Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3328845
Ja, ik geef toe, het is een beetje malle vraag. Maar ik word er echt niet goed van. Heel soms houd ik van een zachtgekookt eitje. En dat zacht koken lukt wel, maar ik houd ook van een warm zachtgekookt eitje dus ik laat ze wel schrikken maar niet tot in het oneindige afkoelen. Resultaat: met geen 10 paarden krijg ik de schil eraf.

Nou was ik laatst in een hotel. En daar nam ik 's morgens een zacht gekookt gloeiend heet bio eitje. Heerlijk zeg. Wat een perfect gekookt eitje. Echt mooi zacht, echt gloeiend heet EN: ik kreeg het schilletje er super makkelijk af.

Hoe in hemelsnaam doen ze dat?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3328847
Dus bij de eieren vna je eigen kipoen maak je een bakje en daar leg je wat eieren in om te koken en die laat je minstens 1 week liggen voordat je ze gaat koken. Die dingen die net onder zo,n kip vandaan komen kun je een top chef op zetten, maar die pellen gewoon niet.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3328848
zet pannetje met water op vuur, wacht tot het water kookt
prik ei in zijn gat
leg met een lepel het ei in de pan (hiermee schrikt dus ook het vel los!!!)
kook voor de gewenste tijd.
Giet water af
Giet koud water over je ei

Serieus ik heb dat van masterchef :biggrin2: dat direct in kokend water leggen, en echt de schil komt er echt makkelijk af, en toch heb ik echt zelden een stuk ei, je zou deken dat ze zo kapot gaan maar valt echt reuze mee dus ;)
Door Lizzy
#3328850
Angelique schreef::biggrin2: Heeft niks met koken te maken, jij hebt een vers ei en het hotel een oud ei.
Zelfs van eieren uit de super (die krengen van mij leggen op het moment niet) : daar krijg ik de schil niet af! En de dooier zat perfect in het midden in dat ei van het hotel. Volgens mij was het (gezien smaak en geur) echt super vers.....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3328851
Lizzy schreef:Zelfs van eieren uit de super (die krengen van mij leggen op het moment niet) : daar krijg ik de schil niet af! En de dooier zat perfect in het midden in dat ei van het hotel. Volgens mij was het (gezien smaak en geur) echt super vers.....
Dat ene ei een week oud is proef je niet terug. Met oud bedoel ik niet op het randje van verrot. Ik ben een slechte eierkoker, maar heb nooit problemen met de schil. De meeste supermarkteieren zijn al minstens ene week oud. Jij zult vast bio kopen, die zijn misschien toch nog verser.
Misschien gebruikte hotel ook wel zo,n eierkoker, dan zien ook al je eieren er van binnen hetzelfde uit.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3328853
Ik heb zeer zelden ruzie met de schil en doe het zoals Kaio beschrijft maar dan zonder gat prikken.
Ook ik heb zelden dat het ei knapt en als het al gebeurd dan is dat binnen 20 seconden. In dat geval haal ik snel ei uit het water en geef hem geklutst aan dinky :biggrin2:
Door Lizzy
#3328857
Kaio schreef:zet pannetje met water op vuur, wacht tot het water kookt
prik ei in zijn gat
leg met een lepel het ei in de pan (hiermee schrikt dus ook het vel los!!!)
kook voor de gewenste tijd.
Giet water af
Giet koud water over je ei

Serieus ik heb dat van masterchef :biggrin2: dat direct in kokend water leggen, en echt de schil komt er echt makkelijk af, en toch heb ik echt zelden een stuk ei, je zou deken dat ze zo kapot gaan maar valt echt reuze mee dus ;)
OK, dat doe ik dus fout. Ik zet het water op met ei..... Morgen een ei koken op deze manier :biggrin2:
Door MillyMol
#3328876
Lizzy schreef:OK, dat doe ik dus fout. Ik zet het water op met ei..... Morgen een ei koken op deze manier :biggrin2:
Ik doe het ook zo, maar dan zonder gat prikken en dat geeft altijd goed resultaat. Wel kooktijd iets verlengen: 4 a 4,5 minuten voor zacht gekookt, ca. 6 minuten voor hard gekookt.
Door src_esther
#3328904
Hier worden de eieren van de boerderij ook in hun gat geprikt anders zijn ze niet te pellen.
In kokend water.
Lengte afhankelijk van grootte en temperatuur van ei.
Er komt hier ijskoud water uit de kraan, dat schrikt stukken beter dan het kraanwater in bijvoorbeeld Amsterdam.
Oja, ei niet in koelkast bewaren!
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3328909
Ik vind dat ik redelijk goed kan koken... Tot zo'n 4-5 jaar geleden heb ik altijd geroepen dat ik alles kan maken, behalve een gekookt ei.. Pocheren is makkelijker en een groentenomelet gezonder (tsaj, je moet toch wel een smoesje klaar hebben). Tegenwoordig kan ik het, hoewel ik er toen we net verhuisd waren weer moeite mee had vanwege het elektrisch koken.
Ik laat ook water koken en dan pas de eieren erin. Na 7 minuten water weg, 2x koud water in de pan en als het voor een salade is, nog een 3e keer maar dan guet ik het niet meer af. Pellen het liefst zo snel mogelijk. Als ik eieren voor op brood kook en met schil in de koelkast leg, zijn ze ook niet meer te pellen, wij hebben daarvoor eierdoosjes.

https://www.google.nl/search?client=ms- ... PeHuhGfquE
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door