Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3335526
Ik ken de situatie zelf niet, maar ik krijg wel beeld door wat er hier verteld wordt.
En ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe dat zo ver kan komen. Dachten ze dan echt dat ze gewoon grazers konden loslaten en er nooit moeten weghalen? Dat weet je toch als je die dieren uitzet? Dat is wel een gegeven als je begrazing wil inzetten als natuurbeheer.
Wie heeft dat dan beslist? Blijkbaar iemand die niet weet wat hij aan het doen is.

Het is zo duidelijk en logisch als wat. Populaties moet je beheren dus de aantallen controleren. Ofwel zelf, ofwel via roofdieren.
Het zou wel zonde zijn als ze de grazers helemaal weghalen omdat ze de publieke opinie niet overtuigd krijgen van de noodzaak van het verwijderen van dieren.
Het is zowiezo dom om een beleid af te laten hangen van mensen die er niets vanaf weten, maar gewoon heel luid roepen.
Ik vind begrazing 1 van de mooiste vormen van natuurbeleid en ben grote fan. Maar dan wel zoals het hoort.
En dat houdt niet in dat je de aantallen zo groot laat worden dat er dieren sterven van de honger. Dan vreten ze inderdaad ook alles kaal en gaat het inzetten van begrazers ook compleet zijn doel voorbij.
In een natuurlijke kudde worden dieren ook weggevangen door roofdieren. Dus dat verhindert geen natuurlijke populatiestructuur. Natuurlijk heeft dat een invloed, zeker vlak na het weghalen van een dier. Maar zelfs als een leider verdwijnt staat er wel weer een andere dier op als leider.
#3335530
pearlsofpassion schreef:Ik ken de situatie zelf niet, maar ik krijg wel beeld door wat er hier verteld wordt.
En ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe dat zo ver kan komen. Dachten ze dan echt dat ze gewoon grazers konden loslaten en er nooit moeten weghalen? Dat weet je toch als je die dieren uitzet? Dat is wel een gegeven als je begrazing wil inzetten als natuurbeheer.
Wie heeft dat dan beslist? Blijkbaar iemand die niet weet wat hij aan het doen is.

Het is zo duidelijk en logisch als wat. Populaties moet je beheren dus de aantallen controleren. Ofwel zelf, ofwel via roofdieren.
Het zou wel zonde zijn als ze de grazers helemaal weghalen omdat ze de publieke opinie niet overtuigd krijgen van de noodzaak van het verwijderen van dieren.
Het is zowiezo dom om een beleid af te laten hangen van mensen die er niets vanaf weten, maar gewoon heel luid roepen.
Ik vind begrazing 1 van de mooiste vormen van natuurbeleid en ben grote fan. Maar dan wel zoals het hoort.
En dat houdt niet in dat je de aantallen zo groot laat worden dat er dieren sterven van de honger. Dan vreten ze inderdaad ook alles kaal en gaat het inzetten van begrazers ook compleet zijn doel voorbij.
In een natuurlijke kudde worden dieren ook weggevangen door roofdieren. Dus dat verhindert geen natuurlijke populatiestructuur. Natuurlijk heeft dat een invloed, zeker vlak na het weghalen van een dier. Maar zelfs als een leider verdwijnt staat er wel weer een andere dier op als leider.
Ben het an sich hier wel mee eens hoor. Maar tot op heden heeft het luisteren en handelen naar de toekomstvisieloze mening van de deskundigen dus geleid naar een onhoudbare situatie waar heel veel dierenleed aan te pas komt.
#3335535
Angelique schreef:Ben het an sich hier wel mee eens hoor. Maar tot op heden heeft het luisteren en handelen naar de toekomstvisieloze mening van de deskundigen dus geleid naar een onhoudbare situatie waar heel veel dierenleed aan te pas komt.
Ik stel mij ernstige vragen bij die deskundigen hoor!
Ik ben maar gewoon bioloog maar weet blijkbaar meer van begrazing af dan dat.
Als je echt denkt dat je grazers zonder enige vorm van beheer of roofdieren op een afgesloten terrein kan houden, dan ben je in mijn ogen alles behalve deskundig. Das echt basis-basiskennis.
#3335544
pearlsofpassion schreef:Ik stel mij ernstige vragen bij die deskundigen hoor!
Ik ben maar gewoon bioloog maar weet blijkbaar meer van begrazing af dan dat.
Als je echt denkt dat je grazers zonder enige vorm van beheer of roofdieren op een afgesloten terrein kan houden, dan ben je in mijn ogen alles behalve deskundig. Das echt basis-basiskennis.

Ja lastig toch...want de "deskundigen" die de overheid informeren en adviseren zullen van jou dus ook zeggen dat je er geen sjoegen van hebt, terwijl het toch erg logisch is wat je verteld. Konijnen in australie werden zo ook heel simpel een grote plaag.
Dat gedoe daar komt op mij over als één grote egotripperij van een klein groepje mensen die koste wat kost hun gelijk willen halen wat betreft de zelfregulering van hun "nieuwe wildernis".
#3335547
Dat is niet zo.In de zomer gaat het gebied eromheen want erin kan alleen SBB met hun jeeps dicht.Dus heeeeeel ver van al het "wild"kan je dan niet op de paden omdat de herten dan last hebben van hypoglucemie.Door de stress.Duurt soms weken en daar zijn ook publicaties over te vinden.De corridor naar het vaste land moet land van boeren voor gekocht worden omdat te realiseren.Dat was grotendeels gedaan.Henk Bleeker streepte het plan door.Boeren kochten voor een goede prijs grond terug.In de zomer is hetgebied ook redelijk kaal hoor en ook het gebied rondom de hekken.De herten"mollen"alles.De vossen lopen geen eens meer voor je weg.Ik woon nu bij Lauwersoog.Soort van gelijk gebied maar dan zonder creperen en de balen kuil staanaltijd op voorraad langs verschillende kanten.Het is ook minder kaalgevreten dus er zal wel afschot zijn.En ja ik ben ook iemand die dat zielig vindt,net zoals de bio-industrie en alles wat met leed te maken heeft.Zo n hert gaat vaak niet in 1 x down.Jagers zijn echt niet bezig met wildbeheer.Laatst de fb pagina gezien waar die man katten schiet?Ronduit door hem en kornuiten dat jagen gewoon leuk is.Dat hele wildbeheer vinden ze om te schateren.Idd volgende winter gaan we weer maar de zomers zijn even ter verduidelijking echt geen pretje daar.Alleen al schaduw vinden ben je daar spekkoper.Ik vind het argument dat beesten een goed leven hebben gehad ondertussen ook wel een dooddoener.Wat is goed en wie bepaald dat?Goed vergeleken met de bio-industrie?Misschien hadden ze nog wel ff door willen leven of hadden ze graag nog Harry Ziek,zwak en misselijk erbij gehad.Wij beslissen maar en doen maar,we experimenteren maar wat.Jarenlang duurt dit al,megastallen niet bij te houden.Echte mannen die ons behoeden dat we door het wild worden verdrongen.Kiep die zooi dat IJsselmeer in naast de Oostvaardersplassen ,ze hebben een harstikke goed leven gehad.
#3335568
pike schreef:Mensen vinden verhongerende dieren zielig, afschieten zielig, wolvenpredatie vinden ze zielig. Als je het hek weghaalt en ze worden platgereden vinden de mensen dat ook zielig. Verplaatsen is het verschuiven van het probleem.
Ik zie een fatsoenlijk kuddebeheer met afschot in de herfst (in een grijs verleden de slachttijd) en het vlees op de markt eigenlijk als enige goede optie. Het gebied hoeft voor mij niet vrij te zijn van grazers. En de mensen die dat zielig vinden die moeten dan maar eens verplicht mee op excursie naar een varkensfokkerij/mesterij met aansluitend een bezoek aan de slachterij. Dat opent misschien de ogen.
Sonja schreef:Zoals al door velen is benoemd is de manier waarop deze grote grazers leven niet in overeenstemming met de echte natuur. Ik vind de situatie zoals die nu is niet acceptabel. Kan echt wel leven met de hardheid van de natuur, maar de dieren hier krijgen in mijn ogen geen eerlijke kans.
Maar er spelen nog een paar dingen. In de eerste plaats zijn er destijds kleine aantallen Koniks en Heckrunderen uitgezet. Die hebben zich voortgeplant, maar er staat natuurlijk een hek omheen. Voor zover ik weet is er nooit vers bloed ingebracht (correct me if I'm wrong). Dat zou betekenen dat hier inmiddels ook een behoorlijke mate van inteelt is ontstaan.
Verder groeit er in de OVP ook een aanzienlijke hoeveelheid Jacobs Kruiskruid. En aangezien er nu niks anders te eten is, kun je er de donder op zeggen dat dat opgegeten is. Het is niet denkbeeldig dat dieren daar inmiddels leverschade van hebben opgelopen.
In de zomermaanden tieren de grassen in de OVP welig. Eigenlijk te welig voor een sober ras als het Konikpaard. Geruinde exemplaren en niet dragende merries lopen dan snel het risico hoefbevangen te raken. Dus het castreren van deze dieren gaat dan weer voor andere problemen zorgen.
In mijn ogen moeten de Heckrunderen en de Koniks daar gewoon weg, tenzij je er op kleine schaal en met streng beheer nog een kleiner aantal wilt laten lopen. Het zijn geen wilde dieren, het zijn gedomesticeerde rassen wiens verre voorouders in een heel ander landschap leefden, dus die hier op omheinde cultuurbodem zetten, aan hun lot overlaten en dan zeggen dat het de natuur is, is net zoiets als dat we kamelen gaan uitzetten in het Vondelpark.
Ik zou zeggen, laat dit gebied aan de herten, maak die corridor naar de Veluwe en beheer ze dan op dezelfde wijze als dat de rest van de herten op de Veluwe wordt beheerd.
Voor beiden +1
Ik vind het ook schrijnend om te zien wat er daar gebeurt. Iedereen is het er wel over eens is dat er iets moet veranderen in het beleid van de OVP, maar wát precies dan. Daar gaat ons Poldermodel weer niet snel uitkomen. :-\ En een raadgevend referendum mag niet meer. :D
#3335605
pike schreef:https://nos.nl/artikel/2221305-hooglera ... assen.html
"zoals New Forest", nouja!? Prachtige gebied maar is 10x groter, is bosrijk, er wonen mensen tussen, er zijn dorpjes/stadjes, er is agrarische activiteit, er lopen wegen door, er vindt wildbeheer plaatst... Euhm, hoe kan men in godsnaam denken iets soortgelijks te creëren maar alles anders te doen?... :confused1: :idiot2:
#3335815
pearlsofpassion schreef:Ik stel mij ernstige vragen bij die deskundigen hoor!
Ik ben maar gewoon bioloog maar weet blijkbaar meer van begrazing af dan dat.
Als je echt denkt dat je grazers zonder enige vorm van beheer of roofdieren op een afgesloten terrein kan houden, dan ben je in mijn ogen alles behalve deskundig. Das echt basis-basiskennis.
Ook ik heb vanuit mijn achtergrond te maken gehad met de Oostvaardersplassen. Het wordt inderdaad bejubeld door sommige ecologen, maar door lang niet allemaal (de verhoudingen weet ik niet). Ik denk inderdaad dat er andere belangen meespelen, die van het prat kunnen gaan op een internationaal bekend 'wildernisproject', en dat vind ik erg kwalijk. Ook mbt de politiek erg storend, er had allang ingegrepen moeten worden.

Ik heb ook mijn twijfels bij het originele plan, met de verbindingen. Als dat gebeurt laat je een hoop nieuwe beesten de Veluwe op lopen, inclusief soorten die daar helemaal niet voorkomen. Dat beïnvloed de dynamiek. En uiteindelijk wordt er dan alsnog geschoten, want op de Veluwe leidt een teveel aan beesten tot aanvaringen met mensen en dus is er wildbeheer.

Voor wolven is het gebied te klein, je kunt in de OVP alleen nooit een stabiel evenwicht bereiken. Zelfs met verbinding naar de Veluwe is dat nog lastig, bovendien heeft dat ook zijn nadelen (wolven dicht bij bewoonde wereld, en wolven hebben voorkeur voor prooidiersoorten).

Wat mij betreft hadden de grote grazers er nooit moeten komen. De Oostvaardersplassen waren eigenlijk een vogelreservaat met wat kleine zoogdieren, en zo was het goed. Nu worden weidevogels verjaagd, gras platgetrapt en hele bossen sterven af door bastvraat. Als ze blijven, dan pleit ik voor scherp pro-actief beheer. Alleen zo houd je de populaties gezond en hoeven de dieren niet allemaal te creperen in de winter omdat er voor geen enkel dier genoeg voedsel is.
#3336945
Lizzy schreef:Ben zo benieuwd wat jullie van alle commotie vinden!
Ik kan er kort over zijn: WAANZIN!!
OVP is totaal mislukt en SB (B van beheer laat ik weg omdat er gewoonweg geen beheer is) verschuilt zich achter de provincie, en provincie verschuilt zich achter.......enz enz enz.
Ik heb deelgenomen aan de protestactie op 3 maart in Lelystad samen met nog 1500 andere mensen (ongeveer), en samen met 20 veehouders die er met 20 tractoren heen zijn gereden in alle godsvroegte.
Wat we gezien hebben was schrijnend; kilometers kale vlaktes met veel en veel teveel dieren op een postzegel, uitgemergeld en "dode" blikken. Een hoog drachtige Konik merrie met een dikke buik en een ruggengraad die uitstak staat op mijn netvlies gegrift........walgelijk. Je zou je er voor schamen om Nederlander te zijn. Dit gaat echt helemaal nergens over.
Als wij, als veehouder, op deze manier met ons vee zouden omgaan dan kan ik je verzekeren dat NL te klein is en we wss morgen op slot gaan.
Dit is geen natuur en al helemaal geen beheer. Ooit 350 dieren uitgezet (=prima), er een hek omheen gezet (= ook nog prima) daarna maar raak laten fokken en niet selecteren en het aantal nu, na enkele tientallen jaren, uit laten komen op het tienvoudige (= NIET prima en WAANZIN).
Gevaar van alle media circus is dat er veel mensen vinden dat dieren bijgevoerd moeten worden en alles maar "zielig" vinden, is waar ik ook geen voorstander van ben. De wet van de "sterksten zullen overleven" is prima maar zorg dan in elk geval dat je een eerlijk aantal hebt door te selecteren en te beheren, zodat ook dan de sterksten zullen overleven. De zwaksten zullen als eerste dood gaan; zo gaat dat nu eenmaal in de "echte" natuur ook.
In DL lukt het wel. Gooi er een restaurant open, ga dieren chippen en ga 1 keer per jaar een ronde maken. Mensen willen wild eten......nou geef ze dan de kans! Rondom de natuurgebieden in Nijmegen worden ook 1 keer per jaar runderen afgeschoten, om in pakketten te worden verkocht.
Barf pakketten van maken. Zo hebben ze in elk geval nog iets aan hun dood gehad.
Nu liggen de karkassen en dode dieren gewoon in het oog te verrotten (voor de zee arenden......haha). En geloof me ik heb de dode dieren zien liggen op het terrein; langs de kant van de weg, achter het gaas........
Vreselijke waanzin. ik heb er geen woorden. Deze waanzin moet gewoon stoppen!!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door