Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kuikuhnek
#3330291
Geen probleem hoor, ik snap alle commotie ook wel.
Wat ik alleen jammer vind is dat er soms puur uit emotie gereageerd wordt. Zonder echt de achtergrond te kennen.
Vaak ook door verkleurde media, hiermee wil ik niet zeggen dat wat we zagen niet klopte, maar het is maar een kleine groep gelukkig.
Door het uit te leggen en eerlijk te zijn hoop ik dat er wat meer begrip komt voor deze functie.
Want het beel zoals vaak geschetst, vals, zielig, altijd buiten in een hokje, achterin de auto en een kennel, klopt gewoon niet.
Tuurlijk heb je er valse bij, maar die heb je in de gewone honden wereld ook.

Het is een mooi vak, veel van geleerd en ik ben blij het gedaan te hebben. En het uitleggen en weerspreken van de vele misverstanden is ook en onderdeel van de functie vind ik. Wij deden ook altijd graag open dagen.

Het jammere is gewoon dat het een logge, grijze wereld is die langzaam in beweging komt.
Maar geloof me, hij is in beweging.

En mocht je meer willen weten, vraag het maar, ik ben altijd bereid te antwoorden mits ik dat kan.
Door Esther Q
#3330305
Kuikuhnek schreef: Wat ik alleen jammer vind is dat er soms puur uit emotie gereageerd wordt. Zonder echt de achtergrond te kennen.
Er is dan ook over het algemeen een verschil in mentaliteit tussen de huishond-fokker/eigenaar en de werkhond-fokker/eigenaar. Van politiehonden weet ik niet veel, ik train een beetje IPO met mijn herder, maar ben maar een beginner. Maar in de sledehondensport is er ook een kloof tussen de werkkennels en de huishondeigenaar, die misschien wel wat aan sport doet, maar waar de hond toch vooral een gezinslid/maatje is. Werken met honden voorbij het punt van 'plezier' vergt toch een andere instelling en aanpak. Ik ben met een huishond begonnen (met positief trainen) en nu achteraf zou ik sommige dingen anders hebben aangepakt, meer vanuit de drive hebben getraind. Niet alleen door bij te leren in het algemeen, maar juist ook door te hebben geleerd wat werken met een (slede)hond betekent.
Enerzijds snap ik dat manieren ter discussie worden gesteld, anderzijds is het moeilijk om dingen begrijpbaar te maken voor mensen die er buiten staan en er vanuit een ander perspectief naar kijken. En met begrijpbaar bedoel ik niet dat mensen geen andere mening mogen hebben, of een aanpak niet mogen afwijzen. Dat mag altijd. Maar alle ins en outs omtrent een specifieke aanpak begrijp je denk ik toch pas echt helemaal als je ze zelf hebt doorgemaakt, of van heel dichtbij hebt gevolgd. Er zijn zoveel details in de training van een hond die bepalen welke weg er wordt gekozen. Even los van de mens en wat die allemaal weet/niet weet, kan/niet kan. En er zijn zoveel verschillende honden en verschillende wegen. Of een hond wel of niet lekker in zijn vel zit in de contexten die hem worden aangeboden met de gekozen aanpak, is voor mij toch de ultieme graadmeter. Maar ja, probeer maar eens tot een consensus te komen over wat 'lekker in zijn vel zitten' precies betekent :cool:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3330319
Kuikuhnek schreef:Ik heb clicker training gedaan, ik weet precies hoe het werkt.
Wat ik daar mee bedoelde is de honden bv belonen achter het pak, dan is de hond zo gefixeerd op dat pak, de beloning dus, dat die een clicker niet meer hoort.
Dat pak is de ultieme tennisbal.
Maar een click geef je toch ook pas na (tijdens) het uitvoeren van het commando. In dit geval los. Dus de hond moet enige reactie op het commando los geven voordat je mag clicken. Gewoon een click geven terwijl en vol gebeten wordt gaat niet werken nee, want de click is een bridge, geen commando op zichzelf.

Dus hier snap ik je even niet. Ik snap wel dat een hond het commando "niet meer hoort" en dus niet erop reageert, omdat ie zo vol in het bijten zit. En dan kun je ook onmogelijk clicken. Bedoel je dat?

Ik heb totaal geen ervaring met pakwerk en ik heb juist altijd alles in het werk gesteld om vooral nooit in zo'n hoge drift te komen. Ik heb wel veel ervaring in met de clicker een heel goed commando in te bouwen. Ik begrijp wel dat het een lastig dillema is bij honden die je wel zo hoog in de drift wil hebben en ik kan me ook goed voorstellen dat het makkelijk is hiermee de fout in te gaan in de trainingsopbouw. Van het beetje dat ik wel gezien heb bij bijtwerk (beetje IPO en beetje KNPV) is dat honden al heel snel en jong in de training mogen bijten. Hetzij in bijtrollen, hetzij in mouwen. Volgens mij is het aller belangrijkste om in ieder geval van het allereerste begin op het lossen te focussen en dit zo goed mogelijk aan te leren in lagere drift. En dit zag ik niet altijd terug, men leek vooral heel happig op die drift en op de beet (het goed vastpakken). Alsof goed leren lossen afbreuk doet aan de lust van de hond om graag en goed te willen bijten. Ik heb het altijd onlogisch gevonden, maar wat ik zeg, ik voorkom juist ten alle tijden zulke hoge drift.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3330320
Boeffie Blafmans schreef: Enerzijds snap ik dat manieren ter discussie worden gesteld, anderzijds is het moeilijk om dingen begrijpbaar te maken voor mensen die er buiten staan en er vanuit een ander perspectief naar kijken. En met begrijpbaar bedoel ik niet dat mensen geen andere mening mogen hebben, of een aanpak niet mogen afwijzen. Dat mag altijd. Maar alle ins en outs omtrent een specifieke aanpak begrijp je denk ik toch pas echt helemaal als je ze zelf hebt doorgemaakt, of van heel dichtbij hebt gevolgd. Er zijn zoveel details in de training van een hond die bepalen welke weg er wordt gekozen. Even los van de mens en wat die allemaal weet/niet weet, kan/niet kan. En er zijn zoveel verschillende honden en verschillende wegen. Of een hond wel of niet lekker in zijn vel zit in de contexten die hem worden aangeboden met de gekozen aanpak, is voor mij toch de ultieme graadmeter. Maar ja, probeer maar eens tot een consensus te komen over wat 'lekker in zijn vel zitten' precies betekent :cool:
Anderzijds verliest een vrij gesloten wereld zich heel snel in hun manieren van doen en hun excuses om het zo te doen. Als iedereen namelijk vrijwel hetzelfde vindt, ben je lekker veilig binnen je groepje en kun je met zijn allen ook lekker in je eigen straatje blijven lullen.
Dus ik vind juist die frisse blikken van buiten goed. Leg het maar eens uit, laat het maar zien. Maak mensen met andere visies deelgenoot van hoe je bezig bent.

Want uiteindelijk is de hond hetzelfde. En of je nu een sledehond, een politiehond of een huishondje hebt, hun beleving van pijn en welzijn werkt hetzelfde. En ja, een politiehond wil werken en een boomertje wil op de bank knuffelen, dat is een wereld van verschil. Maar pijn is pijn, angst is angst en plezier is plezier. Dus als je beide voldoende verstand van honden hebt, moet uit te leggen zijn wat je doet en waarom je het doet. Als je dat niet kunt uitleggen, dan ben je niet goed bezig.
Door Esther Q
#3330326
Kaela schreef:Anderzijds verliest een vrij gesloten wereld zich heel snel in hun manieren van doen en hun excuses om het zo te doen. Als iedereen namelijk vrijwel hetzelfde vindt, ben je lekker veilig binnen je groepje en kun je met zijn allen ook lekker in je eigen straatje blijven lullen.
Dus ik vind juist die frisse blikken van buiten goed. Leg het maar eens uit, laat het maar zien. Maak mensen met andere visies deelgenoot van hoe je bezig bent.

Want uiteindelijk is de hond hetzelfde. En of je nu een sledehond, een politiehond of een huishondje hebt, hun beleving van pijn en welzijn werkt hetzelfde. En ja, een politiehond wil werken en een boomertje wil op de bank knuffelen, dat is een wereld van verschil. Maar pijn is pijn, angst is angst en plezier is plezier. Dus als je beide voldoende verstand van honden hebt, moet uit te leggen zijn wat je doet en waarom je het doet. Als je dat niet kunt uitleggen, dan ben je niet goed bezig.
Dat is niet hoe het is en ook niet wat ik bedoel. Ik schrijf eerder: "Er zijn zoveel details in de training van een hond die bepalen welke weg er wordt gekozen. Even los van de mens en wat die allemaal weet/niet weet, kan/niet kan. En er zijn zoveel verschillende honden en verschillende wegen."
Iedereen die in een sport stapt, heeft een eigen achtergrond. Eigen ervaringen met verschillende trainingsmethoden. Verschillende doelen ook binnen een discipline, die verschillende aanpakken vereisen. Eindeloze discussies worden er gevoerd over aanpak in training, bouw, verzorging, voeding, etc. tussen mensen binnen een discipline. Net zoals die er zijn tussen mensen die niet sporten, of werken met een hond. Tussen landen dan ook nog eens verschillende ideeën en regelgeving, die een aanpak kunnen beïnvloeden. Maar wat je met zijn allen deelt is het doel om het hoogst haalbare uit een hond te halen, passend bij de drijfveer.
Door Kuikuhnek
#3330329
Kaela schreef:Maar een click geef je toch ook pas na (tijdens) het uitvoeren van het commando. In dit geval los. Dus de hond moet enige reactie op het commando los geven voordat je mag clicken. Gewoon een click geven terwijl en vol gebeten wordt gaat niet werken nee, want de click is een bridge, geen commando op zichzelf.

Dus hier snap ik je even niet. Ik snap wel dat een hond het commando "niet meer hoort" en dus niet erop reageert, omdat ie zo vol in het bijten zit. En dan kun je ook onmogelijk clicken. Bedoel je dat?

Ik heb totaal geen ervaring met pakwerk en ik heb juist altijd alles in het werk gesteld om vooral nooit in zo'n hoge drift te komen.
Klopt, een click is de beloning en ook direct einde oefening. Echter veel honden zitten zo hoog in hun drift dat ze de click vaak gewoon niet meekrijgen. En of dat nu na het lossen is of met een andere oefening, het werkt gewoon niet altijd. Met zoeken en dergelijke wordt heel vaak de clicker gebruikt, beetje afhankelijk van de hond want sommig doen bv alles voor een tennisbal en is de clicker helemaal niet nodig.
Waarom zeg ik dat, puur omdat juist omgaan met een clicker niet zo eenvoudig is als het lijkt. Wij hadden bv iemand bij instructie die niet om kon gaan met dat ding.
En zo dus ook sommige geleiders.

En misschien een leuke om een paar keer te gaan kijken en eens wat vragen te stellen op een KNPV in de buurt. ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3330331
Kuikuhnek schreef:Klopt, een click is de beloning en ook direct einde oefening. Echter veel honden zitten zo hoog in hun drift dat ze de click vaak gewoon niet meekrijgen. En of dat nu na het lossen is of met een andere oefening, het werkt gewoon niet altijd. Met zoeken en dergelijke wordt heel vaak de clicker gebruikt, beetje afhankelijk van de hond want sommig doen bv alles voor een tennisbal en is de clicker helemaal niet nodig.
Waarom zeg ik dat, puur omdat juist omgaan met een clicker niet zo eenvoudig is als het lijkt. Wij hadden bv iemand bij instructie die niet om kon gaan met dat ding.
En zo dus ook sommige geleiders.

En misschien een leuke om een paar keer te gaan kijken en eens wat vragen te stellen op een KNPV in de buurt. ;)
Maar de click zelf mag nooit het einde van het bijten markeren. En is ook geen beloning, het is de brug naar de beloning. Het commando moet de trigger zijn om los te laten, de clicker markeert enkel het uitvoeren van het loslaten als zijnde het gewenste gedrag. Dus als je zegt dat de honden de clicker niet meekrijgt, dan luistert hij niet naar het commando en had er dus nooit geclickt mogen worden. Sterker nog, als je dan clickt, markeer je dat het vast blijven houden het gewenste gedrag is en ontkracht je per direct je aangeleerde los commando.

Ik hoef geen vragen te gaan stellen bij de knpv in de buurt hoor. Niet mijn type sport.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3330335
Boeffie Blafmans schreef:Dat is niet hoe het is en ook niet wat ik bedoel. Ik schrijf eerder: "Er zijn zoveel details in de training van een hond die bepalen welke weg er wordt gekozen. Even los van de mens en wat die allemaal weet/niet weet, kan/niet kan. En er zijn zoveel verschillende honden en verschillende wegen."
Iedereen die in een sport stapt, heeft een eigen achtergrond. Eigen ervaringen met verschillende trainingsmethoden. Verschillende doelen ook binnen een discipline, die verschillende aanpakken vereisen. Eindeloze discussies worden er gevoerd over aanpak in training, bouw, verzorging, voeding, etc. tussen mensen binnen een discipline. Net zoals die er zijn tussen mensen die niet sporten, of werken met een hond. Tussen landen dan ook nog eens verschillende ideeën en regelgeving, die een aanpak kunnen beïnvloeden. Maar wat je met zijn allen deelt is het doel om het hoogst haalbare uit een hond te halen, passend bij de drijfveer.
Ik denk dat eindeloze discussies binnen een bepaalde sport, ondanks verschillende achtergronden, ervaringen en disciplines, toch snel de neiging hebben binnen die groep te passen.

Voorbeeldje: paarden worden met een bit gereden, bij de IJslanders kennen we het IJslandse bit. Mag je wel vergelijken met een pinnenband, het is een behoorlijk pittig bit. Binnen de IJslander wereld wordt er ein-de-loos gediscussieerd over bitten en bitloos, vanuit eindeloos veel invalshoeken. En toch is het IJslandse bit geaccepteerd en wordt in de top veel gebruikt.
Dan is er het WK en is duidelijk te zien dat een groot deel van de paarden duidelijke signalen laten zien dat de inwerking van dat pittige bit niet echt een lolletje is (lees, dit soort bitten doen bij iets flinkere inwerking heel erg veel pijn en de inwerking is tijdens zo'n topsportevenement echt wel flink). Vervolgens is een show van iemand die aan vrijheidsdressuur doet. Waarbij heel veel mensen heel interessant gaan staan doen over dat die paarden misschien wel volledig zonder tuig lopen, maar het echt niet allemaal hartstikke leuk lijken te vinden. Lekker makkelijk om daar stoer over staan te doen en dat af te keuren, terwijl je binnen je eigen sport gebruik maakt van een bewezen heftig bit en aan de paarden kan zien dat ze hier van te lijden hebben.

Dan denk ik dus: dan heb je een buitenstaander nodig die af gaat dwingen dat die bitten niet meer gewenst zijn. Want ondanks alle verschillende ervaringen, achtergronden en eindeloze discussies, vinden we het kennelijk wel normaal dat onze IJslanders laten zien dat ze het gebruik van dat bit echt niet leuk vinden. En als dat vervolgens geaccepteerd wordt om het hoogst haalbare uit het dier te halen, dan ben je dus gewoon echt hartstikke verkeerd bezig!
Door Siberienne
#3330338
Boeffie Blafmans schreef:Dat is niet hoe het is en ook niet wat ik bedoel. Ik schrijf eerder: "Er zijn zoveel details in de training van een hond die bepalen welke weg er wordt gekozen. Even los van de mens en wat die allemaal weet/niet weet, kan/niet kan. En er zijn zoveel verschillende honden en verschillende wegen."
Iedereen die in een sport stapt, heeft een eigen achtergrond. Eigen ervaringen met verschillende trainingsmethoden. Verschillende doelen ook binnen een discipline, die verschillende aanpakken vereisen. Eindeloze discussies worden er gevoerd over aanpak in training, bouw, verzorging, voeding, etc. tussen mensen binnen een discipline. Net zoals die er zijn tussen mensen die niet sporten, of werken met een hond. Tussen landen dan ook nog eens verschillende ideeën en regelgeving, die een aanpak kunnen beïnvloeden. Maar wat je met zijn allen deelt is het doel om het hoogst haalbare uit een hond te halen, passend bij de drijfveer.
Het hoogst haalbare ... Tsja. Voor de mens dan toch? Want vraagt de hond erom? Of wil die gewoon af en toe zijn ei kwijt kunnen?

Ik kende een hond die naar Nederland werd gehaald om mee te fokken. Had de Iditarod gelopen, deels in lead, tophond!In NL werd duidelijk waarom die hond verkocht werd; die was mentaal geknakt. Heeft nooit meer voorop gelopen. En dan is zo’n hond niet mishandelt fysiek, maar mentaal... daar was iets ‘kapot’, ik kan het niet uitleggen maar die hond geloofde niet meer in zichzelf. Zo voelde het.
Ik heb diezelfde blik gezien in de ogen van een blindegeleidehond die zijn training niet kon voltooien, mentaal niet sterk genoeg.
Beide honden kregen een warme mand, een huisgezin maar beiden hadden wel een hoge prijs betaald. En dat zien de mensen in het wereldje ook? Mij maak je dat niet wijs. Want zodra het om prestaties of prijzen gaat, gaan mensen rare dingen doen en hebben ze oogkleppen op.
Door Kuikuhnek
#3330353
Kaela schreef:Maar de click zelf mag nooit het einde van het bijten markeren. En is ook geen beloning, het is de brug naar de beloning. Het commando moet de trigger zijn om los te laten, de clicker markeert enkel het uitvoeren van het loslaten als zijnde het gewenste gedrag. Dus als je zegt dat de honden de clicker niet meekrijgt, dan luistert hij niet naar het commando en had er dus nooit geclickt mogen worden. Sterker nog, als je dan clickt, markeer je dat het vast blijven houden het gewenste gedrag is en ontkracht je per direct je aangeleerde los commando.

Ik hoef geen vragen te gaan stellen bij de knpv in de buurt hoor. Niet mijn type sport.
Klopt niet wat je zegt, de hond lost wel degelijk op het commando maar doet vervolgens helemaal niks met de click die daarop volgt. Puur en alleen omdat hij zo gefocust is en hoog in zijn drift zit. Hij wil maar 1 ding namelijk en dat is dat pak weer in beweging krijgen zodat hij weer kan bijten. De ultieme beloning.
En uiteraard zijn er honden die wel reageren op die clicker, helemaal super. Maar ik heb het vaak zat zien falen.
En dat de click zelf geen beloning is snap ik wel, maar ik hoef hopelijk toch niet alles tot in de puntjes uit te leggen. Ik weet hoe een clicker werkt ik werk er lang genoeg mee. Ongetwijfeld ben jij beter in het uitleggen van de werking met woorden dan ik.
En toch raad ik je aan eens te gaan kijken, als is het maar om wat meer begrip te krijgen.

Edit: ik ga nu echt stoppen met reageren op jouw opmerkingen. Ik merk dat ik mij erger aan de toon van sommige antwoorden. Dat wil ik niet. Ik zit op dit forum in de eerste aanleg om meer te leren over voeding. Uiteraard ben ik bereid om overal antwoord op te geven over de honden binnen de politie en eventuele bijt incidenten.
Ik wil verder gewoon normaal blijven communiceren met iedereen op dit forum. Zeker al omdat mijn start niet de beste was. Niks persoonlijks naar jou maar voor nu is het even goed zo. En ik zal het ongetwijfeld wederom verkeerd lezen maar zoals eerder aangehaald, koude communicatie. Dan de discussie een keer voortzetten bij een bak koffie ;)
Laatst gewijzigd door Kuikuhnek op di 30 jan 2018, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kuikuhnek
#3330354
Siberienne schreef:Het hoogst haalbare ... Tsja. Voor de mens dan toch? Want vraagt de hond erom? Of wil die gewoon af en toe zijn ei kwijt kunnen?

Ik kende een hond die naar Nederland werd gehaald om mee te fokken. Had de Iditarod gelopen, deels in lead, tophond!In NL werd duidelijk waarom die hond verkocht werd; die was mentaal geknakt. Heeft nooit meer voorop gelopen. En dan is zo’n hond niet mishandelt fysiek, maar mentaal... daar was iets ‘kapot’, ik kan het niet uitleggen maar die hond geloofde niet meer in zichzelf. Zo voelde het.
Ik heb diezelfde blik gezien in de ogen van een blindegeleidehond die zijn training niet kon voltooien, mentaal niet sterk genoeg.
Beide honden kregen een warme mand, een huisgezin maar beiden hadden wel een hoge prijs betaald. En dat zien de mensen in het wereldje ook? Mij maak je dat niet wijs. Want zodra het om prestaties of prijzen gaat, gaan mensen rare dingen doen en hebben ze oogkleppen op.
Dat laatste klopt helaas, vaak gezien dat honden binnen de KNPV nog even "rechtgezet" worden kort voor een certificaat. Alleen maar om ze op tijd klaar te krijgen, want tja, 5000 euro.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3330367
Kuikuhnek schreef:Klopt niet wat je zegt, de hond lost wel degelijk op het commando maar doet vervolgens helemaal niks met de click die daarop volgt. Puur en alleen omdat hij zo gefocust is en hoog in zijn drift zit. Hij wil maar 1 ding namelijk en dat is dat pak weer in beweging krijgen zodat hij weer kan bijten. De ultieme beloning.
En uiteraard zijn er honden die wel reageren op die clicker, helemaal super. Maar ik heb het vaak zat zien falen.
En dat de click zelf geen beloning is snap ik wel, maar ik hoef hopelijk toch niet alles tot in de puntjes uit te leggen. Ik weet hoe een clicker werkt ik werk er lang genoeg mee. Ongetwijfeld ben jij beter in het uitleggen van de werking met woorden dan ik.
En toch raad ik je aan eens te gaan kijken, als is het maar om wat meer begrip te krijgen.

Edit: ik ga nu echt stoppen met reageren op jouw opmerkingen. Ik merk dat ik mij erger aan de toon van sommige antwoorden. Dat wil ik niet. Ik zit op dit forum in de eerste aanleg om meer te leren over voeding. Uiteraard ben ik bereid om overal antwoord op te geven over de honden binnen de politie en eventuele bijt incidenten.
Ik wil verder gewoon normaal blijven communiceren met iedereen op dit forum. Zeker al omdat mijn start niet de beste was. Niks persoonlijks naar jou maar voor nu is het even goed zo. En ik zal het ongetwijfeld wederom verkeerd lezen maar zoals eerder aangehaald, koude communicatie. Dan de discussie een keer voortzetten bij een bak koffie ;)
Ik vind het vervelend dat mijn reacties je een vervelend gevoel geven. Dat is niet mijn bedoeling. Toch denk ik dat, als je jezelf in online discussies niet altijd prettig voelt, je jezelf wél tot in de puntjes uit moet leggen. Want als je letterlijk schrijft dat een click het einde van de oefening en de beloning is, dan kan ik niet weten dat jij zelf ook wel weet dat dit niet klopt. Jij schrijft dat, ik lees dat en moet het daar mee doen. Ik ken jou niet, ik weet niet wat jij wel en niet weet, ik lees alleen iets wat simpelweg onjuist is. En als ik dan vervolgens aan jou vraag of je het echt zo bedoeld, dan geef ik je de ruimte om jezelf uit te leggen, zonder dat ik aannames doe of jou veroordeel. Dus voor mijn gevoel was dat een fatsoenlijke reactie van mij en ik vind het oprecht vervelend dat jij je hier niet prettig bij voelt.

Maar om vervolgens in herhaling te vallen, ik ga niet kijken. Ik heb genoeg gezien (ja ook in real life, goede vrienden hebben 4 honden opgeleid en naar Amerika verkocht) en ik heb geen behoefte om door te gaan kijken begrip te kweken. Het is mijn sport niet en zal het ook nooit worden. Het zit niet in mijn aard om op zo'n manier met honden te werken, zelfs al kan ik met mijn verstand uitstekend zien dat de honden die er geschikt voor zijn het ontzettend leuk vinden om te doen. Ik vind het ook geweldig mooi om te zien als een plezierig getrainde hond zijn werk vol vuur en enthousiasme doet. Ik volg Bumper op facebook. Maar ik heb geen behoefte om zomaar bij een club te gaan kijken. Ik zou niet weten wat ik daar moet doen. En voor hetzelfde geld tref ik een RamBam club, daar gaat geen begrip van komen hoor.

Ik vind deze discussie hier waardevol en leerzaam. Het is heel goed om te horen dat de africhtingssport onderhevig is aan veranderingen en ontwikkeling in de trainingsmethodes. Ik wist dit al, maar het is altijd goed om te horen dat dit een proces is waar mensen mee bezig blijven en steeds meer resultaat halen. En in mijn dagelijks leven hou ik me bezig met de sporten en activiteiten die ik zelf na aan het hart heb liggen.
Door Esther Q
#3330387
De laatste reacties zijn voor mij een bevestiging van hetgeen ik schrijf, een kloof tussen de wereld waarin van een hond altijd gevraagd wordt zich in te houden (ik heb het niet over even lekker vrij rennen op het strand, want dat is niet te vergelijken met een hond in drift in een training met een doel) enerzijds, en honden die de ruimte krijgen vanuit hun drijfveer te werken. Wat ongetwijfeld ook mee speelt is hoe dit topic is begonnen, met hele zielige dingen die we hier geen van allen wensen voor dieren. Dat vertroebelt de reacties een beetje.
Gaan er dingen mis? Ja. Bij huishonden, bij werkhonden. Worden er middelen ingezet die zielig zijn? Ja. Bij huishonden en bij werkhonden. Moet daar iets aan gebeuren? Vind ik van wel.
Maar daarnaast gaan er ook veel dingen goed, waarvan mensen die niet gewend zijn met een hond in drift te werken het er al snel zielig uit vinden zien. Of zielig vinden klinken op schrift. Terwijl de handler na de training een ultiem bevredigde gelukkige hond mee naar huis neemt. Sommige mensen vinden het al afstotend puur en alleen om een hond in drift te zien. Die wijzen al snel alles af, want heel die staat van zijn bij een hond wordt zielig gevonden.
Dus Sieberinne, nee, natuurlijk niet het hoogst haalbare voor de mens. Kom op zeg, als je mijn reacties leest kun je toch wel een beetje inschatten wat ik daarmee bedoel? Het hoogst haalbare voor de hond op een prettige manier. Maar daar hoort wel bij dat de hond hoog in drift mag komen (wat eindeloos bevredigend is voor een hond en waar een hond in mijn beleving veel meer voldaan van raakt dan van wat anders dan ook en wat ik ze graag en met liefde geef) en in die drift is zijn hele mentale staat van zijn zo anders dat het belonen en straffen ook anders wordt beleeft. Zielig? Sja, sommige mensen vinden een 'nee' al zielig. Ik kan er helemaal niets (meer) mee dat correcties niet bij een training mogen horen. En nog al wiedes moet die correctie hoog genoeg zijn om de hond van gedachten te laten veranderen. En nogal wiedes moet die correctie niet zo hoog zijn dat de hond hem mentaal niet kan verwerken, of er fysiek schade door krijgt. Maar als er maar meteen verondersteld wordt dat er iets mis gaat in een trainingsopbouw omdat er een correctie wordt ingezet, en dit verondersteld wordt door mensen die van eigen honden verwachten dat ze zich altijd inhouden en nooit in hun drift raken, of hun hond niet onder controle hebben doordat ze uit principe elke vorm van 'nee' ontwijken en ze dan maar altijd aan de lijn houden, of nooit iets met hun hond doen (ik spreek niemand persoonlijk aan, het zijn voorbeelden) dan denk ik: sja, kan ik niks mee. Kloof. Gaan er dingen mis in trainingsopbouwen? Tuurlijk! Bij huishonden, bij werkhonden. Maar niet altijd. En correcties zijn daar niet perse een aanwijzing voor. Als je dan echt je in die wereld wilt verdiepen, ga dan eens kijken naar het leven van een positief, maar met stevige correcties getrainde werkhond en zie hoe intens gelukkig die is na een training. En ja, er zijn ook honden die het redden met enkel belonen en nooit een correctie. Hebben we hier ook in het team lopen. Dat is dan het karakter van die hond. Maar niet elke hond is hetzelfde. En de honden die wel een correctie nodig hebben zijn even gelukkig aan het eind van de rit.
En Kaela, die eindeloze discussies tussen verschillende handlers zijn goed en leiden tot nieuwe inzichten. Met eindeloos bedoel ik dat er constant nieuwe mensen bijkomen, met nieuwe ideeën, die zich mengen met oude, bestaande ideeën en zo blijft alles in beweging. Iig als de discussie gevoerd wordt tussen mensen met hetzelfde doel en dezelfde instelling, want als de doelen en instellingen te ver uiteen liggen zoals bij huis- en werkhonden is het (blijkt keer op keer) heel erg moeilijk om nader tot elkaar te komen ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door