Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Is je gecastreerde teef van gedrag/karakter veranderd?

Ja, ze is een bitch geworden
6
15%
Ja, ze is stabieler geworden
9
22%
Ja, ze is onzeker geworden
2
5%
Ja, namelijk.....
1
2%
Nee, ze is hetzelfde gebleven
18
44%
Anders, namelijk.....
5
12%
#3338903
Ik had laatst een discussie met iemand en daarom deze poll. Ik ben heel benieuwd. Indien mogelijk zou ik het fijn vinden als je in de tekst wilt vermelden op welke leeftijd je teef is gecastreerd.

Even voor de duidelijkheid: met castratie bedoel ik het verwijderen van de eierstokken en al dan niet de baarmoeder (wat voor het verhaal niet uit maakt, of de baarmoeder wel/niet is weggehaald). Het wordt in de volksmond ook wel sterilisatie genoemd, hetgeen ik een beetje een vriendelijke incorrecte term vind voor wat er feitelijk is gebeurd, namelijk castratie.

Als je meerdere teven hebt, kun je de poll ook meerdere keren per verschillende teef invullen (maximaal 6).
#3338906
Hier geen ervaringen met teven. Dus ik ga de poll niet invullen.
Ik weet ook niet wat je uiteindelijk echt wil te weten komen. Maar ik wil er wel even bij vermelden, dat, zeker als je jong castreert, je ook te maken kan krijgen met het uitblijven van een karakterverandering die er zonder castratie wel zou komen.
Bij katten en konijnen ( dieren waar ik wel mee te maken heb) zie je dat heel duidelijk. Een kater gaat sproeien of wordt aggressief zonder castratie, terwijl een katertje dat 'op tijd' gecastreerd wordt, gewoon hetzelfde blijft. Dat is als je de pubertijd dus voor blijft. Iets wat bij honden, geloof ik, net niet gedaan wordt?
Hetzelfde geldt trouwens bij vrouwelijke dieren hoor. Kleintje is pas op 3 jaar gecastreerd geweest en die is daardoor heel erg veranderd ( in een bitch kan je wel zeggen, maar grotendeels uit onzekerheid) en dat heeft minstens een jaar geduurd. Terwijl men bij poesjes die jong gecastreerd worden, zelden of nooit veranderingen waarneemt.
#3338910
pearlsofpassion schreef:Hier geen ervaringen met teven. Dus ik ga de poll niet invullen.
Ik weet ook niet wat je uiteindelijk echt wil te weten komen. Maar ik wil er wel even bij vermelden, dat, zeker als je jong castreert, je ook te maken kan krijgen met het uitblijven van een karakterverandering die er zonder castratie wel zou komen.
Bij katten en konijnen ( dieren waar ik wel mee te maken heb) zie je dat heel duidelijk. Een kater gaat sproeien of wordt aggressief zonder castratie, terwijl een katertje dat 'op tijd' gecastreerd wordt, gewoon hetzelfde blijft. Dat is als je de pubertijd dus voor blijft. Iets wat bij honden, geloof ik, net niet gedaan wordt?
Hetzelfde geldt trouwens bij vrouwelijke dieren hoor. Kleintje is pas op 3 jaar gecastreerd geweest en die is daardoor heel erg veranderd ( in een bitch kan je wel zeggen, maar grotendeels uit onzekerheid) en dat heeft minstens een jaar geduurd. Terwijl men bij poesjes die jong gecastreerd worden, zelden of nooit veranderingen waarneemt.
Is eigenlijk wel logisch, heel jonge dieren hebben die hormonen nog niet, en door castratie krijgen ze die ook niet. Dus verandert er ook niets ( qua hormonen dan)
Honden worden ook er genoeg eerder gecastreerd hoor, maar er kleven ook nadelen aan vast om het zo vroeg te doen.

Verder kan ik de poll ook niet invullen :biggrin2:
#3338914
Zoë is gecastreerd toen ze 2.5 jaar was. Ze had erg veel last van haar hormonen en at daardoor ook niet. Ze was ook enorm schijnzwanger. Haar gedrag ten opzichte van andere honden is hetzelfde gebleven. Ze eet nu bijna altijd zonder problemen en heeft minder ups en downs. Ze is wel nog steeds extreem onzeker, dat is dus verder niet veranderd.
#3338917
Kaio schreef:Is eigenlijk wel logisch, heel jonge dieren hebben die hormonen nog niet, en door castratie krijgen ze die ook niet. Dus verandert er ook niets ( qua hormonen dan)
Honden worden ook er genoeg eerder gecastreerd hoor, maar er kleven ook nadelen aan vast om het zo vroeg te doen.

Verder kan ik de poll ook niet invullen :biggrin2:
Ja, dat bedoelde ik eigenlijk. Dat er bij honden nadelen aan kleven.
Bij katten en konijnen is dat eigenlijk niet zo...
#3338921
Ik weet het eerlijk gezegd niet, of onze dames zijn veranderd door de castratie. Ik heb twee teefjes (boxer en boxer x ambull (vermoedelijk), die beide gecastreerd zijn. Laika hebben we door omstandigheden vrij vroeg laten helpen (met 8-9 maanden ongeveer), en dat is een leeftijd waarop het karakter sowieso nog volop in ontwikkeling is. Ik kan in ieder geval niet zeggen dat ze voor en na de operatie ineens heel erg veranderd is. Ze is nu 9 en is weliswaar best een gevoelig meisje, maar ook heel open. Mensen en kinderen is ze dol op, tegen andere honden heeft ze eerst een grote mond maar als ze mag kennismaken, zijn er nooit problemen en kan ze met zowel reuen als teven goed opschieten.

Wanneer Lupi is gecastreerd, weet ik niet precies, die is vlak voor haar tweede verjaardag gecastreerd bij ons gekomen, via een stichting. Ook Lupus is gek op mensen, en ze kan ook goed met andere honden, voor zover ze die opmerkt wanneer ze haar speeltje bij zich heeft. ::) Lupi walst wel dwars over de andere honden in onze roedel heen als ze de indruk heeft dat er ergens iets te halen valt voor d'r, maar ik heb het idee dat ze de andere honden van puur enthousiasme op zulke momenten dan ook echt niet ziet. :biggrin2:

Ik weet dus niet zo goed wat ik moet invullen.
#3338930
Hier door de jaren heen meerdere teven ontstokt. De jongste was 2,5 en de oudste 9. Die jongste was tijdens loopsheden echt zo'n bitch en na ontstokken was dat dus over. Die is dus echt stabieler geworden. De anderen bleven qua karakter hetzelfde, niet onzeker, of pinniger oid. Wel is er natuurlijk altijd wat gedragsverandering rond de loopsheid en de daarop volgende schijnzwangerschap en dat kwam natuurlijk niet meer voor. Deze honden waren niet vervelend, maar gewoon wat anders dan anders.
Kans op gedragsverandering in de negatieve zin is dan ook niet een criterium wat ik meeneem als er een besluit dient te worden gemaakt over een op hande zijnde ontstokking.
#3338937
Ik heb meerdere honden laten castreren.
Een Bouvier/Duitse Herder kruising met 5 jaar (baarmoederontsteking), een jack Russel van 16 ook om medische redenen, een Duitse Herder van 4, en mijn huidige teefje was 7 jaar toen ze werd gecastreerd (veel te vaak loops en bleek cyste's te hebben in eierstokken en de baarmoeder)
Bij geen van deze honden heb ik een verandering gemerkt. Geen veranderde vacht, geen verandert gedrag. Niks noppes nada.
#3338939
Ligt het aan mij of kan ik de poll maar 1 keer invullen?

Maakt verder niet uit want voor beide dames geldt hetzelfde .... ze zijn hier gecastreerd binnengekomen
Beide 'jong' geholpen, Misty was rond de 11 maanden en is nu bijna 9 jaar, Aysa een maand of 7 geholpen en is nu bijna 6

Aangezien het adoptiehonden zijn worden ze voor vertrek uit Spanje al geholpen (als ze ouder zijn als een half jaar, als ze jonger zijn moet je daar zelf voor zorgen zodra ze rond een jaar zijn)

Of er gedragsveranderingen zijn ontstaan, geen idee
Misty is vanaf dag 1 een stabiele dame, rustig, beheerst (over het algemeen) en makkelijk in omgang met mens en andere honden
Het enige wat we merken van haar castratie is haar drama-vacht.... stug, krullerig en heeft minstens 4 keer per jaar een goede trimbeurt nodig anders is er niet meer doorheen te komen

Aysa is vanaf dag 1 een stuiterbal, ziet overal de humor van in en zal niet schromen om even flink om zich heen te grappen
Mensen zijn super en helemaal als ze bereid zijn om haar te kriebelen of even lekker te spelen
Andere honden is zij een stuk minder stabiel mee.... de meeste gaan prima (als ze zich niet hebben laten afschrikken door haar welkomsttetter) maar heel soms zijn er om onverklaarbare redenen hondjes die ze het liefst wil opvreten

Verder beide dames geen problemen qua uitgroeien, incontinentie of wat dan ook.
#3338943
Wat wordt er precies met stabieler bedoelt? Ik heb in het verleden meerdere teefjes laten castreren. Nooit voor de 3de loopsheid en allen zijn ze eigenlijk niet veranderd. Hoogstens misschien dat sommigen ietsje zelfverzekerder waren. Slechts 1tje was op latere leeftijd incontinent (een rottweiler)
#3338945
1 teef met 2 jaar gecastreerd op advies van de DA.
Dit was 16 jaar geleden
Ze was al een bitch en dat is erger geworden en ze kreeg een aantal ziektes daarna.
Ik heb toen ook besloten om nooit meer een teef te laten castreren als het medisch niet noodzakelijk zou zijn.
1 teef 4 jaar geleden vanwege een baarmoederontsteking en daarna veel problemen zoals ontstekingen,huidproblemen en kanker.
#3338950
Moeilijke keuze, want ze werd natuurlijk ook volwassen in dezelfde periode. Ik zou zeggen dat ze niet erg veel veranderde, wel wat zelfzekerder. Ik antwoordde dus anders.

Edit: Ik zag dat je de leeftijd ook wil weten. Het is al makkelijk 20 jaar geleden, dus exact weet ik het niet meer, maar ik denk dat ze 2 was. De reden van castratie was omdat ze steeds verdween als ze loops was.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door