Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3346009
Ja, ik weet eigenlijk niet of dat zo is? De filters die je voor thuis kunt kopen: als je daar je water doorheen laat stromen heb je een heel klein pisstraaltje. Ik zou denken dat ze op dat niveau niet filteren bij waterzuiveringsinstallaties? Het duurt 100 jaar voordat je 100 liter hebt gezuiverd :-\ . Of die thuisfilters echt medicijnen eruit filteren weet ik ook niet hoor. Vast niet alle. Ik vond dit wel interessant (en zorgwekkend): https://www.drinkwaterplatform.nl/medic ... -in-water/. Er zijn trouwens ziekenhuizen die al het afvalwater zuiveren voor dit het riool in gaat: http://www.grootsneek.nl/2011/03/08/ant ... handeling/. Het kan dus kennelijk wel. Hoe ze het doen is me niet duidelijk.
#3346011
Het ligt er ook nog aan waar je woont waar je water vandaan komt, ik zit in Limburg. Als ik dan kijk bij WML:
Het meeste drinkwater in Limburg (75%) wordt gemaakt van grondwater. Voor het overige kwart wordt water uit de Maas, ook wel oppervlaktewater genoemd, gebruikt. Het grondwater pompen we vanuit 300 waterputten uit de grond. Deze putten bevinden zich in beschermde waterwingebieden.

Volgens mij zitten in grondwater minder schadelijke stoffen.

Water zuiveren van geneesmiddelen resten kan volgens mij met o.a actieve kool en ozon. Een voorbeeldje: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24901634

Ik vind het gebruik van mechanische filters best tricky, omdat een niet goed gecontroleerd filters, dat "dichtloopt" juist schadelijke stoffen of bacterien af kan gaan geven. Filter technieken vond ik nog niet zo eenvoudig.
#3346025
Toen ik nog in Noord Holland woonde had ik een omgekeerd osmose filter (weet niet meer wat voor merk).
Het kraanwater was oppervlaktewater. Nu hebben we grondwater uit de kraan. Wel uit beschermde waterwingebieden maar als ik zie hoe dichtbij de boeren hun gewassen spuiten...
Het filter hebben we in Noord Holland achtergelaten. Nu hebben we geen filter (en geen geld meer voor een nieuw exemplaar)
#3346332
Ik vind het kraanwater hier het lekkerst :) Niet overal is kraanwater lekker, dan is mijn tweede verzoek vaak toch maar spa rood ;)
Flesjeswater vind ik vies, en ik heb geleerd dat kraanwater maximaal 3 dagen oud is, fleswater zit er soms wel >3maanden in.
#3346539
Ik heb een professioneel mineraal water systeem en dat heeft 4 filters die elk hun functie hebben.
Wat mij het meest verontrustte was dat in kraanwater hormonen zitten (dankzij alle pilslikkende dames), medicamenten, pesticide en in sommige streken ook drugs. Dat wordt er niet uitgehaald in de gewone waterzuiveringsinstallaties. Wat in de riool terecht komt komt in ons drinkwater. Wel in zo een kleine concentraties dat ze het niet van belang vinden om beter te filteren. Geen gevaar voor de volksgezondheid zeggen ze.


Dat heeft nieuw 950 euro gekost en ruim 30 euro per filter. Die moeten om de 6, 12, 24 maanden vervangen woorden.
(ik heb het gekocht voor de zaak en gebruik het ook privé)


Ik gebruik het om te drinken (koudwaterkraantje), voor thee (warmwaterkraantje), om soep te koken, voor de honden.
#3346542
Chouka schreef: in kraanwater hormonen zitten (dankzij alle pilslikkende dames)
Weet je wat ook slecht voor het milieu is? Je hele vruchtbare leven (dus minstens tot je 50e ofzo) ieder jaar een kind op de wereld zetten :P
Het drinken van kraanwater heeft echt geen anticonceptieve werking.
#3346550
Chouka schreef:Ik heb een professioneel mineraal water systeem en dat heeft 4 filters die elk hun functie hebben.
Wat mij het meest verontrustte was dat in kraanwater hormonen zitten (dankzij alle pilslikkende dames), medicamenten, pesticide en in sommige streken ook drugs. Dat wordt er niet uitgehaald in de gewone waterzuiveringsinstallaties. Wat in de riool terecht komt komt in ons drinkwater. Wel in zo een kleine concentraties dat ze het niet van belang vinden om beter te filteren. Geen gevaar voor de volksgezondheid zeggen ze.


Dat heeft nieuw 950 euro gekost en ruim 30 euro per filter. Die moeten om de 6, 12, 24 maanden vervangen woorden.
(ik heb het gekocht voor de zaak en gebruik het ook privé)


Ik gebruik het om te drinken (koudwaterkraantje), voor thee (warmwaterkraantje), om soep te koken, voor de honden.
En wat voor systeem is dat, als ik vragen mag?
#3346551
koekje schreef:Weet je wat ook slecht voor het milieu is? Je hele vruchtbare leven (dus minstens tot je 50e ofzo) ieder jaar een kind op de wereld zetten :P
Het drinken van kraanwater heeft echt geen anticonceptieve werking.
Alsjeblieft niet inderdaad, de pamper-berg is dan niet meer te overzien ;D
Maar vrolijk hoef je er toch niet van te worden, van het binnen krijgen van resten anticonceptie, pijnstillers en cytostatica? En ook het RIVM maakt zich zorgen....
#3346565
Lizzy schreef:Alsjeblieft niet inderdaad, de pamper-berg is dan niet meer te overzien ;D
Maar vrolijk hoef je er toch niet van te worden, van het binnen krijgen van resten anticonceptie, pijnstillers en cytostatica? En ook het RIVM maakt zich zorgen....
Ja.....maar die maakt zich ook zorgen dat ik geen griepprik haal ::)
Goed dat ze er zijn hoor, daar niet van.... maar om blind op hun zorgen te varen zou ik nu ook weer niet zo snel doen

Ons gezin drinkt gewoon heerlijk uit de kraan, de honden drinken uit de kraan... maar liever uit de sloot of de borrelsteen in de tuin, de planten drinken uit de kraan, maar als ik hun status zie zouden die wel wat meer willen geloof ik ;D
Hier in Den Haag is het water prima en ga ik er ook niet over nadenken of er misschien een met een filter nog beter water zou kunnen zijn
#3346636
Chouka schreef:Ik heb een professioneel mineraal water systeem en dat heeft 4 filters die elk hun functie hebben.
Wat mij het meest verontrustte was dat in kraanwater hormonen zitten (dankzij alle pilslikkende dames), medicamenten, pesticide en in sommige streken ook drugs. Dat wordt er niet uitgehaald in de gewone waterzuiveringsinstallaties. Wat in de riool terecht komt komt in ons drinkwater. Wel in zo een kleine concentraties dat ze het niet van belang vinden om beter te filteren. Geen gevaar voor de volksgezondheid zeggen ze.


Dat heeft nieuw 950 euro gekost en ruim 30 euro per filter. Die moeten om de 6, 12, 24 maanden vervangen woorden.
(ik heb het gekocht voor de zaak en gebruik het ook privé)


Ik gebruik het om te drinken (koudwaterkraantje), voor thee (warmwaterkraantje), om soep te koken, voor de honden.
Duur 'geintje'. Wat zijn dat voor filters?
Heb je het kraanwater voor en na de installatie van het systeem getest?
#3346742
Ik vind het wat ver gaan... ik hoop niet dat ik iemand voor het hoofd stoot hoor. Maar waar staat dat dan dat het RIVM zich zo een zorgen maakt?
Wat moeten we nu drinken dan..

Frisdrank/Limonade ed = suiker/zoetstoffen
Melk = ongezond is voor kalveren
Thee = theeine en aanslag op je gebit
Koffie = cafeïne en ook aanslag op je gebit
Vruchtensap = slecht voor je gebit en suikers
Bronwater = duur en slecht voor het milieu
Water uit de kraan = zie boven!

Tja! Zo doet een mens het nooit goed..
#3346761
bloemetje schreef:Ik vind het wat ver gaan... ik hoop niet dat ik iemand voor het hoofd stoot hoor. Maar waar staat dat dan dat het RIVM zich zo een zorgen maakt?
Wat moeten we nu drinken dan..

Frisdrank/Limonade ed = suiker/zoetstoffen
Melk = ongezond is voor kalveren
Thee = theeine en aanslag op je gebit
Koffie = cafeïne en ook aanslag op je gebit
Vruchtensap = slecht voor je gebit en suikers
Bronwater = duur en slecht voor het milieu
Water uit de kraan = zie boven!

Tja! Zo doet een mens het nooit goed..
Goegel is your best friend :) . Als je goegelt op "RIVM drinkwater geneesmiddelen" dan vind je o.a. dit:

https://www.rivm.nl/Documenten_en_publi ... rkwaliteit

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/703719004.pdf

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-in-water

====

En koffie en thee maak je van drinkwater ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door