Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3341190
Zou je daar ook bone broth in kunnen maken, als je het iedere 3 uur opnieuw aan de kook brengt en terug zet in de hooimadam? (want dat zou me een hoop gas schelen!).
Door eelke
#3341193
Lizzy schreef:Zou je daar ook bone broth in kunnen maken, als je het iedere 3 uur opnieuw aan de kook brengt en terug zet in de hooimadam? (want dat zou me een hoop gas schelen!).
Welke temperatuur heeft bone broth nodig om bonen broth te worden? Mijn pan koel maar een graad of 15-20 af in een nacht, in die slaapzak. Dat is dan wel meteen 9 liter.

Stoofvlees moet tussen de 55 en 80 graden zijn. Bone broth zal ook vast een temp range hebben?
Door Lizzy
#3341195
En ik lees op de hooimadam website:

Vervaltijden
De tijd dat het eten warm blijft is afhankelijk van de hoeveelheid eten in de pan. Vuistregel:
• Na 1 uur: nog 70 °C
• Na 2 uur: nog 54 °C
• Na 3 uur: nog 38 °C

In theorie zou je de pan bone broth dan ieder uur even een stoot gas kunnen geven? Dan bespaar je toch fors, denk ik?
Door eelke
#3341196
Lizzy schreef:Ik lees op goegel 65 a 70 graden.
Ohh dan hoef je volgens mij echt niet elke 3 uur te verwarmen. Koop je een digitale vleesthermometer a 8 euro bij Ikea, en kijken wat het doet :)
Door src_esther
#3341197
Ik vind die hooimadam erg prijzig.
Maar het is natuurlijk prima zelf te maken, zoals hier te lezen is. Wel jammer dat ze stro i.p.v. hooi hebben gebruikt...
Ik las ook over gebruik van piepschuim om een hooikist te maken, maar piepschuim vind ik gore troep.
Door Lizzy
#3341200
Ja, zelf maken heb ik niet zo'n zin in... En zo'n kist neemt ook teveel ruimte in. Wij hebben een huis van 68 m2 totaal, tis al zo krap hier :biggrin2:

Hoe lang zou het duren voordat je zo'n hooimadam terug hebt verdiend.....? (bij normaal gebruik - ik zou bonenschotels en soepen en vega goulash en bone broth hier in willen maken).
Door eelke
#3341209
Ik zou zeggen, verwarm je pan water nu eens tot een bepaalde temperatuur, pak m in in een dekbed, en kijk hoe warm t morgen is. Kost je niks toch...geef je er morgen je planten water van.
Door Lizzy
#3341212
eelke schreef:Ik zou zeggen, verwarm je pan water nu eens tot een bepaalde temperatuur, pak m in in een dekbed, en kijk hoe warm t morgen is. Kost je niks toch...geef je er morgen je planten water van.
En waar slaap ik dan vannacht onder? :biggrin2:
Door eelke
#3341213
Lizzy schreef:
En waar slaap ik dan vannacht onder? :biggrin2:
Nou het is best warm. Afbeelding maar inderdaad niet bij nagedacht dat niet iedereen een extra dekbed/slaapzak heeft.

Zal ik voor je testen dan? Hoeveel liter maak je meestal?
Door Lizzy
#3341215
eelke schreef:Nou het is best warm. Afbeelding maar inderdaad niet bij nagedacht dat niet iedereen een extra dekbed/slaapzak heeft.

Zal ik voor je testen dan? Hoeveel liter maak je meestal?
:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Nee, ik heb inderdaad geen extra dekbed. We weten natuurlijk ook niet zeker (denk ik) dat dit hetzelfde werkt als een hooimadam? Als het niet uit maakt, dan is het wel heel lief als je het zou willen testen. Alleen als het uit komt! Ik heb net in de pan gekeken maar dat gaat wel om 4 liter (soep of bone broth).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door