Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door evelyn02
#3347935
Ik vraag me af of de kans op mastitis groter is bij een heel klein nest dan bij een groter nest. Bij een klein nest worden de melkklieren toch minder goed leeggedronken neem ik aan. Of past de melkproductie zich aan zodat de kans op mastitis niet vergroot is? Het is zomaar een vraag die in me op kwam ;)
#3347982
Ik denk juist iets groter bij een groot nest.
Omdat de productie idd afhankelijk is van de vraag, zal de productie bij een groot nest grotere schommelingen hebben, en zal een overproductie (oorzaak van mastitis) meteen groter zijn. Als zich dat dan concentreert in 1 borst zit die al snel overvol.
Bij een kleinere productie zal een in verhouding zelfde schommeling een veel minder volle borst opleveren.

Of zo zou ik toch denken, logisch nadenkend.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3348016
Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Uiteraard is dat alleen zo het geval zonder (kunstmatige) ingrepen, zoals te vroeg bijvoeden, moeder te lang gescheiden van de zuigelingen, etc.

Dit geldt voor alle zoogdieren in principe.



N=1, maar ik spreek uit eigen ervaring dat een groter nest een gevoeligere productie geeft.
Mijn eigen tweede nest was 100% groter dan het eerste. Waar ik bij de eerste 1x een borstontsteking heb gehad, heb ik bij het tweede nest in 4 maanden tijd er 3 gehad.
Door miik
#3348021
Mijn ervaring is dat de kleine nestjes juist lastiger zijn... Van de week is er bij mij een nestje geboren van 3. Poeslief heeft 6 werkende tepels, waarvan de achterste 2 mega zijn, kittens pakken de voorste, de achterste komen niet leeg- geven stuwing... en dan krijg je dus issues...
Ik heb gelukkig een hele goede homeopaat die me heeft geholpen met druppeltjes waardoor het nu gelukkig goed gaat. Maar ik was echt bang voor mastitis in die achterste klieren ! Als je een groter nest hebt worden vaak alle tepels gewoon gebruikt, ligt er altijd wel wat te zogen en had ik eigenlijk nooit problemen. Nu 2x een nestje van 3 en beide keren best ff goed moeten opletten....
Oh en door de stuwing loopt dus de productie van de andere tepels ook terug, dus terwijl je denkt dat ze melk genoeg moeten hebben loop je er (mogelijk) tegenaan dat ze tekort krijgen....
#3348024
De ergste mastitis hier ontstond al voordat de pups geboren waren :-X :'(


Maar ik eb het hier met 1 pup gehad...achterste tepel en ook met 9 pups, wederom die achterste tepel (andere teef) Die pups willen gewoon vaak niet die dikke achterste tepels hebben en dan gaat het vlot fout. Katja was wat dat betreft een slimme mams, die ging heel vlot (met een dag of 3 al) rechtop zitten, dus als die kleine krokoos wilden drinken..en dat wilden ze natuurlijk wel, dan waren ze verplicht die dikke tieten te nemen.
Door Lizzy
#3348036
Ik had een groot nest van 9 pups en heb nog nooit zo'n ernstige mastitis gezien :-X . OK, ik heb inmiddels veel vaker dezelfde soort mastitis gezien maar dat is meer omdat best een aantal mensen me hebben weten te vinden toen het gierend mis ging bij hun teef. Maar dit waren dus altijd nesten met een fors aantal pups, nooit met 1 of 2 of 3 pups. Toeval?
Door evelyn02
#3348043
Ik vroeg het me af om dat bij 1 of 2 pups niet alle borsten leeggezogen kunnen worden. En waarschijnlijk een voorkeurs tepel. Bij een groot nest zullen ze wel allemaal aan een andere tepel moeten drinken. Het is niet aan de orde hoor maar was nieuwsgierig
Door Borke
#3348118
Wij fokten Maine Coon katten en hebben 1x een ernstige mastitis meegemaakt, de gaten vielen er echt in. Dat was een nest van 6.
Wij hebben 1x een nest van 1 en 1x een nest van 2 gehad, nooit problemen. De andere nesten met 5-7 kittens gingen probleemloos.
Bij ons waren de achterste tepels altijd het meest geliefd bij de kittens.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door