Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3335281
Ik vind het zeer lastig.....

Het oorspronkelijke idee was dat er allemaal kleine struikjes zoals de meidoorn zouden groeien zoals elders het geval was (engeland geloof ik). In tegenstelling tot het andere gebied aten de grote grazers hier de struikjes wel op. Toen bedacht men er gaas omheen te zetten maar dit werkte ook niet, de struikjes werden overwoekerd door het gras. Gevolg is een grote kale vlakte....

Dan heb je daarnaast nog het grote probleem van ontstane overbevolking door een gebrek aan predatoren. Hier is het gebied te klein voor en door de hekken kunnen ze geen kant op. DaaroM willen ze aan het begin van de winter de zwakke dieren afschieten om verhongeren te voorkomen. Dan heb je activisten die dat tegen willen houden met als gevolg de schrijnende situatie van verhongeren nu. Nu willen activisten gaan bijvoeren waardoor er meer blijven leven met als gevolg nog grotere overbevolking en wordt het probleem ieder jaar erger......

Wat de oplossing is? Ik weet het niet.... Ik zit wel eens te denken dat ze er wolven uit moeten zetten om het natuurlijk evenwicht te herstellen maar ik weet ook niet of dat wel de oplossing is :-\
#3335282
Ik las laatst een stuk van iemand van de Partij voor de Dieren, over hoe het oorspronkelijk de bedoeling was dat er een corridor naar de Veluwe en Duitsland zou komen, zodat de dieren nooit zouden verhongeren omdat ze konden wegtrekken op zoek naar voedsel. Door politieke onwil is die corridor nooit opengegaan (hoewel die wel gebouwd is), en daardoor zijn de dieren nu gevangen achter gaas en komen ze om van de honger en moeten ze worden afgeschoten. De PvdD wil dan ook dat die corridor eindelijk eens wordt geopend, maar er schijnt een gemeente of instantie dwars te liggen die dat verhindert. PvdD keurt bijvoeren af omdat alleen de sterkste dieren daarvan profiteren; die duwen de zwakkere gewoon aan de kant, en er ontstaan vechtpartijen om voer etc.

Ik zal eens kijken of ik de link kan vinden van het artikel. Ik vond het in het begin al raar dat de PvdD tegen bijvoeren was, maar nu ik weet waarom, begrijp ik hun standpunt wel.

Edit: https://www.volkskrant.nl/opinie/opinie ... ~a4575888/
#3335283
Als een particulier zo met zijn dieren zou omgaan zou er inbeslagname en dikke boetes volgen.

Nu onder het mom van "natuurbeheer" blijft dit walgelijke gedoe aan de gang.
Stoer is dat, dieren achter hekken zetten en dan laten creperen van de honger :-\

Wat de oplossing is? Stoppen met zulke onzin in het veel te kleine Nederland.
Men heeft de laatste jaren laten zien dat men niet in staat is bij SBB dat op een goeie manier te doen.

Ze hadden er voor kunnen kiezen om de aantallen dieren al veel eerder drastisch te kunnen minderen, ofwel bijvoeren, ofwel zorgen dat er aansluiting is naar voldoende grote gebieden met vegetatie die geschikt is voor deze soorten en aantallen dieren.
#3335284
Inmiddels is het mislukt. Wat eeuwig jammer is. Het is gewoon niet geworden wat ze in gedachten hadden.

Ik moet zeggen, dat ik de sterfte door honger op populatieniveau niet zo'n probleem vind. Ja, het is vreselijk om hongerende individuen te zien lijden, maar laten we eerlijk zijn, we liggen met zijn allen ook geen seconde wakker van alle wilde vogels, konijnen, hazen, reeen, zwijnen, herten, vissen, kikkers, reptielen enz die jaarlijk allemaal hartstikke dood gaan omdat voedselgebrek nou eenmaal deel van de natuur is. Of er nou een kunstmatig hek omheen staat, of omdat een natuurlijk hek er voor zorgt dat een dier niet elders voeding kan vinden.
Daarom vind ik die corridor ook geen oplossing. Dat geeft een x aantal jaar respijt, dan is het daar net zo kaalgevreten, zijn de kuddes weer gegroeid en heb je exact hetzelfde probleem.
En bedenk ook: het is er niet kaalgevreten. Als de temperatuur gaat stijgen, gaat het gras weer groeien en vetten de dieren weer op. Als dat niet zo was, zouden er nooit zulke grote aantallen dieren leven. Dat er zoveel dieren sterven in een winter met zo'n onhandig koud staartje, komt alleen omdat er in de eerste plaats een hele grote voedselrijkdom is waardoor de kuddes zich zo enorm goed hebben kunnen uitbreiden.

Wat ik vooral echt ongelooflijk jammer vind, is dat de Oostvaardersplassen 1 van de laatste plekken ter wereld zijn waar paarden in natuurlijke sociale omstandigheden leven. Overal, maar dan ook werkelijk overal, wordt door mensen beheerd. En zodra je individuen uitvangt (zoals bij de mustangs), gaat afschieten of castreren, heb je geen natuurlijke sociale structuur meer. Ook al zijn de paarden in de Oostvaardersplassen door mensen uitgezet, inmiddels zijn we 30 jaar verder en kun je echt spreken van paarden die leven zoals paarden bedoeld zijn. Ik ben daar meerdere keren geweest en gelukkig ook de mazzel gehad kuddes van heel dichtbij te zien. Twee uur daar lopen en observeren is leerzamer dan welk ander contact met paarden dan ook. En leuker!
Voor wat betreft de herten en runderen heb ik geen idee wat dit specifieke aspect betreft, dus daar kan ik niet veel van zeggen.

Het punt is dat Nederland niet meer weet wat natuur is. En dat mensen heel selectief zijn. Er staat een hek en het gaat om lieve paardjes en hertjes en dan is het land te klein. Wat niet wil zeggen dat die mensen niet op bepaalde vlakken gelijk hebben, maar de manier waarop!
Ik ben weer eens geshockeerd over de mensheid. De arrogantie van de actievoerders dat omdat zij het zo zielig vinden, ze hooi over de hekken gooien, ook al zeggen alle experts hoe schadelijk dat is voor de dieren. De bedreigingen aan het adres van de boswachters. Zelfs nu er goed gecoördineerd bijgevoerd wordt, nog schande spreken over hooi dat niet nu direct gevoerd wordt (omdat het gedoseerd moet omdat die dieren op mega-schraal-spaarstand staan). Op die manier kan er nooit een goede discussie gevoerd worden. Ook al hebben zowel de experts die op populatieniveau kijken en de actievoerders die de individuen zielig vinden beide op veel vlakken gelijk.

Het is te hopen dat we weer een paar zachte winters krijgen, dan hoor je er niemand meer over. Tot het weer een keertje koud wordt en de discussie weer oplaait.
#3335285
Kallista schreef:Als een particulier zo met zijn dieren zou omgaan zou er inbeslagname en dikke boetes volgen.

Nu onder het mom van "natuurbeheer" blijft dit walgelijke gedoe aan de gang.
Stoer is dat, dieren achter hekken zetten en dan laten creperen van de honger :-\

Wat de oplossing is? Stoppen met zulke onzin in het veel te kleine Nederland.
Men heeft de laatste jaren laten zien dat men niet in staat is bij SBB dat op een goeie manier te doen.

Ze hadden er voor kunnen kiezen om de aantallen dieren al veel eerder drastisch te kunnen minderen, ofwel bijvoeren, ofwel zorgen dat er aansluiting is naar voldoende grote gebieden met vegetatie die geschikt is voor deze soorten en aantallen dieren.
+1 Als je dieren achter een hek houdt dan zijn het dierentuindieren. Daar moet je voor zorgen, klaar.
#3335286
Nog als toevoeging: hoe het nu opgelost moet worden weet ik niet. Ik denk een vrij drastische ingreep van dieren uitvangen (jonge koniks worden in de regel prima rijpaarden en natuurvlees doet het ook goed) en dan forser beheren. Castreren, uitvangen, wat dan ook. Zorgen dat je kuddes maximaal half zo groot worden en blijven.
#3335289
Anne in Zweden schreef:Ik las laatst een stuk van iemand van de Partij voor de Dieren, over hoe het oorspronkelijk de bedoeling was dat er een corridor naar de Veluwe en Duitsland zou komen, zodat de dieren nooit zouden verhongeren omdat ze konden wegtrekken op zoek naar voedsel. Door politieke onwil is die corridor nooit opengegaan (hoewel die wel gebouwd is), en daardoor zijn de dieren nu gevangen achter gaas en komen ze om van de honger en moeten ze worden afgeschoten. De PvdD wil dan ook dat die corridor eindelijk eens wordt geopend, maar er schijnt een gemeente of instantie dwars te liggen die dat verhindert. PvdD keurt bijvoeren af omdat alleen de sterkste dieren daarvan profiteren; die duwen de zwakkere gewoon aan de kant, en er ontstaan vechtpartijen om voer etc.

Ik zal eens kijken of ik de link kan vinden van het artikel. Ik vond het in het begin al raar dat de PvdD tegen bijvoeren was, maar nu ik weet waarom, begrijp ik hun standpunt wel.

Edit: https://www.volkskrant.nl/opinie/opinie ... ~a4575888/
Maar wie heeft er ooit bedacht dat er in de natuur nooit dieren dood gaan van de honger? Weg kunnen trekken geeft geen enkele garantie op voedsel. Er sterven in de natuur aan de lopende band massa's en massa's dieren van de honger. Zelfs vogels, die altijd overal heen kunnen vliegen.
#3335298
Kaela schreef:Maar wie heeft er ooit bedacht dat er in de natuur nooit dieren dood gaan van de honger? Weg kunnen trekken geeft geen enkele garantie op voedsel. Er sterven in de natuur aan de lopende band massa's en massa's dieren van de honger. Zelfs vogels, die altijd overal heen kunnen vliegen.
Even voor de duidelijkheid: het vetgedrukte is mijn kort-door-de-bochte samenvatting van wat ik erover gelezen had, dat is niet door de auteur van het stuk zo gezegd. Natuurlijk sterven er dieren in de natuur van de honger - en vormen daardoor weer voedsel voor andere elementen van het ecosysteem. De natuur is niet lief en is dat ook nooit geweest. Ook een corridor zal niet vermijden dat er dieren sterven van de honger, maar over een groter gebied verspreid (bv. door die corridor) is de kans groter dat een dood dier weer nuttig kan zijn voor het overleven van een ander dier. Zoals het nu gaat - grote grazers die dood rondliggen zonder dat het kadaver redelijk snel wordt opgeruimd door een aaseter (even de maden en ander krioelend gedierte buiten beschouwing latend), heeft het lijden van de hongerende Oostvaarderdieren ook geen nut.
#3335320
Ik vind bijvoeren niet verstandig. Niet alleen houdt je de zwakke dieren in leven, het worden er op die manier steeds meer en meer want die zwakkeren planten zich ook weer voort, het probleem wordt dan elk jaar alleen maar groter. Daarnaast zullen de sterken toch het meeste opvreten. Afschot is denk ik de enige optie als je ze niet wil laten kreperen van de honger.
Maar in plaats van dat afschot te doen aan het einde van de winter als ze te zwak zijn om nog op hun poten te staan (dus al een hele tijd lijden onder honger en kou) zouden ze dat in de herfst of begin winter kunnen doen als de dieren nog in goede conditie zijn zodat het vlees als wildernisvlees o.i.d. op de markt kan worden gebracht, zoals met andere grazers uit natuurgebieden ook gebeurt. En een deel van de kadavers zouden ze moeten laten liggen zodat de aasdieren ook nog wat te vreten hebben.
#3335321
pike schreef:Ik vind bijvoeren niet verstandig. Niet alleen houdt je de zwakke dieren in leven, het worden er op die manier steeds meer en meer want die zwakkeren planten zich ook weer voort, het probleem wordt dan elk jaar alleen maar groter. Daarnaast zullen de sterken toch het meeste opvreten. Afschot is denk ik de enige optie als je ze niet wil laten kreperen van de honger.
Maar in plaats van dat afschot te doen aan het einde van de winter als ze te zwak zijn om nog op hun poten te staan (dus al een hele tijd lijden onder honger en kou) zouden ze dat in de herfst of begin winter kunnen doen als de dieren nog in goede conditie zijn zodat het vlees als wildernisvlees o.i.d. op de markt kan worden gebracht, zoals met andere grazers uit natuurgebieden ook gebeurt. En een deel van de kadavers zouden ze moeten laten liggen zodat de aasdieren ook nog wat te vreten hebben.
Daar is in januari vorig jaar ook over gesproken: https://www.trouw.nl/groen/plan-meer-gr ... ab3fc8d8/9
Het probleem is dat dezelfde groep die nu wil bijvoeren daar op tegen is want 'dat is zielig'....
https://www.trouw.nl/home/grote-grazers ... ~a5a4ed31/
Laatst gewijzigd door dinky89 op zo 18 mar 2018, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#3335322
Ik vind natuur met een hek erom geen natuur. Ook is het gebied niet geschikt voor deze diersoorten. Als je dan toch persee natuur wil met een hek erom dan vind ik dat je een zorgplicht hebt.
Voeren vind ik nu wel nodig en daarna graag een structurele oplossing voor dit drama dat al veel te lang duurt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door