Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Ramses1
#3341198
Lizzy schreef:Sinds ik het gebruik heb ik 3 teken bij de honden gehad (bij 3 want Linga gaat momenteel niet mee naar het bos wegens een schouderblessure). Het is dus niet dat ze nul teken hebben maar voor dat ik het ging gebruiken had ik er veel meer. Ik vind wel dat ik er aardig wat op moet smeren wil het goed werken.
Wat gebruik je in je spray Lizzy?
Mijn spray van water, appelazijn, lemongras, lavendel, pepermunt, tea tree, tijm, rozemarijn en neem werkt redelijk goed in een bos waar veel andere honden ook lopen. Maar in een bos waar nauwelijks honden komen en bij de schapen werkt het niet altijd even goed.
Ik controleer hem elke keer maar toch vind ik af en toe een teek die langer dan 48 uur vastgezeten heeft.
Door Lizzy
#3341199
Ramses1 schreef:Wat gebruik je in je spray Lizzy?
Mijn spray van water, appelazijn, lemongras, lavendel, pepermunt, tea tree, tijm, rozemarijn en neem werkt redelijk goed in een bos waar veel andere honden ook lopen. Maar in een bos waar nauwelijks honden komen en bij de schapen werkt het niet altijd even goed.
Ik controleer hem elke keer maar toch vind ik af en toe een teek die langer dan 48 uur vastgezeten heeft.
Hoe weet jij of een teek langer dan 48 uur heeft vast gezeten, waar zie je dat aan?

Dit heb ik gemaakt:

Hoe maak je je anti teken olie:

Neem 100 ml. biologische jojoba olie en voeg hier de volgende etherische oliën aan toe:

15 druppels Citronella
15 druppels Atlas Ceder
11 druppels Lavendel
7 druppels Patchouli
3 druppels Pepermunt
3 druppels Ylang Ylang
2 druppels Citroen
2 druppels Kruidnagel
2 druppels Tea Tree

----

Ik heb 50 ml jojoba genomen en van alle druppels 2 maal zoveel als hierboven.
Door Ramses1
#3341201
Hoe weet jij of een teek langer dan 48 uur heeft vast gezeten, waar zie je dat aan?
De teek die ik er dan afhaal is grijs en dik. Zoals ik het begrepen heb verandert de kleur tijdens het drinken. In de eerste dagen is het wit, oranje, rood of zwart en daarna wordt de teek grijs. Als het beest langer dan 48 uur zit wordt het dus grijs.
Lizzy schreef:
Dit heb ik gemaakt:

Hoe maak je je anti teken olie:

Neem 100 ml. biologische jojoba olie en voeg hier de volgende etherische oliën aan toe:

15 druppels Citronella
15 druppels Atlas Ceder
11 druppels Lavendel
7 druppels Patchouli
3 druppels Pepermunt
3 druppels Ylang Ylang
2 druppels Citroen
2 druppels Kruidnagel
2 druppels Tea Tree

----

Ik heb 50 ml jojoba genomen en van alle druppels 2 maal zoveel als hierboven.
Dank je wel, deze ga ik ook maken.
Gebruikersavatar
Door pike
#3341283
Lizzy schreef:Mooi voorbeeld. Dit is de teek die ik zojuist van Toet af heb gehaald. Hij "zwemt" in een kopje warm water met sop (en volgens mij zijn ze dan onmiddellijk dood). Is dit een volwassen teek die nog lang niet volgezogen is? Is het een nimf die al aardig wat "gezopen" heeft? Da's nou wat ik bedoel. Ik heb toch geen flets idee hoe lang dat gore ding daar al zit te snacken op mijn hond?? >:(

IMG_0739[1].JPG
Volwassen en geen bloed gezogen.

Volwassen is met acht (vier paar) poten.
Larve met drie paar dus 6 poten
Door Lizzy
#3341299
pike schreef:Volwassen en geen bloed gezogen.

Volwassen is met acht (vier paar) poten.
Larve met drie paar dus 6 poten
Maar een nimf? Die heeft toch ook acht poten?
Door Janie2
#3341930
Elvira schreef:http://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/ho ... e-van-lyme

Hier staat dat veel honden besmet zijn met Lyme, maar slechts 5-10% klachten heeft
Goed artikel.
Toch wil ik daar als borrelia & co “kenner” een kanttekening bij plaatsen.
Het is bij mensen nog lang niet duidelijk hoe groot eigenlijk het probleem is. Dat het probleem groter is dan ooit gedacht is inmiddels internationaal wel duidelijk.

Als ik dan in dit artikel alleen maar symptomen lees als koorts, grieperig, en de andere wel bekende symptoom van onverklaarbaar en evt wisselende kreupelheid bij honden vraag ik mij af waarom alleen dit kleine groepje symptomen wordt benoemd. En hoe vaak zien eigenaren dit niet?

Als je al ziet hoeveel honden met mankementen je dagelijks tegen komt, en de eigenaar dit niet ziet. Laat staan de eventuele veroorzaakte ziekte symptomen die niet aan borrelia of een co-infectie gelinkt worden, en daar nauwelijks kennis over is dus ook niet door de dierenarts herkent worden.

Ik ben wel benieuwd hoeveel van de geïnfecteerde honden echt gezond zijn en blijven. Dat is eigenlijk niet bij te houden tenzij ieder baasje alles gaat bijhouden het gehele honden-leven incl periodieke tests op deze ziekten.
En dan vervolgens kijken naar de percentages bij besmette en onbesmette honden die:
- blind worden
- doof worden
- vergeetachtig/dement worden
- sneller overlijden
- maagdarm problemen krijgen
- huidinfecties
- artrose en artritis
- vermoeider dan gemiddeld (is het gewoon een rustige hond of niet?)
- ga zooo maar doooor

Er zijn namelijk een paar grote duidelijke pijlers bij mensen waarvan borrelia een boosdoener is in de reguliere geneeskunde in Nederland waaronder: artrose/artritis, huidproblemen, oorproblemen, oogproblemen, vermoeidheid, etc etc dat is maar een topje van de ijsberg.

Daarnaast is ook de borrelia test bij honden onbetrouwbaar en zijn er al meer dan 300 borrelia-types en is testen met onbetrouwbare testen op een stuk of 3 (borrelia burgdorferi, borrelia afzelli, borrelia miyamotoi) types natuurlijk echt onbehoorlijk.

Daarnaast komt met borrelia 9 van de 10 keer een co-infectie. Maar weinig besmette teken bevatten alleen borrelia.

We hebben nog een enorme weg te gaan.
Wat zou de wereld lichtvoetiger worden als dat artikel de waarheid is, maar ik ben er bang voor van niet met alle kennis die er internationaal al is...en als hondjes zo “niet vatbaar” zouden zijn dan had er wellicht al wat mee gedaan kunnen worden voor mensen. Helaas is het een enorm oude prehistorische spirocheet. Echte taaie slimme rakkers.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3341931
Hoezo? Had er al wat gedaan kunnen worden voor de mensen? Neem aan dat tal van wilde dieren geen ziekte verschijnselen van lyme hebben. Geloof niet dat daar iemand met een tangetje ze weghaalt of ze een pipetje ertegen geeft? Zou denken dat daar dan heel wat meegedaan kan zijn dan toch? Denk dat er veel verschil zit in de systemen van verschillende diersoorten, te veel om altijd te kunnen vergelijken, zeker met de mens

Maar probleem is altijd dat wat als...je weet inderdaad bij dieren die iets mankeren nooit zeker of het door a of b of etc. komt

Las trouwens laatst een artikel over domesticatie. Dat door het lange samenzijn met name honden dezelfde ziektes/aandoeningen als de mens beginnen te krijgen.
Door Janie2
#3341933
Dat is interessant over domesticatie, weet je waar dat artikel te vinden is?

Bij dieren is borrelia een probleem. Onder andere rendierenpopulaties in het noorden gaan er half aan door de teken.
Door Lizzy
#3341943
Ik denk nog steeds dat het geheim 'm zit in de antistoffen die een hond heeft (heeft opgebouwd en blijft opbouwen) tegen de ziekte. Een hond heeft ook antistoffen tegen Parvo, Distemper en HCC (als het goed is) en is ook niet ziek maar dit voorkomt wel ziekte. En honden hebben niet alleen een hoge titer tegen deze ziektes door vaccineren. Maar ook door maternale immuniteit en doordat ze de ziekte "in het wild" tegen komen, antistoffen produceren en (afhankelijk van de leeftijd en het immuunsysteem) niet aan de ziekte dood gaan.
Door Janie2
#3342027
Kaio schreef:hehe gevonden
https://www.npofocus.nl/artikel/7785/di ... mesticatie
Dankje! Ga ik eens voor zitten.

Lizzy, dat is een lastige. Immuniteit.
Ook honden krijgen met nieuwe teken ziekten te maken en velen zuid Europese honden gaan voor fe bijl door oa erlichia en babesia.
Geen immuniteit. Borrelia kan enorm sluipend optreden, geen kale ogen of donker rode urine, de symptomen kunnen makkelijk gemist worden.

Er is vooralsnog geen enkele test die een actieve besmetting kan aantonen, en er is nog geen enkele waterdichte betrouwbare test. We kunnen dus eigenlijk nauwelijks conclusies stellen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3342523
Heel apart maar zijn er ineens minder teken ? Of lusten ze geen antibiotica? Of zou de tic clip echt werken ? ( die heeft Fozzy ook sinds een week om.) 2 weken geleden haalde ik er tig per dag af, nu blijft het bij eentje of zo
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door