Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door jasmijn
#3338128
Een tijdje geleden is was een van de konijnen van mijn zus gestorven en had ze er nog 1 over.
Ze wou eigenlijk stoppen met het houden van konijnen dus toen heb ik aan geboden om haar konijn over te nemen, zo gezecht zo gedaan.
Ik heb een ren gebouwd en het hok kwam nog van mijn zus dus toen hadden we Dora.
B9AAC849-BAA5-4544-BB59-6CC39B224395.png
B9AAC849-BAA5-4544-BB59-6CC39B224395.png (2.22 MiB) 1737 keer bekeken
87F6D588-4002-4EE6-8FC7-61A974EDC99C.jpeg
87F6D588-4002-4EE6-8FC7-61A974EDC99C.jpeg (2.93 MiB) 1737 keer bekeken
E438D54D-1679-405D-AC9E-479BA152A8B7.jpeg
E438D54D-1679-405D-AC9E-479BA152A8B7.jpeg (3.45 MiB) 1737 keer bekeken
( Word vervolgd mag maar 3 foto’s uploaden )
#3338130
Elza is super verlieft
A99F2385-B2E8-465C-A3E8-7E7D61E4EB5F.jpeg
A99F2385-B2E8-465C-A3E8-7E7D61E4EB5F.jpeg (320.77 KiB) 1725 keer bekeken
Ze kan niet van dora af blijven en geeft haar brokjes, handjes hooi, blaadjes, blokjes hout en alles wat ze maar kan vinden is voor dora.
Dora vind haar wel oké en laat elza ook gerust haar aaien.
Ook haku is smoor verlieft en probeerd met dora te spelen, tot grote ergernis van dora.
Dora haat namelijk katten ::)
Gelukkig snapt dora wel dat die maffe blaffende kat bij ons hoord en is ze niet zo verschrikkelijk aresief als dat ze bij vreemde katten is, die worden echt fel de tuin uit gejaagd :o .

Maar goed één konijn is geen konijn dus moest er één bij komen, dus ik opzoek naar een leuk mannetje.
Na dat de opvangen te ver weg waren en mijn vriend geen tijd kon vinden om met mij mee te gaan ben ik voor een konijntje gegaan in de buurt.
Een mannetje van nu 8 weken oud.
Hij gaat nog een tijdje alleen zitten in een klein hokje, maar als zijn balletjes zijn weg gehaald mag hij gezellig bij dora in het grote hok komen wonen.
Ik heb hem sinds vandaag en hij vind alles nog vrij spannend.
7E223241-E537-4F40-868A-637BBF524B50.jpeg
7E223241-E537-4F40-868A-637BBF524B50.jpeg (2.73 MiB) 1725 keer bekeken
30F038E3-AE71-4A1D-B6BE-06B11FD267B7.jpeg
30F038E3-AE71-4A1D-B6BE-06B11FD267B7.jpeg (3.36 MiB) 1725 keer bekeken
#3338131
ADD96B25-FD2E-4579-8DA7-C8DF89FF7700.jpeg
ADD96B25-FD2E-4579-8DA7-C8DF89FF7700.jpeg (2.77 MiB) 1725 keer bekeken
3705F3F4-06D7-470A-AC09-C07D5462A44E.jpeg
3705F3F4-06D7-470A-AC09-C07D5462A44E.jpeg (2.87 MiB) 1725 keer bekeken
DBD87E58-4F1B-4850-88E5-7D24E808221E.jpeg
DBD87E58-4F1B-4850-88E5-7D24E808221E.jpeg (3 MiB) 1725 keer bekeken
#3338132
AB1F43F4-389D-448C-8085-C18507C5755B.jpeg
AB1F43F4-389D-448C-8085-C18507C5755B.jpeg (4.23 MiB) 1720 keer bekeken
19BD7275-D7F6-48B4-A375-0D7094A3A219.jpeg
19BD7275-D7F6-48B4-A375-0D7094A3A219.jpeg (4.65 MiB) 1720 keer bekeken

Ze hebben al even gesnuffeld aan elkaar, maar echt lief vonden ze elkaar nog niet. Maar ik heb het vertrouwen dat het wel goed gaat komen.

( mocht het echt niet klikken dan krijgt hij zijn eigen grote ren en gaan we opzoek naar een vrindintje voor hem en een ander vriendje voor dora, maar ik ga er niet van uit ;) )


Ik heb nog wel 1 ding en dat is dat er een naam moet komen en ik heb echt geen idee ::)

Dus iemand nog een leuke naam voor dit kleintje?
F3A059B9-CF21-48D4-97C2-27699B92479F.jpeg
F3A059B9-CF21-48D4-97C2-27699B92479F.jpeg (3 MiB) 1720 keer bekeken
#3338139
Ja ze is flink gegroeid :)

Ze is echt humor dat kind, maar soms twijfel of ik een mens of een labrador heb.

Ze vond een bakje water :biggrin2:
2DEAE067-95B8-4A3D-ADBE-B9CED85C0D6D.jpeg
2DEAE067-95B8-4A3D-ADBE-B9CED85C0D6D.jpeg (5.39 MiB) 1650 keer bekeken

E8157C90-B587-48D7-A4D8-576C74A10492.jpeg
E8157C90-B587-48D7-A4D8-576C74A10492.jpeg (5.68 MiB) 1650 keer bekeken
#3338142
Hey Jasmijn,

Wat leuk dat je het konijntje van je zus zo goed wil opvangen! Super leuke ren heb je daar!
En wat fijn dat je er een vriendje voor haar bij haalt.
Is er een reden waarom de kleine al bij mams wegmoest? Want kleine konijntjes horen eigenlijk tot 10 weken bij mama te zijn. Hou je zijn keuteltjes goed in de gaten ivm coccidiose? Als hij diarree krijgt niet wachten, meteen naar de DA ( heb je al een konijnkundige gevonden in je buurt? Want de meesten kennen er weinig van en dan zit je binnen de dag met een dood konijn als er wat is). Bij coccidiose bij zo kleintjes moet je er snel bij zijn. Ze geven daar Panacur voor, dus moest je dat toevallig voor Haiku ooit hebben gekocht, das dezelfde versie.

Enfin, wat een fijn ventje! Gaat een mooi koppeltje worden.
Waar je wel rekening moet mee houden is dat als je die kleine binnenkort gewoon bij Dora in de ren zet, je heel veel kans hebt op mot en daardoor vieze wonden. Dat is niet omdat het niet zou klikken, maar gewoon omdat konijnen ontzettend territoriaal zijn en niet super eenvoudig te koppelen. Het kan ook goed gaan he, maar heel veel kans van niet en elke vechtpartij maakt het later moeilijker. Dus beter geen risico's nemen.
Als je onbekend terrein hebt waarop ze kunnen kennismaken, is dat het beste. In het andere geval zou ik nu al het hok van de kleine bij Dora in de ren zetten en daar laten. Zo kunnen ze aan elkaar wennen zonder dat ze echt kunnen vechten.
Voor de zekerheid zou ik dan ook een weekje voor je hen bij elkaar laat, hen elke dag van plaats wisselen om de geuren te vermengen. En dan na een dag dat Dora in het kleine hok zat, dat hok weghalen en kijken wat er gebeurt. Wel bijblijven he!
Je kan er zo goed als zeker van zijn dat Dora dominant gaat zijn. Want zij heeft nog hormonen ( je zou haar eigenlijk gelijk met de kleine kunnen laten steriliseren, dan heb je daar ook geen last meer van), en ze is de oudste.
Het is wel aan te raden je een beetje in te lezen op koppelen en konijnengedrag voor je aan een koppeling begint.
Weet je ook welke voeding konijntjes nodig hebben? Anders ook eens goed op lezen. ;)

Qua namen, want daar vroeg je eigenlijk naar, heb ik niet echt veel inspiratie vrees is...
Robbe of Robin vind ik wel mooi bij een konijn. Of Yoran.
Mijn 2 leukste rammetjes heetten Senne en Rafke. Zou natuurlijk wel leuk zijn voor mij moest die naam nog eens gebruikt worden, maar daarvoor moet je het niet doen he. ;)
Rafael vind ik zo wel bij hem passen... maar het past niet geweldig bij Dora he. Spijtig dat Diego niet kan...
#3338153
Hihi de kleine doet mij denken aan het konijn dat wij 'pluisje' noemden vanwege de pluizige vacht. De Duitse jongen die in die tijd een week bij ons was noemde hem 'plousie' omdat hij uiteraard Duitse tongval had :biggrin2:
Die jongen vond het toen ook erg bijzonder om te zien dat een konijn als huisdier werd gehouden, hij kende alleen de konijnenfokkerij van zijn oom waar de konijnen werden gefokt om op te eten ::)

Hoop heel erg dat het gaat klikken tussen die twee!
#3338165
pearlsofpassion schreef:Hey Jasmijn,

Wat leuk dat je het konijntje van je zus zo goed wil opvangen! Super leuke ren heb je daar!
En wat fijn dat je er een vriendje voor haar bij haalt.
Is er een reden waarom de kleine al bij mams wegmoest? Want kleine konijntjes horen eigenlijk tot 10 weken bij mama te zijn. Hou je zijn keuteltjes goed in de gaten ivm coccidiose? Als hij diarree krijgt niet wachten, meteen naar de DA ( heb je al een konijnkundige gevonden in je buurt? Want de meesten kennen er weinig van en dan zit je binnen de dag met een dood konijn als er wat is). Bij coccidiose bij zo kleintjes moet je er snel bij zijn. Ze geven daar Panacur voor, dus moest je dat toevallig voor Haiku ooit hebben gekocht, das dezelfde versie.

Enfin, wat een fijn ventje! Gaat een mooi koppeltje worden.
Waar je wel rekening moet mee houden is dat als je die kleine binnenkort gewoon bij Dora in de ren zet, je heel veel kans hebt op mot en daardoor vieze wonden. Dat is niet omdat het niet zou klikken, maar gewoon omdat konijnen ontzettend territoriaal zijn en niet super eenvoudig te koppelen. Het kan ook goed gaan he, maar heel veel kans van niet en elke vechtpartij maakt het later moeilijker. Dus beter geen risico's nemen.
Als je onbekend terrein hebt waarop ze kunnen kennismaken, is dat het beste. In het andere geval zou ik nu al het hok van de kleine bij Dora in de ren zetten en daar laten. Zo kunnen ze aan elkaar wennen zonder dat ze echt kunnen vechten.
Voor de zekerheid zou ik dan ook een weekje voor je hen bij elkaar laat, hen elke dag van plaats wisselen om de geuren te vermengen. En dan na een dag dat Dora in het kleine hok zat, dat hok weghalen en kijken wat er gebeurt. Wel bijblijven he!
Je kan er zo goed als zeker van zijn dat Dora dominant gaat zijn. Want zij heeft nog hormonen ( je zou haar eigenlijk gelijk met de kleine kunnen laten steriliseren, dan heb je daar ook geen last meer van), en ze is de oudste.
Het is wel aan te raden je een beetje in te lezen op koppelen en konijnengedrag voor je aan een koppeling begint.
Weet je ook welke voeding konijntjes nodig hebben? Anders ook eens goed op lezen. ;)

Qua namen, want daar vroeg je eigenlijk naar, heb ik niet echt veel inspiratie vrees is...
Robbe of Robin vind ik wel mooi bij een konijn. Of Yoran.
Mijn 2 leukste rammetjes heetten Senne en Rafke. Zou natuurlijk wel leuk zijn voor mij moest die naam nog eens gebruikt worden, maar daarvoor moet je het niet doen he. ;)
Rafael vind ik zo wel bij hem passen... maar het past niet geweldig bij Dora he. Spijtig dat Diego niet kan...
Hè pop, dank je wel voor alle info!
Gelukkig wist ik bijna allemaal al, alleen de 10 weken was mij onbekend. Ik dat echt dat ze met 8 weken weg konden, ben daarom ook niet voor een fokker gegaan die ze met 6 weken weg deed omdat ik dat gewoon niet oké vond.

Hij gaat eerst een tijdje in dit hok wonen en als hij gewent is mogen ze om de buurt los lopen in de tuin, als hij gecastreerd is wil ik inderdaad het kleine hok in het groten hok zetten en hem in de ren laten als dora in de tuin mag.
Ik zal er goed bij blijven en opletten want ik weet inderdaad hoe gemeen konijnen kunnen vechten.

Kwa voer krijgen ze onbeperkt hooi, en flinke berg groen voer ( bestaand uit gras, Blad groenten, kool met maten en anderen dingen die ze mogen hebben ) en dan krijgen ze nog Science Selective.
Dora krijgt dat nog gemengd met haar ouden voer maar de kleine vent kreeg dat bij de “fokker” ook dus die hoeft niet over geschakeld te worden.
( hoewel ik denk dat ik het oude voer van dora er tussen uit ga halen zo dat ze volledig science selectieve krijgt want ze zit nu al een maand op deze mix )
Kleintje was ook bij de fokker al gewent aan groen voer, dus daar hoef ik hem niet langzaam aan te laten wennen. ( hij kwam van een oeps nestje, zijn vader is ondertussen gecastreerd en zijn moeders operatie word voor gespaard )

Ik weet trouwens niet zeker of dora haar hormonen nog heeft, ze komt van mijn zus die haar van een opvang geeft die haar weer van iemand had die haar van een anderen opvang had. Dus het kan zijn dat ze wel gecastreerd is, heb jij misschien idee hoe je dat kan zien?
Want mocht ze nog intact zijn dan wil ik dat ook aan pakken, dan heb je ook geen kans op een bmo.

Dit zijn niet mijn eerste konijnen, dit zijn mijn 14de en 15de. Ik ben begonnen toen ik 5 was.
Ik weet helaas ook hoe kwetsbaar ze zijn, ik hou ze nou lettend in de gaten en de poep word elke dag gecontroleerd.

En ik neem nooit een dier zonder eerst alle ins en outs te weten, alleen die 10 weken wist ik niet :-[.
#3338169
jasmijn schreef:Hè pop, dank je wel voor alle info!
Gelukkig wist ik bijna allemaal al, alleen de 10 weken was mij onbekend. Ik dat echt dat ze met 8 weken weg konden, ben daarom ook niet voor een fokker gegaan die ze met 6 weken weg deed omdat ik dat gewoon niet oké vond.

Hij gaat eerst een tijdje in dit hok wonen en als hij gewent is mogen ze om de buurt los lopen in de tuin, als hij gecastreerd is wil ik inderdaad het kleine hok in het groten hok zetten en hem in de ren laten als dora in de tuin mag.
Ik zal er goed bij blijven en opletten want ik weet inderdaad hoe gemeen konijnen kunnen vechten.

Kwa voer krijgen ze onbeperkt hooi, en flinke berg groen voer ( bestaand uit gras, Blad groenten, kool met maten en anderen dingen die ze mogen hebben ) en dan krijgen ze nog Science Selective.
Dora krijgt dat nog gemengd met haar ouden voer maar de kleine vent kreeg dat bij de “fokker” ook dus die hoeft niet over geschakeld te worden.
( hoewel ik denk dat ik het oude voer van dora er tussen uit ga halen zo dat ze volledig science selectieve krijgt want ze zit nu al een maand op deze mix )
Kleintje was ook bij de fokker al gewent aan groen voer, dus daar hoef ik hem niet langzaam aan te laten wennen. ( hij kwam van een oeps nestje, zijn vader is ondertussen gecastreerd en zijn moeders operatie word voor gespaard )

Ik weet trouwens niet zeker of dora haar hormonen nog heeft, ze komt van mijn zus die haar van een opvang geeft die haar weer van iemand had die haar van een anderen opvang had. Dus het kan zijn dat ze wel gecastreerd is, heb jij misschien idee hoe je dat kan zien?
Want mocht ze nog intact zijn dan wil ik dat ook aan pakken, dan heb je ook geen kans op een bmo.

Dit zijn niet mijn eerste konijnen, dit zijn mijn 14de en 15de. Ik ben begonnen toen ik 5 was.
Ik weet helaas ook hoe kwetsbaar ze zijn, ik hou ze nou lettend in de gaten en de poep word elke dag gecontroleerd.

En ik neem nooit een dier zonder eerst alle ins en outs te weten, alleen die 10 weken wist ik niet :-[.
Klinkt super! :)
Het is vooral coccidiose waar die kleintjes vaak last van krijgen als ze te vroeg de moeder verlaten. Voor de rest zijn het weinig zorgzame moeders of zo, dus dat is minder een probleem.

Ik weet niet hoe je kan zien of een voedster nog intact is nee. Het zou dan toch in haar entingsboekje moeten staan? Zou ik denken...

Is er een reden om het kleine hok al niet gewoon permanent in de ren te zetten? Want het zal vooral Dora moeten zijn die de kleine spruit moet gaan accepteren. Omgekeerd zal hoogstwaarschijnlijk niet zo'n probleem zijn...
Hoe langer ze aan elkaar kunnen wennen, hoe beter en hoe vlotter de koppeling achteraf. En zieliger is het ook zeker niet.
Ik heb er wel eens 3 maand tralies tussen moeten houden voor ze zonder ruzie bij elkaar konden...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door