Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3345946
Trouble in paradise..... Buurvrouw van de hoek heeft net hysterisch bij Leo een vaag verhaal op staan hangen maar het komt hier op neer: ze heeft last van onze haan en die moet gaan. Mevrouw heeft met het hele rijtje al bonje en wij waren nog de enige die haar gedag zeiden. Ze mag mij tot de rest van het rijtje gaan rekenen.

Onze haan zit in een geluids-dicht hok en mag er door de weeks pas om half 9 uit. In het weekend en in de vakantie om half 10. Maar ze hoort hem overdag en kennelijk wil ze hem overdag niet horen (en vindt ze de kakelende kippen wel goed, want ze heeft zelf ook kippen en geloof me, die kunnen soms meer herrie maken dan onze kleine Willem). En nee, ze werkt niet in nachtdiensten, haar man ook niet.

Ik ben eerlijk gezegd behoorlijk aangeslagen.... Want dit gaat betekenen dat we een nieuw baasje voor Willem moeten zoeken en hij is juist zo gek op zijn meisjes en andersom.... En wij zijn gek op hem. Hij is prachtig! En lief! En zo leuk met zijn toompje.

En ik moet eerlijk bekennen, zo begrijp je hoe situaties bij de Rijdende Rechter terecht komen. Want ik ga echt de zaken niet vertroebelen hoor, maar ik ben er andersom ook wel aardig klaar mee dat twee van haar katten mijn tuin als 1 grote plee beschouwen en nieuwe plantjes steeds opnieuw uitgraven (ik heb overal gaas liggen verdorie!). De voor en achtertuin. Ik krijg dus de neiging om tegen haar te zeggen "OK, wij gaan onze haan herplaatsen maar 1 ding: jouw katten zie ik voortaan niet meer in mijn voor en niet meer in mijn achtertuin, laat dat duidelijk zijn".

Kut :'(
#3345948
De soep wordt nooit zo heet gegeten als deze wordt opgediend Lizzy.
Laat het even betijen.

En wanneer ze nog een keer komt: vraag haar dan heel specifiek wanneer ze precies last heeft, hoeveel decibel het geluid is dat de haan produceert, hoeveel decibel in haar tuin te horen is en of ze daar recente metingen van heeft. Je kunt vast nog wel wat van dt soort items bedenken om haar bezig te houden.

Vraag ondertussen ook even bij de buren hoe zij het gekukeleku van Willem ervaren. En wat zijn de gemeentelijke regels m.b.t. het houden van hanen? Moeite waard om uit te zoeken.

Maar: getverderrie, wat zijn er toch vervelende mensen in de wereld!
#3345949
Als deze mevrouw ruzie heeft met de hele straat, dan houdt ze blijkbaar van ruzie.
Ik zou er niet aan toegeven en Willem lekker houden, zeker als je andere buren er geen last van hebben.
Want straks is je haan weg, en dan? Voor je weet heeft ze last van je honden.....
De dame in kwestie probeert blijkbaar bij al haar buren hoe ver ze kan gaan en het klinkt mij als een type dat toch nooit tevreden is, ook al doet iedereen braaf wat zij wil. Lekker laten sputteren (makkelijk gezegd, aangezien het niet mijn buurvrouw is...).


Hier heeft iedereen hanen (en blaffende honden), en die hanen kraaien dag en nacht tegen elkaar, wie het hardst kan. Ik vind het gaaf - ben dol op dat geluid van die verschillende hanen, de buren gelukkig ook!
#3345950
Ik zou ook niet gelijk op zoek gaan naar een ander thuis voor Willem!

Inderdaad, informeer eens bij de andere buren hoe zij zijn gekukel ervaren. En vraag buuf eens, als ze wat gekalmeerd is, naar wat haar nu precies dwars zit en wanneer...
Mocht ze voet bij stuk houden, kijk eens wat de regels in de gemeente zijn. Omdat iemand last heeft van je haan hoeft dat ook niet te betekenen dat die dan maar automatisch gelijk het veld moet ruimen. Je geeft zelf al aan van haar dieren ook overlast te hebben, jij vraagt haar niet haar katten te herplaatsen. Mocht buuf blijven klagen...tja dan zou ze van mij lik op stuk kunnen krijgen en zou ik eens beginnen over haar katten ::)

Maar hoe dan ook, rot situatie!!
Laatst gewijzigd door zurca op di 19 jun 2018, 11:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Door fransbulletje
#3345951
Zou me daar toch niet te druk overmaken, zeker als ze met iedereen al ruzie heeft.
Even bij de andere buren vragen of zij last hebben van Willem, zo niet haar gewoon negeren.
Jouw haan mag overdag gewoon kukelen dat zijn toch normale geluiden.
Tja onze Oliver zorgt echt wel dat er geen kat het in zijn kop haalt om onze tuin te betreden :biggrin2:
#3345954
In onze APV staat:

Artikel 2:44 Houden van hinderlijke of schadelijke dieren

1.
Het is verboden op door het college ter voorkoming of opheffing van overlast of schade aan de openbare gezondheid aangewezen plaatsen, buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer, bij dat aanwijzingsbesluit aangeduide dieren:

a.
aanwezig te hebben;

b.
aanwezig te hebben anders dan met inachtneming van de door het college in het aanwijzingsbesluit gestelde regels;

c.
aanwezig te hebben in een groter aantal dan in die aanwijzing is aangegeven.

2.
Het college kan de rechthebbende op een onroerende zaak gelegen binnen een plaats die krachtens het eerste lid is aangewezen, ontheffing verlenen van een of meer verboden bedoeld in het eerste lid.

========= en ============

Artikel 4:5a (Geluid)hinder door dieren

Degene die buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer de zorg heeft voor een dier, moet voorkomen dat dit voor een omwonende of overigens voor de omgeving (geluid)hinder veroorzaakt.
#3345956
Dan zoek ik op "aanwijzingsbesluit aangeduide dieren" voor gemeente Zoetermeer en dan vind ik alleen een word document dat ik niet kan openen. Ze hebben het daar over de gemeentes Zoetermeer, Wassenaar, Pijnacker, Nootdorp maar omdat ik het document niet kan openen weet ik niet of voor al de dieren in alle gemeentes hetzelfde geldt. Als ik kijk op de lijst van dieren van gemeente Pijnacker en Nootdorp staat daar:

5. Dieren

Onderzoek leert dat kraaiende hanen gegronde overlast opleveren. Hanen moeten daarom ’s nachts altijd tussen 22.00 uur en 08.00 uur daaropvolgend worden opgesloten in een nachthok. Ook kregen wij melding over overlast van ganzen, pauwen en kalkoenen. Het houden van vrouwelijke kippen (hennen) blijkt voor omwonenden geen (onacceptabele) overlast op te leveren. Gelet op de meldingen wordt het houden van pluimvee als bedoeld in artikel 1, eerste lid van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren, met uitzondering van vrouwelijke kippen (hennen), opgenomen in het besluit. Er wordt bewust vrouwelijke kippen aangegeven, omdat wanneer hennen worden uitgezonderd ook vrouwelijke kalkoenen, pauwen of ander pluimvee is uitgezonderd.

Wij zien vooralsnog geen nut en noodzaak om ook andere dieren op te nemen in het besluit. Maar zoals gezegd, ben er niet zeker van of dit ook voor Zoetermeer geldt.
#3345957
Ik zou ook eerst afwachten en haar zoethouden met leuke dicebel metingen ed. Wegdoen kan altijd nog, het is wel jou Willem. Eerst maar eens zien hoe het verder gaat.

En in deze vind ik omdenken ook wel een goede. In plaats van in je irritatie gaan, haar helemaal gelijk geven, tot in het overdrevene. Oh wat erg dat u er last van heeft, dat is ook verschrikkelijk, ik heb zo met u te doen, wat kunnen toch doen om u van deze vreselijke hinder te verlossen. En dan aansturen op zogenaamd een half uurtje later het hokje pas open ofzo, heeft Willem weinig last van en mevrouw voelt zich hopelijk helemaal gehoord.
#3345959
Ik zou ook niet gelijk je haan weg doen. Hij zit al in een geluidsdicht hok etc. en mag er pas half 9 uit , dat is niet vroeg hoor.
Kunt eerst beter nagaan of andere buren er ook last van hebben, zoniet wordt haar verhaal dat ze er last van heeft wel erg ongeloofwaardig.
Sommige mensen hebben nl. altijd overal last van hoor...


Maar hoe veel herrie maakt jou haan dan overdag t.o.v. de kippen?
#3345960
In de uitleg van onze APV staat trouwens:

Artikel 4:5a (Geluid)hinder door dieren
Dit artikel spreekt voor zich.

En dan gaan we terug naar het artikel en daar staat:

Artikel 4:5a (Geluid)hinder door dieren
Degene die buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer de zorg heeft voor een dier, moet voorkomen dat dit voor een omwonende of overigens voor de omgeving (geluid)hinder veroorzaakt.
#3345962
Lizzy schreef:In de uitleg van onze APV staat trouwens:

Artikel 4:5a (Geluid)hinder door dieren
Dit artikel spreekt voor zich.

En dan gaan we terug naar het artikel en daar staat:

Artikel 4:5a (Geluid)hinder door dieren
Degene die buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer de zorg heeft voor een dier, moet voorkomen dat dit voor een omwonende of overigens voor de omgeving (geluid)hinder veroorzaakt.

Ja en dus wat? Wat is geluidshinder? Zoals gezegd sommigen hebben overal last van en komen al klagen als je hond een scheet laat. Kun je overigens nog zeggen dat was ik. :P
Maakt je haan ook veel lawaai? Zijn er ook spelende kinderen in de straat? Andere dieren? Ik denk wel dat zij ook daadwerkelijk geluidshinder moet kunnen aantonen.
Ik zou toch echt eerst even checken of anderen er last van hebben en of je haan zoveel herrie maakt.
#3345963
De rest van de buren heeft geen last van Willem. Hij heeft gedurende de dag een paar keer een kukel-moment. Gemiddeld 2 a 3 keer per dag. En dat is meestal 1 keer ergens in de ochtend en 1 a 2 keer in de middag. Hij kukelt dan een paar minuten (als hij het heel bont maakt). Meestal kukelt hij een keer of 10 achter elkaar en is dan weer uren en uren stil. De kippen maken gedurende het voorjaar en zomer meer herrie, als ze een ei moeten :-X :biggrin2: . Moet je weten dat hier het hele rijtje kippen heeft, dus soms kan dat aardig tekeer gaan :biggrin2: . Maar het is dus absoluuuut niet zo dat hij hele dag lopen te kraaien!

Ze kwam ook met een heel raar verhaal hoor. Zij had team handhaving aan de deur gehad omdat er een buurman-van-verderop was die had geklaagd en die was ook bij haar aan de deur geweest en ze hield er niet van als er ineens een kerel in de tuin stond :???: (en een heel vaag zwam verhaal dat zij iedereen in deze buurt kent, haar hier al haar hele leven woont, bla bla :???: ) en die buurman was een oude man en bla bla (en toen Leo vroeg wie dat dan was, wist ze niet hoe hij heette of waar hij woont :???: ). Ze had team handhaving naar ons doorgestuurd zo van "hullie daar hebben een haan", maar wij deden "weer eens de deur niet open" ( :???: :???: ).

Goed, ik heb dus team handhaving gebeld. Zij zijn niet bij ons langs geweest, hebben ook geen klacht binnen gekregen en als ze al langs zouden zijn geweest en wij zouden niet open hebben gedaan, zouden zij een briefje in de brievenbus hebben gedaan dat ze ons niet thuis hebben aangetroffen omdat er een melding was van omwonende, in dit geval over de haan. Idem voor de wijkagent. Ook niet langs geweest.
#3345965
Kaela schreef:Ik zou ook eerst afwachten en haar zoethouden met leuke dicebel metingen ed. Wegdoen kan altijd nog, het is wel jou Willem. Eerst maar eens zien hoe het verder gaat.

En in deze vind ik omdenken ook wel een goede. In plaats van in je irritatie gaan, haar helemaal gelijk geven, tot in het overdrevene. Oh wat erg dat u er last van heeft, dat is ook verschrikkelijk, ik heb zo met u te doen, wat kunnen toch doen om u van deze vreselijke hinder te verlossen. En dan aansturen op zogenaamd een half uurtje later het hokje pas open ofzo, heeft Willem weinig last van en mevrouw voelt zich hopelijk helemaal gehoord.
Ik weet niet of ik zo goed toneel kan spelen hoor :biggrin2:
#3345967
Lizzy schreef:De rest van de buren heeft geen last van Willem. Hij heeft gedurende de dag een paar keer een kukel-moment. Gemiddeld 2 a 3 keer per dag. En dat is meestal 1 keer ergens in de ochtend en 1 a 2 keer in de middag. Hij kukelt dan een paar minuten (als hij het heel bont maakt). Meestal kukelt hij een keer of 10 achter elkaar en is dan weer uren en uren stil. De kippen maken gedurende het voorjaar en zomer meer herrie, als ze een ei moeten :-X :biggrin2: . Moet je weten dat hier het hele rijtje kippen heeft, dus soms kan dat aardig tekeer gaan :biggrin2: . Maar het is dus absoluuuut niet zo dat hij hele dag lopen te kraaien!

Ze kwam ook met een heel raar verhaal hoor. Zij had team handhaving aan de deur gehad omdat er een buurman-van-verderop was die had geklaagd en die was ook bij haar aan de deur geweest en ze hield er niet van als er ineens een kerel in de tuin stond :???: (en een heel vaag zwam verhaal dat zij iedereen in deze buurt kent, haar hier al haar hele leven woont, bla bla :???: ) en die buurman was een oude man en bla bla (en toen Leo vroeg wie dat dan was, wist ze niet hoe hij heette of waar hij woont :???: ). Ze had team handhaving naar ons doorgestuurd zo van "hullie daar hebben een haan", maar wij deden "weer eens de deur niet open" ( :???: :???: ).

Goed, ik heb dus team handhaving gebeld. Zij zijn niet bij ons langs geweest, hebben ook geen klacht binnen gekregen en als ze al langs zouden zijn geweest en wij zouden niet open hebben gedaan, zouden zij een briefje in de brievenbus hebben gedaan dat ze ons niet thuis hebben aangetroffen omdat er een melding was van omwonende, in dit geval over de haan. Idem voor de wijkagent. Ook niet langs geweest.
Wat een vaag verhaal zeg ::) Het lijkt er op of ze gewoon uit haar nek loopt te l*llen.
En als mevrouw met iedereen ruzie heeft dan zou ik haar lekker in haar sop gaar laten koken. En Willem laten blijven :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door