Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Is je gecastreerde teef van gedrag/karakter veranderd?

Ja, ze is een bitch geworden
6
15%
Ja, ze is stabieler geworden
9
22%
Ja, ze is onzeker geworden
2
5%
Ja, namelijk.....
1
2%
Nee, ze is hetzelfde gebleven
18
44%
Anders, namelijk.....
5
12%
#3339189
Onze allernaaste verwanten zoals Bonobo's hebben het ook. Chimps ook denk ik, verder weg ben ik niet zeker.
Het zou ontstaan zijn door onze samenlevingsstructuur. Op een bepaalde leeftijd wordt het voor de vrouw interessanter om haar energie te richten op het zorgen voor haar kleinkinderen dan zelf nog kinderen te krijgen. Evolutionair gezien kwam een vrouw in menopauze op het moment dat de kans groter werd dat ze zou sterven voor haar volgende kind de speenleeftijd bereikt had, dan dat ze daar nog lang genoeg voor zou leven. Dan is het dus verstandiger om je genen te ondersteunen door je kleinkinderen te verzorgen dan door zelf kinderen te krijgen die misschien niet zouden overleven.

Uiteraard is onze levensverwachting momenteel hoger dan dat, maar goed, dat zou de verklaring van het ontstaan van de menopauze zijn.
#3339208
Lizzy schreef:Ik had laatst een discussie met iemand en daarom deze poll. Ik ben heel benieuwd. Indien mogelijk zou ik het fijn vinden als je in de tekst wilt vermelden op welke leeftijd je teef is gecastreerd.

Even voor de duidelijkheid: met castratie bedoel ik het verwijderen van de eierstokken en al dan niet de baarmoeder (wat voor het verhaal niet uit maakt, of de baarmoeder wel/niet is weggehaald). Het wordt in de volksmond ook wel sterilisatie genoemd, hetgeen ik een beetje een vriendelijke incorrecte term vind voor wat er feitelijk is gebeurd, namelijk castratie.

Als je meerdere teven hebt, kun je de poll ook meerdere keren per verschillende teef invullen (maximaal 6).
Moyra is gesteriliseerd toen ze rond de 2 jaar was (geschat, want straathond), toen was ze twee keer loops geweest.
Qua karakter niet veranderd. De vacht werd een ramp. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal want een kruising uit het buitenland, dus misschien was de vacht hoe dan ook veranderd. :-\
Ze is nu 11.
Ze is een tijdje incontinent geweest. Er staat hier ergens nog wel een filmpje dat ze op een stoel ligt te slapen en dat het er gewoon uitloopt. We hebben wat aanpassingen gedaan (vnl niet meer hoog op- en afspringen), en het ging op een gegeven moment weer over. Het had waarschijnlijk meer te maken met een probleem in de rug.
#3339800
Laika schreef:Mijn Doberdame is gecastreerd (alleen de eierstokken weggehaald) op 5 jarige leeftijd omdat ze veel last had in haar gedrag van hormoonschommelingen. Na overleg met gedragstherapeuten deze keuze gemaakt en nooit spijt van gehad (het enige nadeel waren kleine kale plekjes op haar flanken). Haar gedrag werd duidelijk milder. Ze is nooit incontinent geweest terwijl ze nog een dober met een gecoupeerde staart was. Ze is 11 jaar geworden. Hiervoor heb ik 3 teven gehad die intact zijn gebleven tot aan hun dood. Nooit baarmoederontstekingen of borsttumoren gehad.
Als Seven geen hartproblemen had gehad dan was ze zeker in aanmerking gekomen voor castratie. Ze heeft heel veel last van schijnzwangerschap. Ik vind een operatie een te groot risico bij haar. We zien wel wat de toekomst brengt.



Ik ben als mens wel gecastreerd ::) (ererstokken + baarmoeder) Op mijn 39e dus nog niet toe aan de overgang (waar ik door die operatie wel in een keer in terechtkwam) Ik heb het gevoel dat ik angstiger geworden ben maar ook minder heftig reageer. Incontinent ben ik nog niet maar mijn bekkenbodemspieren zijn wel minder sterk geworden. De eierstokken blijven ook na de overgang nog meedoen in het hormoonverhaal oa ook in de testosteronproductie, het maakt dus wel uit als ze na de overgang verwijderd worden.
Maakt dat dan uit, wel of niet gecoupeerd? De enige hond die ik ooit gekend heb die last had van incontinentie nadat ze gecastreerd was was namelijk de gecoupeerde dobber van mijn tante.
#3339802
frodo quin schreef:Maakt dat dan uit, wel of niet gecoupeerd? De enige hond die ik ooit gekend heb die last had van incontinentie nadat ze gecastreerd was was namelijk de gecoupeerde dobber van mijn tante.
Ik heb altijd begrepen dat dat van invloed kon zijn.
#3339807
Onze Dubhe is op 10jarige leeftijd gesteriliseerd. De eierstokken waren onrustig, de baarmoeder was goed en die is blijven zitten. Ze is daarna veel vrolijker, en nog stabieler geworden. Ze was altijd al de regeltante hier. Groot voordeel: niet meer de mood-swings, geen gebitch meer. Groot nadeel; haar vacht is naar de knoppen gegaan. En dat is voor een sheltie met dubbele vacht niet fijn. Uiteindelijk is ze 14,5 geworden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door