Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lida. S
#3344466
Vandaag de tweede kilo aardbeien ingevroren. Natuurlijk zijn ze vers het lekkerst, maar er valt niet tegenop te eten. Aardbeien op brood, aardbeien op beschuit, aardbeien met slagroom, aardbeien met ijs, aardbeien met yoghurt, aardbeien naturel. Iedere dag aardbeien, ik krijg er geen genoeg van, maar ik krijg ze niet op. Ik heb er ook al genoeg weggegeven, en het merendeel wordt ook nog opgegeten door de insecten, slakken en vogels. En nog houd ik over. Iedere dag pluk ik een vergiet vol. En straks komt de rest van het fruit. Dit is toch rijkdom!
Door Lizzy
#3344467
Lida. S schreef:Vandaag de tweede kilo aardbeien ingevroren. Natuurlijk zijn ze vers het lekkerst, maar er valt niet tegenop te eten. Aardbeien op brood, aardbeien op beschuit, aardbeien met slagroom, aardbeien met ijs, aardbeien met yoghurt, aardbeien naturel. Iedere dag aardbeien, ik krijg er geen genoeg van, maar ik krijg ze niet op. Ik heb er ook al genoeg weggegeven, en het merendeel wordt ook nog opgegeten door de insecten, slakken en vogels. En nog houd ik over. Iedere dag pluk ik een vergiet vol. En straks komt de rest van het fruit. Dit is toch rijkdom!
Ohwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww :smitten:

Met recht rijkdom Lida :-* ! Wij hebben hier al 2 aardbeien gehad :biggrin2: . De rest is opgegeten door onze huis-ekster ::)

Geniet er maar lekker van de komende maanden!!!!!!!
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3344490
Klinkt heerlijk :)
Hier doen we het met zo'n 4 aardbeien per dag de afgelopen dagen waar ik ook al erg blij mee ben :cool:
Door Elvira
#3344491
Lizzy schreef:Ohwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww :smitten:

Met recht rijkdom Lida :-* ! Wij hebben hier al 2 aardbeien gehad :biggrin2: . De rest is opgegeten door onze huis-ekster ::)

Geniet er maar lekker van de komende maanden!!!!!!!
Wij al 4 aarbeien en 1 frambroos
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3344496
Bakken vol aardbeien is wel rijkdom ja :biggrin2: Maar hier staat een hele enthousiaste stoofperenboom en ik vraag me toch echt af wat ik straks met al die dingen moet doen. Net als met die 1000 appels die in aantocht lijken te zijn :biggrin2:
Door Lizzy
#3344503
Angelique schreef:Bakken vol aardbeien is wel rijkdom ja :biggrin2: Maar hier staat een hele enthousiaste stoofperenboom en ik vraag me toch echt af wat ik straks met al die dingen moet doen. Net als met die 1000 appels die in aantocht lijken te zijn :biggrin2:
Elke dag stoofperen met appeltaart eten Lique :biggrin2: ! Die peertjes van jullie boom smaakte echt Goddelijk als stoofpeertjes :dribble:

Wij hebben trouwens wel veel aalbessen! Witte en rode.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3344504
Ik ben al reuze blij met elke dag een klein bakje voor mee naar het werk! Heb jaren plantjes gehad die lelijke zure aardbeien gaf en nu groeien er mooie grote donkerrode zoete aardbeiden en kan ik er een stuk of 5-7 per dag oogsten.

Mijn erwten doen het ook geweldig, daar ga ik dit weekend de laatste lichting afhalen en dan komen daar mijn courgettes. Ik hoop op meer dan 1 courgette dit jaar, dat zou ik super tof vinden. Zo leuk om zelf eten te kweken!
Door Lida. S
#3344508
Angelique schreef:Bakken vol aardbeien is wel rijkdom ja :biggrin2: Maar hier staat een hele enthousiaste stoofperenboom en ik vraag me toch echt af wat ik straks met al die dingen moet doen. Net als met die 1000 appels die in aantocht lijken te zijn :biggrin2:
Dat probleem hebben wij ook alle besjes komen wel op in de loop van het jaar. Die kan je ook goed invriezen het overschot aan tomaten kunnen we meestal ook wel aan (soep en saus invriezen). Maar al die appels. We hebben ca 30 appelbomen. Kennissen van ons hebben paarden staan (20 of 30), die geven we zoveel mogelijk appels. Maar dan nog. We wilden dit jaar appelsap ervan laten maken. Er schijnt een bedrijf te zijn die dat doet. Pakken van 3 of 5 liter. Maanden houdbaar. Het probleem is alleen dat ik geen appelsap drink/lust.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3344511
Wat lekker joh! :D

Hmm ik ga hier zo maar eens naar de boer van hier achterom om een bakje te halen, heb ze zelf helaas niet, maar met die zon moeten ze goed smaken!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3344513
Lida. S schreef:Dat probleem hebben wij ook alle besjes komen wel op in de loop van het jaar. Die kan je ook goed invriezen het overschot aan tomaten kunnen we meestal ook wel aan (soep en saus invriezen). Maar al die appels. We hebben ca 30 appelbomen. Kennissen van ons hebben paarden staan (20 of 30), die geven we zoveel mogelijk appels. Maar dan nog. We wilden dit jaar appelsap ervan laten maken. Er schijnt een bedrijf te zijn die dat doet. Pakken van 3 of 5 liter. Maanden houdbaar. Het probleem is alleen dat ik geen appelsap drink/lust.
Oooh Lida, zulke appelsap is zoooooo lekker! Goddelijk gewoon. Niet te vergelijken met appelsap uit een pak. Ik wil wel een paar pakjes van je overnemen als je besluit sap te maken!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3344515
Als het echt vers appelsap blijft en geen concentraat is dat idd heeerlijk. Dan krijg je ze samen met het vlees op je lijntjes wel verpatst. :biggrin2:

Ik hoop op een eerste oogst appels dit jaar. Jong Elstar-boompje staan en dit jaar lijkt er wat aan te hangen.
Een perzikkenboompje staat er ook maar de krulziekte houdt weer lelijk huis, dus daar vrees ik voor.
Aalbessen en zwarte bes heb ik eens gekregen maar ben ik niet gek van, dus die verhuizen volgend jaar naar de kippenren. De kippen mogen de meeste hebben, met de bovenste bessen ben ik al tevreden.
En dan komen er op de plaats waar de struiken nu staan blauwe bessen, want die vind ik heerlijk en die groeien niet zo breed. Dan passen ze daar beter.
Frambozen dragen bij ons op het eind van de zomer en dan kunnen we ook een half vergietje per 2 dagen plukken. Mijn ma heeft wel struikjes die de hele zomer dragen (ook gele frambozen) dus ik wil er met haar een aantal wisselen. En die ene braamstruik die ertussen staat gaat wss weg. Ze werden niet erg zoet vorig jaar en dus niet lekker.

Aardbeien plukken we momenteel een klein vergietje elke 2 dagen. Dus das ook wel mooi voor het tweede jaar dat we er hebben staan. Ze zijn ook prachtig zoet en vaak mooi dik. Erg leuk.
Ik heb wel de slakken moeten bestrijden, jongens toch wat zaten er veel! :o
Ik ben ook de helft van mijn uitgeplante kooltjes kwijt en dat is al met bestrijding.
Door Siberienne
#3344516
Je hebt vast ook een droger? Van aardbeien, bessen, tomaten kun je ook heerlijk ‘fruitleer’ maken; aks ‘goed snoep’ of - zoals wij doen- mee op vakantie in de rugzak.

En dan gaan ook zelfgedroogde kaneel appeltjes mee voor in de havermout ;)

https://weckenonline.eu/fruitleer-maken/

Oh en wij hebben. Dat soort pakken appelsap van onze ‘versboerderij’ Stroucken in Roermond, zij kunnen je vast vertellen waar ze dat laten doen! Blijft idd heel lang goed
Door eelke
#3344519
Ik ga dit jaar cider maken van de appels en peren die we in de familie 'over' hebben. Wel mooi he, dat je grond zo veel terug geeft :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door