Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3343551
- pien - schreef:Wij hebben dus een pizzasteen. Wat nog wel erg gehannes blijkt te zijn is je pizza (je wilt het deeg DUN hebben) heelhuids OP de pizzasteen te krijgen ::)
Een lekker deegje maak je van yoghurt (echt waar!) en meel en wat zout :D
We gaan deze zomer een nieuwe poging wagen met de pizza's en hoe ze op de steen te krijgen.
Er zijn een soort 'schuiven' met doek, wat rolt, zodat je de pizza van het ingebloemde doek op je steen 'rolt'.
Hmm, misschien moeten we die maar 's aanschaffen...
Ja, pizzadeeg kan nooit dun genoeg zijn!

Wij gebruiken daarvoor de pizzaschep van Weber. :biggrin2:
Afbeelding

Bloem erop, dan het uitgerolde pizzadeeg erop leggen en dan pas beleggen. Je schuift de pizza dan zo van de schep op de steen, met twee personen = 4 handen lukt dat wel. Het blijft getrut, maar dit werkt voor ons het beste. Wij doen er geen velletje onder, maar direct op de steen.
#3343555
-Annemarie- schreef:Ja, pizzadeeg kan nooit dun genoeg zijn!

Wij gebruiken daarvoor de pizzaschep van Weber. :biggrin2:
Afbeelding

Bloem erop, dan het uitgerolde pizzadeeg erop leggen en dan pas beleggen. Je schuift de pizza dan zo van de schep op de steen, met twee personen = 4 handen lukt dat wel. Het blijft getrut, maar dit werkt voor ons het beste. Wij doen er geen velletje onder, maar direct op de steen.
:doh: Zo simpel kan het zijn :-[
Tnx :-*
#3343559
Ik heb een rookton... En de eerste oogst is er al uit. Zelfgerookte worst op beukenhout. En op de onderste laag spek. Inmiddels dus ook gerookt!
Bijlagen
FB_IMG_1525031934435.jpg
FB_IMG_1525031934435.jpg (238 KiB) 1776 keer bekeken
IMG_20180530_142820.jpg
IMG_20180530_142820.jpg (4.11 MiB) 1776 keer bekeken
#3343560
Ronald schreef:Ik heb een rookton... En de eerste oogst is er al uit. Zelfgerookte worst op beukenhout. En op de onderste laag spek. Inmiddels dus ook gerookt!
Geweldig :dribble:
Ik heb er zo een van Weber, voor spareribs en pulled pork en worst en spek en.....
Heb jij een goed recept voor kinnebakspek?
#3343562
- pien - schreef:Geweldig :dribble:
Ik heb er zo een van Weber, voor spareribs en pulled pork en worst en spek en.....
Heb jij een goed recept voor kinnebakspek?
Ik haal bij de slager een kilo spek, met zwoerd. Dat laat ik snijden in vieren. Voor de rest doe ik niet zouten of smeren.
Dan vul ik de starter met briketten.
Zodra deze goed heet zijn, doe ik de briketten in de rookoven.
Vervolgens doe ik op de briketten beukehoutsnippers, van de Welkoop (bedoeld voor hamsters) en dan gaat het spek erop.
Uurtje of vier in de rookoven. Houdt in de gaten dat er genoeg hitte van de briketten afkomt en dat er genoeg hout op de briketten ligt.
Hout naar behoefte aanvullen, evenals de briketten.

Boven het spek kun je eventueel verse worst leggen. En dan krijg je heerlijke gerookte worst! (zie plaatje in mijn vorige post).
#3343566
Roken en barbecuen wil je eigenlijk gescheiden houden. Dat is de meest ideale situatie. En oh ja... de rookoven nooit schoonmaken aan de binnenkant, alleen de schaal waar de briketten hebben gelegen. Dan krijgt het vlees een "volwassen" smaak.
#3343575
Ronald schreef:Roken en barbecuen wil je eigenlijk gescheiden houden. Dat is de meest ideale situatie. En oh ja... de rookoven nooit schoonmaken aan de binnenkant, alleen de schaal waar de briketten hebben gelegen. Dan krijgt het vlees een "volwassen" smaak.
Dat is een waarheid als een koe!
Door eelke
#3343589
Ronald schreef:Roken en barbecuen wil je eigenlijk gescheiden houden. Dat is de meest ideale situatie. En oh ja... de rookoven nooit schoonmaken aan de binnenkant, alleen de schaal waar de briketten hebben gelegen. Dan krijgt het vlees een "volwassen" smaak.
Waarom eigenlijk?
Door Elf
#3343617
Hier een Big Green Egg, al jaaaren dus voor de hype :P . Ik doe er van alles mee. Gewoon bbq-en, lange bereidingen, brood bakken, pizza's bakken, roken enz.. Als je hem voor indirect grillen klaar maakt is het eigenlijk een soort convectie-oven. Truc is om de deksel zo veel mogelijk dicht te laten...
Door eelke
#3343701
Ronald schreef:Omdat een deel van de rooksmaak in de oven blijft hangen. Hierbij "stapelt" de rooksmaak zich.
Aha. Ja, dus als je op een bbq rookt dan heb je minder volwassen rooksmaak, zoals je omschreef?

Wij roken wel op dat ei, nu met jack daniels snippers. Zou die rooksmaak ook niet in zo'n ei blijven hangen dan?
#3343731
eelke schreef:Aha. Ja, dus als je op een bbq rookt dan heb je minder volwassen rooksmaak, zoals je omschreef?

Wij roken wel op dat ei, nu met jack daniels snippers. Zou die rooksmaak ook niet in zo'n ei blijven hangen dan?
Ja, dat klopt. Bbq-en is veel heter dan roken. En daar reageert een bbq/rookoven heel anders op. Het mooiste is om die twee dus gescheiden te houden.

Ei is, als het goed is, keramiek. En dat reageert anders dan metaal.
Laatst gewijzigd door Ronald op vr 01 jun 2018, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door