Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Bengel
#3335162
Onlangs heb ik een nieuw vrieskastje gekocht. Een liebherr gx823. Nu staat hij in een houten schuur, op een houten tafeltje. Volgens de handleiding kan hij -15 tot 43 graden hebben. De houten schuur is verder niet geisoleerd, en we hebben (helaas) de tuin (en schuur) op het zuiden. Helaas kan de vrieskast alleen in de schuur staan. Als ik hem op - 18 graden zet, is dit dan koud genoeg om het kvv en barfhapjes goed ingevroren te houden (zomer en winter, voor een 3 mndn), of kan ik hem beter op -21 graden zetten? Hebben jullie nog andere tips om zomer en winter, er voor te zorgen dat het vriezertje niet te hard hoeft te werken / door warmte of kou niet kapot gaat? Ik zat al te denken om piepschuim aan de zijkanten en bovenkant te doen, in de winter (zou dit wel nodig zijn?). Maar wat doe je in de zomer, soms is het dan erg warm. Hebben jullie daar tips voor?
M.v.g. Bengel
#3335178
Kan je de schuur goed verluchten in de zomer? Want 43° wordt het nu wel nooit he.... Dat krijg je maar als je schuur gaat opwarmen door de zonnestraling. Met verluchten zou dat dus binnen de perken moeten kunnen blijven.
Verder zo weinig mogelijk de vriezer open doen. En checken dat zijn rubberen afsluitbanden intact zijn en goed werken. Dat is ook omdat je anders heel veel ijs op de wanden gaat krijgen.

Als piepschuim aan de buitenzijde werkt, zal dat wel winter en zomer nuttig zijn want isolatie werkt beide kanten op.

-18° is in principe voldoende, maar -21 is natuurlijk beter...
Dat moet je een beetje zelf afwegen... :-\
Door Lizzy
#3335194
Bengel schreef:Onlangs heb ik een nieuw vrieskastje gekocht. Een liebherr gx823. Nu staat hij in een houten schuur, op een houten tafeltje. Volgens de handleiding kan hij -15 tot 43 graden hebben. De houten schuur is verder niet geisoleerd, en we hebben (helaas) de tuin (en schuur) op het zuiden. Helaas kan de vrieskast alleen in de schuur staan. Als ik hem op - 18 graden zet, is dit dan koud genoeg om het kvv en barfhapjes goed ingevroren te houden (zomer en winter, voor een 3 mndn), of kan ik hem beter op -21 graden zetten? Hebben jullie nog andere tips om zomer en winter, er voor te zorgen dat het vriezertje niet te hard hoeft te werken / door warmte of kou niet kapot gaat? Ik zat al te denken om piepschuim aan de zijkanten en bovenkant te doen, in de winter (zou dit wel nodig zijn?). Maar wat doe je in de zomer, soms is het dan erg warm. Hebben jullie daar tips voor?
M.v.g. Bengel
Mijn vriezers staan altijd op -18. Ik vind het koud genoeg om daar m'n spullen een maand of 3 a 4 in te bewaren. Het hangt (denk ik) ook een beetje van de doorlooptijd af van wat je er in stopt?

Ik denk dat piepschuim wel een goed idee is eigenlijk. Voor zowel zomer als winter. Maar ik voorzie in de zomer eigenlijk meer problemen dan in de winter. Ik vrees dat op snoei-hete dagen je vriezer misschien wel heeeeel hard moet werken. Misschien zelfs in de zomer iets over de zonkant heen hangen? Zonwerend materiaal?
Door src_esther
#3335198
Bengel schreef:Onlangs heb ik een nieuw vrieskastje gekocht. Een liebherr gx823. Nu staat hij in een houten schuur, op een houten tafeltje. Volgens de handleiding kan hij -15 tot 43 graden hebben. De houten schuur is verder niet geisoleerd, en we hebben (helaas) de tuin (en schuur) op het zuiden. Helaas kan de vrieskast alleen in de schuur staan. Als ik hem op - 18 graden zet, is dit dan koud genoeg om het kvv en barfhapjes goed ingevroren te houden (zomer en winter, voor een 3 mndn), of kan ik hem beter op -21 graden zetten? Hebben jullie nog andere tips om zomer en winter, er voor te zorgen dat het vriezertje niet te hard hoeft te werken / door warmte of kou niet kapot gaat? Ik zat al te denken om piepschuim aan de zijkanten en bovenkant te doen, in de winter (zou dit wel nodig zijn?). Maar wat doe je in de zomer, soms is het dan erg warm. Hebben jullie daar tips voor?
M.v.g. Bengel
Ik zou ook wat aan de onderkant doen. Laag piepschuim, plank erover en daar het kastje op.
Door eelke
#3335208
Ik denk dat het in de zomer geen goed idee is, piepschuim. Want een vriezer produceert natuurlijk zelf ook warmte en dat blijft er dan juist tussen zitten lijkt mij, dan kan hij dat helemaal niet kwijt.
#3335210
eelke schreef:Ik denk dat het in de zomer geen goed idee is, piepschuim. Want een vriezer produceert natuurlijk zelf ook warmte en dat blijft er dan juist tussen zitten lijkt mij, dan kan hij dat helemaal niet kwijt.
Nee. De verluchtingsroosters moet je uiteraard vrij laten...
Door src_esther
#3335213
eelke schreef:Ik denk dat het in de zomer geen goed idee is, piepschuim. Want een vriezer produceert natuurlijk zelf ook warmte en dat blijft er dan juist tussen zitten lijkt mij, dan kan hij dat helemaal niet kwijt.
Daar heb je gelijk in, de warmte komt aan de achterzijde vrij en stijgt omhoog. Dus als aan de voorzijde lucht onderdoor kan stromen en aan de achterzijde omhoog, zou dat genoeg ventilatie moeten kunnen genereren.
Door Bengel
#3335225
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nu 2 platen piepschuim aan de zijkanten (li. en re.) gedaan, en erbovenop. Er onderdoor, er achter en het rooster bovenop zijn vrij (en de deur natuurlijk). De piepschuim platen kan ik er, als het weer wat warmer wordt, er zo af halen. Ik denk dat ik maar eens flink ga sparen, dan kan er een groendak van sedum op de schuur. Dat houd in de zomer misschien wat wamte tegen. En de schuurdeur in de zomer maar open laten staan (als er iemand thuis is), om wat te luchten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3335249
Ik vind -18 ook koud genoeg.
Mijn vriezers staan in de vrijstaande garage. Van steen, maar met het vriesweer van laatst vriest het ook in de garage. De thermometer gaf min 5 aan laatst, ik had er nog een vergeten gieter met water staan en die was stijf bevroren. En de vriezers draaien nog steeds. Tot mijn eigen verbazing moet ik zeggen, want het zijn eigenlijk doodgewone, goedkope vriezers voor binnenshuis. Het enige wat ik doe is ze niet direct op de betonnen vloer zetten maar op een paar houten latjes van een paar centimeter dik. Verder niets. En zo draaien ze al jaren (even tellen, zo'n 13 jaar ongeveer).
#3335301
Onze vriezers (13 stuks ::) ) staan gewoon in een onverwarmde schuur. Als het buiten -24 is, is het in de schuur -23. Bij zulke temperaturen halen wij uiteraard de stekkers eruit (en we hebben de kleppen ook weleens allemaal opengezet, zodat de inhoud lekker koud kon worden :biggrin2: ), maar bij alles tussen de 0 en de -15 laten we ze gewoon lopen. Wel met tijdschakelaars trouwens, want bij een buitentemperatuur van -5 of -10 ontdooit de boel echt niet wanneer de vriezer een halve dag uit staat. Ze staan hier in de winter ook op de kleinste stand (dus max. stand 1). Alle vriezers - en het zijn allemaal tweede- of nogmeerdehandsjes - werken gewoon goed.

Ze staan wel op plankjes, maar dat is meer om de ongelijke bodem te egaliseren. Zelf leg ik nooit iets als piepschuim op de vriezers, omdat er dan condens ontstaat als de zon op de schuur staat en de temperatuur binnen daardoor iets stijgt.
Door El_Kato
#3335304
Hier ook 2 vrieskasten in een onverwarmde schuur. Een oudje die we gekregen hebben en een recentere die we ook gekregen hebben :) Beide doen het met kou en warmte goed. Beide vriezers maak ik zo'n 1 a 2x per jaar schoon aan de buiten kant omdat ze dan toch viezig worden van condens enz. Ik zou er dus geen piepschuim omheen doen. Je hebt altijd iets van condens en denk dat het vies word en ben niet helemaal overtuigd van de meerwaarde. Bij warmte zorgen dat de condensor van de vriezer (roosters achterzijde) goed vrij zijn zodat hij zijn warmte goed kan afgeven en wij laten zomers idd altijd de deur van de schuur open zodat de schuur door kan tochten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door