Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3345804
:D

Vanmorgen kwam er eentje vanonder de moederkloek tevoorschijn toen ik wat gemalen graan voor de legnest strooide. Of er nog meer zijn of komen, weten we nog niet zeker.

Het is ons allereerste kuikentje. Zowel voor ons als voor de kloek. Dus best wel spannend.
We zijn zo blij! :D
Moeder moedigde hem al mooi aan om te komen pikken, dus hebben we goede hoop dat het goedkomt.
Foto's zijn voor later, ik laat ze nu zoveel mogelijk met rust. Het is zo'n ontzettend piepklein dingetje. :smitten:

We hebben Brahma-krieltjes en als ik goed ingeschat heb welke eieren van wie waren, moet het zowiezo meerzomig patrijs van kleur worden.
De kloek is ook echt de moeder dan. Die is al vrij oud en zo'n leuk en mooi kipje dat ik specifiek van haar kuikens wilde. Dus we hopen dat dit een hennetje is dan, dan kunnen we daar misschien mee verder kweken als moeder er niet meer is.
De andere kippen zijn ook niet zo broeds, dus dan zou ze zelf laten uitbroeden wel moeilijk worden.

Nadeel: de katten hebben minstens een paar dagen huisarrest en daarna alleen onder begeleiding naar buiten. Even goed in de gaten houden hoe die reageren. Ze zijn nog niet in de kippenren geweest, dus dat is al een handig begin. De afsluiting van de kippenren is gelijkaardig als die rond te tuin, waar schrikdraad op staat. En blijkbaar zien ze dat als hetzelfde en gaan er dus niet overheen. Maar als er een kuiken loopt, weet ik niet of ze niet zouden proberen. Desnoods moet er tijdelijk schrikdraad of een net overheen he.

Dikke dankuwel voor Lique ook, voor de goede raad. :-*
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3345829
Oww leuk...spannend hé...wat zal eronder uit komen :biggrin2:

Katten zijn heel inventief wat kuikens aangaat. Dat wordt nog door het gaas naar zich toe gehengeld. De 1ste dagen/weken zal het nog wel loslopen, want dan loopt er een moederkip bij waar poes al vlot een stapje voor achteruit doet. (mijn kloek kan grommen :biggrin2: ) Maar als de kuikens verder bij moeder wegloopt moet je gaan oppassen.

Hoeveel eitjes had je liggen? Moeder vertrekt uiteindelijk zelf met de oogst naar buiten en wat er dan nog ligt kan meestal wel weg, dat gaat niet meer uitkomen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3345891
Oorspronkelijk lagen er 4 onder. Maar eentje is vrij snel gebroken. En vandaag was ze idd op stap en had haar nest helemaal overhoop gegraven. Ik vermoed dat ze het laatste onuitgekomen eitje eruit heeft proberen werken.
Dus eentje niet uitgekomen, eentje wel en eentje gebroken en dan nog eentje heb ik niet teruggevonden. Vreemd he? Het lag er vrijdag zeker nog, en nu vind ik niets terug... :-\ Ik vond 1 eischaal, maar ik dacht dat die van het uitgekomen kuikentje was.

Dus ale, 1 kuikentje he. :biggrin2:
Maar ik vind dat wel goed, voor de eerste keer.
Hij is al mooi op stap geweest in het hok. Of hij gegeten heeft, heb ik niet gezien maar hij is mooi levendig en actief. Piept ook goed luid als moeder wat verder weg is (die vond het tijd om terug naar de nest te gaan).
Ik houdt het in de gaten, maar zolang hij goed levendig is, ga ik er vanuit dat alles goed gaat en hij eet en drinkt?

De katten houden we nog wel een tijdje in de gaten. We hebben natuurlijk kleine kipjes dus ik weet niet of de moeder hen zelfs op afstand zou houden als ze er echt bij zouden kunnen. De haan vast wel, maar tot nu toe doet die nog niet zoveel.
Het zijn wel niet zo'n felle jagers, de katten. Ze doen de kippen en konijnen ook niets, schenken weinig tot geen aandacht. Maar ik weet ook wel dat piepende kuikens echt wel iets anders zijn. De gerbils blijft Luis ook onweerstaanbaar vinden, dus ik maak me geen illusies.
Door hannabelgje
#3345901
Gefeliciteerd! Kuikentjes hoeven de eerste dagen niet te eten. Ze absorberen hun dooier nog. Na een dag of 3 zouden ze echt wel moeten eten.


Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3346271
pearlsofpassion schreef:Foto'tje van mevrouw Kip en kuiken. Nu 4 dagen oud.

IMG_20180621_120138.jpgIMG_20180621_120150.jpg
Alles lijkt prima te gaan.
Echt zien eten of drinken doe ik niet, want ze zijn allemaal een beetje nerveus als ik in de buurt ben. Maar ik heb hem wel al zien pikken als moeders scharrelt en hij is nieuwsgierig. Ook levendig en luidruchtig, dus dat zal wel goed zijn zeker.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3346278
Angelique schreef:Och och, wat schattig :) Mooie moederkip ook. Kuiken zal genoeg eten, zo te zien is er ook groen genoeg voorhanden. Komt wel goed.
Bah, qua groen is er nog werk.
Er staat gras en verder brandnetels maar die eten ze niet.
Ze kunnen nog een beetje uit mijn moestuin pikken, maar op een keer is die rand ook kaal en kuiken kan dat uiteraard niet.
Maar ik gooi er wel eens wat over de draad, dat wel.

In het najaar komen m'n aalbessenstruiken hier te staan en ik wil ook nog wat hazelaar zetten. Samen met de 2 fruitboompjes die er al zijn en de stapel boomstronken die hier op hun gemak mogen vergaan, moet dat wel een aangenaam kippenverblijf worden.
In de zomer staan er ook de pompoenen, courgetten, zonnebloemen en komkommer (die laatste is dit jaar de eerste keer dat ik probeer, zou kunnen dat ze die gaan opeten ::) ). Maar daar eten ze uiteraard ook niet van, anders zouden die er niet staan. Enkel een deel van de zonnebloempitten wel.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door