Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3329057
Nou, ik dacht, laat ik mijn familie en mezelf een plezier doen en perfecte eitjes koken.
Dus ik braaf de procedure gevolgd, en nog een minuutje langer gekookt dan er stond voor een hardgekookt ei. 7 minuten dus.
Hebben we na het pellen (dat ging perfect!) allemaal een snot-ei >:(
Dus nu ronde 2, en die maar gewoon weer 10 min gekookt. Nu zijn ze wel goed :biggrin2:
Door Lizzy
#3329068
Kim_S schreef:Nou, ik dacht, laat ik mijn familie en mezelf een plezier doen en perfecte eitjes koken.
Dus ik braaf de procedure gevolgd, en nog een minuutje langer gekookt dan er stond voor een hardgekookt ei. 7 minuten dus.
Hebben we na het pellen (dat ging perfect!) allemaal een snot-ei >:(
Dus nu ronde 2, en die maar gewoon weer 10 min gekookt. Nu zijn ze wel goed :biggrin2:
Gatver!

Ik heb nog niet eerder een ei gekookt, had er geen zin in, maar nu ga ik er eentje koken. Ik wilde 4 minuten doen maar nou durf ik niet meer :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3329069
Lizzy schreef:Gatver!

Ik heb nog niet eerder een ei gekookt, had er geen zin in, maar nu ga ik er eentje koken. Ik wilde 4 minuten doen maar nou durf ik niet meer :biggrin2:
ik zou langer doen ;)
Mijn ervaring is dat het wel 2 minuten langer moet (ik heb grote eieren)
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3329072
Hier dus met 7 minuten alleen het eiwit ietwat gestold. Met 10 minuten vond ik ze prima. Het is hier berekoud in de keuken, misschien dat dat ook nog scheelt ::)
Gebruikersavatar
Door Laika
#3329077
Tsja, Duits water he? ;D

Wij koken eieren met een eierkoker. In het begin even uitproberen hoe je je perfecte ei kan koken maar daarna is het simpel en altijd goed (ook bijna nooit last van eieren die niet gepeld kunnen worden) Dat je geen tijd in de gaten hoeft te houden vind ik ook erg fjn.
Door src_esther
#3329168
Kim_S schreef:Hier dus met 7 minuten alleen het eiwit ietwat gestold. Met 10 minuten vond ik ze prima. Het is hier berekoud in de keuken, misschien dat dat ook nog scheelt ::)
Als eitjes koud zijn, moeten ze inderdaad langer. De eitjes die we halen staan buiten langs de weg, als ze vers gehaald zijn met winterse temperaturen dan afhankelijk van de grootte 8 tot 9 minuten voor nog net wat zacht eigeel voor zelfde resultaat op kamertemperatuur (ca. 17,5) 6 tot 7 minuten.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3329189
Ik zag gisteren Heston op een andere manier een zachtgekookt eitje maken...Maar die pellen ze dan niet. En slaan het topje af met een speciaal tooltje, krijg je een strakke lijn van.
Hij deed eieren in water met deksel aan de kook brengen. Zo gauw het kookt van het vuur 6 minuten met deksel laten staan. Dan eruitvissen, in een dop zetten en onthoofden. Ga ik ook ooit eens uitproberen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door doranto
#3329192
Ik zet ze altijd op met koud water, want ik doe er zo'n kunstei bij dat aangeeft hoe hard/zacht de eieren zijn. Liefst laat ik de eieren een weekje liggen voordat ik ze kook. Wel laat ik ze na het koken even 'schrikken' in koud water. Ik pel ze altijd af met een theelepeltje.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3329195
Ik zet ze ook op met koud water, kunstei erbij (wel rekening houden met formaatverschil als je hele grote eieren hebt), zout in het water tegen het barsten en goed laten schrikken om te kunnen pellen. Wij hebben altijd eieren uit de supermarkt, op een zeldzaamheid na nooit last met pellen. Dooier is meestal naar tevredenheid, al is perfect vaak net iets teveel gevraagd.
Door zurca
#3329203
Ik heb ook altijd ruzie met die eieren als ik ze pel.. Ik zet een eitje ook altijd gelijk met het water op het vuur.
Gisteren gedaan zoals hier beschreven werd, maar geen gaatje geprikt. Heb de eitjes 5 minuutjes laten koken en ik had een zacht gekookt ei en het was goed te pellen :D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door