Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3345535
Lida. S schreef:Natuurlijk is het leuk om met je hond(en) bezig te zijn, samen met andere liefhebbers. BBQ is ook altijd leuk (als het weer meewerkt), maar kan iemand mij uitleggen waarom een renbaan leuk is voor de hond en voor de baas. En wat wordt er verwacht van de hond, wat moet hij kunnen/willlen? Wat wordt er van de baas verwacht? Eerst dacht ik, 'ik ga gewoon kijken', maar ik kan natuurlijk ook mee doen met Joep (JR). Ze is niet snel, maar luistert goed. De herder.R.schnauzer en bouvier acht ik minder geschikt, hoewel ik eigenlijk niet weet waarom, behalve dan dat Shirah (R.schnaus) te oud is. Dus als het kan, graag een kleine uitleg: wat is er leuk aan hondenrennen?
Een hond die jachtdrift heeft vind dit natuurlijk fantastisch; een lure waar hij/zij achteraan mag rennen.
Lola vond rennen ook altijd geweldig en jagen dus die had dubbel lol (nu is ze echt te oud hoor, ze kan niet meer mee)
En wat is dan leuk voor de baas?
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar als mijn honden lol hebben, echt lol dan heb ik dat ook.... alleen al omdat zij lol hebben Afbeelding

Bijkomend dingetje voor ‘mijn soort’ honden; die kunnen natuurlijk bijna nergens ‘los gaan’ en dan is zo’n renbaan een geweldig iets...

Enne snel; dat zijn die van mij ook niet, ik geloof dat Lola zelfs altijd laatste ofzo was, en in de tijd dat Brutus nog meedeed was die laatste, maar ze hadden zo vreselijk veel lol!
#3345536
Kleine toevoeging; wij zijn 3 keer in Jubbega geweest; en hele leuke kundige mensen daar die ook echt jonge honden nakeken op groeischijven of ze een grotere afstand konden lopen 3/4 baan was onze grootste afstand.
Mensen die ook echt heel voorzichtig waren ivm blessures voor honden dus ik heb erg fijne en leuke dagen gehad daar!
#3345552
Kaela schreef:Andere honden is prima, maar ik wil voor “bekenden” van BP best foto’s maken, mits ik die dag uiteindelijk dus kan. Maar foto’s maken, bewerken en aanbieden is a) veel werk en b) mijn inkomstenbron. Dus dat ik dat aanbied voor BP wil niet zeggen dat ik dit ook voor wildvreemden ga doen.

Edit: nog een toevoeging: uiteraard is het helemaal prima dat jullie de dagen eventueel opvullen met andere honden. Ik had er in mijn enthousiasme niet bij nagedacht dat dat een optie zou kunnen worden. Mijn aanbod is uit goede intenties en omdat we het hier op BP leuk hebben en iets voor elkaar over hebben. Ik begrijp dat in dat opzicht jullie standpunt en de mijne even botsen. Het is nadrukkelijk niet mijn bedoeling om hier iets van te maken waar ik dik aan zou verdienen ofzo. Mijn bericht is enkel bedoeld als zijnde dat mijn enthousiasme op BP en een BP gerelateerde activiteit betrekking had en niet op een meer openbaar evenement.
Snap ik, er is ook niks aan de hand hoor! :)
Het zou het leuk zijn als we de dagen vol krijgen met mensen en honden van hier, maar daar ziet het tot nu toe nog niet naar uit.
We hebben nog even geduld :)
Angelique schreef:Ik vind het een leuk initiatief en kom zeker even kijken op 1 van de dagen.
Gezellig!! Kijken (en uiteraard mee doen) mag altijd!
Inge en Bono schreef:Oooooh poep!!! Ik ga dat weekend écht geen vrij krijgen :-\
Hopelijk wordt het een fantastisch weekend :D met kans op herhaling :-[
Vindikstom! >:(
Je kan toch nu alvast zeggen, dat je denkt dat je dat weekend griep krijgt? ::)
Wat mij betreft komt er zeker een herhaling!
In Friesland is er in september niet een heel weekend beschikbaar, alleen maar 1 losse dag :(
Rik01 schreef:Inderdaad leuk idee.
Ik heb twee katten dus ik kan niet komen :D
(Ik denk ook niet dat ze het leuk zullen vinden om voor haas te "spelen" :biggrin2: )
De katten hoeven zich niet te verkleden als haas hoor, ze mogen gewoon zichzelf zijn, dat is voor de honden prima :biggrin2: ;)
eelke schreef:Dwarreltje, ik denk echt niet dat je je zo aangesproken hoeft te voelen hoor, het is een leuk initiatief en je kunt nooit alles naar iedereens wens doen want daarvoor zijn mensen immers te verschillend. Dus relax, haal adem, komt goed joh.
Rik, ik vind dat wel een beetje flauw van jouw katten, dat moet gezegd hoor. ;)
Precies, je kan het niet iedereen naar z'n zin maken, helaas.
Daarbij komt nog dat een aantal banen, niet verhuren, of dikke winst willen maken.
Venlo verhuurt het namelijk niet, of nauwelijks. Dat heb ik vandaag nog even gecheckt.
miik schreef:Ik vind het ook echt een super leuk idee ! En ik ben al meerere keren op coursebanen geweest, zelfs lid geweest, want ook mijn border collies vinden het super leuk ! Ik zou er het liefst beide dagen bij zijn. Mn vraag over Venlo was ook geen kritiek hoor. Maar ik zag foto's van Venlo voorbij komen.... en ik moet zondags in venlo zijn. En Jubbega - venlo is toch wel een heel ver stuk... maar das mijn dilemma he ;) moet ik kiezen tussen leuke dingen
Ik snap best dat je baalt hoor, het had zo mooi op elkaar kunnen aansluiten. Kiezen wij ineens voor Friesland! >:( ;)
Ik heb vandaag contact gehad met Venlo, maar die verhuren de baan bijna nooit. Alleen aan hele grote groepen. Helaas.
Dus dat is voor de volgende keer ook geen optie.
Het zou leuk zijn als je er in ieder geval 1 dag bent. Dan lekker bijkomen in je tent en de volgende dag naar Venlo! ;D ;)
Lida. S schreef:Natuurlijk is het leuk om met je hond(en) bezig te zijn, samen met andere liefhebbers. BBQ is ook altijd leuk (als het weer meewerkt), maar kan iemand mij uitleggen waarom een renbaan leuk is voor de hond en voor de baas. En wat wordt er verwacht van de hond, wat moet hij kunnen/willlen? Wat wordt er van de baas verwacht? Eerst dacht ik, 'ik ga gewoon kijken', maar ik kan natuurlijk ook mee doen met Joep (JR). Ze is niet snel, maar luistert goed. De herder.R.schnauzer en bouvier acht ik minder geschikt, hoewel ik eigenlijk niet weet waarom, behalve dan dat Shirah (R.schnaus) te oud is. Dus als het kan, graag een kleine uitleg: wat is er leuk aan hondenrennen?
Ja, voor ons is het ook precies wat Blokzijl (even afkorten hoor :cool: ) zegt; de honden hebben zo'n lol omdat ze eindelijk echt vol gas achter iets aan kunnen jagen, dat je vanzelf als een trotse moeder staat te kijken :biggrin2:
En het maakt echt niet uit of ze langzaam zijn of juist heel snel. Elke hond mag mee doen, en er wordt goed gekeken naar wat mogelijk is.
Vito heeft de 3de keer een kwart rondje gelopen, en toen viel ineens het kwartje. Ooooh, moet ik achter dat gekke witte ding aan rennen en mag ik 'm daarna slopen?! Cool! :cool:
De York van Dwarreltje heeft maar een paar meter gelopen, maar ging helemaal uit dr plaat! ;D Kleine leeuw.

Je kan gewoon mee doen hoor met je honden! Mocht je hulp nodig hebben, dan kan je altijd een gil geven :)

Jij brengt je hond naar de baan en je neemt hem na het rondje weer mee. Harry hoef ik alleen naar het begin te brengen en los te laten en weer op te pikken na het rondje. Vito heeft wat aanmoediging nodig in het begin, dus het ligt heel erg aan je hond of je zelf "veel" moet doen of niks.

Leuk als je er bij bent!
constance.blokzijl schreef:Kleine toevoeging; wij zijn 3 keer in Jubbega geweest; en hele leuke kundige mensen daar die ook echt jonge honden nakeken op groeischijven of ze een grotere afstand konden lopen 3/4 baan was onze grootste afstand.
Mensen die ook echt heel voorzichtig waren ivm blessures voor honden dus ik heb erg fijne en leuke dagen gehad daar!
Bedankt voor deze toevoeging!! :-*

Wij hebben trouwens bewust gekozen om er geen competitie van te maken; dus niks overbelasten, geen prijzen en geen wedstrijd.
Gewoon lol en gezelligheid! Daar houden we van! :D :smitten:
#3345620
joel schreef:Super leuk!! Het is dat we dan met vakantie zijn , anders hadden we graag meegelopen!!

Even een aandachtspuntje: vergeet niet dat dit echt topsport is voor honden, naar mijn mening is 2 dagen je (fanatieke) hond achter elkaar laten lopen op een baan echt teveel! Ik hoop dat de vrijwilligers op de baan dit jullie ook wel uitleggen en de ritten verdelen over de twee dagen ,1 per dag oid....
(De hond die op zn dooie akkertje achter het haas aan loopt daar gelaten natuurlijk ;D )
En denk aan het in- en (nog belangrijker) het uitlopen na het rennen.
Zo nu zeg ik niks meer ::) hoop dat jullie een super weekend gaan krijgen!
Heb zelf jaren wedstrijden gelopen en ik zou mijn honden nooit twee dagen achter elkaar laten lopen.
Dit is geen spelletje voor de meeste honden maar topsport.
Internationale wedstrijden worden de honden gekeurd en boven een bepaalde leeftijd zelfs twee keer. Ik las ook dat dikke en dunne honden mogen meedoen, als ze al wat ouder zijn is dit imo echt niet goed en dan bedoel ik de dikke honden.
Ik hoop ook dat het personeel van Jubbega verstandig is en ik hoop ook op een superleuke dag voor de honden.
#3345633
Renbaan is 350 m of 475 dacht ik. Coursen is minimaal 600 in Leek 800m of meer. Frankrijk coursen ze in weilanden dus redelijk ruig terrein.
Honden die fanatiek zijn en te dik of al moeite hebben met ademhaling ja dat mag ieder zelf weten.
Achter een prooi aanzitten is meer dan een stevige sprint voor ze, tenminste wel voor een windhond.
In Leek hebben ze ook wel ruimte voor andere rassen dacht ik behalve hr honden.
#3345684
saluki schreef:Renbaan is 350 m of 475 dacht ik. Coursen is minimaal 600 in Leek 800m of meer. Frankrijk coursen ze in weilanden dus redelijk ruig terrein.
Honden die fanatiek zijn en te dik of al moeite hebben met ademhaling ja dat mag ieder zelf weten.
Achter een prooi aanzitten is meer dan een stevige sprint voor ze, tenminste wel voor een windhond.
In Leek hebben ze ook wel ruimte voor andere rassen dacht ik behalve hr honden.
Ik ga me er nu toch even mee bemoeien, want als je even de tijd had genomen had je kunnen lezen dat:
1 het geen wedstrijden zijn
2 dat de honden solo lopen
3 de afstand aan de hond wordt aangepast
Een gewaarschuwd mens telt voor 2 maar BPers lijken mij over het algemeen niet op hun achterhoofd gevallen en ook monds genoeg om een ander op onverantwoord gedrag aan te spreken.


Ik vind het een hartstikke leuk initiatief en hoop er een keer bij te kunnen zijn.
#3345695
src_esther schreef:Ik ga me er nu toch even mee bemoeien, want als je even de tijd had genomen had je kunnen lezen dat:
1 het geen wedstrijden zijn
2 dat de honden solo lopen
3 de afstand aan de hond wordt aangepast
Een gewaarschuwd mens telt voor 2 maar BPers lijken mij over het algemeen niet op hun achterhoofd gevallen en ook monds genoeg om een ander op onverantwoord gedrag aan te spreken.


Ik vind het een hartstikke leuk initiatief en hoop er een keer bij te kunnen zijn.
Je hebt gelijk. En ik doe mee. Ik heb geen tent oid, dus kan niet blijven overnachten, maar als het doorgaat zijn Joepie en ik erbij. Wat de lol voor de hond ervan is begrijp ik nog niet, maar ik ben ook geen hond en honden hebben een heel ander idee over lol dan ik. Dus noteer maar:

Zaterdag
Lida. S - 1 hond.
#3345732
src_esther schreef:Ik ga me er nu toch even mee bemoeien, want als je even de tijd had genomen had je kunnen lezen dat:
1 het geen wedstrijden zijn
2 dat de honden solo lopen
3 de afstand aan de hond wordt aangepast
Een gewaarschuwd mens telt voor 2 maar BPers lijken mij over het algemeen niet op hun achterhoofd gevallen en ook monds genoeg om een ander op onverantwoord gedrag aan te spreken.


Ik vind het een hartstikke leuk initiatief en hoop er een keer bij te kunnen zijn.
En dat was nu ook onze bedoeling, waarschuwen niet meer en niet minder, so hee, ik wil niemand aanvallen . Heb alleen genoeg ellende gezien op de renbanen waarvan een eigen hond zich heeft doodgelopen.
En voor ik het vergeet, veel plezier met deze mooie sport!
#3345844
Sonja schreef:Het lijkt me superleuk, maar ik heb alleen een oude en een heel jonge hond. Een langpootbouvier van dan nog geen 7 maanden is denk ik nog wel wat jong om hieraan mee te doen? Nena, mijn vorige boef, had dit denk ik heel leuk gevonden.
Ik heb met Harry meegedaan toen hij ik dacht een week of 15 a 20 was? Ik kon hem in elk geval nog tillen. Afbeelding
Voor Harry was er toen puppyafstand van een meter of 50 -100 ik weet het niet meer precies. Dus een pup is zeker mogelijk (tenminste als de organisatie dames daar akkoord mee gaan) in Jubbega waren ze dus heel strak met pups. We hadden iemand met een jonge hond die graag de volle afstand wilde lopen en daar is heel wat discussie aan gegaan of dat wel of niet kon Afbeelding
#3345860
Sonja schreef:Het lijkt me superleuk, maar ik heb alleen een oude en een heel jonge hond. Een langpootbouvier van dan nog geen 7 maanden is denk ik nog wel wat jong om hieraan mee te doen? Nena, mijn vorige boef, had dit denk ik heel leuk gevonden.
constance.blokzijl schreef:Ik heb met Harry meegedaan toen hij ik dacht een week of 15 a 20 was? Ik kon hem in elk geval nog tillen. Afbeelding
Voor Harry was er toen puppyafstand van een meter of 50 -100 ik weet het niet meer precies. Dus een pup is zeker mogelijk (tenminste als de organisatie dames daar akkoord mee gaan) in Jubbega waren ze dus heel strak met pups. We hadden iemand met een jonge hond die graag de volle afstand wilde lopen en daar is heel wat discussie aan gegaan of dat wel of niet kon Afbeelding
Al wil je je hond bij wijze van spreken 20 meter laten rennen.... De clubleden doen de werkzaamheden die nodig zijn; wij doen de verdere organisatie. Als leuke plaatjes (vind ik als vrouwtje ván ::) nog weer van afgelopen zondag:

Raffi (12,5 maand oud)
Afbeelding

en Spoiler (6,5 jaar oud en halve turf hoog :biggrin2: dus die loopt dan gewoon een stukje van de baan). Je maakt zelf uit dat jouw hondje een halve, kwart, of nog korter loopt. Niemand gaat voor jou bepalen dat jouw hond een hele ronde moet lopen...
Afbeelding

Alles draait om het plezier van de honden! En geloof me: Afgelopen zondag liepen ze voor het eerst met een 'gemotoriseerde' haas (dus soort van motorzaag (zonder zaag dan :biggrin2: ) ) die op rail binnenkant baan rijdt met haas aan touw eraan vast. De motor wordt beheerst door ervaren clublid die de snelheid heel goed aan de hond aanpast die op dat moment loopt. Dus een niet zo snelle, of een aarzelende hond die het -nog- niet zo snapt, men past de snelheid op elk moment weer aan aan de hond. Het is een spelletje. No way dat we gaan racen om de punten.
Maar ja, als de hond wil racen.... ::)
Toen Raffi zondag 1 ronde had gelopen met de motor (vorige keer werd haas aan lier rondgetrokken), was ze bij het geluid van de motor hierna haast niet meer te houden ;D ;D Dat wordt nog wat als motormaaier buren of een scooter voor het huis gaat draaien :D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door