchten zodat het wat afkoelt?

Hier is het ook wel 26 graden in huis hoor, maar de katten liggen het liefst in de veranda waar ik zeker 35 graden is. Ze lijken er geen last van te hebben... Als het nog warmer wordt, haal ik ze er wel uit hoor.
Een hond is wel wat anders, die oververhitten sneller he.

Kvv kan je dus ook oplossen in flink wat water zodat je een soort soep krijgt. Wss gaat dat dan wel goed binnen.
sam28
4-sterren

Berichtdoor sam28 » Zo 22 Jul 2018, 17:05

Waarom oververhitten honden sneller?

Ik woon helaas op de begane grond en ik heb alleen een deur die open kan. Helaas moet die dus snachts dicht. Geen frisse lucht dus in de nacht. Er gaat wat aan gebeuren maar dat duurt nog even.
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Zo 22 Jul 2018, 17:28

Lastig dat je s nachts niet even lekker kunt ventileren, dat scheelt al een hoop.
Misschien s ochtends heeeel vroeg alles open zetten en zelf ook , met een boekje, van de koelte genieten?
Grote wandeling met je hond ook lekker vroeg, om half 6 is het heeerlijk buiten en verder rustig rommelend de dag door.
Ik heb net een gaaspaneeltje bij de bouwmarkt gehaald zodat het raam 's avonds een tijd open kan en de dames niet per ongeluk naar beneden zeilen.

Ik zou dan later op de dag, als het erg warm wordt, de truc met de bevroren flessen en de ventilator uithalen, overigens ligt er nu gewoon een kat op schoot... ze vinden het wel warm en zijn overdag een stuk rustiger dan anders maar ik geloof niet dat ze er erg onder lijden.

Qua eten doe ik niet heel veel anders dan anders.. gemalen prak wordt een dik soepje en op barfdagen krijgen ze een lepeltje blik met een klotsje water zodat ik zeker weet dat er wat vocht in gaat, ze eten hier 2x daags.

Sommige honden vinden koelmatjes fijn maar er zijn er ook heel veel die daar netjes naast gaan liggen ::)
Anne in Zweden
5-sterren

Berichtdoor Anne in Zweden » Zo 22 Jul 2018, 17:29

Er bestaan ook koelmatten voor dieren. Sommige koelen het dier af gewoon doordat het erop ligt, andere moet je eerst nat maken, waardoor de gel oid die erin zit geactiveerd wordt en het dier vervolgens koelt.

Via een rondje googelen vind je ze wel, zulke koelmatten.
sam28
4-sterren

Berichtdoor sam28 » Zo 22 Jul 2018, 17:32

Ik ken die koelmatten maar mijn budget voor dingen is 0,- op moment. Ik durf de koelmat van een vriend niet goed te lenen. Zijn hond ligt er keurig naast maar ik ben bang dat de kattennagels erdoor gaan.
Ik ben om 8u meestal wel op voor de wandeling. :)
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Zo 22 Jul 2018, 17:44

Zie dat ze bij de action een soort koelmatje hebben voor 2,90, geen idee of t wat is het ziet er uit als een microvezeldoek.
Misschien is een vochtige handdoiek ook al fijn.
Kaela
5-sterren

Berichtdoor Kaela » Zo 22 Jul 2018, 17:44

Ik zou ook nog flink korter gaan wandelen. Die warmte is helemaal niet zo’n probleem zolang mens en dier zich niet teveel inspant. Je hond is hoogbejaard zeg je, dan is drie kwartier lopen met deze temperaturen echt heel lang. Gewoon even een kwartiertje scharrelen is meer dan genoeg. Hoeft ze bij thuiskomst ook niet nog warmte kwijt te raken.

Verder zijn de bevroren flessen een goed idee en koelmatten zijn tegenwoordig er betaalbaar. En verder gewoon rustig aan doen. Met dit weer hoeft er niets, gewoon chillen. En goed drinken, dan red iedereen het wel.
sam28
4-sterren

Berichtdoor sam28 » Zo 22 Jul 2018, 17:47

Poes Lea is hoogbejaard. Ziva is bejaard. ;)
Ik snap wat je zegt en zal zeker minder lang gaan lopen mocht het zo bizar heet worden.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Zo 22 Jul 2018, 17:52

Honden kunnen niet zweten en hun warmte alleen via hun mond kwijt. Dat is niet bijster efficient waardoor ze sneller oververhitten.
Kaela
5-sterren

Berichtdoor Kaela » Zo 22 Jul 2018, 18:33

sam28 schreef:Poes Lea is hoogbejaard. Ziva is bejaard. ;)
Ik snap wat je zegt en zal zeker minder lang gaan lopen mocht het zo bizar heet worden.

Oke, bejaard of hoogbejaard. Persoonlijk vind ik het voor elke hond. We hebben als baasjes zo in het hoofd dat we elke dag lang moeten wandelen. Hoeft helemaal niet met zulke temperaturen en dat vertellen de honden ons ook door heel rustig te doen. Uiteraard mag er naar gelang conditie en behoefte gelopen worden hoor, maar soms houden we als baasjes teveel vast aan onze ideeen. Maar goed, das heel algemeen met wat ik voorbij zie komen online hoor, zeker niet aan jou gericht.

Wij deden met dit soort weer zo goed als niets. Had Oscar nooit behoefte aan. Die ging na drie keer pllassen gewoon liggen onder een boom en rondkijken. En daarna gingen we weer naar huis. Uoor 10 km fietsen plus een uur in het losloop gebied rondrennen zijn pootje niet omdraaide. Warm weer was voor pampus liggen. En als het dan afkoelde was het tijd om de boel weer af te gaan breken ;D
hannabelgje
5-sterren

Berichtdoor hannabelgje » Zo 22 Jul 2018, 18:57

Ik laat de hond met rust. Ik dwing haar om 's morgens mee te gaan voor een rondje van 10-20 minuten om haar behoefte te doen. Daarna laat ik haar met rust tot ze komt vragen om uit te gaan. De ene dag is dat rond 19 uur, de andere dag pas na 21 uur. Op het heetst van de dag moet ze verplicht binnen blijven. Om het drinken te stimuleren krijgt ze geitenmelk in de ochtend en water met een scheutje geitenmelk. Haar kvv en barf gaat extra water door.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
sam28
4-sterren

Berichtdoor sam28 » Zo 22 Jul 2018, 20:19

pearlsofpassion schreef:Honden kunnen niet zweten en hun warmte alleen via hun mond kwijt. Dat is niet bijster efficient waardoor ze sneller oververhitten.

Ja, dat wist ik, en naast hun mond ook door hun voetzooltjes heb ik altijd begrepen. Maar katten kunnen dat toch ook niet?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Bar-plaats”