Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3334054
Mijn honden zitten altijd met een tuig vast in de gordel op de achterbank.
Ik wil snel bij mijn hond kunnen als dat nodig is.

Ik heb nog steeds het beeld voor mij van een busje wat in het water terecht gekomen was en waarbij honden achterin zaten. Zie die er maar eens uit te krijgen!?

Ik heb zo'n tuig waarbij je de autogordel door een grote lus op de rug haalt. Hierdoor wordt dat stukje rem wat de autogordel heeft, ook voor de hond gebruikt.

Zowiezo ben ik geen voorstander van de hond (los) in de kofferbak. Stel je komt in een ketting-botsing, zit je hond mooi klem (bij een kleine auto dan. :P )
Door Ramses1
#3334061
Natuurlijk moet je liever niet aan ongelukken denken maar áls... dan zitten de honden het veiligste in een bench en niet los of in een tuig op de achterbank.
Ik heb een beeld bij een ongeluk waarbij een Bouvier van de achterbak dwars door het rek heen door de voorruit de snelweg op kwam vliegen en die heeft het niet overleefd.

En ja een goede stevige bench is een flinke investering maar dat is de hond zelf ook in aanschaf en je hoopt toch dat beide wel jaren en jaren meegaan. ;D
Door Eef+Stippels
#3334062
Zelf ben je in de auto ook niet erg veilig bij een ongeluk :-\
Bij het zoeken naar onze huidige auto, heb ik veel merken/modellen op veiligheid gecheckt bij https://www.euroncap.com/nl, en blijkbaar is de stuurkolom nogal een veiligheidsissue :-X

Die van ons zitten los achterin de bestel, het ruitje van de scheidingswand heb ik eruit gehaald zodat ik contact met ze kan maken.
Ik zou er graag een tussenrek in hebben, omdat de ruimte wel wat groot is.
Die crash bags lijken me ook een goede toevoeging.
Door Anne in Zweden
#3334069
Cindy de Wolf schreef:Wij hebben voor Revy bijna 2 jaar geleden 1 op maar laten maken bij http://www.autokooien.nl/site/ met een escape deur erin. Alleen Revy zit in een bench de rest ligt (nog) los vrij, wel met hek afgescheiden van ons. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat nieuwe honden in een bench gaan puur vanwege veiligheid.

Ooit wil ik deze nog hebben maar met maar 1 ingangsdeur met hoe wij wonen is dat zo niet handig. Even de prijs daar gelaten https://www.hokkendomein.nl/autobench-variocage.html je heb overigens tegenwoordig ook crash bags voor in de bench, soort gymmat om de ergste stoot op te vangen https://www.hokkendomein.nl/detail/2727 ... -eagle.htm
Gadver, ik heb veel te veel fantasie voor zulke filmpjes, ook al zijn het maar animaties. :-X *gaat veilig met al haar honden en katten in een grot in Noord-Lapland wonen*
Door Eef+Stippels
#3334070
Border Bandit schreef: Ik heb nog steeds het beeld voor mij van een busje wat in het water terecht gekomen was en waarbij honden achterin zaten. Zie die er maar eens uit te krijgen!?
Dat vind ik zo'n een eng idee, dat je niet snel genoeg bij de honden kunt :-X
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3334073
Ja natuurlijk is dat een eng idee dat je niet op tijd bij je honden kan maar ik denk dat er vaker een auto tegen je aanrijdt en dat je honden daarbij veilig moeten zitten dan dat je auto te water raakt en je ze niet meer uit de bench zou kunnen halen.
Door Ramses1
#3334085
MarijeEnBoomer schreef:Ja natuurlijk is dat een eng idee dat je niet op tijd bij je honden kan maar ik denk dat er vaker een auto tegen je aanrijdt en dat je honden daarbij veilig moeten zitten dan dat je auto te water raakt en je ze niet meer uit de bench zou kunnen halen.
Dat dus, helemaal mee eens.
Door Lizzy
#3334086
Ik ben blij dat wij van onze station af zijn. Ik vond het dood eng. Als ze achterop klappen zijn je honden plat :-X (want dat laten ze nu niet zien he, hoe je hond eruit ziet als ze van achteren bij je naar binnen komen en daar zit(ten) je hond/honden. Ook niks van een opzij botsing. Dus dit is allemaal "wel leuk" maar ontzettend beperkt naar mijn mening, deze test).

We hebben ze nu weer in het middelste deel van het busje maar ik realiseer me verdomd goed dat ook dit natuurlijk nooit perfect is/ideaal is.... Als ze van opzij naar binnen komen, benne we ook de lul.....

Ze zitten nu zo:
IMG_0639[1].JPG
IMG_0639[1].JPG (2.85 MiB) 2292 keer bekeken
Achter het tussenschot en het rek. Voor de schuifdeur zit ook een rek met deur.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334090
Ik vind die testen ook te beperkt. Ze testen ook alleen als de hond in de ideale positie ligt. Hoe vaak doet een hond dat?
En wees eerlijk, een botsing is nooit leuk. De impact is altijd een klap. Het hoofd komt er altijd achteraan geklapt als het niet als eerste botst. Hoe dan ook krijgt het een serieuze klap. Die hond aan het tuig op de achterbank ziet er echt niet leuk uit, maar ik kan me situaties in een bench voorstellen waarbij de hond in een positie ligt en bij de botsing een klap krijgt op een manier die ik ook 2x niets vind.
En die menselijke dummy's zou ik ook nooit willen zijn, ook niet bij de veiligste wagens. En die zitten dan nog mooi rechtop. Dat ziet er gewoon nooit goed uit.

Ik denk dat stootkussens echt wel een meerwaarde kunnen bieden. Gewoon omdat je die klap toch altijd op 1 of andere manier moet opvangen.
Het enige wat uiteraard echt niet mag is dat ze door de voorruit vliegen of de hele kofferbak of halve auto door vliegen. Dat maakt de klap veel heviger. Zolang je dat vermijdt...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3334095
Het gaat er allemaal om dat de kans op letsel en schade zo klein mogelijk gemaakt wordt. Maar linksom of rechtsom, autorijden is gewoon hartstikke gevaarlijk. Want je zit al heel snel op snelheden waar een botsing enorme gevolgen heeft. Ook voor ons mensen.

Wij wilden Oscar in de kofferbak, ondanks het risico van er achterop klappen. Het werd toch weer de achterbank. We hebben hem jaren in een tuig gehad, wetende dat dit maar een beperkte veiligheid bood. Later hebben we een rek gemaakt, maar meer vanwege zijn bewegingsvrijheid. Dat rek hadden we zelf gemaakt van een rek dat achter de achterbank hoorde. Dus of het echt veilig zou zijn geweest? We hebben het gelukkig nooit hoeven testen.
Door Ramses1
#3334125
Ik ken mensen die veel reizen met hun honden voor NK en WK wedstrijden die de binnenkant van hun bestelauto met betongaas hebben verstevigd.
Zijkanten, achterdeuren dak en bodem. Een ventilatiesysteem en een trekhaak voor de eventuele eerste klap.
De kooien zijn van ijzer en er zitten 8, soms 10 kleine honden in één busje. Voor mijzelf behoorlijk overdreven maar ik vind het geweldig!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door