Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
#3348429
Wij gaan binnenkort een testament op laten maken. Nu las ik dat er meerdere mensen hier de zorg voor hun huisdier(en) in hun testament hebben laten opnemen.
Ik ben heel benieuwd hoe en wat jullie daarover hebben laten beschrijven.

Ik wil mijn zusje gaan vragen of zij voor eventuele huisdieren wil gaan zorgen mochten wij beide komen te overlijden. Ik zou daar een soort "spaarpotje" voor willen achterlaten maar enkel en alleen voor de zorg van de dieren zolang ze bij haar zijn. Mocht zij niet voor de dieren kunnen zorgen en ze herplaatsen dan wil ik dat het geld wat ter beschikking stond voor onze dieren doneren aan een goed doel. Geen idee of zulke dingen te regelen zijn.

Verder wat als ook zij er niet meer is.... Wij hebben geen kinderen en ik weet gaan andere mensen wie ik de zorg van onze huisdieren zou willen laten overnemen. Zijn er ook mensen die in zo'n situatie iets in hun testament hebben laten beschrijven?
Gebruikersavatar
Door Radja
#3348434
Wij hebben het ooit op laten nemen in ons testament. Ik meen toen wij trouwde in 1985, we hadden toen nog 2 katten en 1 hond, Shabu. Kinderen hadden we nog niet, maar ook kinderen hebben wij er toen bij bij laten vermelden. We hadden inderdaad ook een spaarpotje, voor de (verdere)opvoeding van de kinderen, de dieren en eventuele aanpassingen/verbouwing van een huis.
Gelukkig is het niet nodig geweest! Wij hebben eigenlijk er nooit aan gedacht om het testament wat dat betreft te veranderen. We hebben nu alleen Coco nog en onze kinderen weten wat te doen, mochten wij tegelijk overlijden, dat laten we niet vastzetten.
Door Maika
#3348555
Ik heb beschreven wie er voor mijn paard benadert moet worden, zodat ik zeker weet dat ze in goede handen komt.
En voor mijn hond ook.

Ik heb geen absolute plek maar wel mensen van wie ik zeker weet dat zij het juiste plekje zullen bezorgen.
Het is mijn absolute nachtmerrie dat het beestje in verkeerde handen valt.

Maar goed idee, ik zal erbij zetten dat de opbrengst van mijn paard is, om eventuele kosten van de dieren te betalen, of is voor degene die mijn hond op gaat vangen.
En dat anders het naar de mensen die voor de hond hebben gezorgd toen die nog in Griekenland was.
Door Lizzy
#3348577
Oh ja... Dit is ook nog steeds zo'n openstaand ding hier, waar ik mijn kop voor in het zand steek :-[ . Niet dat ik niet na wil denken over dood gaan maar ik krijg al buikpijn als ik er aan denk dat mijn honden herplaatst moeten worden :-\
Door Anne in Zweden
#3348603
Wij hebben ook in ons testament opgenomen wat er met de dieren moet gebeuren als we er onverhoopt allebei ineens niet meer zouden zijn. De lokale dierenopvang (is klein, maar werkt samen met een groter asiel) krijgt een deel van de erfenis als ze ervoor zorgen dat onze dieren goed worden herplaatst of tot hun levenseinde goed worden verzorgd. Uiteraard is er in het testament ook een persoon toegewezen die daar toezicht op moet houden. Met de boxerstichting waar Lupi vandaan komt hebben we afgesproken dat zij ook voor Laika (is ook boxer, maar niet van de stichting) zullen zorgen als ons iets overkomt; Lupi moet dan sowieso naar hun terug, ze willen absoluut niet dat 'hun' boxers van hot naar her worden gesleept door eventuele erfgenamen. Ook dat staat allemaal in het testament.
Door Cathelijn
#3348610
Natuurlijk heel goed om dit vast te leggen in een testament. Maar dat komt vast niet het eerste uur na overlijden op tafel. En wie zorgt er tot dan voor je dieren, hebben jullie dat ook afgesproken met de mensen om je heen?
Ilan gaat naar mijn ouders. We hebben wel eens overlegd of ze hem dan willen herplaatsen of zelf houden (hij is er nu ook heel veel, altijd als ik werk), maar ze wilden hem zelf houden. Voor mij een fijn idee dat hij in zijn vertrouwde omgeving blijft.
Door Anne in Zweden
#3348614
Cathelijn schreef:Natuurlijk heel goed om dit vast te leggen in een testament. Maar dat komt vast niet het eerste uur na overlijden op tafel. En wie zorgt er tot dan voor je dieren, hebben jullie dat ook afgesproken met de mensen om je heen?
Ilan gaat naar mijn ouders. We hebben wel eens overlegd of ze hem dan willen herplaatsen of zelf houden (hij is er nu ook heel veel, altijd als ik werk), maar ze wilden hem zelf houden. Voor mij een fijn idee dat hij in zijn vertrouwde omgeving blijft.

Klopt, en nee, wij hebben daarover geen afspraken gemaakt, maar durven ervan uit te gaan dat de buren en sommige vrienden zich over de dieren zullen ontfermen totdat het testament kan worden uitgevoerd. Iedereen hier weet wat de dieren voor ons betekenen, iedereen hier kent onze dieren ook goed, en dus zullen ze onze knuffies niet aan hun lot overlaten. Er staan bovendien vriezers vol met voer hier, en de buren/vrienden weten dat we rauw voeren, en er staat altijd barf te ontdooien of al geportioneerd in de koelkast, dus de eerste dagen voer zal ook geen problemen geven.

Maar wel fijn als je, zoals in jouw geval, al precies weet dat je hond perfect wordt opgevangen mocht jou iets overkomen. Die gemoedsrust is veel waard, hoor. Alleen al daarvoor is het een goed idee je kop toch even uit het zand te halen (Lizzy), hoe moeilijk ook.
Door zurca
#3349067
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb mijn vragen aan onze notaris gemaild. Eens zien wat er mogelijk is.

Lizzy, ik vind het hele opstellen van een testament "naar". Je moet bedenken aan wie je wat wil nalaten. Oke prima, ik heb 1 zusje dus... Vraagt de notaris goed, je zus...en als die er neit meer is... komt de volgende in beeld. Noteren we en als die er dan niet meer zal zijn...Pfff nare gedachtes om er zo ver over na te moeten denken vind ik :-\

Cathelijn, goede opmerking inderdaad. Iets om over na te denken! Maar heb jij dan verder ook in je testament iets laten vast zetten, voor als je ouders er niet meer zouden zijn?
Door Cathelijn
#3349075
zurca schreef:Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb mijn vragen aan onze notaris gemaild. Eens zien wat er mogelijk is.

Lizzy, ik vind het hele opstellen van een testament "naar". Je moet bedenken aan wie je wat wil nalaten. Oke prima, ik heb 1 zusje dus... Vraagt de notaris goed, je zus...en als die er neit meer is... komt de volgende in beeld. Noteren we en als die er dan niet meer zal zijn...Pfff nare gedachtes om er zo ver over na te moeten denken vind ik :-\

Cathelijn, goede opmerking inderdaad. Iets om over na te denken! Maar heb jij dan verder ook in je testament iets laten vast zetten, voor als je ouders er niet meer zouden zijn?
Nee, zover heb ik dan ook nog niet nagedacht. Ik heb sowieso geen testament trouwens. Ik ben single, geen koopwoning en mijn familie mag alles hebben.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3349078
Testament maken is ook niet leuk. Wie wil er nu over nadenken?
Maar het is beter dat dingen vast staan. En geloof me, helaas weet ik uit ervaring dat een testament opmaken als je al heel ziek bent, dat is helemaal naar en verdrietig.

Wij zijn dit overigens nu ook aan het regelen. Toch wel verstandig met een koopwoning en geen kinderen als erfgenaam. Wij benoemen een executeur testamentair in het testament. Voor het overlijden van de langstlevende welteverstaan. Met deze persoon kun je dan alles wat betreft de beestjes ook doorspreken.

Succes jullie met regelen.
Door Eef+Stippels
#3349122
Wij hebben niets geregeld voor de honden :-\
Ik weet gewoon niemand die ze op zou willen en kunnen nemen.
Bella kan niet terug naar de stichting, dan kan ze nog beter hier in Nederland in het asiel komen.
En ik denk ook niet dat Xindy's fokkers haar terug zouden willen (en kunnen) nemen..

Dus tja, ik ga er maar vanuit dat we deze dames zullen overleven.
Maar hoe dat in de toekomst moet, of als we een ongeluk zouden krijgen :-X
Gebruikersavatar
Door Laika
#3349160
Eef+doggies schreef:Wij hebben niets geregeld voor de honden :-\
Ik weet gewoon niemand die ze op zou willen en kunnen nemen.
Bella kan niet terug naar de stichting, dan kan ze nog beter hier in Nederland in het asiel komen.
En ik denk ook niet dat Xindy's fokkers haar terug zouden willen (en kunnen) nemen..

Dus tja, ik ga er maar vanuit dat we deze dames zullen overleven.
Maar hoe dat in de toekomst moet, of als we een ongeluk zouden krijgen :-X
Bij ons is het net zo :-\
Als we met de auto op stap gaan dan gaan we (hopelijk) met zn allen. Als de honden het toch overleven (en wij niet) dan krijgen ze een spuitje denk ik en dat is misschien maar het beste :'(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door