Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3335822
Deze onderzoeken zijn natuurlijk wel allemaal relatief nieuw. En kanker is wel een epidemie aan het worden in de laatste 100 jaar. Daarvoor kwam het minder voor. En voor de industriele revolutie al helemaal nauwelijks.
Nou zullen de sceptici zeggen dat mensen toen uberhaupt niet zo oud werden, dus geen ´tijd´ hebben gehad om kanker te krijgen. Maar ik denk wel degelijk dat alle chemische troep en straling en dergelijke waar wij ons tegenwoordig 24 uur per dag mee omringen van invloed is. 500 jaar geleden was de lucht die je inademde schoon, en de grond niet vervuild en uitgeput, zat er geen plastic in je drinkwater en zaten er geen pesticiden op elke hap die in je in je mond stopte. Dat moet verschil maken.
Door Siberienne
#3335825
Spikkelneus schreef:Deze onderzoeken zijn natuurlijk wel allemaal relatief nieuw. En kanker is wel een epidemie aan het worden in de laatste 100 jaar. Daarvoor kwam het minder voor. En voor de industriele revolutie al helemaal nauwelijks.
Nou zullen de sceptici zeggen dat mensen toen uberhaupt niet zo oud werden, dus geen ´tijd´ hebben gehad om kanker te krijgen. Maar ik denk wel degelijk dat alle chemische troep en straling en dergelijke waar wij ons tegenwoordig 24 uur per dag mee omringen van invloed is. 500 jaar geleden was de lucht die je inademde schoon, en de grond niet vervuild en uitgeput, zat er geen plastic in je drinkwater en zaten er geen pesticiden op elke hap die in je in je mond stopte. Dat moet verschil maken.
Waar baseer je dat op? Dat het voor de industriële revolutie nauwelijks voorkwam? Ik denk wel dat de invloed vd omgeving zeker een rol speelt maar ik was gewoon benieuwd naar je bronnen. Ik vind oude geneeskundige onderzoeken (medische historie) erg leuk. Ik denk dat ook dat nl verschilt per vorm van kanker.

Bij longkanker is het heel duidelijk, dat nam enorm toe na de jaren ‘30vd 19e eeuw. Sigaretten...
dat prostaatkanker onderzoek is vrij oud.
Ook interssant ; darmkanker komt in India nauwelijks voor. Er is weleens een verband gelegd met eten van rundvlees en bepaalde virussen die daarin voorkomen. Maagkanker komt in Japan wer heel veel voor, vraag of vis eten daar een rol speelt.

Borstkanker was iig al langer aanwezig in die zin dat Saskia van Rembrandt eraan leed (te zien op 1 vd schilderijen van hem)
Dat mensen vroeger niet oud genoeg werden is wel enigszins een misverstand; de gemiddelde leeftijd lag veel lager, maar vooral kindersterfte was erg hoog dus mensen werden wel degelijk ook oud.
Dus ik ben wel benieuwd hoe vaak kanker voorkwam toen, hoewel dat natuurlijk lastig te onderzoeken is omdat er ook weinig mogelijkheden tot stellen van diagnose was..
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3335831
Nou gaat de pensioen leeftijd echt wel omhoog omdat er wel steeds meer mensen ouder en ouder worden.
En meer mensen kunnen idd. Ouder worden door betere medische zorg, hygiëne en voorzieningen. Daarom is idd. Kindsterfte ook veel kleiner.
Nou kunnen die dingen ook juist kanker veroorzaken maar in beginsel helpen ze je eerst te overleven.

Daarnaast denk ik dat de diagnose om kanker te bevestigen vele malen beter is geworden. Dus nu staat het wel geregistreerd als kanker terwijl vroeger iemand gewoon dood ging zonder heel duidelijke reden. ( denk ik) Ik denk dat dat bij honden ook zo is, we hebben toch een ietwat andere band gekregen met onze hond dan zeg maar 70 jaar geleden...

Maar ik denk zeker dat ons voedselpatroon ( junkfood en overal suiker of suikerstroop in, en heel veel bewerkt voedsel) een bijdrage doet. Net zoals vele chemicaliën. En een stukje levenswijze, veel op onze r**t zitten ( zo zijn veel banen tegenwoordig) en veel druk, en internet etc. en dan bewegen we te weinig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335833
Ik weet niet of mensen ouder worden dan vroeger. Ik vermoed van wel al gaat de staat waarin wel duidelijk achteruit. Ik wil zeggen, we sorden wel oud maar zijn de laatste jaren tot niets meer in staat. Kost wat kost in leven gehouden. Maar goed, das een andere discussie.

Ik denk echter niet dat dat de reden is waarom de pensioenleeftijd omhoog gaat. Die gaat omhoog omwille van de vergrijzing.
Maar die pensioenleeftijd optrekken is natuurlijk onzin zolang de jeugd zonder werk zit. En dat is in BE wel het geval.
Maar goed, wederom een andere discussie. :)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3335837
Dat klopt. Maar ik denk niet dat het de bedoeling van pensioen was om het meer dan 10 jaar te blijven uitbetalen.... :-\
Nou werkt langer werken ook niet omdat de meeste er niet toe in staat zijn om hetzelfde te blijven uitvoeren wat ze deden. Dus die zitten ook vaak zonder werk.
Maar dat is inderdaad een andere kwestie

Maar die mensen die langer in leven gehouden worden, sterven die dan uiteindelijk ook vaker aan kanker? Ik heb echt geen idee? Of sterven ze niet aan kanker maar is dat de complicatie die er extra bij komt?
Lastig hoor een duidelijk beeld daarvan te scheppen, tis ook maar wat je meeneemt in de cijfertjes.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3336415
Misschien is er ook meer kanker doordat het milieu zo ontzettend verontreinigd is. Ook drinkwater is niet altijd even veilig. (kijk maar naar de laatste berichten over lozingen door Genmix in Dordrecht en dan bleek dat er veel meer plaatse zijn waarin de gevaarlijke stof in het drinkwater is terecht gekomen) Vieze lucht en groenten bespoten met ellende, vee dat preventief met van alles behandeld wordt etc etc. mm t is maar een idee van een leek die ik ben ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door