Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3339831
Ik heb laatst naar een webinar zitten kijken over teken bij honden en wat ik natuurlijk al wist is dat je die vastgezogen krengen zo snel mogelijk moet verwijderen, binnen 48 uur. En toen vroeg ik me af "hoe weet je nou hoeveel uur zo'n kreng vastgezogen zit?". Dus goegelen. Vind ik een website en daar zie je larven en nimfen-beten en die etters zijn ZO klein, die zie je bijna niet. Die worden ook niet zo dik als een volwassen teek. Vooral die nimfen zijn etters. Ligt het nou aan mij of zie je een vastgezogen nimf best gemakkelijk over het hoofd (ik weet niet hoe het bij andere mensen er aan toe gaat maar ik bepotel mijn honden een keer of 3 per dag grondig, op zoek naar teken dus over het hoofd zien is eigenlijk dat m'n handen 'm kunnen missen).

Larf zul je echt vaak missen maar goed, die schijnen dan ook niet vaak besmet te zijn met de ziekte van lyme. Nimfen echter wel, die zijn wel vaak (25%) besmet met de bacterie die lyme veroorzaakt.

Dit was het plaatje van de vastgezogen nimf:

Afbeelding
Door eelke
#3339833
Ja hoor, die zie ik over het hoofd. Ik vind wel eens volgezogen losse teken op de grond. Met Gijs was dat helemaal erg. Maar ook in Joep zijn vacht mis is er dus wel eens een.
Door nikèdog2000
#3339836
toen ik hier pas kwam wonen had ik een witte pup van 8 weken
er was al jaren niets aan de tuin gedaan
er stonden struiken een grote dennen boom
en een hele berg zand
die pup ging natuurlijk lekker de tuin in
honderden teken
je kunt het je eigenlijk niet voor stellen
hij zat helemaal onder met larven
overal ...echt erg
wit op wit
als ze dan 1 druppel bloed hadden gezogen zag je een zwart puntje
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3339837
Zo,n heel kleintje is te missen ja. Ik tref ze nog wel wandelend aan en dan zijn ze natuurlijk de sjaak voordat er gebeten is. Maar de meeste die gevoeld worden zijn alwel iets meer volgezogen. En soms ligt er wel eens een volgezogen dikzak op de grond. Tja, kan gebeuren.
Door eelke
#3339839
Toen ik Gijs voor het eerst een serestoband om deed omdat ik toch wel dacht, ja zo'n spray werkt niet helemaal geloof ik, lagen er na 4 dagen zeker 50 dode losse bijna volle teken in de keuken :-X maar die had ik dus ook allemaal gemist. Die band werkte blijkbaar 'ineens' dus lieten alle teken ook ineens los.

Zo zo zo goor.

Maar het is hier ook echt niet te doen. Elke wandeling geeft teken.
Door Lizzy
#3339845
nikèdog2000 schreef:toen ik hier pas kwam wonen had ik een witte pup van 8 weken
er was al jaren niets aan de tuin gedaan
er stonden struiken een grote dennen boom
en een hele berg zand
die pup ging natuurlijk lekker de tuin in
honderden teken
je kunt het je eigenlijk niet voor stellen
hij zat helemaal onder met larven
overal ...echt erg
wit op wit
als ze dan 1 druppel bloed hadden gezogen zag je een zwart puntje
:-X :-X :-X :-X

Echt he, grote griezels :-X . En arme pup :-X

Ik wist trouwens niet eens dat je een witte herder hebt gehad joh! Hoe lang is dit geleden?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3339847
Lizzy schreef::-X :-X :-X :-X

Echt he, grote griezels :-X . En arme pup :-X

Ik wist trouwens niet eens dat je een witte herder hebt gehad joh! Hoe lang is dit geleden?
Witte PUP :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3339848
eelke schreef:Toen ik Gijs voor het eerst een serestoband om deed omdat ik toch wel dacht, ja zo'n spray werkt niet helemaal geloof ik, lagen er na 4 dagen zeker 50 dode losse bijna volle teken in de keuken :-X maar die had ik dus ook allemaal gemist. Die band werkte blijkbaar 'ineens' dus lieten alle teken ook ineens los.

Zo zo zo goor.

Maar het is hier ook echt niet te doen. Elke wandeling geeft teken.
:-X :-X :-X
Door Lizzy
#3339849
Angelique schreef:Zo,n heel kleintje is te missen ja. Ik tref ze nog wel wandelend aan en dan zijn ze natuurlijk de sjaak voordat er gebeten is. Maar de meeste die gevoeld worden zijn alwel iets meer volgezogen. En soms ligt er wel eens een volgezogen dikzak op de grond. Tja, kan gebeuren.
Ja, ik pak ook nog wel eens zo'n zwarte wandelaar van m'n honden. Ik heb geen idee hoe groot die nou feitelijk zijn maar ik denk 2 mm? Beetje formaat vlo, maar dan ronder van vorm en zwart.
Door Lizzy
#3339850
Angelique schreef:Witte PUP :biggrin2:
Ah! Mijn hersenen registreerde alleen witte en ik bedacht daar zelf heddur bij :biggrin2: Sorry Rita hahaha
Door Mandarijn
#3339851
Hier het geval dat ik Bobbie (na zijn mastcelltumor operatie wil ik niks geven wat ook maar rotzooi is) met een vlooienkam borstel. Nou je wilt dan niet weten wat er aan teken, die nog aan de wandel zijn, uit de vacht gekamd worden. Alle maten kom ik tegen. En nog vind ik vastgezogen krengen, want Bobbie wordt ook zo'n 3x per dag gevoeld. En dan zoek ik naar bultjes. Datzelfde doe ik bij Bas en daar geldt hetzelfde bij.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3339852
Bij Jacy geen probleem, of hij blijft krabben, of, zoals vanmorgen, komt hij net zo lang knuffelen, kriebelen en schooien tot je 'het' plekje hebt ontdekt, verwijderd en het dood is >:( XD
Snow houdt helemaal niet van friemelen aan zijn vacht, als ik daar 3x een kam doorheen haal en positief eindig, is het al een feestje. Van de week zijn eerste teek verwijderd, maar ik verwacht dat ik er bij hem een hoop ga missen...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Door Lizzy
#3339853
Maar goed, als we die nimfen nou meestal zullen missen bij onze honden: dan zou je toch verwachten dat inmiddels zo'n beetje alle honden wel antistoffen hebben tegen/voor de ziekte van Lyme? (aangezien 20 a 25% van de teken inmiddels besmet zijn met die Borrelia bacterie)
Door eelke
#3339855
Angelique schreef::-X :-X :-X
Ja, zo brrr... 20+ teken na een wandeling plukken is normaal. Dus ja, dan mis je er wel eens een. Of 50 ::) als ze door zo'n nest lopen...en bij zo'n beer ook lastig te vinden, waterblazer en zo de huid checken is een optie, maar dan nog heeft een newf ook plooien die je dan mist. Gewoon niet te doen.
Ik ben niet voor niks ook overgestapt naar de bravecto bij Gijs toen. Serestoband gaf smetplekken onder zijn kin door het kwijlen in de zomer.

Bij Joep nu alleen gebruik ik een geur spray en een sillicone spray, maar niks helpt 100%. Dus voor hij de auto in gaat losse teken check, als we thuis zijn nog eens (want ze gaan lopen en een goed plekje zoeken als de gastheer in rust is). En veel aaien om toch vaste teken te controleren. En de plekken waar ze vaker zitten checken we helemaal vaak (ooglid en oksels zijn dat meestal).

Maar dan nog.

Dood moeten ze. Allemaal. Haat aan teken. :boo: :banned:
Door Lizzy
#3339856
Vind ik ook, dood aan alle teken! Ik zou ook echt gek worden, van 20+ teken :-X :-X . Dat is gewoon niet meer te doen :-X :-X

Het schijnt trouwens ook met de zuurgraad van de huid van je hond te maken te hebben, of ze een tekenmagneet zijn of niet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door