Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3330148
Kaio schreef:Tis wederom de idioot die het dan bediend he.
Deels heb je gelijk. Een idioot die vol trots een kofferbak met martelwerktuigen laat zien, zal altijd iets vinden om mee te mishandelen.

Deels heb je ongelijk.

Op het moment dat je een hulpmiddel hebt, dat gebaseerd is op het toedienen van een negatieve prikkel, dan dien je dus ten alle tijde een negatieve prikkel toe als je die gebruikt. En die prikkel werkt pas als zodanig, als de hond hem als vervelend ervaart.

Ik denk echt dat we daar veel te makkelijk over denken. En ik volg Lizzy in haar betoog dat we áltijd een keuze hebben. En eerlijk, als ik moest kiezen tussen een stroomsignaal (ik laat de trilfunctie buiten beschouwing, het is mijn inziens wel prima mogelijk die als neutraal signaal aan te leren en dat lijkt me in jou geval een prima keuze) of aanlijnen, dan koos ik voor aanlijnen. Want aangelijnd kun je ook perfect in zijn tempo lopen en zijn tempo van prikkels opnemen aanhouden. Daar moet je dan alleen meer moeite voor doen. En ik durf te zeggen dat dat succesvol kan, want wij hebben een werklijn mechel aangelijnd gehouden vanwege zijn jagen en daarbij hebben we prima zijn fysieke en mentale beperkingen en behoeftes kunnen regelen.
Door Esther Q
#3330150
Met verkeerd bedoel ik precies dat, dat je het risico loopt dat je een te hoge correctie geeft en de hond die niet kan verwerken als je hem omdoet en gokt, terwijl de hond het ding nog niet kent. En dus ook niet snapt wat er verwacht wordt. Volgens mij is dat niet de bedoeling van een stroomband. Ook niet bij een hond die heel hoog in drift zit. Je begint altijd bij de laagste stand. Je leert hem eerst wat het signaal betekent en wat hij dan moet doen. Maar ik weet het hoor, dat mensen hem gewoon om doen en de eerste keer meteen een knalharde correctie geven. En ik vind het niet zo raar dat er honden zijn die daar iets aan overhouden.

Siberiene, er is een leercurve geweest. In het begin had hij meerdere correcties nodig. Nu enkel aan het begin van een wandeling een keer. Soms is het piepje genoeg. Maar ik heb op dit moment een stilstand in de leercurve, dat is waar. Misschien doorbreken we die nog, maar zo niet vind ik het zo ook prima. Als ik hem aan de lijn zou houden, of zou afleiden met snoep of een bal, zou er überhaupt geen leercurve zijn, omdat ik hem dan helemaal uit de situatie weghaal. En dat is niet mijn doel.
Door Esther Q
#3330151
En Lizzy, ik bedoel er verder niks persoonlijks mee. Ik ben overtuigd dat jij met de beste intenties de keuze destijds hebt gemaakt en met de kennis die je toen had. We hebben allemaal momenten in ons hondenleven waarover we achteraf zeggen: 'Dat had ik toch beter anders kunnen doen.' En het is niet leuk om daaraan herinnerd te worden, nee, maar het hoort erbij. Op dit moment sta ik volledig achter wat ik doe in mijn gebruik met de band. Ik heb een vrije, open, enthousiaste hond in elke situatie. Ook met band om. Behalve in de situatie dat ik chagrijnig, of gefrustreerd rondloop. Dan is hij bedrukt, net als mijn andere honden. Maar als ik zo'n bui heb bemoei ik me niet met de honden. Ik wandel dan niet met ze en ga al helemaal niet trainen, maar wacht tot ik weer het zonnetje ben. Maar ik sluit niet uit dat ik ooit in mijn leven op een punt kom dat ik dit, of andere dingen die ik nu doe, anders aanpak. Het leven is niet statisch, inzichten ook niet, ervaringen ook niet en honden al helemaal niet. Open blijven staan is volgens mij het belangrijkste.
Door Lizzy
#3330156
Boeffie Blafmans schreef:En Lizzy, ik bedoel er verder niks persoonlijks mee. Ik ben overtuigd dat jij met de beste intenties de keuze destijds hebt gemaakt en met de kennis die je toen had. We hebben allemaal momenten in ons hondenleven waarover we achteraf zeggen: 'Dat had ik toch beter anders kunnen doen.' En het is niet leuk om daaraan herinnerd te worden, nee, maar het hoort erbij. Op dit moment sta ik volledig achter wat ik doe in mijn gebruik met de band. Ik heb een vrije, open, enthousiaste hond in elke situatie. Ook met band om. Behalve in de situatie dat ik chagrijnig, of gefrustreerd rondloop. Dan is hij bedrukt, net als mijn andere honden. Maar als ik zo'n bui heb bemoei ik me niet met de honden. Ik wandel dan niet met ze en ga al helemaal niet trainen, maar wacht tot ik weer het zonnetje ben. Maar ik sluit niet uit dat ik ooit in mijn leven op een punt kom dat ik dit, of andere dingen die ik nu doe, anders aanpak. Het leven is niet statisch, inzichten ook niet, ervaringen ook niet en honden al helemaal niet. Open blijven staan is volgens mij het belangrijkste.
Oh maar ik voel me ook absoluuuuut niet aangevallen of zo hoor! Ik vind dat ik de band verkeerd heb gebruikt. Ja. En ik heb er geen problemen mee om dat te erkennen, helemaal niet! Ik vind alleen dat er geen goede manieren zijn (en dan heb ik het niet over piepjes of de trilfunctie) om een stroomband te gebruiken.

En ik ben ook met je eens dat mensen en inzichten en ervaringen, etc. veranderen. Zo is het leven nou eenmaal.
Door eelke
#3330159
Ik heb twee puppycursussen met slipketting gedaan. Nou ja, 1 en een beetje, want puppy Gijs zette geen stap meer na de eerste correctie, dus die kreeg mooi een normale halsband aan.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dat nog eens te doen. Maar toen, als beginnend hondeneigenaar, klonk het allemaal zo logisch (je doet de correctiebeet van de moederhond na en dat snappen ze dus meteen, was de uitleg).
Door Esther Q
#3330160
Lizzy schreef:Oh maar ik voel me ook absoluuuuut niet aangevallen of zo hoor! Ik vind dat ik de band verkeerd heb gebruikt. Ja. En ik heb er geen problemen mee om dat te erkennen, helemaal niet! Ik vind alleen dat er geen goede manieren zijn (en dan heb ik het niet over piepjes of de trilfunctie) om een stroomband te gebruiken.

En ik ben ook met je eens dat mensen en inzichten en ervaringen, etc. veranderen. Zo is het leven nou eenmaal.
Volkomen helder :)
Door Lizzy
#3330162
eelke schreef:Ik heb twee puppycursussen met slipketting gedaan. Nou ja, 1 en een beetje, want puppy Gijs zette geen stap meer na de eerste correctie, dus die kreeg mooi een normale halsband aan.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dat nog eens te doen. Maar toen, als beginnend hondeneigenaar, klonk het allemaal zo logisch (je doet de correctiebeet van de moederhond na en dat snappen ze dus meteen, was de uitleg).
Ja, dat was zoals ze het ons ook uitlegde. Ze noemde dat "de Martin Gaus methode". Wisten wij verder veel.... Zo deed men dat toen gewoon.... :-X
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3330181
Tja zo zijn we er als nieuwbakken eigenaren van Kaio ook ingetrapt. Toch nooit meer.
Kaela schreef:
Deels heb je gelijk. Een idioot die vol trots een kofferbak met martelwerktuigen laat zien, zal altijd iets vinden om mee te mishandelen.

Deels heb je ongelijk.

Op het moment dat je een hulpmiddel hebt, dat gebaseerd is op het toedienen van een negatieve prikkel, dan dien je dus ten alle tijde een negatieve prikkel toe als je die gebruikt. En die prikkel werkt pas als zodanig, als de hond hem als vervelend ervaart.

Ik denk echt dat we daar veel te makkelijk over denken. En ik volg Lizzy in haar betoog dat we áltijd een keuze hebben. En eerlijk, als ik moest kiezen tussen een stroomsignaal (ik laat de trilfunctie buiten beschouwing, het is mijn inziens wel prima mogelijk die als neutraal signaal aan te leren en dat lijkt me in jou geval een prima keuze) of aanlijnen, dan koos ik voor aanlijnen. Want aangelijnd kun je ook perfect in zijn tempo lopen en zijn tempo van prikkels opnemen aanhouden. Daar moet je dan alleen meer moeite voor doen. En ik durf te zeggen dat dat succesvol kan, want wij hebben een werklijn mechel aangelijnd gehouden vanwege zijn jagen en daarbij hebben we prima zijn fysieke en mentale beperkingen en behoeftes kunnen regelen.
Dat is zo er zijn altijd keuzes, allerlei.
Ik zou in mijn geval een vibratie band kiezen, ik ben er niet op uit om hem enigszins pijn te doen, of iets als te negatief te laten ervaren, en die vibratie zou ik eerst "clickeren" met de associatie aandacht voor mij. Dan vind ik het niet een slecht hulpmiddel, wellicht is een stroomband laagste stand hetzelfde , weet het niet geen ervaring.
Aan de lijn ervaart Maci stress, en ja daar ben ik ook schuldig aan omdat het zo'n perfect luisterende hond was dat ie eigenlijk dus zijn hele leven overal losloopt, op bebouwde kom na dan maar daar komt hij niet veel.
En vooralsnog raak ik hem meestal aan tijdens de wandeling en let verder op dus is het allemaal heel goed te doen.
En bijhouden, Maci rent nog af en toe... :biggrin2:
Maar ik heb Fozzy bijv. Ook zowat altijd aangelijnd om verschillende redenen, en daar heeft hij ook geen slecht leven door hoor. ;)
Door src_esther
#3330202
Lizzy schreef:Ja, dat was zoals ze het ons ook uitlegde. Ze noemde dat "de Martin Gaus methode". Wisten wij verder veel.... Zo deed men dat toen gewoon.... :-X
Hijzelf verafschuwd het tegenwoordig, gelukkig. Ik vind het mooi om te zien dat hij publiekelijk durft toe te geven dat hij fout zat, daar zouden een hoop mensen een voorbeeld aan moeten nemen.

Die Rambam uitzending, die ga ik dus niet kijken, wat ik er hier over lees, afschuwlijk...
Hier in het dorp loopt een dame met een kleine spaans hondje altijd aan een korte lijn. Dat hondje wordt elke keer als die dame het spannend vind opgehangen of er wordt continue gesnokt... Dus het arme hondje blaft naar alles en iedereen... Volgens mij was dat hondje beter af in Spanje dan hier.
Door Nikass
#3330223
Lizzy schreef:Gut, ja, ze zijn heel bijzonder die politie-honden. Leren alleen met geweld. Dit kunnen ze zelf toch niet verkopen?

Die vice voorzitter van de KNVP is natuurlijk toch gewoon een mega schijnheil he :-X

Maar goed, jammer dat niet bekend is welke hondenschool dat is die die pup verrot slaan met dat flesje. Anders hadden we daar een goed gesprek mee kunnen voeren.....
Ik begin dit topic net te lezen en heb nog niet alles gehad
Maar om vast even te reageren: ik weet in elk geval wel 1 club waar dit gebeurd (honden met flesjes gevuld met stenen op hun hoofd slaan).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3330225
Maar waarom doen mensen dat? :'(
Komt gewoon slaan niet hard genoeg aan?
En slaan ze dan nooit eens een pup dood of een hersenletsel? :-\
Zo'n arm klein wezentje, het leven is nog niet eng en eenzaam genoeg op die leeftijd. :-X
Door Nikass
#3330228
Ik denk macht/controle willen hebben? Geen enkel verstand van honden hebben?
Afreageren op de ranglagere, omdat op degene die hoger staat dan jij (en waar je wellicht eigenlijk boos op bent) niet gaat?
Maar voor mij is de vraag vooral: hoe kun je met jezelf leven als je dit doet?
Ik ben halverwege het filmpje afgehaakt omdat ik het niet kon aanzien. Hebben die mensen geen gevoel in hun donder?
En ik ben niet heiliger dan de Paus hoor, heb ook wel eens uit frustratie mijn honden onterecht toegesnauwd. En beroerd dat ik me dan voel als die lieve koppies me niet begrijpend aankijken en ik tegen mezelf zeg wie moet je nou zelfbeheersing aanleren, je hond of jezelf?

Vind de berichten van Lizzy prettig om te lezen en ben het zeer eens met het feit dat je keuzes kunt maken.
En soms werkt positieve training niet goed of duurt het lang of is het moeilijk. Ik heb een hond die alles wat ik geleerd heb regelmatig op de proef stelt.
En ik woon in een omgeving waar ze mij een beetje van lotje getikt vinden want een hond die niet luistert moet een schop krijgen of een spuitje en ik heb goed bedoeld advies gekregen over het gebruik van stroombanden en ik mag er ook wel even eentje lenen.
Maar ik weiger, ik volhard! Dan maar geen quickfix, dan maar het één en ander aanpassen aan mijn honden.
Overigens luistert mijn hond uitstekend, maar soms komt er zoveel informatie binnen dat hij het even niet meer weet ;)
Laatst gewijzigd door Nikass op ma 29 jan 2018, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#3330229
Ik moest op de hondenschool waar ik met Frank trainde hem ook een dreun voor zijn kop geven als hij uitviel naar de border collie waar hij een bloedhekel aan had. Dat was de laatste les die ik daar gehad heb. Nooit meer teruggegaan.

Edit: bij de VDH heb ik met onze Duitser een cursus behendigheid gedaan en daar mocht je alleen leuk doen tegen je hond. Deed je dat niet dan hoefde je niet meer terug te komen. Behendigheid was een spelletje en deed je voor de lol. Geweldig vond ik dat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Lizzy
#3330249
Kuikuhnek schreef:Is ook echt wel een probleem hoor, een hond laten lossen zo hoog in zijn drift.
Uiteraard is dat prima aan te leren middels een clicker of wat voor positieve manier dan ook.
Echter, met name de honden die in de praktijk al een keer succes hebben gehad lossen minder makkelijk.
Die zitten vaak zo hoog in die drift dat geen woord meer doorkomt, laat staan een clickertje.
Stroom is dan vaak het enige wat nog werkt maar ook dat regelmatig niet.
Ik zou serieus niet weten wat de oplossing is, maar volgens mij zijn ze daar wel druk mee bezig.
Ja, dat geloof ik, dat het een probleem is... Ik denk dan onwillekeurig toch "wat is er mis gegaan in het trainingstraject bij deze hond, van pup af aan?". Maar misschien niet onverstandig als we met z'n alle niet meer roepen "dat er geen woord meer door komt, laat staan een clickertje". Want nee, natuurlijk komt een clicker er niet doorheen maar zoals jij ook weet is een clicker daar ook niet voor bedoeld (dit doet me altijd een beetje denken aan mensen die in het bos lopen te clickeren in de hoop dat de hond, die zojuist aan het hetze is geslagen, komt....). Ik weet ook niet wat de oplossing wel is maar ik denk toch dat er iets aan het trainingstraject niet goed is geweest en ik vind dat men zich best af moet vragen of een hond die echt niet wil lossen werkelijk zo goed is in zijn werk als je denkt....? Want dat moeten we toch niet willen, honden die zelfs als je ze roostert nog niet lossen? Ik ben blij te lezen dat ze er druk mee bezig zijn en ik hoop echt dat ze een hond-vriendelijk manier vinden om honden goed te leren lossen.....
Door Siberienne
#3330257
Lizzy schreef:Ja, dat geloof ik, dat het een probleem is... Ik denk dan onwillekeurig toch "wat is er mis gegaan in het trainingstraject bij deze hond, van pup af aan?". Maar misschien niet onverstandig als we met z'n alle niet meer roepen "dat er geen woord meer door komt, laat staan een clickertje". Want nee, natuurlijk komt een clicker er niet doorheen maar zoals jij ook weet is een clicker daar ook niet voor bedoeld (dit doet me altijd een beetje denken aan mensen die in het bos lopen te clickeren in de hoop dat de hond, die zojuist aan het hetze is geslagen, komt....). Ik weet ook niet wat de oplossing wel is maar ik denk toch dat er iets aan het trainingstraject niet goed is geweest en ik vind dat men zich best af moet vragen of een hond die echt niet wil lossen werkelijk zo goed is in zijn werk als je denkt....? Want dat moeten we toch niet willen, honden die zelfs als je ze roostert nog niet lossen? Ik ben blij te lezen dat ze er druk mee bezig zijn en ik hoop echt dat ze een hond-vriendelijk manier vinden om honden goed te leren lossen.....

Ik ben geen expert, maar wat ik wel begrepen heb van iemand die wat meer in die wereld zit: ook pakken en bijten wordt uit verschillende motivaties gedaan. Haar hond vindt het een geweldig spel, super fanatiek maar het is spel voor haar - en ze is dan ook te trainen om te lossen. Eigenlijk heb je ook een hele zelfzekere hond nodig, niet een hond die uit zenuwen zijn bijtdrift inzet. Maar een zelfzekere hond is ook weer moeilijker te controleren, zeker met harde hand.
Ik moet altijd weer denken aan de stoere jongen in de wachtkamer bij de DA: zijn mechelaar zat in de auto want die was zo fel, die greep alles. Zei hij vol trots. En ik dacht "nou, volgens mij heb je ergens onderweg een afslag gemist als je dat mooi vindt, dat je totaal geen controle hebt" Nou zal dat ook nooit een echte politiehond worden, want die moeten toch ook het stuk VZH gedaan hebben. Maar da's natuurlijk niet stoer.

Maar ik denk oprecht dat behalve een andere trainingstechniek ook keuze voor type hond misschien wel anders moet? Nog een kennis van mij vertelde over puppy keuring door opleiders van de politie; alleen de honden dei voluit in de bijtrol gingen hangen als pup komen in aanmerking. Als het al wat gematigder is, nee, hoeven we niet, niet genoeg bijtlust. Want dat is blijkbaar iets wat je niet kan trainen. Maar waarom eigenlijk niet? En is de hond die overal in gaat hangen en die je met harde hand moet corrigeren omdat de bijtlust zo hoog is, wel ideaal?
Want vergis je niet Lizzy, dat bijten zit er al net zo jong in als bij mijn guppen het rennen en sleuren. En bij de jouwe het moeten rennen.

En ja, de clicker als wondermiddel... Manlief ook al ooit -lang geleden- uit moeten leggen dat het niet werkt als magisch kom hier middel...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door