Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Hoeveel % van wat je eet is biologisch?

0%
6
13%
0-25%
18
38%
25-50%
12
26%
50-75%
3
6%
75-100%
8
17%
#3339363
Zuivel koop ik zoveel mogelijk biologisch. Vlees ook, al is dat ook wel scharrel. Groente en fruit niet in het bijzonder, omdat ik het aanbod bij de supermarkten niet echt denderend vind. Maar als de biologische variant en fatsoenlijk uitziet, dan kies ik wel liever biologisch.

Eieren koop ik bijna altijd rondeel, of als ze die niet hebben biologisch.

De rest niet. Simpelweg omdat ik dan naar de biowinkel moet en daar heb ik de extra tijd, geld en moeite niet voor over.
#3339366
Toen ik dichterbij de biologische slager woonde en meer tijd had als student kocht ik daar mijn vlees het liefste omdat het smaakvoller is dan supermarkt.
Kopen ook bio kaas bij de lidl vanwege de smaak.

Maar denk niet dat we boven 25% uit komen.
Toevallig vandaag reeleverworst en ganzen chorizo en ganzen groninger worst bij de wilde slager gekocht maar dat is van wildafschot en mag dus niet biologisch heten ::)
#3339367
Zuivel volledig, rundvlees volledig, kip scharrel helaas, is echt een prijs ding. En verder zo veel mogelijk. Droge dingen als Pasta’s eigenlijk altijd, suiker, thee, beschuit, jam, bloem, rozijnen enz. Groenten en fruit is helaas afhankelijk van het aanbod. Diepvries en pot (appelmoes) wel altijd.
Er is hier in de wijde omtrek geen bio supermarkt. Zó jammer.
#3339368
Altijd biologisch: (Zuurdesem)brood, Rijstwafels, pindakaas en tahin, Zoete aardappelen, vleesvervangers, zomergroente en fruit (uit de moestuin), appels, avocado's, walnoten, zaden, melk voor de kefir en yoghurt (rauw bij de biologische boer), eieren, spinazie, sla, tomaten, paprika, bonen, roomboter, granen, lijnzaad(olie), thee
Niet biologisch: schapenkaas en sommige wintergroentes. Witlof

Dit ongeveer (ben vast wat vergeten ;) ) ik heb 75 - 100% ingevuld
#3339369
Zuivel is altijd biologisch. Eieren ook. Vlees eten we niet. Groenten zoveel mogelijk. Fruit alleen appels en banaan zijn bio, de rest niet (niet te betalen). Aardappelen altijd. Paste, rijst, brood: soms. Alle andere dingen: soms (denk daarbij aan pompoenpitten, olijven, olijfolie, vleesvervangers, pindakaas, chocolade, chips, koekjes, etc.).
#3339371
In principe proberen we alles biologisch te doen, ook schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten e.d. Vlees/vis gebruiken wij zelf niet. Enkele keer 'brood van de molen'... Op deze manier gaat er een enorm deel van het inkomen naar 'voeding' maar zo belangrijk vind ik het...ook voor opgroeiende kinderen voelt dit goed om te doen...
#3339372
Hmmm, ligt er aan.
Wortelen altijd eigenlijk gewoon omdat die het lekkerst zijn. Gember is vaak bio, pompoen, bataat ook. Gewone aardappelen koop ik bio, eigenlijk ook gewoon omdat ik die echt lekkerder vind.
Vlees soms, als het in de aanbieding is eerlijk gezegd. Of bio rundgehakt dat is niet heel duur.
Eieren heb ik vrije uitloop.
Bio zure room, feta etc ( duitsland)
Oja altijd bio citroenen, ook uit Duitsland, scheelt nogal.
Dan hebben we nog wat amandel en Tahiti paste.
Pindakaas zit in de bio varianten meer toevoegingen dan in dan de 100% pindakaas , dus die niet bio.
Oja bio spelt pasta, rijst etc. (DM weer)
Kokosolie, ghee, olijfolie, balsamico azijn ook bio. Tamari saus ook altijd.
Eigenlijk datgene wat niet zo veel duurder is of veel lekkerder dus.
Denk dat ik in de 1 tot 25 % terecht kom. En dan redelijk dicht bij de 25 gok ik.


En wat ik niet eet, douchegels, schampoo's, crèmes etc. :biggrin2:
#3339378
Het enige waar ik nu op kom, dat altijd biologisch is, en ik regelmatig gebruik is gember.... Ik heb 0% ingevuld, omdat ik er niet bewust mee bezig ben om biologisch te kopen, omdat ik het te duur vind..... dr zullen vast wel dingen zijn die ik koop, biologisch zijn, maar dat is heel erg weinig; soms als het in de aanbieding is.....
#3339389
Als ik zeg 'zoveel mogelijk' bedoel ik zoveel mogelijk wat in de reguliere supers te koop is
Rund eet ik meestal via 'koop een koe', is super verantwoord en traceerbaar van wei tot levering aan de deur.
Het mag niet biologisch heten, maar dat maakt voor mij in dit geval niet zoveel uit

Vlees wat ik in de super of bij de slager koop is wel zoveel mogelijk biologisch als er de keuze is
Aardappelen indien voorradig, eieren of biologisch of vrije uitloop, fruit alleen soms appels of kiwi, groente is redelijk goed te doen biologisch, zelfs als ik het uit de diepvries of in pot kies
Brood niet (maar dat komt omdat wij totaal verslaafd zijn aan onze meneer-de-bakker-boterhammen (of tegenwoordig mijn eigen baksels)
Andere dingen als zuivel, pasta, rijst, ontbijtgranen, kruiden etc. zoveel mogelijk biologisch

Als ik kan kiezen, kies ik biologisch tenzij we de smaak van de reguliere veel lekkerder vinden, maar over het algemeen is vooral bij vers en zuivel producten de smaak van biologisch vele malen beter
#3339395
In de zomer en in het najaar is het groente uit eigen tuin. Aangevuld met uit de supermarkt. Dat kan bio zijn als het er is anders niet. In de winter en voorjaar uit de supermarkt, maar dat is ook niet altijd bio. Eitjes van de kinderboerderij of van de eigen kippies. Vlees is niet biologisch

Edit: ik zou niet weten hoeveel % biologisch alles bij elkaar is. En per seizoen verschilt het ook heel erg. Vandaar dat ik 1 tot 25% heb gekozen.
Door fransbulletje
#3339398
90% Is biologisch. Bestel tegenwoordig 1x per week boodschappen bij de Ekoplaza,worden thuisbezorgd echt ideaal.
Vlees bestel ik bij OKvlees en vleeswaren biologisch ook wel bij AH
Het enige wat niet biologisch is ...wat lekkers voor bij de koffie in het weekend dat haal ik bij een bakker.
Op dit moment koop ik ook nederlandse rivolo tomaatjes/ trostomaten ( niet biologisch) omdat ik biologische spaanse tomaten echt niet lekker vind.
Verzorgingsprodukten ook biologisch en ook de bullen eten bijna helemaal biologisch.
#3339406
0-25% ingevuld
vlees (als ik t uberhaupt al koop), zuivel en eieren koop ik zoveel mogelijk biologisch.
Bij andere producten let ik er niet specifiek op. De pasta die ik heb is toevallig bio, maar die koop ik omdat het volkoren is.

Wasmiddel heb ik van AH puur, Klok of Ecover, valt dat onder biologisch?
#3339408
Niets. Gewerkt in de voedselindustrie en geen enkel vertrouwen in welk labeltje dan ook.
Er kon van alles worden opgeplakt. Traceability is een lachertje en de controle een farce.
Niet iedereen zal het met mij eens zijn en dat is prima. Ik ga daar niet op reageren verder.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door