Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3345908
Waarom wordt er altijd zo vlug geroepen met opvang dieren dat ze mishandeld zijn? Een dier reageert bang en hoppa ocharme hij is mishandeld geweest.
Als ik niet beter zou weten zou ik dat van mijn eigen hond ook kunnen denken. Zo gedraagd ze zich vaak wel. Ik weet natuurlijk 100% zeker dat ze nooit mishandeld is geweest. (Ok ok je zou het proberen te voeren van kwartel ook als mishandeling aan kunnen merken) Ik denk dat zij hier niet uniek in is. 1 van mijn katervliegtuigen reageert ook alsof hij ooit mishandeld is geweest. Hij heeft de irritante gewoonte om altijd voor je voeten langs te schieten waardoor hij dan ook wel ooit geraakt is. Tja dat is dommigheid van zijn kant en kan ik ook niet echt iets aan doen. Hij vindt het nu eng als ik door de kamer loop en ik kom hem onderweg tegen. Maar ik heb hem echt nooit mishandeld.
Toch als deze twee herplaatst zouden worden dan denk ik toch dat ze beide het stempel mishandeld opgeplakt krijgen. Ik vind dat persoonlijk altijd een vervelende aanname. Valt het jullie ook op of ben ik de enige die zich daaraan ergert?


Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3345919
Ik stoor mij daar ook aan hoor. Als je de achtergrond niet weet kan je er gewoon niets over zeggen. Maar ik ben op dit moment ook niet de goede om daar op te antwoorden gok ik, want ik erger mij sowieso heel erg aan mensen die kortdoordebocht conclusies trekken en vinden dat ze overal maar hardop vanalles over moeten zeggen en vinden. Zonder enige kennis of wetenschap. Echt over alles en iedereen.
Ok mijn frustratie, ben er hard mee aan het leren zullen we maar zeggen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3345925
Charlie Angel schreef:Ik stoor mij daar ook aan hoor. Als je de achtergrond niet weet kan je er gewoon niets over zeggen. Maar ik ben op dit moment ook niet de goede om daar op te antwoorden gok ik, want ik erger mij sowieso heel erg aan mensen die kortdoordebocht conclusies trekken en vinden dat ze overal maar hardop vanalles over moeten zeggen en vinden. Zonder enige kennis of wetenschap. Echt over alles en iedereen.
Ok mijn frustratie, ben er hard mee aan het leren zullen we maar zeggen.Afbeelding
Zo, dat moest er even uit ::) :biggrin2: :-*


@Ts: Hier idem, als je naar onze Heather keek, die is 15 geworden, moest toen haar 1ste knal nog krijgen, maar is altijd een komediek*t geweest. Zeiden wij ook altijd van.....geef der aan een ander en binnen 3 dagen zullen ze zeggen dat ze zwaar mishandeld is geweest.

Reden waarom mensen dat doen....dan voelen ze zich nog beter dat ze de hond gered hebben en/of wordt het als excuus gebruikt om wangedrag of opvoedtekortkomingen goed te praten en voorkomen dat JIJ daar wat van vindt.
Maar zelfs bij net verworven pups weten sommigen het nog te bedenken hoor..pup piest, gaat er vervolgens van door en dan is het...ja hij vlucht dan weg, hij zal er bij de fokker wel met de neus doorgehaald zijn.
Door Lizzy
#3345932
Oh jee ja! Het is natuurlijk gemiddeld wel zo dat een hond niet voor niets in een asiel zit. En daarom wordt zo'n aanname dan ook snel gedaan. Alles wat ze aan het gedrag niet kunnen verklaren: mishandeld, geslagen, met zijn neus door de pies gehaald zoals Angelique ook beschrijft, etc. etc. En ze gaan er volledig aan voorbij ja dat honden gewoon wel eens gedrag vertonen dat wij niet kunnen verklaren en daar verder niks qua mishandeling aan ten grondslag hoeft te liggen.

Ik heb er hier ook wel rondlopen hoor, die het predicaat zouden krijgen! Nou lekker boeiuhhhh, ze worden niet herplaatst want ze zijn van mij (mine mine mine :biggrin2: ) maar ik snap wel je irritatie. Ik sluit me qua oorzaken aan bij wat Angelique schrijft. En daarnaast ligt er gewoon keiharde dommigheid van mensen aan ten grondslag, aan dit soort aannames. Nou ja, daar kunnen ze dan ook niks aan doen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3345935
Ik heb de ervaring juist andersom, dankzij de zeer geeerde heer C. Milan. Die luidkeels verkondigd dat je hond alleen maar in het hier en nu leeft en alles wat er voorheen met hem gebeurd is er niets toe doet. Als honden wel bepaald gedrag vertonen ligt dat dan volledig aan hun baasje.

Ja, mensen gebruiken graag vermeende mishandeling als verklaringen en als slap excuus voor (wan)gedrag. En dat vind ik zeker soms ook vermoeiend en mateloos irritant. Maar als je vervolgens met een serieus mishandelde hond zit (met de hagel in zijn lijf om het te bewijzen), zijn dat soort Cesar Milan gerelateerde bemoeienissen niet bepaald leuk of behulpzaam. In dat opzicht vind ik dit artikel van Monique juist weer heel goed. Nu gaat dit specifiek over uitvallen, maar het is natuurlijk toepasbaar op elk soort gedrag. Ze heeft er, kort na ons interview voor het boek, ook eens een filmpje over geplaatst op facebook.

https://www.moniquebladder.nl/eigen-schuld/
Door Lizzy
#3345938
Kaela schreef:Ik heb de ervaring juist andersom, dankzij de zeer geeerde heer C. Milan. Die luidkeels verkondigd dat je hond alleen maar in het hier en nu leeft en alles wat er voorheen met hem gebeurd is er niets toe doet. Als honden wel bepaald gedrag vertonen ligt dat dan volledig aan hun baasje.

Ja, mensen gebruiken graag vermeende mishandeling als verklaringen en als slap excuus voor (wan)gedrag. En dat vind ik zeker soms ook vermoeiend en mateloos irritant. Maar als je vervolgens met een serieus mishandelde hond zit (met de hagel in zijn lijf om het te bewijzen), zijn dat soort Cesar Milan gerelateerde bemoeienissen niet bepaald leuk of behulpzaam. In dat opzicht vind ik dit artikel van Monique juist weer heel goed. Nu gaat dit specifiek over uitvallen, maar het is natuurlijk toepasbaar op elk soort gedrag. Ze heeft er, kort na ons interview voor het boek, ook eens een filmpje over geplaatst op facebook.

https://www.moniquebladder.nl/eigen-schuld/
Het spijt me, maar ik herken dit echt van A tot Z niet en ik ken echt niemand die zegt dat een hond een onbeschreven blad is, maakt niet uit wat hem overkomen is in het verleden. Ik heb het Cesar Milan nooit horen zeggen en ik heb het helemaal nog nooit wie dan ook horen zeggen. Echt nog nooit. Ieder weldenkend mens weet dat wat een hond heeft meegemaakt hem/haar vormt.

Maar honden vertonen juist ook wel eens gedrag dat we niet kunnen verklaren, gewoon omdat ze zijn wie ze zijn. Eigenlijk is dat wat Monique schrijft precies wat Hanna schrijft.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3345940
Soms kan het idd zo zijn. Daarnaast zijn sommige gedragingen van herplaatser moeilijk te plaatsen, en wij mensen willen meestal overal een verklaring voor hebben. Helaas vullen velen dan maar wat in en gaan erin geloven.
Aan de andere kant moet je ook gewoon bedenken dat iedere hond zijn eigen angsten heeft de een meer dan de ander.
Bij Fozzy zou je denken dat ie er met de vliegenmepper langs kreeg, daar is ie een tijd bang voor geweest. Hij is ook bang als de keukenla of vaatwasser opengaat. Tja die hebben hem ook nog nooit iets gedaan, in zijn beleving blijkbaar wel.
Ook is ie bang voor gangen , enge ruimtes etc. Bij herplaatsing ( heel er fictief :biggrin2: ) zou men er ook van alles van kunnen maken.

Oli is wel een herplaatser, en ook al leeft een hond in het hier en nu, dat betekent niet dat ie geen emotionele bagage had en dat het proces hem niet emotionele stress gegeven heeft. En we zijn er nog niet 100%. En dit is een hond die niet mishandeld is, wel te weinig uitdaging in zijn leven gehad heeft. Een dier dat voelt, droefheid, angst, maar ook blijdschap. Daardoor reageren herplaatsers ook op het een of ander, hun leven verandert plotsklaps en goed de een zal er eerder overheen zijn als de ander.
Maar hij is niet bang van vliegenmeppers of keukenlades etc. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3345941
Lizzy schreef:Het spijt me, maar ik herken dit echt van A tot Z niet en ik ken echt niemand die zegt dat een hond een onbeschreven blad is, maakt niet uit wat hem overkomen is in het verleden. Ik heb het Cesar Milan nooit horen zeggen en ik heb het helemaal nog nooit wie dan ook horen zeggen. Echt nog nooit. Ieder weldenkend mens weet dat wat een hond heeft meegemaakt hem/haar vormt.

Maar honden vertonen juist ook wel eens gedrag dat we niet kunnen verklaren, gewoon omdat ze zijn wie ze zijn. Eigenlijk is dat wat Monique schrijft precies wat Hanna schrijft.
Dat kan, dat jij dat niet herkend. Maar Cesar Milan zegt (zei, in de periode dat wij Oscar kregen en hij tig keer per dag op National Geografic was) dat wel degelijk en ik denk dat het blindelings achter meneer Milan aanlopen in ieder geval wel een herkenbaar fenomeen is. Ik heb in het eerste jaar echt ontelbare keren moeten horen dat wij niet zo bij zijn verleden stil moesten staan, hem in het hier en nu moesten zien en behandelen en dat met de regels van Cesar (discipline, beweging, affectie) en hem een keer of wat op zijn zij gooien tot hij zich zou overgeven alle problemen uit het verleden ook daadwerkelijk verleden tijd zouden zijn. Het lag aan ons dat die problemen door bleven spelen.

Een persoon heeft letterlijk een keer verzucht dat ze Cesar persoonlijk met Oscar aan het werk zou willen zien, zodat we een frisse start zouden kunnen maken en het verleden achter ons konden laten. Alsof we dan een soort opnieuw geprogrammeerde computer mee zouden krijgen met een lege geheugenkaart. Ik kan er niets aan doen, ze geloofde dat echt. Ik heb ook niet heel erg lang meer contact met die persoon gehad, want doordat zij dat vond, vond ze dat wij het helemaal verkeerd aanpakte. En van mening verschillen kan en is niets mis mee, maar telkens een soort van schuld in je schoenen geschoven krijgen houdt wel een keertje op.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3345952
Ik het CM ook zeker horen zeggen.
Ook heb ik veel mensen toen we nog in B woonden op straat CM trucks zien toepassen (dan wel allemaal fout) .Toen was ie hot zeg maar. Ik vind het nu wel weer wat minder vaak voorkomen, of ik sluit me er meer voor af, dat kan ook.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3345955
Kaio schreef:Ik het CM ook zeker horen zeggen.
Ook heb ik veel mensen toen we nog in B woonden op straat CM trucks zien toepassen (dan wel allemaal fout) .Toen was ie hot zeg maar. Ik vind het nu wel weer wat minder vaak voorkomen, of ik sluit me er meer voor af, dat kan ook.
Klopt wel, hij is minder in the picture en het effect zwakt wel wat af.

En begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind mishandeling (of de bekende "hij is door een XXX hond gebeten dus nu doet ie lelijk tegen elke hond die daarop lijkt") smoesjes ook irritant. Mensen gebruiken dat graag om onder verantwoordelijkheid uit te komen. Lekker makkelijk, hoeven we er niets meer aan te doen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3345961
Kaela schreef:Klopt wel, hij is minder in the picture en het effect zwakt wel wat af.

En begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind mishandeling (of de bekende "hij is door een XXX hond gebeten dus nu doet ie lelijk tegen elke hond die daarop lijkt") smoesjes ook irritant. Mensen gebruiken dat graag om onder verantwoordelijkheid uit te komen. Lekker makkelijk, hoeven we er niets meer aan te doen.
oo die grote zwarte hond bedoel je? ;D Ach ja daar reageer ik ook niet meer echt op.
Ik vind het soms juist zo vaak moeilijk om te zien dat mensen zich ook kapot schamen (baasje is immers schuld) voor hun uitvallende gedrag en dan maar gauw gaan snukken of dus de excuses geven dat het aan de XXX hond ligt, terwijl ze eigenlijk niet weten hoe ze het moeten oplossen en dat ze ook geen goede hulp erbij kunnen krijgen. En dan werken TV programma's en andere media die het probleem altijd in 5 minuten opgelost hebben ook niet mee.
Door Lizzy
#3345970
Kaela schreef:Dat kan, dat jij dat niet herkend. Maar Cesar Milan zegt (zei, in de periode dat wij Oscar kregen en hij tig keer per dag op National Geografic was) dat wel degelijk en ik denk dat het blindelings achter meneer Milan aanlopen in ieder geval wel een herkenbaar fenomeen is. Ik heb in het eerste jaar echt ontelbare keren moeten horen dat wij niet zo bij zijn verleden stil moesten staan, hem in het hier en nu moesten zien en behandelen en dat met de regels van Cesar (discipline, beweging, affectie) en hem een keer of wat op zijn zij gooien tot hij zich zou overgeven alle problemen uit het verleden ook daadwerkelijk verleden tijd zouden zijn. Het lag aan ons dat die problemen door bleven spelen.

Een persoon heeft letterlijk een keer verzucht dat ze Cesar persoonlijk met Oscar aan het werk zou willen zien, zodat we een frisse start zouden kunnen maken en het verleden achter ons konden laten. Alsof we dan een soort opnieuw geprogrammeerde computer mee zouden krijgen met een lege geheugenkaart. Ik kan er niets aan doen, ze geloofde dat echt. Ik heb ook niet heel erg lang meer contact met die persoon gehad, want doordat zij dat vond, vond ze dat wij het helemaal verkeerd aanpakte. En van mening verschillen kan en is niets mis mee, maar telkens een soort van schuld in je schoenen geschoven krijgen houdt wel een keertje op.
Het kan natuurlijk dat hij het gezegd heeft en ik dat heb gemist. En dan vat ik dit weer onder wat ik voor de rest van hem vind, namelijk een enorme onbenul. Toch vind ik dat dit dan niet erg is blijven plakken bij de mensen want ik heb er ook op Internet nog nooit iets over gelezen. Ik vind het ook ZO dom dat het misschien daarom niet bij me is blijven hangen...

En die mevrouw, ik vermoed dat je haar niet makkelijk kon ontwijken want anders had je wel tegen haar gezet "zout ff op met je malle ideeën" :-\
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3345981
Angelique schreef:Zo, dat moest er even uit ::) :biggrin2: :-*


@Ts: Hier idem, als je naar onze Heather keek, die is 15 geworden, moest toen haar 1ste knal nog krijgen, maar is altijd een komediek*t geweest. Zeiden wij ook altijd van.....geef der aan een ander en binnen 3 dagen zullen ze zeggen dat ze zwaar mishandeld is geweest.

Reden waarom mensen dat doen....dan voelen ze zich nog beter dat ze de hond gered hebben en/of wordt het als excuus gebruikt om wangedrag of opvoedtekortkomingen goed te praten en voorkomen dat JIJ daar wat van vindt.
Maar zelfs bij net verworven pups weten sommigen het nog te bedenken hoor..pup piest, gaat er vervolgens van door en dan is het...ja hij vlucht dan weg, hij zal er bij de fokker wel met de neus doorgehaald zijn.
Lucht lekker op! :biggrin2:

Maar dat bedoel ik dus. Soms weten we gewoon simpel niet waarom een hond iets doet. Dan is het wel erg makkelijk om zonder het verleden te kennen gelijk brullen dat hij zwaar mishandeld is. Wil niet zeggen dat honden nooit mishandeld worden, zeker niet. Maar dit is niet per definitie het geval als een hond apart of angstig op iets reageert.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3346010
Lizzy schreef:Het kan natuurlijk dat hij het gezegd heeft en ik dat heb gemist. En dan vat ik dit weer onder wat ik voor de rest van hem vind, namelijk een enorme onbenul. Toch vind ik dat dit dan niet erg is blijven plakken bij de mensen want ik heb er ook op Internet nog nooit iets over gelezen. Ik vind het ook ZO dom dat het misschien daarom niet bij me is blijven hangen...

En die mevrouw, ik vermoed dat je haar niet makkelijk kon ontwijken want anders had je wel tegen haar gezet "zout ff op met je malle ideeën" :-\
Ik dacht dat die mevrouw wel oke was, maar ze ging steeds meer van zulke dingen zeggen en die hele “ik zou cesar wel eens met Oscar aan het werk willen zien” was de druppel. Toen was het snel over.

Nou ja, we zijn het er in ieder geval over eens dat het heel dom is, maar voor we Oscar via Monique goed op de rit hadden heb ik tegen heel wat van dit soort flauwekul (en de dominantie flauwekul) op moeten boksen. Best wel een pijnpuntje bij mij, om eerlijk te zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door