Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door evelyn02
#3348722
Wij wonen in het Westen maar vragen ons af of we naar de Friese kant van het DrentsFriese Wold zouden willen verhuizen. Maar we hebben geen idee hoe het is om daar te wonen. We hebben geen kinderen of werk dus we zullen contacten moeten leggen via de hond, verenigingen of vrijwilligers.
Zijn er mensen die op latere leeftijd vanuit de Randstad naar ZuidOost Friesland zijn “geëmigreerd”? Wat zijn de ervaringen?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3348726
Ik ben in de buurt van bakkeveen/beetsterzwaag opgegroeid en kan alleen maar zeggen dat het heerlijk opgroeien was met de bossen en heide. Maarja ik ben er dus op 8 jarige leeftijd komen wonen dus compleet andere levensfase ;)

Ik kwam toen uit stiens en wat daar opviel was wel dat er rond de bossen veel meer fries werd gesproken dan rondom leeuwarden.
Door Tanna
#3348736
Een van mijn vrijwilligers is nadat zij en haar man gepensioneerd waren naar Friesland verhuisd, ik meen naar Bakkeveen. Zelfs haar oude moeder is nog meeverhuisd naar de 'granny annexe'. Ze zijn er heel gelukkig geworden.
Door Lida. S
#3348737
Mijn ouders hadden daar (Donkerbroek) een tweede huis. Vanaf ca 1968 tot 1980 was ik daar bijna ieder weekend en iedere vakantie. Toen was het er geweldig. Nu rijd ik nog wel eens in de omgeving. Er is natuurlijk wel veel veranderd, maar ik zou er zo willen gaan wonen. De mentaliteit was/is daar goed. Geen kapsones, vriendelijik behulpzaam, wel enigszins gereserveerd, maar als je zelf open bent zijn zij het ook. Er zal nu natuurlijk ook erg veel import zijn, maar aardige en onaardige mensen vind je overal. De omgeving is wel wat voller en drukker, maar nog steeds mooi.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3348740
dinky89 schreef:Ik ben in de buurt van bakkeveen/beetsterzwaag opgegroeid en kan alleen maar zeggen dat het heerlijk opgroeien was met de bossen en heide. Maarja ik ben er dus op 8 jarige leeftijd komen wonen dus compleet andere levensfase ;)

Ik kwam toen uit stiens en wat daar opviel was wel dat er rond de bossen veel meer fries werd gesproken dan rondom leeuwarden.
Hé, da’s leuk, ik kom uit Hallum, paar kilometer verderop ;D ...... heb daar t/m mn 21ste gewoond, daarna naar Den Haag verhuisd :biggrin2: ......
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3348776
Ik ben wel aardig bekend in Boijl-makkinga en omstreken. Een vriendin van mij is daar een jaar of 10 terug heen verhuisd en eentje is net klaar met verhuizen.

Ik vind het een fijne streek. Friezen zijn wel wat stug, maar ook vriendelijk (onaardige mensen tref je overal). Mooi voorbeeld daarvan vind ik de uitdrukking "best genog", wat zoiets als prima betekend. Zo zijn friezen in de regel ook echt wel, beetje bescheiden, niet overdrijven, doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg. Zeker in die streek ervaar ik dat zo.
Het is ook een streek met veel leuke dorpjes, prachtige stukken natuur en uiteindelijk zit je altijd zomaar in een grotere plaats met alle voorzieningen.
Zoals ik het ervaar via mijn vriendin is er in die regio veel aan actief verenigingsleven en zal je op die manier ongetwijfeld contacten opdoen. Zo zijn er bijvoorbeeld heel veel jaarlijkse markten en activiteiten, waar je als vrijwilliger zou kunnen helpen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door