Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3334508
Ik ben zo ontzettend klaar met de klapkaken en de onverantwoordelijke eigenaar! Van mij mag er echt een verbod op komen! Vanmorgen vroeg op de puinduinen bij de splitsing dat je door kan lopen naar Ockenburg of terug steken richting de Haagse beek langs de golfbaan met een fietspad er naast. Misty, Revy aangelijnd. Smokey van huis uit dus alleen Quinty liep nog los. Zie ik 2 mensen met 1 bruine hond aankomen vanuit de verte. Lijn Quinty ook aan want die kan nog weleens mensen aanblaffen. Steek rechts terug naar de Haagse Beek in de verwachting dat zij omhoog gaan de richting waar ik uit kwam. Hoor ik achter me paniekerig Charlie, Charlie, kijk om zie die mensen rap naderen die man was dus gaan rennen, Maar ik zie niets. Hoor links van me gesnuif, een andere loslopende zwarte staff liep los op de golfbaan waar ze helemaal niet mogen komen. En die was op weg naar mijn honden en had niet veel goeds in de zin! Dat hek stelt niets voor, zit vol met gaten en jawel 5m verder kwam hij er overheen zetten. Scannend op mijn groepje af. Gooi de lijnen los, kijk heel goed naar die hond, hij wil voor Revy gaan dus die draait achter mij, die staff draait mee en op het moment dat hij wil springen vouwt mijn hand zich om de halsband en door zijn sprongkracht til ik hem in een boog op. Houdt mijn arm gestrekt met een bungelende woest om zich heen happende staff zo ver mogelijk van mij af tot dat de baas erbij is. Die zegt dank je wel en neemt hem over. Waarop ik zeg als hij dit vaker doet lijn hem aan! Waarop hij zegt maar hij liep op de golfbaan ik had jouw niet verwacht en zie je aankomen en...kreeg hem niet tijdig terug. Gezien de paniek Charlies is het dus geen lieverdje. Dus ik zeg ALS je hem wilt los laten muilkorf hem dan dan kan hij geen bijtschade maken. Dat vond hij ook weer zo wat.....( ja het beschermen van je hond). Gepoogd op hem in te praten dat ze al niet in een goed daglicht staan e.d. en dat dit dus heel anders af had kunnen lopen want hij ging voor de kil. Zegt hij doodleuk je had hem toch! Ja maar door mijn ervaring kennis en kunde en kalm blijven heb IK kunnen voorkomen dat MIJN hondje dood gebeten werd! Hij werd kwaad en maakte de opmerking, wacht maar tot ik beneden kom dan laat ihet hem afmaken!!!!! En dat was voor mij de druppel en ben ik naar de politie gereden. Bureau was nog dicht maar 2 aardige agenten die buiten stonden hebben alles genoteerd, mijn gegevens opgenomen, behoorlijk gedeitailleerde beschrijvig gegeven van de eigenaren en de honden. 1 van die agenten vroeg dus jij hebt die stafford gevangen tijdens de aanval. Ja dus. Daar waren ze blijkbaar van onder de indruk. Lekker boeiend heb dat ook al een keer gehad met Misty toen die werd aangevallen door een Cane Corso. Ze gingen nu gelijk naar de puinduinen. Ik weet dat ze er niet veel mee kunnen doen omdat er geen adres is en geen erge schade. Bij mij een bloedblaar en een gekneusd vingerkootje door het vangen. Een tandje erlangs en dubbel geslagen. Als er meer meldingen komen is er wel dossier opbouw hoop ik dan maar.
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op ma 12 mar 2018, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#3334511
Inge en Bono schreef:Snotverdomme Cindy :-X Gelukkig had je 'm, maar wat een *** van een eigenaar! >:( Goed dat je doorgereden bent naar de politie!
Ja maar ik kan me rete goed voorstellen dat iemand in paniek raakt als dat op je af komt denderen...en god zo'n eigenaar....ze staan al niet zo goed bekend...WAAROM doe je dan zo laconiek!
#3334516
Cindy de Wolf schreef:Ja maar ik kan me rete goed voorstellen dat iemand in paniek raakt als dat op je af komt denderen...en god zo'n eigenaar....ze staan al niet zo goed bekend...WAAROM doe je dan zo laconiek!
Ja, dat begrijpen wij niet maar het feit dat ie niet zo goed bekend staat zegt natuurlijk al genoeg.... Hij deed laconiek in het verleden, hij deed laconiek vandaag en hij zal het morgen en overmorgen weer doen :-X . En ik vind het lullig om te zeggen maar juist dit soort honden zie ik toch vaak genoeg in dit soort handen hoor... En dat klopt ook wel want dat is tevens de reden dat het van tijd tot tijd mis gaat en er weer een nieuw incident plaats vindt.
#3334518
Lizzy schreef:Ja, dat begrijpen wij niet maar het feit dat ie niet zo goed bekend staat zegt natuurlijk al genoeg.... Hij deed laconiek in het verleden, hij deed laconiek vandaag en hij zal het morgen en overmorgen weer doen :-X . En ik vind het lullig om te zeggen maar juist dit soort honden zie ik toch vaak genoeg in dit soort handen hoor... En dat klopt ook wel want dat is tevens de reden dat het van tijd tot tijd mis gaat en er weer een nieuw incident plaats vindt.
Ik bedoelde paniek bij de eigenaar vd aangevallen hond, zeker niet vd eigenaar vd staff! Dat is helaas zo zoals jij schrijft.
#3334544
Ik had zeker niet zo doeltreffend gehandeld. Weet ook niet of het me zou lukken fysiek om een Staff met één hand in de lucht te houden.
Ik vind de eigenaar onverantwoordelijk en asociaal en het is heel goed dat je aangifte hebt gedaan!!.
Gelukkig heb je je honden kunnen beschermen.
#3334545
Wat goed dat je die staff kon (en durfde) vastpakken.
Ik krijg altijd de kriebels van dit soort verhalen en van dit soort hondenbezitters die doen alsof er niets aan het handje is. Was dit mij overkomen dan was de afloop zeker niet zonder schade geweest.
#3334902
Dit https://www.ad.nl/dordrecht/seyma-s-kle ... ~afd341c2/ dus net zo goed mijn Revy en of Smokey kunnen zijn! Mijn maag draait momenteel over uren....en WEER die laconieke houding weer die 2 hersencellen die niet op een rijtje staan. WANNEER grijpt de overheid nou eens in !!! Ik ben alleen maar dankbaar DAT ik het heb weten te voorkomen maar de angst zit er verdomd goed in! Een one time learning proces :'(
#3334909
Cindy de Wolf schreef:Dit https://www.ad.nl/dordrecht/seyma-s-kle ... ~afd341c2/ dus net zo goed mijn Revy en of Smokey kunnen zijn! Mijn maag draait momenteel over uren....en WEER die laconieke houding weer die 2 hersencellen die niet op een rijtje staan. WANNEER grijpt de overheid nou eens in !!! Ik ben alleen maar dankbaar DAT ik het heb weten te voorkomen maar de angst zit er verdomd goed in! Een one time learning proces :'(
Dat kan nog lang duren denk ik.
De Uni van Wageningen heeft een jaar lang onderzoek gedaan voor de Gemeente Amsterdam. Het is een 78 blz lang rapport geworden.
Hieronder een deeltje hiervan.
Gebruik van de HR-lijst
Op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken is door experts een lijst opgesteld van
hondenrassen en typen met een hoog risico op agressie, de zogenaamde hoog-risico (HR) lijst. In dat
kader is eveneens besloten dat honden van rassen op deze lijst, maar met een stamboom erkend door
de Raad van Beheer, niet vallen onder de categorie HR hond. Met de HR-lijst beoogt het Ministerie van
LNV gemeenten te ondersteunen bij het aanwijzen van honden als zijnde gevaarlijk of hinderlijk.
Wij ontraden op dit moment het gebruik van een lijst van hoog-risico rassen of typen, ondanks dat
uit de inbeslagnames en registraties bij de politie blijkt dat honden van het type Pitbull en kruisingen
met honden van dit type oververtegenwoordigd zijn. Onze argumenten daarvoor zijn drieërlei:
I. Vergelijken we de honden van de huidige HR-lijst met de honden die in beslag zijn genomen en
voorkomen in de registratie van de politie in Amsterdam, dan zien we zowel overeenkomsten als
verschillen. De overeenkomst zit in de Pitbullachtigen, kruisingen en aanverwante typen en
rassen. Van alle 349 in beslag genomen honden behoort bijna driekwart (n=249; 71%) tot
rassen/typen van de HR-lijst. De Duitse en de Mechelse Herders behoren tot de top 10 van de lijst
van in beslag genomen honden, maar deze komen echter niet voor op de HR-lijst. Van de bij de
politie geregistreerde bijtincidenten was bij 83% het ras of type vermeld. Bij 53% van de
incidenten werd gebeten door honden van rassen of typen die vermeld staan op de HR-lijst.
Deze cijfers maken duidelijk dat een relatief groot deel van de in beslag genomen en bij de politie
Wageningen Livestock Research Rapport 1024 | 63
in Amsterdam geregistreerde honden, eveneens op de HR-lijst is vermeld. Ook is duidelijk dat een
deel van de bijtincidenten is veroorzaakt door honden die niet op de HR-lijst staan (vals negatief).
Nog afgezien van de rassen en typen die wel op de HR-lijst staan, maar niet (vals-positief) of
nauwelijks in genoemde dossiers voorkomen. Bovendien vormen niet alle honden die behoren tot
de op de HR-lijst genoemde rassen en typen een potentieel gevaar. Het is vooral de combinatie
van het type eigenaar en het type hond dat het risico op een bijtincident bepaalt. Vanwege deze
beperkte betrouwbaarheid zal het gebruik van de huidige HR-lijst naar verwachting beperkingen
kennen, afhankelijk van hoe deze door de gemeente wordt gebruikt. Koppeling van generieke
maatregelen zal tot veel discussie, nevenschade en maatschappelijke onrust leiden, waardoor
deze maatregelen in effectiviteit tekort zullen schieten.
II. In hoeverre rassen/typen en hun kruisingen bestempeld moeten worden als potentieel gevaarlijk
wordt bepaald door de prevalentie van ernstige en zeer ernstige hondenbeten binnen de
aanwezige populatie van een ras of type. Het aantal geregistreerde incidenten per ras of type ten
opzichte van het aantal aanwezige honden van dat ras of type zien wij als een verantwoorde basis
voor een lijst met potentieel gevaarlijke rassen of typen. Op dit moment ontbreekt overtuigend
bewijs dat in ons land honden van rassen en typen die genoemd zijn op de hoog-risico lijst als ze
bijten per definitie ernstige bijtschade veroorzaken. Gesteld dat de registraties van honden en
hondenbeten conform ons advies zijn ingericht, is het niet eerder dan over minimaal 3 jaar dat
een goed onderbouwde lijst kan worden opgesteld;
III. De Regeling Agressieve Dieren die destijds als doel had om honden van het type Pitbull te laten
uitsterven leidde in de rechtsgang tot aanzienlijke problemen, vooral omdat de identificatie van
het betreffende type door deskundigen niet éénduidig kon worden uitgevoerd. Een problematische
identificatie geldt in het bijzonder kruisingen tussen rassen en typen die ontegenzeglijk in omvang
en variatie gaan toenemen indien specifieke rassen of typen generieke beperkingen krijgen
opgelegd. Om handhavers evenwel in staat te stellen om risicovolle combinaties van honden en
aantoonbaar onverantwoordelijke eigenaren te voorkomen, dient de gemeente tijdig een
houdverbod op te kunnen leggen. Daarnaast dient de bekendheid van het (strafrechtelijk)
houdverbod vergroot en de handhaafbaarheid verbeterd te worden. Dit is recent door de Minister
van Veiligheid en Justitie toegezegd, inclusief de belofte dat het houdverbod als zelfstandige
maatregel mogelijk zal worden gemaakt.
#3335087
Ik ben het helemaal eens met de opmerking 'de combinatie baas/hond maakt of een in beslag genomen hond tot hoogrisico dient te worden aangemerkt' maar doe daar dan iets mee...
Ik pleit nog steeds voor een hondenrijbewijs, laat als baas maar zien dat je met een hond kan omgaan. En het liefst niet alleen voor hoogrisico honden, maar bij iedereen.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
#3335089
Fenixjuh schreef:Ik ben het helemaal eens met de opmerking 'de combinatie baas/hond maakt of een in beslag genomen hond tot hoogrisico dient te worden aangemerkt' maar doe daar dan iets mee...
Ik pleit nog steeds voor een hondenrijbewijs, laat als baas maar zien dat je met een hond kan omgaan. En het liefst niet alleen voor hoogrisico honden, maar bij iedereen.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

+1

Ik heb toevallig 2 tantes die beide een amerikaanse amstaff hebben(en hadden, want van 1 tante is de hind inmiddels overleden van ouderdom) en wij hadden zelf vroeger thuis een engelse Stafford. Alle 3 echt super liever honden die nog geen vlieg kwaad doen. Je kan/mom er echt alles meedoen en ze bleken altijd lief en vriendelijk.
En een vriendin van mij heeft een pitbull(herplaatser) die zit gebruikt als therapie hond en dat is ook echt een schatje(deze vriendin woont trouwens in America, ik geloof niet dat deze honden in Nederland omgezet worden als therapie hond?)

Dus ook ik geloof dat het echt wel de baas/hond combinatie is die deze honden verpest :(
#3335097
devillovesangel schreef:
+1

Ik heb toevallig 2 tantes die beide een amerikaanse amstaff hebben(en hadden, want van 1 tante is de hind inmiddels overleden van ouderdom) en wij hadden zelf vroeger thuis een engelse Stafford. Alle 3 echt super liever honden die nog geen vlieg kwaad doen. Je kan/mom er echt alles meedoen en ze bleken altijd lief en vriendelijk.
En een vriendin van mij heeft een pitbull(herplaatser) die zit gebruikt als therapie hond en dat is ook echt een schatje(deze vriendin woont trouwens in America, ik geloof niet dat deze honden in Nederland omgezet worden als therapie hond?)

Dus ook ik geloof dat het echt wel de baas/hond combinatie is die deze honden verpest :(
Dat laatste geloof ik echt niet, linksom, rechtsom ze hebben gewoon een korter lontje dan de gemiddelde labrador. Ze zijn gewoon van oorsprong niet gefokt als sociale huishond.
Ook dat is niet erg mits je als eigenaar er gewoon verantwoordelijk mee om gaat.....

Een soort hondenrijbewijs zou ik het zeker mee eens zijn, en dan graag voor iedereen die een hond wil aanschaffen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door