Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Hoeveel % van wat je eet is biologisch?

0%
6
13%
0-25%
18
38%
25-50%
12
26%
50-75%
3
6%
75-100%
8
17%
#3339454
Siberienne schreef:Wij hebben laatst omegabaars gegeten, van de plus
http://omegabaars.be/visboerderij/
Volgens mij komt dit nog het dichts in de buurt van ‘biologisch vis’ ;)

Edit; het is dus wel een kweekvis, dus ik zeg even niks over welzijn van de vis. Dat weet ik eigenlijk niet, hoe goed of slecht dat is?!
Er is inderdaad wel biologische vis. Op mijn werk hebben we dat in ieder geval. Ik zal eens kijken of dit gkweekte vis is, zal toch haast wel moeten inderdaad want de zee is nou niet echt "bio" te bestempelen met alle vervuiling :-\
#3339455
zurca schreef:Er is inderdaad wel biologische vis. Op mijn werk hebben we dat in ieder geval. Ik zal eens kijken of dit gkweekte vis is, zal toch haast wel moeten inderdaad want de zee is nou niet echt "bio" te bestempelen met alle vervuiling :-\
Kijk...zo leer je nogeens wat over de producten van je eigen werk... :biggrin2:
De vis die wij verkopen heeft het MSC keurmerk. Wat staat voor vis uit duurzame visserij. Niet een echt biokeurmerk dus ;)
#3339456
zurca schreef:Er is inderdaad wel biologische vis. Op mijn werk hebben we dat in ieder geval. Ik zal eens kijken of dit gkweekte vis is, zal toch haast wel moeten inderdaad want de zee is nou niet echt "bio" te bestempelen met alle vervuiling :-\
Dat lijkt me kweekvis, aangezien je van een wilde vis niet weet waar die geweest is en wat ie gegeten heeft, dus kun je er geen keurmerkje bio op plakken, want daarvoor moeten zaken als voeding en omgeving aantoonbaar zijn. Wat nu beter of slechter is, is weer iets anders.
#3339457
Kaio schreef:Dat lijkt me kweekvis, aangezien je van een wilde vis niet weet waar die geweest is en wat ie gegeten heeft, dus kun je er geen keurmerkje bio op plakken, want daarvoor moeten zaken als voeding en omgeving aantoonbaar zijn. Wat nu beter of slechter is, is weer iets anders.
Klopt inderdaad, zie mijn andere berichtje ;)
#3339458
Ik heb in Duitsland jarenlang naast een biologische kalkoenenfarm gewoond, met dag en nacht vrije uitloop over enkele hectaren land (niet dat die beesten niet alsnog gewoon gezellig op een kluitje gingen zitten ::) ). Sommige van mijn buren werkten voor dat bedrijf, en als ik de verhalen hoor over hoe streng de regels waren waaraan zij zich moesten houden, dan twijfel ik er niet aan dat bonafide biologische landbouw en veeteelt echt wel bestaan. Vanwege het biologische karakter van de farm mochten bovendien op de akkers eromheen geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, en ik heb ik de zeven jaar dat we daar gewoond hebben ook nooit gezien dat er op die akkers met iets gesproeid werd. Ploegen en maaien was het enige wat daar gebeurde. Het verschil met de akkers buiten die zone was goed te zien, daar zag je de oude bladeren geel kleuren voordat er opnieuw werd ingezaaid. Op de akkers binnen de zone liepen ook wekenlang mensen onkruid te wieden tussen de jonge aanplant door. Dus biologisch is echt niet altijd onzin.
Voor ons was het natuurlijk ideaal om daar met de honden te lopen, omdat je niet bang hoefde te zijn voor chemie aan hun poten en lijf. Plus, miljarden muizengaten om in te duiken natuurlijk. :biggrin2:

Zelf probeer ik zoveel mogelijk bio te kopen, en ik schat dat dat voor zo'n 50-75% wel lukt.
#3339461
Siberienne schreef:
Ik zou wel graag zelf een moestuin hebben, wij aten vroeger altijd groenten uit de biotuin van mijn vader. Helaas lukt het in onze achtertuin niet, te klein en teveel ‘aroma hond’ erover vrees ik dan.... :)
En een moestuinbak? Als je ze hoog genoeg zet moet dat aroma toch meevallen zou ik denken? :) Tis niet veel, maar beter dan niets...

Hier is enkel wat uit eigen tuin komt bio vrees ik. Af en toe nog wel iets anders maar niet structureel. Meneer ligt daarin nogal dwars...
#3339462
Had ook gejoord van een bio varkenshoudererij die stopte met bio, wel nog vrij varkens want het biovoer moest uit nieuw zeeland komen om het keurmerk bio te behouden. Nou ja ::) milieu technisch niet erg beter ...
pearlsofpassion schreef:
En een moestuinbak? Als je ze hoog genoeg zet moet dat aroma toch meevallen zou ik denken? :) Tis niet veel, maar beter dan niets...

Hier is enkel wat uit eigen tuin komt bio vrees ik. Af en toe nog wel iets anders maar niet structureel. Meneer ligt daarin nogal dwars...
Ja die heb ik op hoge poten :biggrin2: voor vooral kruiden, is ook fijn, beter dan niets, en zonder toegevoegde aroma's :biggrin2:
#3339463
pearlsofpassion schreef:En een moestuinbak? Als je ze hoog genoeg zet moet dat aroma toch meevallen zou ik denken? :) Tis niet veel, maar beter dan niets...

Hier is enkel wat uit eigen tuin komt bio vrees ik. Af en toe nog wel iets anders maar niet structureel. Meneer ligt daarin nogal dwars...
Maar dan niet zo eentje van geïmpregneerd hout............
#3339477
Groente , aardappel, zoete aardappel, fruit (uit eigen tuin), eieren (van eigen kippen). Kip en schapenvlees (van eigen dieren), wild, voor zover dit biologisch genoemd mag worden (zelf geschoten). Ik heb ook niet veel vertrouwen in de voedselindustrie, maar haal toch biologische tarwe, haver enz bij de molen. Verder koop ik geen biologische producten, maar veel meer eet ik eigenlijk ook niet
#3339484
Lida. S schreef:Groente , aardappel, zoete aardappel, fruit (uit eigen tuin), eieren (van eigen kippen). Kip en schapenvlees (van eigen dieren), wild, voor zover dit biologisch genoemd mag worden (zelf geschoten). Ik heb ook niet veel vertrouwen in de voedselindustrie, maar haal toch biologische tarwe, haver enz bij de molen. Verder koop ik geen biologische producten, maar veel meer eet ik eigenlijk ook niet
Echt wild mag geen bio heten omdat er geen zicht is op wat het dier gegeten heeft ::) of zoals de wilde slager zegt 'zo biologisch dat het niet biologisch mag heten' ;D
Toch geeft het ook wel iets 'kroms' weer van de voedingslabels omdat bio niet zozeer gaat om dierenwelzijn maar in de eerste plaats om wat de dieren eten wat ook weer biologisch moet zijn en het niet mogen gebruiken van antibiotica...
#3339486
dinky89 schreef:Echt wild mag geen bio heten omdat er geen zicht is op wat het dier gegeten heeft ::) of zoals de wilde slager zegt 'zo biologisch dat het niet biologisch mag heten' ;D
Toch geeft het ook wel iets 'kroms' weer van de voedingslabels omdat bio niet zozeer gaat om dierenwelzijn maar in de eerste plaats om wat de dieren eten wat ook weer biologisch moet zijn en het niet mogen gebruiken van antibiotica...
Maar is wild altijd echt wild?
#3339488
Lizzy schreef:Maar is wild altijd echt wild?
Ik ben er van overtuigd dat er verschil is tussen 'wilde diersoorten' en in het wild geschoten wild.
Dus als je bedoeld 'heeft al het wild dat je in de winkel kan kopen in de vrije natuur rondgelopen' dan zou ik vreemd opkijken dat het antwoord ja zou zijn ;)

Ik geloof wel dat het wild bij de wilde slager loslopend wild is geweest want bij de gans heb je risico op stukje hagel wat je bij gehouden gans niet tegen zal komen.
#3339490
Wij denk ik zeker 75 procent.
Bijna alle groente en fruit
Alle granen, brood (bak ik zelf), zaden en pitten, eieren.l, wijn
Niet bio sinaasappels, noten, skyr en vis
Verder gebruiken we geen zuivel en ik ook geen vlees. Mijn vriend eet af en toe vlees, wel biologisch.

Lidl heeft tegenwoordig ook wat bio groenten die pikken we altijd wel mee, scheelt behoorlijk. De rest of lokaal via de markt of bij de Ekoplaza . Mijn vriend had laatst boodschappen gedaan bij de Ekoplaza:. 5 euro voor 2 paprika's (import), dat is voor mij wel een grens hoor. Dan liever goedkoper, niet bio maar wel Nederlands geteeld.

Heeft iemand een goed overzicht van de meest vervuilde groente en fruit?
#3339495
Lizzy schreef:Maar is wild altijd echt wild?
Ik denk het niet, maar het wild dat door mij wordt geschoten, (of door mij bekende jagers) is volgens mij wel echt wild. Ik weet dat het officieel niet biologisch genoemd mag worden, maar ik heb liever een wilde "niet biologische" gans (oid) dan in een biologisch varken. Het leven van een wilde, niet biologische gans is (naar mijn mening) altijd beter/natuurlijker geweest dan dat van een gefokt biologisch varken
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door