Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3336180
Ik denk dat CindyMayella de groef bedoelt? En als ik kijk op internet (dog molar of dog pre-molar zijn de kiezen toch puntiger en niet zou uit twee gelijke delen bestaand

http://www.vivo.colostate.edu/hbooks/pa ... gpage.html

Als je Googles op grijze zeehond en schedel ; Halichoerus Grypus skull
Krijg je toch vrij platte schedels

Ik vind alleen lastig terug te vinden waar bij zeehonden het foramen Magnum zit
, het gaat waardoor het ruggenmerg loopt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3336186
Ja, maar die grijze zeehond vind ik dan weer andere kenmerken te hebben die ik bij deze niet terugvind. Ogen meer bovenaan en vooraan vb. En andere vorm net ervoor en op de neusbrug. Maar misschien zie ik dat minder goed door de foto die vanuit andere hoek is...

De groef op de kiezen vind ik niet zo gek, bij honden staat die er ook alleen wat hoger. Bij een levende hond zit dat normaal in het tandvlees. Echt in 2 stukken zijn die kiezen niet hoor, het beeld van bovenaf is heel normaal voor een knipkies. En ze zijn wel wat minder puntig ja, maar dat kan gewoon slijtage zijn... op de hoektanden zit ook erg veel slijtage.
Het lijkt me een logischere verklaring voor de vorm van de kiezen dan dat ze deze vorm van nature zouden hebben verkregen. Ook bij zeehonden zit er meer punt op zie je op foto's. Maar het kan uiteraard een zeehond zijn met slijtage op de tanden. ;)
Het feit dat ze ongeveer even groot zijn wijst in die richting. Maar op basis van de schedelvorm vind in geen foto van een zeehond die duidelijk hetzelfde is. En ik weet niet wat de tanden bij de verschillende hondenrassen doen...
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3336196
Siberienne schreef:Ik denk dat CindyMayella de groef bedoelt?
Ja, dat bedoel ik ;) ..... het lijkt er op, dat de kies uit 2 delen bestaat met een vertikale groep tussen de 2 delen....
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3336197
Dat de kiezen allemaal even groot zijn is denk ik de grootste aanwijzing. Dat is bij honden niet zo. Ik gok op zeehond.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3336199
CindyMayella schreef:Ja, dat bedoel ik ;) ..... het lijkt er op, dat de kies uit 2 delen bestaat met een vertikale groep tussen de 2 delen....
Ja. Maar dat is niet zo.
En dat is op zich niet zo verschillend als bij honden. Zeker niet als je er de punt door afslijting af denkt.
Maar ik vind zeehond ook het waarschijnlijkst hoor.
Gebruikersavatar
Door pike
#3336301
Dit is geen hondengebit. Zulke kiezen heeft een hond gewoon niet. Wat Kaela zegt klopt ook. De hele schedel klopt volgens mij niet. Nou heeft de mens wel de meest vreemde hondenschedels weten te fokken, maar deze klopt gewoon niet. Ik weet 1-2-3 niet wat het wel is, maar Gewone zeehond lijkt wel voor de hand te liggen als ik plaatjes bekijk. Als ts het goed vindt wil ik de foto's wel op het zoogdierenforum zetten en vragen wat ze er daar van vinden.
Onderstaand een gewone zeehond. Je ziet hier ook dat "spleetje". Zeehonden hebben namelijk tanden met meer dan één wortel.
1022925855common-seal.jpg
Door Anne in Zweden
#3336425
pearlsofpassion schreef:Ja. Maar dat is niet zo.
En dat is op zich niet zo verschillend als bij honden. Zeker niet als je er de punt door afslijting af denkt.
Maar ik vind zeehond ook het waarschijnlijkst hoor.
Ik vind die groef op sommige foto's toch wel heel duidelijk te zien, hoor. Ik vraag me af hoe je dat zo stellig kunt zeggen? Op de laatste foto van het laatste setje foto's op pagina 1 (geloof ik) zie ik groeven die mijn honden in ieder geval niet hebben, niet van die diepte althans. Ook, maar dat kan natuurlijk vertekening/slijtage zijn, heb ik het idee dat de hoektanden van mijn honden langer en minder dik zijn van boven, terwijl Dracula hier heel dikke hoektanden heeft, en minder lang. Maar dat kan misschien ook per ras verschillen.

Edit: ik zie dat de consensus zich nu richting zeehond begeeft. :D

Edit 2: ik wist trouwens niet dat die schattige zeehondjes zulke moordenaarsgebitten hadden! :o *weer een kinderdroom aan diggelen* ::) :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pluk
#3336450
Anne in Zweden schreef:
Boehoe, hoe moet ik nu voortaan slapen... :( :'( :biggrin2:
+1!

Bij zeehonden denk ik toch hieraan

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3336452
Anne in Zweden schreef:Boehoe, hoe moet ik nu voortaan slapen... :( :'( :biggrin2:
Uhm, je slaapt toch altijd al met meerdere roofdieren in huis? :???: Dat zijn toch ook lieverds? :cool:
Door Anne in Zweden
#3336469
dinky89 schreef:Uhm, je slaapt toch altijd al met meerdere roofdieren in huis? :???: Dat zijn toch ook lieverds? :cool:

Ja, maar daarvan weet ik dat het roofdieren zijn. Zeehondjes waren voor mij altijd pap etende, moedermelk drinkende, zachte knuffeltjes zonder tanden. En als ze in het Dolfinarium al eens een vis kregen toegeworpen, dan slikten ze die zonder te kauwen door. :crying:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door