Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3341728
src_esther schreef: Sommige donzen dekbedden van ikea zijn ook goedkoper dan de hooimadam. Ik verwees naar de synthetische vanwege allergieën in huize Lizzy. En zo'n dekbed van 140x200 kun vele malen dubbel vouden om de maat van een hooimadam te bereiken.

Vraag is natuurlijk, wat voor materiaal en hoe dik (zwaar) is het dekbed waarmee Eelke getest heeft.
Wol os nog steeds stukken duurder dan dons en wol is ook diervriendelijker. Ik vind niet dat je de hooimadam op die manier kunt vergelijken met een dekbed van ikea.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door eelke
#3341737
Die Myskgras. Maar dan de lits jemaux versie die er nu blijkbaar niet meer is. Met dekbedovertrek eromheen (zo van het logeerbed geplukt ;D )

Ik heb niet gekeken hoe duur die hooimadam is, maar kan me voorstellen dat iets waar je zo iets in zet makkelijker is dan een dekbed gebruiken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3341782
Ik weet niet of het een valide experiment is. Bij iets als gelatine (home made bone broth) verwarm je immers niet alleen water, maar ook de botjes. Deze hebben een hogere massa en zullen dus minder snel afkoelen dan alleen water.
Door eelke
#3341803
koekje schreef:Ik weet niet of het een valide experiment is. Bij iets als gelatine (home made bone broth) verwarm je immers niet alleen water, maar ook de botjes. Deze hebben een hogere massa en zullen dus minder snel afkoelen dan alleen water.
Klopt. Dus met die theorie wordt het dus alleen maar beter dan mijn experiment. En aangezien je het warm wilt houden werkt dat in het voordeel.
Door Tanna
#3342206
sella schreef:Begrijp ik het goed, het is een snelkookpan op elektra( naast vele andere dingen waar ik ook de ouderwetse onsloopbare snelkookpan heb gebruikt) of begrijp ik dat verkeerd?
Zoiets, ja. Maar je het is onder andere ook nog een slow cooker. Ik gebruik hem om bijvoorbeeld uien in te bakken en als snelkookpan. Als je het zo druk hebt is het fijn om helemaal geen omkijken naar zo'n pan te hebben.
Door sella
#3342267
Tanna schreef:Zoiets, ja. Maar je het is onder andere ook nog een slow cooker. Ik gebruik hem om bijvoorbeeld uien in te bakken en als snelkookpan. Als je het zo druk hebt is het fijn om helemaal geen omkijken naar zo'n pan te hebben.
Thanks die gaat ook op het wensen lijstje,
Ik kan geen ringen meer krijgen voor mijn snelkook pan en mis hem nog deerlijk.
Een slome heb ik al dus ik zoek vooral de snelkookfunctie.
Door Tanna
#3342394
sella schreef:Thanks die gaat ook op het wensen lijstje,
Ik kan geen ringen meer krijgen voor mijn snelkook pan en mis hem nog deerlijk.
Een slome heb ik al dus ik zoek vooral de snelkookfunctie.
Ook niet bij Handyman?
Door Tanna
#3342416
sella schreef:Nee helaas niet.
Jammer, hè? Mijn fornuis uit 1989 begon aan de buitenkant wat aftands te raken en ik had nieuwe knoppen kunnen kopen bij Handyman. Handgreep voor de oven hadden ze ook, maar toen ik die later wilde hebben was die niet meer te leveren. Terwijl het formuis nog prima functioneerde!
Door sella
#3342428
Tanna schreef:Jammer, hè? Mijn fornuis uit 1989 begon aan de buitenkant wat aftands te raken en ik had nieuwe knoppen kunnen kopen bij Handyman. Handgreep voor de oven hadden ze ook, maar toen ik die later wilde hebben was die niet meer te leveren. Terwijl het formuis nog prima functioneerde!
Oh wat jammer voor jullie ook.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3342441
Het ziet er allemaal leuk uit .. of je nu een hooimadam koopt of dat je er zelf een goedkoop in elkaar zet. voor een eenpersoonsmaaltijd vind ik het nogal omslachtig en in een klein huis ook geen uitkomst. ;) Al die extra hooimadamekes op een rij s als je geen een pans gerecht wilt maken. Goed alternatief idd voor koken voor meerdere mensen,
Rijst maak ik al jaren in een tupperware. even rijst aan de kook brengen tot er putjes in komen dan overgieten in de tupperware en klaar is kees. werkt hetzelfde als een hooikist, En volgens mij kun je die met iets anders ook vullen en dan inpakken. het principe blijft hetzelfde. Garen door een isolerende buitenlaag. Deze vond ik ook wel leuk
https://ingridzijkookt.com/2018/01/18/h ... -hooimand/
en een uitleg hoe je zelf een hooimevrouw kunt maken

http://lilaledikant.blogspot.nl/2014/05 ... m.html?m=1

Als je toch eco bezig wilt zijn neem dan juist tweedehands gewatteerde jassen, dekbedjes dekens etc.. die kun je door wassen heel goed reinigen. niets mis mee. of gewoon ouderwets stro of hooi. uiteindelijk is het daar allemaal mee begonnen. Hooi in een katoenen zak. en in een kist oidd te plaatsen. Vroeger werd de pan ook wel gewoon in kranten gewikkels en in bed gedaan. immers overdag slaap je toch niet. :D ;D
Door Lizzy
#3342468
Ik maak graag stoofschotels van groenten of bonen of linzen. Of bruine bonensoep of erwtensoep. En dat kan allemaal super goed in zo'n hooimadam of hooikist. Ik ga er 1 voor mijn verjaardag vragen.

Van de week had ik voor mijn aardappel goulash gekookte aardappels nodig. En die hoefde niet meer warm te zijn voor het gerecht. Dus aardappels aan de kook gebracht, pit uit gezet en na 45 minuten had ik heerlijke gare aardappeltjes. Ze waren nog steeds heet ook. Ik heb daarmee dus 20 minuten gas verbruik uitgespaard. Het zal allemaal niet zoveel zijn maar alle kleine beetjes helpen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door