Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335741
pike schreef:Nou, het zijn ook wel hele mooie en grappige vogels, en hoe jij met ze omgaat en wat je allemaal met ze doet en de leefruimte met zijn uitdagende inrichting die ze hebben, dat vind ik toch wel apart en heel bijzonder. Ik heb ze nooit anders ontmoet dan krijsend of juist muisstil in zo'n hoge papegaaienkooi. Wetende dat het ontzettend goede vliegers zijn en intelligente vogels, vond ik dat maar niks. Van jou heb ik geleerd dat dat dus ook heel anders kan en ik kijk nu heel anders tegen deze vogels aan. Elk bericht van jou is voor mij weer een openbaring :cool:

Bedankt voor je toelichting ;)
Jeetje, dank je! Gelukkig ben ik geen uitzondering hoor. Door betere voorlichting, fora en social media en zeker ook de opkomst van webwinkels met steeds leuker assortiment speelgoed ontwikkeld het zich de goede kant op voor papegaaien. Free flight is erg in opkomst en ook al vind ik de grote groepen "moderne papegaaienhouders" die kortwieken en hun gaai vervolgens overal mee naartoe nemen niets, het is altijd beter dan eenzaam in een kooitje zitten.

Ik ga in ieder geval vrolijk door met hier af en toe posten!
Door zurca
#3335751
Dat free flight, zijn daar ook andere rassen geschikt voor of is dat eigenlijk allen met Ara's?
Sinds ik die man met zijn Ara in de polder hier heb gezien kijk ik af en toe op zijn facebookpagina, vind het zo'n machtig mooi gezicht die grote, tropische, vogels in vrij vlucht door de polders..
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335753
zurca schreef:Dat free flight, zijn daar ook andere rassen geschikt voor of is dat eigenlijk allen met Ara's?
Sinds ik die man met zijn Ara in de polder hier heb gezien kijk ik af en toe op zijn facebookpagina, vind het zo'n machtig mooi gezicht die grote, tropische, vogels in vrij vlucht door de polders..
Ara’s zijn het meest geschikt, maar het kan ook met andere soorten. In shows heb ik grijsjes, diverse soorten kaketoes en amazones gezien. Zal van het weekend fotos zoeken, heb nog wel wat moois.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3335763
Ook ik vind het altijd weer leuk om te zien hoe jij met je vogels omgaat, en ook er over schrijft.
Prachtige foto van je gedouchde man, heeft hij toch maar ff mooi stoer gedaan.

Hoeveel afdrukken heb je overhouden op je schouder? :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335798
Extreme schreef:Ook ik vind het altijd weer leuk om te zien hoe jij met je vogels omgaat, en ook er over schrijft.
Prachtige foto van je gedouchde man, heeft hij toch maar ff mooi stoer gedaan.

Hoeveel afdrukken heb je overhouden op je schouder? :biggrin2:
Niets! Hij vond het lekker, zat reuze ontspannen.

Sowieso verbaasd het ons hoe los zij op onze hand/arm/schouder zitten. Als Kaela bij me zit kan ik bukken en draaien wat ik wil, die houdt zich stevig vast. De loges zitten echt, die houden zich niet vast. Dus dan kan ik niet opeens bukken, dan vallen ze van mijn schouder!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335823
Hier wat free flight foto's die ik in de loop der jaren heb gemaakt. De eerste twee foto's heb ik in Marlow gemaakt. Daar hadden ze grijsjes, kaketoes en amazones in de show. Dan de hyacintara, de grijze en een groep van kraanvogels, geelvleugelara's en helemaal voorop een rose kaketoe en een grijsje (die later stout in een boom ging zitten en er een uur niet meer uitkwam ;D )
En dan twee ara's van Avifauna en daar vliegt ook een zonparkietje mee!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Door Lizzy
#3335902
Oh wow, wat een prachtige foto's! Maar wat gaaf, die los vliegende vogels! Oef, dat lijkt me best behoorlijk eng om je papegaai zo los te laten en hopen dat ie weer terug komt :-X

Leo wil ook een papegaai trouwens. Maar ik zou dan een herplaatser willen want ik moet er toch niet aan denken dat ik dood ga en mijn papegaai nog leeft.... Kans is natuurlijk toch wel erg groot bedenk ik me... Tenzij je echt een oudje neemt.... :g:. Je moet in ieder geval iets regelen. Maar een herplaatser lijkt me dus wel wat. Ben jij hier bekend mee Kaela? http://www.vrolijkepapegaai.nl/category ... apegaaien/
Door Siberienne
#3335904
Lizzy schreef:Oh wow, wat een prachtige foto's! Maar wat gaaf, die los vliegende vogels! Oef, dat lijkt me best behoorlijk eng om je papegaai zo los te laten en hopen dat ie weer terug komt :-X

Leo wil ook een papegaai trouwens. Maar ik zou dan een herplaatser willen want ik moet er toch niet aan denken dat ik dood ga en mijn papegaai nog leeft.... Ben jij hier bekend mee Kaela? http://www.vrolijkepapegaai.nl/category ... apegaaien/

oooh wat een leuke vogels zitten daarbij!

Haha, het is besmettelijk papegaaien liefde :)
Ik heb nu een collega met een papegaai en zo leuk om haar verhalen te horen. Echt leuke dieren zijn het toch ook!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335907
Lizzy schreef:Oh wow, wat een prachtige foto's! Maar wat gaaf, die los vliegende vogels! Oef, dat lijkt me best behoorlijk eng om je papegaai zo los te laten en hopen dat ie weer terug komt :-X

Leo wil ook een papegaai trouwens. Maar ik zou dan een herplaatser willen want ik moet er toch niet aan denken dat ik dood ga en mijn papegaai nog leeft.... Ben jij hier bekend mee Kaela? http://www.vrolijkepapegaai.nl/category ... apegaaien/
Ik ben niet bekend met hen. Lijkt niet verkeerd, ik deel alleen hun mening over kortwieken absoluut niet.

Hope fore wings is een organisatie waar ik wel bekend mee ben. Daar zou je ook eens kunnen kijken. Een herplaatser is natuurlijk altijd top, want op een aantal particuliere (in stichtingen gegoten) innitiatieven is er niet veel waar papagaaien nog geplaatst kunnen worden. En juist omdat ze zo oud worden is de nood voor een nieuw huisje best vaak nodig.
Door Lizzy
#3335908
Kaela schreef:Ik ben niet bekend met hen. Lijkt niet verkeerd, ik deel alleen hun mening over kortwieken absoluut niet.

Hope fore wings is een organisatie waar ik wel bekend mee ben. Daar zou je ook eens kunnen kijken. Een herplaatser is natuurlijk altijd top, want op een aantal particuliere (in stichtingen gegoten) innitiatieven is er niet veel waar papagaaien nog geplaatst kunnen worden. En juist omdat ze zo oud worden is de nood voor een nieuw huisje best vaak nodig.
Want? Kun je daar wat meer over vertellen?

Hope for wings, ik ga ff goegelen!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335914
Lizzy schreef:Want? Kun je daar wat meer over vertellen?

Hope for wings, ik ga ff goegelen!
Heel kort gezegd: omdat kortwieken lekker makkelijk is voor de mens en de papegaai van zijn natuurlijk gedrag en vluchtmogelijkheden beroofd.

Een papegaai is een vluchtdier en een vogel. Vogels vliegen, dat klinkt heel simpel en dat is het ook. Vliegen is hun voornaamste transportmiddel en manier van vluchten. Papegaaien klimmen ook graag, maar geen papegaai in het wild (op de kakapo papegaai na, google maar eens, die zijn echt leuk!) die niet vliegt.

Iedereen die zich verdiept in stress weet dat het dan gaat om voorspelbaarheid en controleerbaarheid (Skinner). Het leven dient voorspel genoeg te zijn om houvast te bieden, maar niet te voorspelbaar want dat is te saai. En elk dier heeft graag een mate van controle over wat hem overkomt. Met kortwieken minimaliseer je de controleerbaarheid voor een vogel. Ze kunnen niet meer weg, ze moeten ondergaan wat hun gebeurd. En ja, ze kunnen nog wel klauteren, maar dat kent nogal beperkingen en zeker niet het "ik kan vluchten als ik mijn leven moet redden" gevoel wat een prooidier heel erg nodig heeft.

Als je goed leest in de teksten die door voorstanders van kortwieken worden geschreven, dan lees je voordelen die vooral voor de mens van toepassing zijn. Veilig ramen open kunnen zetten, de vogel kan niet in een pan kokend water vliegen enz. Ach, dat zijn allemaal dingen die met creativiteit geen enkel gevaar voor de vogel hoeven betekenen.
Ook wordt er gesteld dat een vogel die bijvoorbeeld in zijn kooi moet zitten als het raam open staat, heel zielig is. Ik vind een vogel die "vrij" en "los" op een klimboom zit en daar net zo opgesloten zit doordat ie niet kan vliegen precies vergelijkbaar met een vogel in een kooi. Alleen de tralies zijn niet zichtbaar, hij lijkt vrij en los. Het menselijke perspectief is het enige verschil.

Ook voor de opvoeding wordt kortwieken vaak aangeraden, dan zijn ze sneller gehoorzamer en meewerkender. Ja duh, ze moeten wel. Ze hebben geen keus. Denk je eens in hoeveel stress dat veroorzaakt voor een vluchtdier. Ik kies dan 100 keer liever voor de moeilijkere en langere weg (voor de mens!) met een niet gewiekte vogel, zodat elke overwinning ook daadwerkelijk op het tempo van de vogel gaat.

Nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan. Kortwieken gaat me echt heel erg aan het hart. Voor mij is het kortwieken van een vogel hetzelfde als de poten van je hond bij elkaar binden. Grof gezegd, maar zo erg vind ik kortwieken wel echt. Een hond loopt, een vogel vliegt, dat neem je ze niet af.

Ik heb Kaela 1 keer gekortwiekt, toen meneer in mijn leven kwam en ze hem morsdood wilde hebben. Ik heb erover gejankt en ik doe het nooit weer. Charlie hebben we met totaal vernielde vleugels na kortwieken gekregen en na twee medische ingrepen weer goed in de veren gekregen. Jari kan niet vliegen omdat hij zelf 1 vleugel vernield en dat vind ik vreselijk om te zien. Dat ie kaal is zie ik al niet meer, dat hij elke keer hulpeloos zit te roepen omdat hij bij ons wil komen en dat niet kan breekt mijn hart. Pongo vliegt meerder keren per dag naar ons toe.

Ik heb in al die jaren dat ik dus niet kortwiek, nog geen enkele keer een gevaar gelopen die de voorstanders benoemen of een opvoedingsprobleem gehad wat ik niet kon oplossen. De kooi van mijn vogels is zo groot en fijn, dat ik het helemaal prima vind als ze niet dagelijks uren en uren los zijn. Ik heb liever dat hun leven altijd goed is en nog een beetje leuker als ik iets met ze doe, dan dat ze van mij afhankelijk zijn om (al dan niet gekortwiekt) uit hun kooi te mogen om het eindelijk goed te hebben. Ze zijn nog nooit weggevlogen, terwijl op de papegaaiengroep die ik beheer worden jaarlijks meerdere gekortwiekte weggevlogen papegaaien gemeld.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door