Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3343523
pearlsofpassion schreef:Wij hebben een Weber. Ik weet niet welk model maar het is een vrij grote met een deksel.
Maar die heeft echt niet zoveel gekost! Dat geloof ik nooit.
Het verschil zal 'm zitten in de aspan en het rooster en de thermometer. Je kunt gewoon een 'kale' Weber kopen of een wat luxere...net als met auto's : de éen heeft het minimale, de ander allemaal snufjes ;)
De standaardmaten zijn 47 en 57 cm. Er zijn ook grotere maar die vréten kolen.
Een 57 is makkelijker stabiel op temperatuur te houden voor bijv. indirect garen.
Laatst gewijzigd door - pien - op wo 30 mei 2018, 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#3343526
El_Kato schreef:De Weber 57 GBS edition (dat is het vergelijkbare model ongeveer) is vanaf 259,- dat is de goedkoopste die ik zo snel zag. Zonder accesoires als pizza steen of pan.

Wat maakt het gietijzeren rooster zo veel specialer als het normale rooster? Doet dat iets voor de smaak, schroeit het sneller dicht of is het alleen een leuk ruit motiefje?

Twijfel nog steeds. Kan ook wat geduld oefenen en na de zo er MP in de gaten gaan houden… of het wel doen en ontdekken wat wij er mee gaan doen en als het echt bevalt en deze gammel word MP gaan afstruinen voor een Weber…
Gietijzer houdt heel goed warmte vast, je krijgt dan leuke geruite schroeistrepen op je vlees :biggrin2:
Qua pizzasteen hoef je geen Weber, ik heb de goedkoopste die in de campingwinkel te vinden was, 14,95€.

Als je nog wat meer wil lezen, kijk dan 's op bbqforum.nl of bbqgenootschap.nl ;)
#3343532
- pien - schreef:Het verschil zal 'm zitten in de aspan en het rooster en de thermometer. Je kunt gewoon een 'kale' Weber kopen of een wat luxere...net als met auto's : de éen heeft het minimale, de ander allemaal snufjes ;)
De standaardmaten zijn 47 en 57 cm. Er zijn ook grotere maar die vréten kolen.
Een 57 is makkelijker stabiel op temperatuur te houden voor bijv. indirect garen.
Ja, het is een kale. Laat meneer maar eerst eens leren grillen voordat er wat duurder komt. ::)
Of zover komen dat ik het mag leren, maar daar zijn we nog niet.
Maar tis toch een Weber, want die gaan tenminste lang mee. De vorige, lichte modelletjes gaan gewoon te snel kapot. Das ook duurkoop dan. Dan heb je wel snufjes maar maar kort en misschien werkt het ook niet zo goed.
Das persoonlijk natuurlijk, maar als je een degelijke wil met snufjes dan kost dat gewoon wat. Wil je dat er niet aan geven zou ik eerder een degelijke zonder snufjes willen dan een prul met...

Zo'n pizzasteen staat wel op de verlanglijst. :biggrin2:
#3343538
pearlsofpassion schreef:Ja, het is een kale. Laat meneer maar eerst eens leren grillen voordat er wat duurder komt. ::)
Of zover komen dat ik het mag leren, maar daar zijn we nog niet.
Maar tis toch een Weber, want die gaan tenminste lang mee. De vorige, lichte modelletjes gaan gewoon te snel kapot. Das ook duurkoop dan. Dan heb je wel snufjes maar maar kort en misschien werkt het ook niet zo goed.
Das persoonlijk natuurlijk, maar als je een degelijke wil met snufjes dan kost dat gewoon wat. Wil je dat er niet aan geven zou ik eerder een degelijke zonder snufjes willen dan een prul met...

Zo'n pizzasteen staat wel op de verlanglijst. :biggrin2:
Wij hebben dus een pizzasteen. Wat nog wel erg gehannes blijkt te zijn is je pizza (je wilt het deeg DUN hebben) heelhuids OP de pizzasteen te krijgen ::)
Een lekker deegje maak je van yoghurt (echt waar!) en meel en wat zout :D
We gaan deze zomer een nieuwe poging wagen met de pizza's en hoe ze op de steen te krijgen.
Er zijn een soort 'schuiven' met doek, wat rolt, zodat je de pizza van het ingebloemde doek op je steen 'rolt'.
Hmm, misschien moeten we die maar 's aanschaffen...
Door eelke
#3343539
- pien - schreef:Wij hebben dus een pizzasteen. Wat nog wel erg gehannes blijkt te zijn is je pizza (je wilt het deeg DUN hebben) heelhuids OP de pizzasteen te krijgen ::)
Een lekker deegje maak je van yoghurt (echt waar!) en meel en wat zout :D
We gaan deze zomer een nieuwe poging wagen met de pizza's en hoe ze op de steen te krijgen.
Er zijn een soort 'schuiven' met doek, wat rolt, zodat je de pizza van het ingebloemde doek op je steen 'rolt'.
Hmm, misschien moeten we die maar 's aanschaffen...
Ik rol het uit op bakpapier, rondom afknippen, en dat gaat eigenlijk prima. En dan heb ik een ijzeren plaatje die dan weer op de steen gaat zodat je de steen niet van de bbq hoeft te halen of daar moeilijk hoeft te doen (temperatuur verschil kan je steen weer van barsten).

Afbeelding
#3343540
eelke schreef:Ik rol het uit op bakpapier, rondom afknippen, en dat gaat eigenlijk prima. En dan heb ik een ijzeren plaatje die dan weer op de steen gaat zodat je de steen niet van de bbq hoeft te halen of daar moeilijk hoeft te doen (temperatuur verschil kan je steen weer van barsten).

Afbeelding
Aha. Die hebben wij er dan weer niet bij. Wel zo'n schep. Maar het blijft altijd plakken :-X
En een gebarsten steen kun je nog prima gebruiken, gewoon tegen elkaar aan leggen ;)

Wij hebben zo'n Barabiku pizzaring, zodat je deksel er niet steeds af hoeft. Het zou allemaal prima moeten lukken maar de laatste keer dat we het probeerden was het een grote fiets.
Wel las ik dat bloem snel verbrandt, dat maismeel beter werkt als 'onderlaagje'.
Verbrandt jouw bakpapier niet?
#3343542
eelke schreef:Nee dat verbrand niet. Maar ik heb natuurlijk ook geen vuur in mijn bbq, alleen gloei nu.
Dat zouden meer mensen moeten doen ;D

Maar alsnog kan het loeiheet worden in een bbq met alleen gloei, als je er veel kolen in doet?
Door eelke
#3343543
- pien - schreef:Dat zouden meer mensen moeten doen ;D

Maar alsnog kan het loeiheet worden in een bbq met alleen gloei, als je er veel kolen in doet?
Ja dat is met pizza ook wel de bedoeling, 250 - 300 graden het liefst. Maar in je oven verbrand bakpapier ook niet hé?
#3343544
eelke schreef:Ja dat is met pizza ook wel de bedoeling, 250 - 300 graden het liefst. Maar in je oven verbrand bakpapier ook niet hé?
Mijn oven is altijd 180C, dus daar heb ik geen ervaring mee :) (jeweetwel, zo'n Aga)
Door eelke
#3343545
Oh ja. Ik heb het even gecheckt, hittebestendig tot 220 staat er op mijn rolletje. Maar warmer gaat dus eigenlijk ook wel goed. Ik denk ook anders dat het alleen zwart wordt en smeult ipv brand, want op zich is daar niet genoeg zuurstof voor denk ik.
#3343546
eelke schreef:Oh ja. Ik heb het even gecheckt, hittebestendig tot 220 staat er op mijn rolletje. Maar warmer gaat dus eigenlijk ook wel goed. Ik denk ook anders dat het alleen zwart wordt en smeult ipv brand, want op zich is daar niet genoeg zuurstof voor denk ik.
Echt in de fik lijkt me idd ook niet waarschijnlijk hoor ;)
Nou ja, eerst maar 's kijken hoe wij die pizza op de steen gaan krijgen. Voorlopig zit ik alle tips te lezen ;D
En gaan we maar weer 's ermee aan de slag want het is wel errug lekker als het lukt :thumbup:
#3343548
- pien - schreef:Wij hebben dus een pizzasteen. Wat nog wel erg gehannes blijkt te zijn is je pizza (je wilt het deeg DUN hebben) heelhuids OP de pizzasteen te krijgen ::)
Een lekker deegje maak je van yoghurt (echt waar!) en meel en wat zout :D
We gaan deze zomer een nieuwe poging wagen met de pizza's en hoe ze op de steen te krijgen.
Er zijn een soort 'schuiven' met doek, wat rolt, zodat je de pizza van het ingebloemde doek op je steen 'rolt'.
Hmm, misschien moeten we die maar 's aanschaffen...
https://www.mijnpizzasteen.nl/pizzasche ... -peel.html
Deze schijnt heel handig te zijn. Kost wel wat ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door