Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3335918
OK. Heel duidelijk. Dank je wel voor je uitleg :-* ! Zou jij een impressie kunnen/willen geven van hoe jouw vogels gehuisvest zijn als ze niet vrij in de kamer zijn? Oftewel hun vollieres/kooien?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335931
Lizzy schreef:OK. Heel duidelijk. Dank je wel voor je uitleg :-* ! Zou jij een impressie kunnen/willen geven van hoe jouw vogels gehuisvest zijn als ze niet vrij in de kamer zijn? Oftewel hun vollieres/kooien?
Ja hoor! Ik vrees alleen nekhernia's, maar heb net even foto's gemaakt met mijn telefoon.

Vanuit de woonkamer het zicht op de buitenvoliere. Die is 1 meter breed, 3 meter lang en 2,4 meter hoog (vanwege het raam, standaardmaat is 2 meter hoog). Je ziet dan onze uitbouw, de deur en eerste raam zijn van de keuken, de voliere staat tegen de vogelkamer aan.
Het is nu heel kaal, de wilg en de druif moeten nog gaan groeien en ik hang er alleen wat speelgoed in als ze buiten zijn, anders verroest en verregend het zo snel.
IMG_1867.JPG
IMG_1867.JPG (2.2 MiB) 1689 keer bekeken
Van de vogelkamer gezien de buitenvoliere, ik doe ze naar buiten door het raam.
IMG_1868.JPG
IMG_1868.JPG (2.47 MiB) 1689 keer bekeken
De binnenkooi is 1 meter diep, 2 meter lang en 2 meter hoog, de deur rechts is naar de keuken toe.
IMG_1870.JPG
IMG_1870.JPG (2.39 MiB) 1689 keer bekeken
Mag maar 3 foto's via de bijlagen dus maak nog een berichtje
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335935
De inrichting pas ik elke zoveel tijd (meestal 2 keer per jaar) helemaal aan, maar ik hang ook elke week wel wat nieuw speelgoed op en wissel de verrijkingsspeeltjes elke zoveel dagen.
IMG_1872.JPG
IMG_1872.JPG (2.16 MiB) 1685 keer bekeken
Sinds Oscar er niet meer is, kunnen ze weer mee naar de woonkamer. Oscar was zo bang van ze dat ik dat niet veel deed. Ik heb nu een speelkooi voor ze gekocht, zodat ze een fijne plek hebben.
IMG_1666.JPG
IMG_1666.JPG (2.99 MiB) 1685 keer bekeken
En ik heb een klein zitstandaardje die ik overal neer kan zetten, daar zitten ze ook graag op als ze mee gaan naar de badkamer.

Voorheen had ik ze in allerlei soorten kooien. Op mijn site www.karinskromsnavels.nl heb ik jaren een dagboekje bijgehouden en zijn alle kooien wel te zien. Ik heb me altijd net niet lekker erbij gevoeld, ook al mochten ze veel los. Het idee van de grote binnenkooi ontstond bij toeval en heeft goed uitgepakt. Ik voel me sindsdien nooit meer schuldig. Soms mogen ze elke dag los, soms komen ze er een week amper uit. En ze blijven dan net zo blij en gelukkig. Dat vind ik fijn.
De meeste papegaaienkooien die er te koop zijn, zeker de grotere, zijn ook hartstikke prima hoor. Maar voor mij is dit wel echt zoals ik het wil. We gaan de uitbouw tzt verbouwen en dan komt de kooi een kwartslag gedraaid te staan en is het de bedoeling dat ze een invlieggat krijgen en in principe dagelijks zelf naar de buitenvoliere kunnen. Nu moet ik ze buiten zetten, dus zijn we beperkt tot de dagen met mooi weer die ik thuis ben. En dan wordt de binnenkooi, waar ze de meeste tijd doorbrengen, nog iets groter en de buitenvoliere een metertje korter.
Gebruikersavatar
Door pike
#3335950
Dat was een mooie uitleg over het kortwieken. Beroving van het vluchtgedrag is inderdaad niet niks. Zo had ik dat nog nooit bekeken. Logisch eigenlijk. Maar, off topic ben ik bang, dat geldt dan toch ook voor kippen ? Die lopen toch ook allemaal gekortwiekt buiten of heb ik dat mis? Ze kunnen wel hard rennen, maar niet wegvliegen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335975
pike schreef:Dat was een mooie uitleg over het kortwieken. Beroving van het vluchtgedrag is inderdaad niet niks. Zo had ik dat nog nooit bekeken. Logisch eigenlijk. Maar, off topic ben ik bang, dat geldt dan toch ook voor kippen ? Die lopen toch ook allemaal gekortwiekt buiten of heb ik dat mis? Ze kunnen wel hard rennen, maar niet wegvliegen?
Klopt. Maar ik weet lang niet genoeg van kippen om daar iets zinnigs over te zeggen.

Ik bedacht me nog een kleine toevoeging op onze huisvesting. Nu we Pongo en Jari zo gezellig in de woonkamer hebben, voelt het best gek dat onze vogels zo apart zitten. De reden daarvoor is omdat Kaela schreeuwt. En hoe drukker haar leefomgeving, hoe meer ze schreeuwt en ze kan ke horendol krijgen ermee. Daarom wilden we destijds toen we een huis gingen kopen graag een aparte vogelkamer en deze uitbouw is daar heel ideaal voor. Ze zijn dichtbij genoeg om gezellig te zijn en als we gek van Kaela worden kunnen er 2 deuren dicht en heeft niemand verder last van haar.
Door Lizzy
#3335982
Wat hebben jullie een prachtige omgeving voor de vogels gemaakt Kaela :smitten: . Ik wil eigenlijk dit (zoiets) en anders geen papegaai..... Dus de link naar dit topic heb ik naar Leo gestuurd en hij begint te vermoeden dat wij niet papegaai-waardig zijn. Qua kortwieken ben ik het helemaal met je eens. Ik moet zeggen dat ik mijn kippen (de lichte kip) wel kortwiek. Want anders fladdert ze iedere keer naar de buurman's tuin. En die vindt dat niet erg, maar ze fladdert ook rustig terug bij een verkeerd deel van de tuin en dan fladdert ze zo in de bek van mijn honden ::) :-X . Toch zijn het niet echte vliegers. Van nature vliegen ze 's nachts natuurlijk een boom in om te overnachten. En ze zullen opvliegen bij gevaar. Maar verder? Onze haan heeft nog nooit gevlogen. Ons kleine dikke kipje ook niet. En onze grote dikke bitch komt niet eens de lucht in. Die kleine smurf hier vindt het gras bij de buurman dus groener en die vliegt over een stuk gaas heen van 1,75 hoog. Trutje. Van nature scharrelen ze de hele dag over de grond en springen wat op insecten te vangen maar serieus vliegwerk is er niet bij.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335989
Lizzy schreef:Wat hebben jullie een prachtige omgeving voor de vogels gemaakt Kaela :smitten: . Ik wil eigenlijk dit (zoiets) en anders geen papegaai..... Dus de link naar dit topic heb ik naar Leo gestuurd en hij begint te vermoeden dat wij niet papegaai-waardig zijn. Qua kortwieken ben ik het helemaal met je eens. Ik moet zeggen dat ik mijn kippen (de lichte kip) wel kortwiek. Want anders fladdert ze iedere keer naar de buurman's tuin. En die vindt dat niet erg, maar ze fladdert ook rustig terug bij een verkeerd deel van de tuin en dan fladdert ze zo in de bek van mijn honden ::) :-X . Toch zijn het niet echte vliegers. Van nature vliegen ze 's nachts natuurlijk een boom in om te overnachten. En ze zullen opvliegen bij gevaar. Maar verder? Onze haan heeft nog nooit gevlogen. Ons kleine dikke kipje ook niet. En onze grote dikke bitch komt niet eens de lucht in. Die kleine smurf hier vindt het gras bij de buurman dus groener en die vliegt over een stuk gaas heen van 1,75 hoog. Trutje. Van nature scharrelen ze de hele dag over de grond en springen wat op insecten te vangen maar serieus vliegwerk is er niet bij.
Onze manier is natuurlijk niet de enige manier he. Maar ik moet wel toegeven dat een pageaai in een huishouden met vier vrolijke stippels mij wel een uitdaging lijkt. En ik weet van mezelf dat als je compromissen moet gaan zoeken, het dan al snel een hele opgave is om iedereen blij te houden. Inclusief jezelf.

Oscar was heel bang voor ze en ik nam ze dus niet mee naar de woonkamer. Ik deed dan regelmatig de keukendeur dicht en dan de vogels los. En dat was prima voor de vogels, maar voor mij toch echt een stuk minder leuk. Het wordt dan zo'n tijdsinvestering. Nu ze gewoon ook een uurtje of wat mee naar de woonkamer kunnen, is het zoveel relaxter.
Door Lizzy
#3335992
Ja, dat is ook een uitdaging. En we hadden daar wel ideeën over maar dan moet ik toch eerst afwachten of mijn contract wordt verlengt (want die ideeën kosten geld). Ik heb van jouw topic onder andere geleerd dat je het hebben van deze vogels niet mag onderschatten!

Ik vind echt echt gaaf om te zien hoe je met hun welzijn bezig bent. Een hele uitdaging, om ze zo gelukkig mogelijk te maken en te houden. Maar ook wel ontzettend leuk.

Waarom vernielt Jari zijn vleugel?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335999
Lizzy schreef:Ja, dat is ook een uitdaging. En we hadden daar wel ideeën over maar dan moet ik toch eerst afwachten of mijn contract wordt verlengt (want die ideeën kosten geld). Ik heb van jouw topic onder andere geleerd dat je het hebben van deze vogels niet mag onderschatten!

Ik vind echt echt gaaf om te zien hoe je met hun welzijn bezig bent. Een hele uitdaging, om ze zo gelukkig mogelijk te maken en te houden. Maar ook wel ontzettend leuk.

Waarom vernielt Jari zijn vleugel?
Goed bezig Lizzy! Er goed over nadenken en de tijd nemen om je ideeën uit te denken is een heel erg goed begin! Ik hoop hoe dan ook voor jullie dat jou contract wordt verlengd, want dat zou in alle opzichten fijn zijn denk ik :-*

Jari heeft toen hij een jaar oud was een huidschimmel gehad en is daardoor gaan plukken. En een vleugel is ook de klos, de andere houdt ie heel. Waarom dat verschil weet ik ook niet. Hij plukt nu al zo'n 15 jaar en zijn baasjes hebben van alles geprobeerd. Maar hij blijft het doen, dus nu hebben ze het geaccepteerd. Het is wel heel jammer dat ie er zo zelf voor zorgt dat ie niet kan vliegen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3336014
Kippen zijn scharrelvogels, geen vliegende vogels. Ze huppen idd een struik in om te slapen maar voor de rest zijn ze het liefst gewoon op de grond. Een kip die vlucht doet dat voornamelijk al lopend en fladderend waardoor ze grote sprongen maken van maximum een kleine meter omhoog. Echt vluchten maken in de lucht doen die gewoon niet, zelfs als ze licht zijn en intacte vleugels hebben. Das wel een verschil met een papegaai die echt in de bomen en de lucht leeft en zelden op de grond komt.

Als ik ooit papegaaien zou willen, zou ik het ook zo moeten. Anders niet. En ze moeten mogelijkheid hebben eens even door te vliegen.
Net als konijnen in een standaard hok met ren dat je zo koopt voor mij ook geen optie is. Die moeten ook een sprintje kunnen trekken.
Je mag een dier gewoon niet het grootste deel van zijn natuurlijk gedrag afnemen.

Zijn papegaaien eigenlijk ook groepsdieren en hebben ze er echt baat bij als je ze per 2 houdt. Of boeit ze dat zo niet?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3336043
pearlsofpassion schreef:Kippen zijn scharrelvogels, geen vliegende vogels. Ze huppen idd een struik in om te slapen maar voor de rest zijn ze het liefst gewoon op de grond. Een kip die vlucht doet dat voornamelijk al lopend en fladderend waardoor ze grote sprongen maken van maximum een kleine meter omhoog. Echt vluchten maken in de lucht doen die gewoon niet, zelfs als ze licht zijn en intacte vleugels hebben. Das wel een verschil met een papegaai die echt in de bomen en de lucht leeft en zelden op de grond komt.

Als ik ooit papegaaien zou willen, zou ik het ook zo moeten. Anders niet. En ze moeten mogelijkheid hebben eens even door te vliegen.
Net als konijnen in een standaard hok met ren dat je zo koopt voor mij ook geen optie is. Die moeten ook een sprintje kunnen trekken.
Je mag een dier gewoon niet het grootste deel van zijn natuurlijk gedrag afnemen.

Zijn papegaaien eigenlijk ook groepsdieren en hebben ze er echt baat bij als je ze per 2 houdt. Of boeit ze dat zo niet?
Wat een leuk vragentopic wordt het zo :biggrin2: .

Papegaaien zijn niet allemaal groepsdieren, maar wel allemaal heel sociale dieren. De meesten hebben een partner voor het leven en leven of in groepen, of periodiek in groepen en dan tijdens het broeden afgezonderd. Grappige uitzondering is de edelpapegaai, die zijn polygaam (maar houden dat wel voor elkaar geheim!).
Ik denk dat het altijd beter is er 2 te hebben, al hebben ze niet per see een diepe band. De vier vogels die we hier nu hebben zijn allemaal deels of volledig met de hand grootgebracht en hebben echt wel wat moeite met elkaar. Niemand wil echt fysiek contact en alle vier zijn ze meer op ons dan op elkaar gericht. Toch vinden ze elkaar wel gezellig om in de buurt te hebben. Als de een gaat eten, wil de ander ook. Als de ene druk gaat spelen, stimuleerd dat de anderen ook. En samen een tukje doen vinden ze ook fijn. En het is hoe dan ook minder eenzaam voor ze. Als mens ben je toch echt een heel groot deel van de dag met andere dingen bezig en als ze alleen zitten, hebben ze je wel echt heel hard nodig.
Het voordeel van een papegaai alleen ten opzichte van bijvoorbeeld een konijn alleen, is dat de mens wel goed interactie met ze kan hebben. Je kan met ze spelen, kletsen, ze vermaak bieden. Dus het kan wel, als je dat ook echt toegewijd en op de juiste manier doet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door