Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3335475
Wie kent haar? Ze geeft voedingsadvies aan mensen, honden en katten. Ze geeft bijvoorbeeld het advies dat je bij een rauw menu 1/3 kunt vervangen door gekookte zilvervliesrijst en dat eliminatiedieeten meestal onzin zijn omdat er bijna geen viervoeters zijn die allergisch zijn voor eiwitten, maar dat er meestal iets anders aan de hand is.
Ik had nog nooit van haar gehoord.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335477
Ik ken haar van 1 keer haar standje bekijken op een evenement. Ik was niet zo enthousiast, ze had het toen alleen maar over dat BARFers veel te veel nekken voerden en ze aan de lopende band schildklierproblemen zag daardoor.

Ik vraag me af waar ze haar classificatie voedingsdeskundige behaald heeft. Ik heb daar ook nooit verder navraag of onderzoek naar gedaan hoor, maar voor zover mij bekend is er geen enkele opleiding die je hier gediplomeerd in maakt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3335491
Iedere mongool Iedereen mag zich voedingsdeskundige noemen.
Ik vind mezelf ook voedingsdeskundige. Op het gebied van chocola. En stoofvlees. En gebakjes enzo :cool:

Nu bestaat er wel een opleiding tot dietist (2 puntjes op de e). Ik weet niet of dit een beschermde term is, zoals arts. Ik denk van niet.
Gebruikersavatar
Door pike
#3335497
Van wiki:
Door de Wet BIG is de beroepsuitoefening van de diëtist niet meer beschermd. Dat betekent dat iedereen onderzoeken en behandelingen op het gebied van voeding en diëtetiek en dus het geven van dieetadviezen mag uitvoeren. De titel "diëtist" is echter wel beschermd, en deze personen hebben allemaal een erkend diploma HBO Voeding & Diëtetiek met een medische achtergrond.

Dit lezende denk ik dan dat als je jezelf "voedingsdeskundige" noemt je dus geen "dietist" bent (met twee puntjes op de e :biggrin2: ) en dus geen erkend diploma hebt. Zogenaamde voedingsdeskundigen op katten- en hondengebied hebben toch vaak een of andere cursus van een brokkenfabrikant gehad. Correct me if I am wrong.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335505
tamara.drenth schreef:https://www.facebook.com/voedingsadviesvoordehond/
Op haar site spreek ze van een HBO opleiding voedingsdeskundige.

Als dat voor dieren is geweest, dan heeft ze exact dezelfde opleiding gedaan als ik. En in dat geval kan ik wel vertellen: dat stelt geen zak voor. Als het een opleiding voor mensen is geweest, is ze dietiste en snap ik niet wat dat met voedingsadvies voor dieren te maken heeft.

Ik ben niet zo fan van haar en zo te lezen hier meer mensen niet. Maar wat ik dan wel frappant vind is dat ze overal gevraagd wordt om lezingen te geven en zelfs een opleiding tot voedingsdeskundige geeft, terwijl haar opleiding zo vaag is. Voor mijn gevoel lopen mensen weg met haar omdat ze zegt voedingsdeskundige te zijn en omdat ze (in de gevallen die ik ken) dat adviseert wat men graag horen wil.

Ik heb nog niet eens zozeer moeite dat ze over brok en vers informeert, maar ik heb wel moeite met bepaalde uitspraken. Zoals die van de schildklieren aan nekken en het hygiene aspect waar ze iets veel groters van maakt dan dat het is bij vers en onderbelicht bij brokken. Dan ben je mij kwijt.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3335509
Ik ben een tijdje FB vriendjes met haar geweest, maar ik heb haar al snel weer ervan af gegooid, want ik ergerde me groen en geel aan haar. Ze vindt de meeste brokken beter dan vers. Dan ben mij al snel kwijt.....
Door Lizzy
#3335515
hannabelgje schreef:Wie kent haar? Ze geeft voedingsadvies aan mensen, honden en katten. Ze geeft bijvoorbeeld het advies dat je bij een rauw menu 1/3 kunt vervangen door gekookte zilvervliesrijst en dat eliminatiedieeten meestal onzin zijn omdat er bijna geen viervoeters zijn die allergisch zijn voor eiwitten, maar dat er meestal iets anders aan de hand is.
Ik had nog nooit van haar gehoord.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ja, ik "ken" haar.

Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand dit soort uitspraken doet en ik vermoed dan ook dat ze uit de context zijn gehaald.
Door hannabelgje
#3335616
Lizzy schreef:
Ja, ik "ken" haar.

Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand dit soort uitspraken doet en ik vermoed dan ook dat ze uit de context zijn gehaald.
Dat van het eliminatiedieet staat op haar eigen website.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door hannabelgje
#3335617
Het feit is dat er maar ontzettend weinig honden in Nederland daadwerkelijk allergisch zijn voor een dierlijk of plantaardige eiwit. Misschien moeten we het woord elimineren eens wat minder en vooral wat juister gebruiken….. En wellicht moeten we ons eens afvragen wat er nou echt aan de hand is met Rakker….. want een allergie voor de voeding is het niet zo vaak.....



Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Lizzy
#3335620
Was niet persoonlijk tegen jou bedoelt hoor hannabelgje, dat jij het uit de context zou hebben gehaald. Maar soms doen mensen een uitspraak en hoor je 3 weken later "die heeft dit of dat gezegd" en herken je de originele tekst niet eens meer, als zo'n uitspraak langs meerdere mensen gaat.
Door Siberienne
#3335621
hannabelgje schreef:Het feit is dat er maar ontzettend weinig honden in Nederland daadwerkelijk allergisch zijn voor een dierlijk of plantaardige eiwit. Misschien moeten we het woord elimineren eens wat minder en vooral wat juister gebruiken….. En wellicht moeten we ons eens afvragen wat er nou echt aan de hand is met Rakker….. want een allergie voor de voeding is het niet zo vaak.....



Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Ik weet niet of ze hierin gelijk of ongelijk heeft qua aantallen, maar als ik kijk wat er op het vorige hondenforum waar ik ooit zat allemaal onder ‘allergie’ werd gemikt, ze misschien best een punt heeft.
Honden die de grootste meuk aan brokken kregen, dan slechte ontlasting ogen doffe vacht en jeuk hadden en dan ‘waren ze allergisch’ bijvoorbeeld. En dan was de oplossing een ‘eliminatie dieet van Kvv’

En dan is er nog het verschil tussen allergie en intolerantie, dat wordt ook vaak op 1hoop gegooid. Terwijl dat verschillende dingen zijn. Een allergie zal niet overgaan, een voedsel intolerantie kan wel tijdelijk zijn (bv na een darminfectie).
Dus ja, ik heb geen mening over de dame, ken haar niet, maar ze zou een punt kunnen hebben.
Door hannabelgje
#3335622
Lizzy schreef:Was niet persoonlijk tegen jou bedoelt hoor hannabelgje, dat jij het uit de context zou hebben gehaald. Maar soms doen mensen een uitspraak en hoor je 3 weken later "die heeft dit of dat gezegd" en herken je de originele tekst niet eens meer, als zo'n uitspraak langs meerdere mensen gaat.
Nee snap ik hoor. Dat van die 1/3 rijst dat komt van iemand die een lezing gevolgd heeft bij haar. Geen idee dus of dat uit de context is gehaald.
Ik vind persoonlijk dit soort mensen een beetje gevaarlijk. Mooie website met spannende termen zoals voedingsdeskundige en persoonlijke consulten.
Lizzy jij bent niet commercieel genoeg hoor. Je moet eigenlijk geld gaan vragen voor je voedingsadviezen. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door