Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Janie2
#3342552
Lizzy kwa immuniteit net als voor distemper en parvo etc, dat is na inenting. Dat lijkt mij toch Total anders dan teken ziekten zonder inenting. Daarnaast komen deze infecties al miljoenen jaren bij de mens voor en hebben wij nauwelijks immuniteit, net als voor syfillis etc als vergelijkbare spirocheet.
Zijn er cijfers bekend van pups die totaal niet ingeënt worden?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3342553
Maar wat als je nu in contact komt terwijl je nog maternale antistoffen hebt? Niet zoveel dat die het helemaal opvangen en het immuunsysteem het dus toch merkt, maar wel voldoende om bescherming te bieden tegen de ziekte. Dan kan je toch ook eigen antistoffen gaan aanmaken, zonder ziek te worden?
Door Siberienne
#3342565
Janie2 schreef:Lizzy kwa immuniteit net als voor distemper en parvo etc, dat is na inenting. Dat lijkt mij toch Total anders dan teken ziekten zonder inenting. Daarnaast komen deze infecties al miljoenen jaren bij de mens voor en hebben wij nauwelijks immuniteit, net als voor syfillis etc als vergelijkbare spirocheet.
Zijn er cijfers bekend van pups die totaal niet ingeënt worden?

Hoezo hebben wij nauwelijks immuniteit? Hebt ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Van de besmetting met Lyme krijgt hooguit 10% klachten, de rest verloopt zonder symptomen maar krijgt wel antistoffen, dus 90% vd mensen wordt niet ziek.

Syfilis is inderdaad heftiger (kijk maar in de Tuskegee studie) maar ondanks dat die de wereld over ging toen er nog geen AB waren, is de mensheid er nog steeds.

Er is wel een (groot) verschilt tussen virale infecties en bacteriën. Afweer tegen virusssn is net wat simpeler. Bacteriën hebben globaal gezien meer mogelijkheden om aan de afweer te ontsnappen. En ook de duur vd immuniteit is bij bacteriën toch vaak korter dan bij virussen. Er zijn heel wat virus infecties die je maar maximaal 1keer kan krijgen, terwijl bv bescherming tegen kinkhoest ook weer verdwijnt. Uiteraard zijn er uitzonderingen en zelfs virussen die levenslang bij een mens aanwezig blijven (bv ebv, waterpokken, CMV en herpes) en zo af en toe weer opduiken.
Virussen zijn trouwens ook vaker soort-specifiek dan bacteriën, en geven ook vaker problemen op het moment dat ze wel de overstap van de ene naar de andere diersoort maken ( bv Ebola, vleermuizen worden niet ziek, aapachtigen wel)
Door Siberienne
#3342569
Janie2 schreef:Lizzy kwa immuniteit net als voor distemper en parvo etc, dat is na inenting. Dat lijkt mij toch Total anders dan teken ziekten zonder inenting. Daarnaast komen deze infecties al miljoenen jaren bij de mens voor en hebben wij nauwelijks immuniteit, net als voor syfillis etc als vergelijkbare spirocheet.
Zijn er cijfers bekend van pups die totaal niet ingeënt worden?

Nee hoor principe is hetzelfde. Inenting is qua insteek gecontroleerde blootstelling aan infecterend ‘agens’. Het lichaam ‘weet’ toch ook niet of wat er binnenkomt een echte bedreiging is of een vaccin? De gemiddelde afweercel heeft geen idee..
Door Lizzy
#3342589
Janie2 schreef:Lizzy kwa immuniteit net als voor distemper en parvo etc, dat is na inenting. Dat lijkt mij toch Total anders dan teken ziekten zonder inenting. Daarnaast komen deze infecties al miljoenen jaren bij de mens voor en hebben wij nauwelijks immuniteit, net als voor syfillis etc als vergelijkbare spirocheet.
Zijn er cijfers bekend van pups die totaal niet ingeënt worden?
Nee, dat is niet totaal iets anders. Inentingen zijn ook dingen die een natuurlijke besmetting nabootsen, waardoor het lichaam aan wordt gezet om antistoffen aan te maken. Zonder dat je het gevaar loopt dat de besmetting ZO ernstig is dat je ziek wordt (of er zelfs dood aan gaat). Vandaar dat ze dode ziektes of gemuteerde ziektes gebruiken en dat bij jou of je hond inspuiten. Maar het principe is hetzelfde.

Onze honden worden al jaar en dag gebeten door teken. En we missen er allemaal wel eens een paar. En teken zijn al sinds jaar en dag besmet met de Borrelia bacterie. En daarom hebben honden een veel betere weerstand tegen de ziekte van Lyme dan wij mensen.

Als mijn honden in het voorjaar weer langzaam beginnen met pootje baden, dan zeg ik ook altijd tegen ze "ja hoor schatjes, vaccineer jezelf maar weer tegen Lepto". Ik hoop namelijk dat doordat ze vanaf de dag dat het weer wat warmer gaat worden, ze steeds vaker een Lepto bacterietje tegen komen (en niet ineens gelijk teveel) om zo een grotere hoeveelheid Lepto bacteriën te kunnen weerstaan tegen het eind van het jaar. Een soort van zelf-vaccinatie dus. Of het echt zo werkt weet ik natuurlijk niet. Als ik het bespreek met dierenartsen die echt niet pro-vaccineren zijn kijken ze me aan of ik van Lotje Getikt ben. Maar ze hebben er zelf ook niet echt over nagedacht dus, dus ze weten het antwoord niet. Ik hoop dat het zo werkt, want ik vaccineer mijn honden al sinds jaar en dag niet meer tegen Lepto (en realiseer me dat niks zonder risico is, dus ook dat is niet zonder risico's. Er een L4 in rossen ieder jaar is ook niet zonder risico's).

Ik heb geen cijfers van pups die niet gevaccineerd worden. Maar ik ken meerdere fokkers die hun pups inderdaad helemaal niet vaccineren met DHP (of een andere enting). Persoonlijk vind ik het onverantwoord maar zij doen wat ze doen. Wat ze wel doen: ze rijden met hun 5 weken oude pups naar het drukste hondenparkje. Parkeren 50 meter van het parkje, zetten alle deuren open, blijven daar een tijdje staan en rijden weer naar huis. Twee dagen later (of zoiets) rijden ze er weer heen, zetten de auto 20 meter van het parkje, deuren open, wachten en rijden weer naar huis. En zo gaan ze iedere paar dagen naar het parkje, gaan er steeds dichter bij in de buurt staan, deuren open, wachten een tijdje en dan met 8 of 9 weken (geloof ik) halen ze de hondjes uit de auto. Ze laten ze in de buurt van het parkje wandelen. En ook dat weer steeds dichterbij. Het idee is dat de pups daar de ziekte "in het wild" tegen komen en langzaam steeds meer ziektekiemen binnen krijgen, waardoor ze antistoffen op gaan bouwen. De nieuwe bazen worden geacht met een soortgelijk schema verder te gaan. Totdat de pup geen maternale immuniteit meer meer heeft zelf antistoffen live aanmaakt. Let wel, deze fokkers zijn er ook erg kien op dat de toekomstige eigenaar verder gaat het met (tegelijkertijd) versterken van het immuunsysteem. Ik ken er niet 1 die zijn pups aan mensen verkoopt die het over zet op brokjes. Bijvoorbeeld. Dit zijn dus ook fokkers die het zich kennelijk kunnen permitteren om met een pupje of wat te blijven zitten omdat ze geen geschikte eigenaar kunnen vinden. Want doe je niet mee aan bovenstaande plaatje: krijg je daar dus geen pup. Ik "ken" 1 Duitse Doggen fokker en 1 Berner Sennen fokker en die hebben honden die probleemloos 14 en 18 jaar worden. Ja ja, zelfs voor deze rassen. Tenminste, dat zeggen ze he. Ik ben er niet bij om de paspoorten te controleren.
Door Eef+Stippels
#3342897
Ze zaten niet helemaal vast.
Beetje vaag, maar ik voelde wat, wilde het uit haar vacht pakken maar dat ging niet. Gekeken, was een teek, tekentang erbij -otom- schoof die eronder en de teken kwamen allebei direct los. Dus niet zoals een vastgezogen teek. Maar dat kwam dan misschien omdat ze dood waren (gegaan)?...

Ze waren ook echt morsdood, bij de ene vielen de pootjes er zelfs meteen af :???:

Ze heeft ze denk ik gisteren opgelopen, in een bos waar we niet vaak komen.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3342909
Bij Charlie heb ik tot nu toe maar een paar teken, stuk of 4 gehad, niet volgezogen. Maar heel gek, op eentje na waren ze al dood toen ik ze eraf plukte.
Ik behandel hem nog met niets.
Door Eef+Stippels
#3343024
Charlie Angel schreef:Bij Charlie heb ik tot nu toe maar een paar teken, stuk of 4 gehad, niet volgezogen. Maar heel gek, op eentje na waren ze al dood toen ik ze eraf plukte.
Ik behandel hem nog met niets.
Bij jou dus ook al! Gek he....? :???:
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3343025
Hier is het ver-schrik-ke-lijk. Honderden per dag.
Ik heb vanochtend voor de lol even geteld - 158 teken in 1 wandeling (met 4 honden). 1 op mijzelf, 6 op Tungsten en de 3 puntneuzen allemaal een stuk of 50 :o :o
Door Lizzy
#3343027
Spikkelneus schreef:Hier is het ver-schrik-ke-lijk. Honderden per dag.
Ik heb vanochtend voor de lol even geteld - 158 teken in 1 wandeling (met 4 honden). 1 op mijzelf, 6 op Tungsten en de 3 puntneuzen allemaal een stuk of 50 :o :o
OMG :-X :-X :-X :-X

Je moet dan echt stalen zenuwen hebben om niet naar gif te grijpen :-X

Had je zelf een vastgezogen teek of nog een loslopende?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door