Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kuikuhnek
#3334235
Beste leden,
De laatste paar maanden wordt Chef opgejaagd en achtervolgd, door met name grommende honden.
Af en toe kan ik daar nog inkomen maar het gaat nu echt opvallen.

Kleine situatie schets, Chef ziet een andere hond, gaat staan kijken, alles verder neutraal, geen staart, geen borstel, geen stramme poten.
Als de hond dichtbij is dan rent hij om de hond heen en gaat ruime rondjes rennen en een soort speels uitdagend gedrag laten zien. Zoekt dus niet actief de fysieke benadering.
Veel gebeurt het dan dat Chef het onderwerp van de achtervolging wordt maar vaak op een nare manier.
Het spelletje eindigt dan ook vaak in een minder leuk einde waarin Chef met zijn staart tussen zijn benen afdruipt.
Hij is dus verder niet agressief of iets dergelijks, eerder een grote sukkel.
Zou dit te maken kunnen heb en met zijn hormonen lucht? Hij is nu bijna 12 maanden.
Wij hebben de indruk dat er dus nu wel een soort van patroon in zit.
Kleine kanttekening, door zijn Fluffy achtergrond, heeft hij een verdikte vacht op zijn schoft, wat je mogelijk, als je er verder niks van weet als borstel zou kunnen zien.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3334262
Ik kan je zo geen advies geven; wel heb ik een lezing gevolgd bij (Ooh hoe heet ze van de boeken een hondenleven lang fysiek en mentaal....)
Dat was een lezing specifiek over pubers en pubergedrag. Zij gaf aan dat puberende mannetjes inderdaad vaak in conflict kwamen met andere heren. Dat was deels omdat ze al wel ruiken naar heren maar in gedrag nog niet zover zijn. Zij raadde ook aan om een puber niet te laten spelen met (onbekende) heren ook omdat indrukken in de puberleeftijd harder binnen komen dan op latere volwassen leeftijd. Met dames gaf het vaak geen problemen en zo kun je toch positieve hondcontacten opdoen.
Door Lizzy
#3334263
Ik weet niet of het de hormonen zijn. Het kan best. Misschien dat andere honden Chef nu wel volwassen vinden. Dus "pup af" zullen we maar zeggen. En ik merk dat veel honden zulke grote honden als Chef heul eng vinden, ook al zijn ze nog zo sullig en lief en schattig. Als het mijn hond zou zijn (Chef) dan ging ik hem beschermen tegen dit soort geneuzel. En mocht hij dus niet meer aangelijnd of los op andere honden af. Lekker bij me blijven. Ontmoeting met andere honden vind ik volstrekt overschat en ik wil het ook niet hebben. Tenzij het honden zijn die ik ken/die mijn honden kennen en ik weet dat ze over en weer door 1 deur kunnen blijven mijn honden bij mij. Ik heb namelijk geen zin in ontmoetingen zoals jij die beschrijft. Niemand wordt daar uiteindelijk beter van en je krijgt hier een uitvallende hond van, puur omdat hij op een gegeven moment gewoon bang wordt van soortgenoten. En ik zou hem daar kosten wat het kost tegen willen beschermen. Bij je roepen en bij je houden, dat is mijn advies.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3334270
Bij Atz is dit ook een paar keer gebeurd, en hij haat het echt als honden achter hem aan zitten.
Ik ga met Lizzy mee, probeer te zorgen dat het niet meer kan gebeuren. Het laatste dat je wil is dat hij straks een keer bedenkt dat de aanval de beste verdediging is. Dan ben je met zo'n joekel veel verder van huis...
Door Kuikuhnek
#3334274
Ik was al een beetje bang voor de antwoorden.
Bij me houden zal op zich geen probleem zijn met wat lekkers, daar is hij wel voor te porren.
Hierkomen gaat ook prima maar hij vindt andere honden helemaal geweldig.
Dus komt niet direct als je roept, overigens heeft de Mastiff een vrij lange gehoorgang ;)
Ik zal het eens gaan proberen kijken wat het effect is.
Wij willen hem ook niet onthouden van andere honden daar we hem zo sociaal als mogelijk willen houden.
En je hond elke keer naast je houden is ook best een dingetje.
Zal hem ook eens bij de fokker neerleggen, die is nu druk bezig met de opleiding voor gedrags deskundige en heeft verstand van het ras.
Bedankt zover alvast.
Door eelke
#3334275
Joep is ook altijd de sjaak. Andere honden lijken gewoon te weten dat hij een sukkel is die geen vlieg kwaad doet. Net pestgedrag op een basisschool.

Op Gijs werd ook altijd heftiger gereageerd, vanwege zijn grootte en ik denk ook vanwege zijn zwarte kop.

En ik denk dat ze dus ook beide iets lomps uitstralen. Als Chef ook zo'n type is...lastig. Hem in bescherming nemen is dan het beste wat je kunt doen. Ik tast het met Joep wel wat af. Hij is eindelijk zo ver dat hij af en toe gromt als hij iets niet tof vind. Of dat hij denkt, mij najagen? Heus niet. En dan haalt hij bij wijze van spreke zijn schouders op, ruikt hij een grasspriet en negeert de andere hond. Dat helpt.

Maar daar is ie nu wel al bijna 8,5 voor moeten worden...
Door Kuikuhnek
#3334276
Ja precies, Chef ziet ook het kwaad er niet van in.
Die staat dan een beetje sullig te kijken als gepest jochie en loopt dan weer vrolijk met me mee.
En los moet hij echt want bakken energie ;D
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3334279
Bij Atz werkte het om hem echt alleen honden te laten ontmoeten waarbij het najagen niet gebeurde. Hij is super sociaal naar andere honden, terwijl hij echt maar 2x per maand "echt" contact heeft met een andere hond. Laatst mee geweest met een wandeling met 25 andere honden, en hij deed gewoon zijn ding. Was heerlijk, en hij vindt het dus ook prima dat ik hem in bescherming neem.

Wat je ook kunt doen is Chef aan een lange lijn doen, als hij dan gaat rennen er er zit er eentje achter hem aan, dan kun je zorgen dat hij stil gaat staan of naar je toekomt. En als het gewoon leuk is kun je hem zijn gang laten gaan zonder in te grijpen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3334285
Kuikuhnek schreef:Ik was al een beetje bang voor de antwoorden.
Bij me houden zal op zich geen probleem zijn met wat lekkers, daar is hij wel voor te porren.
Hierkomen gaat ook prima maar hij vindt andere honden helemaal geweldig.
Dus komt niet direct als je roept, overigens heeft de Mastiff een vrij lange gehoorgang ;)
Ik zal het eens gaan proberen kijken wat het effect is.
Wij willen hem ook niet onthouden van andere honden daar we hem zo sociaal als mogelijk willen houden.
En je hond elke keer naast je houden is ook best een dingetje.
Zal hem ook eens bij de fokker neerleggen, die is nu druk bezig met de opleiding voor gedrags deskundige en heeft verstand van het ras.
Bedankt zover alvast.
Als je hem sociaal wilt houden is het veel belangrijker om hem goede contacten te laten hebben, dan om veel contacten te laten plaatsvinden. Net wat Kim zegt, van 2 positieve hondcontacten per maand, wordt een hond veel socialer dan van negatieve ervaringen.

Bovendien doet een hond nog steeds sociaal contact op, ook als er geen directe ontmoeting is. Juist van een afstand leren dat andere honden oke zijn en niet altijd contact en spelen (of dus narigheid) betekenen is net zo goed sociaal gedrag.

Dus ik zou hem ook meer bij je houden en heel zorgvuldig zijn in met wie hij wel contact mag maken.
Door Anne in Zweden
#3334296
Lizzy schreef:Ik weet niet of het de hormonen zijn. Het kan best. Misschien dat andere honden Chef nu wel volwassen vinden. Dus "pup af" zullen we maar zeggen. En ik merk dat veel honden zulke grote honden als Chef heul eng vinden, ook al zijn ze nog zo sullig en lief en schattig. Als het mijn hond zou zijn (Chef) dan ging ik hem beschermen tegen dit soort geneuzel. En mocht hij dus niet meer aangelijnd of los op andere honden af. Lekker bij me blijven. Ontmoeting met andere honden vind ik volstrekt overschat en ik wil het ook niet hebben. Tenzij het honden zijn die ik ken/die mijn honden kennen en ik weet dat ze over en weer door 1 deur kunnen blijven mijn honden bij mij. Ik heb namelijk geen zin in ontmoetingen zoals jij die beschrijft. Niemand wordt daar uiteindelijk beter van en je krijgt hier een uitvallende hond van, puur omdat hij op een gegeven moment gewoon bang wordt van soortgenoten. En ik zou hem daar kosten wat het kost tegen willen beschermen. Bij je roepen en bij je houden, dat is mijn advies.
Dat dus. Voorkom dat contact met soortgenoten een belastende ervaring wordt voor je hond. Beter minder vaak maar beheerst en positief contact, dan een hond die de rest van zijn leven bang/agressief/beide wordt bij het zien van andere honden. Gezond zelfvertrouwen is zo belangrijk, ook voor het opdoen van andere ervaringen later in het leven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334305
Hij bedoelt het wel goed en speels, maar niet alle honden zijn daarvan gedient of vinden dat leuk. Het is ook belangrijk dat Chef dat leert, lijkt me.

Ken je een hond die het wel leuk vind met hem te spelen?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3334324
Fozzy reageert sterk op puberreuen. Nou is hij socialy challenged zeg maar, maar puberreuen moet ie echt niet, te druk, opdringerig, menen zich wat etc. Denk zoiets, dan zal er wellicht nog uitscheiding van hormonen plaatsvinden wat dat versterkt, nou dat zal wel meespelen, honden ruiken zoveel meer dan wij. Tegen pups doet ie normaal en volwassen honden ligt eraan.
Er zijn denk ik genoeg honden die de rondjes die Chef eromheen rent niet leuk vinden, hoe leuk en goed Chef het ook bedoeld. Gewoon kijken welke honden en baasjes aangeven dat ze het wel leuk vinden, en bij de rest toch vandaan houden.
Door Kuikuhnek
#3334366
Tot nu toe gaat het prima, blijft bij waarschuwen en hij druipt af.
Is een keer op zijn rug gaan liggen en die hond ging door, gestoord gedrag.
Maar heeft daar verder niks aan overgehouden.
In een bos is het lastig om te vragen of de andere hond gediend is van rondjes rennen.
Maar goed, we gaan het in de gaten houden.
Thnx zover.
Door eelke
#3334381
Kuikuhnek schreef:Tot nu toe gaat het prima, blijft bij waarschuwen en hij druipt af.
Is een keer op zijn rug gaan liggen en die hond ging door, gestoord gedrag.
Maar heeft daar verder niks aan overgehouden.
In een bos is het lastig om te vragen of de andere hond gediend is van rondjes rennen.
Maar goed, we gaan het in de gaten houden.
Thnx zover.
Op tijd onderbreken zodra je dit gedrag ziet is al een heel eind in de goede richting denk ik. Dan geef jij Chef ook het vertrouwen dat je er voor hem bent en kunt je hem vertellen wat hij moet doen; naar de baas gaan.
Je wil namelijk niet dat een hond als Chef gaat kiezen voor zijn eigen oplossing als hij het beu is. Dan heb je wel echt een probleem... :-\

Ik vind een lange lijn ook wel een goed idee hoor. Dan laat je hem lang, kan hij contact maken met een andere hond, en als het dan klikt kun je hem meteen los doen toch.
Los kan hij dan verder ook op overzichtelijke stukken met geen andere hond in de buurt.
Door Charlotte75
#3334438
Mijn teef van 10 maanden doet dit ook, het rondjes rennen en zich niet laten besnuffelen. Ik probeer haar te leren dat ze stil moet staan zodat ze rustig kennis kunnen maken. Als dit lukt is het een normale ontmoeting zonder opjagen, juist het rondjes rennen lokt uit om erachter aan te rennen.

Zij vindt andere honden spannend en gaat dus heel druk doen, veel spelbuigingen maken en rennen. Het gebeurd niet zo vaak dat er naar haar wordt gegromd maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ze een teef is. Ze loopt alleen los met een lange lijn aan haar tuig zodat ik haar bij me kan halen als we een andere hond zien. Als ik de hond niet vertrouw loop ik meestal een andere kant op en anders wacht ik rustig tot ze kennis hebben gemaakt. Als er rustig is gesnuffeld laat ik haar los en gaan ze spelen of we lopen verder.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door