Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door - pien -
#3328544
Ik wil proberen een maand veganistisch te gaan eten, kijken wat het met mijn lijf en stofwisseling doet.
Waar halen jullie je (Nederlandstalige) inspiratie vandaan?

edit: woord te veel weggehaald.
Laatst gewijzigd door - pien - op do 18 jan 2018, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#3328574
Ik heb een hele lading vegan kookboeken, maar grijp toch steeds weer terug naar:
Ecofabulous koken in alle seizoenen
500 vega gerechten (=plantaardig) en
Puur Plantaardig

En verder kun je van veel niet vegan recepten heel makkelijk het dierlijke ingredient vervangen door een plantaardig ingredient.
Bijvoorbeeld room door haverroom, kip door kipstuckjes van de veg.slager, ei door tofu of een bindmiddel, yoghurt door sojayoghurt etc.

Succes!
Door - pien -
#3328653
Ik ga al jullie tips en linken bekijken en evt. opslaan.
Op Foodness staan ook vegan recepten die me aanspreken.
Meneer pien doet mee, we zijn maar samen en anders wordt het ingewikkeld of sneu als hij wel aan de kaas zit en ikke niet ;D

Morgen komen er met de groentetas ook edelgistvlokken, plantaardige melk en room (en tempeh en tofu, maar dat eten we vaker) mee.
Waar ik een beetje mee zit is hoe je dingen combineert, ik heb het gevoel dat ik alles los moet laten van wat we normaal aten.
Nu moet ik nog even een soort houvast/aanknopingspunt vinden om ermee aan de slag te gaan.
#3328659
Mijn ervaring is dat je best focust op 1 of meerdere groenten en daarrond een gerecht bouwt met wat je mag eten. Ipv klassieke gerechten te proberen namaken. Anders krijg je geknutselde resultaten die zelden helemaal zijn wat je wilde.
Ik ben geen fan van vervangingsproducten die echt op iets moeten lijken. Dus wel de plantaardige melken, noten en vb zelf burgers van champignons of linzen maken, maar bij de tofu, tempeh ed en dan vooral die zaken in nepworsten of burgers die echt op vlees moeten lijken, dan ben je me kwijt.
Wij eten vrij vaak vegetarisch maar doen het nooit echt bewust. Maken gewoon vaak gerechten waar per toeval geen vlees of vis in zit. En dan mis je het ook echt niet. Voor vegan moet je natuurlijk wel nog iets meer opletten, maar het is toch een stuk eenvoudiger te focussen op wat je mag/wil eten en wat je per toeval nodig hebt te vervangen, dan.te focussen op wat je wil vermijden. Klinkt logisch, maar de meeste mensen doen wel het laatste.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3328665
pearlsofpassion schreef:Mijn ervaring is dat je best focust op 1 of meerdere groenten en daarrond een gerecht bouwt met wat je mag eten. Ipv klassieke gerechten te proberen namaken. Anders krijg je geknutselde resultaten die zelden helemaal zijn wat je wilde.
Ik ben geen fan van vervangingsproducten die echt op iets moeten lijken. Dus wel de plantaardige melken, noten en vb zelf burgers van champignons of linzen maken, maar bij de tofu, tempeh ed en dan vooral die zaken in nepworsten of burgers die echt op vlees moeten lijken, dan ben je me kwijt.
Wij eten vrij vaak vegetarisch maar doen het nooit echt bewust. Maken gewoon vaak gerechten waar per toeval geen vlees of vis in zit. En dan mis je het ook echt niet. Voor vegan moet je natuurlijk wel nog iets meer opletten, maar het is toch een stuk eenvoudiger te focussen op wat je mag/wil eten en wat je per toeval nodig hebt te vervangen, dan.te focussen op wat je wil vermijden. Klinkt logisch, maar de meeste mensen doen wel het laatste.
Oo zo heb ik dat ook nou precies. Hoezo vegetarische kip cordon bleu :biggrin2:
Een echt gerecht maken waar je vlees dus niet in mist om het gerecht compleet te maken qua smaak en vulling, zo eten wij vaker vegetarisch of veganistisch.
Morgen gewoon gegrilde groenten ( paprika, courgette , tomaat) en bataat op een bedje van rucola. Simpel vingerette van balsamico en olijfolie en finish touch pijnboompitjes, nooit finishing touches vergeten, die maken vaak het gerecht, zeker bij vega ;)
Door - pien -
#3328669
pearlsofpassion schreef:Mijn ervaring is dat je best focust op 1 of meerdere groenten en daarrond een gerecht bouwt met wat je mag eten. Ipv klassieke gerechten te proberen namaken. Anders krijg je geknutselde resultaten die zelden helemaal zijn wat je wilde.
Ik ben geen fan van vervangingsproducten die echt op iets moeten lijken. Dus wel de plantaardige melken, noten en vb zelf burgers van champignons of linzen maken, maar bij de tofu, tempeh ed en dan vooral die zaken in nepworsten of burgers die echt op vlees moeten lijken, dan ben je me kwijt.
Wij eten vrij vaak vegetarisch maar doen het nooit echt bewust. Maken gewoon vaak gerechten waar per toeval geen vlees of vis in zit. En dan mis je het ook echt niet. Voor vegan moet je natuurlijk wel nog iets meer opletten, maar het is toch een stuk eenvoudiger te focussen op wat je mag/wil eten en wat je per toeval nodig hebt te vervangen, dan.te focussen op wat je wil vermijden. Klinkt logisch, maar de meeste mensen doen wel het laatste.
Die vervangingsproducten zijn ook niet mijn ding ;) behalve dan soms tempeh/tofu.
Dat deed ik eigenlijk meestal, kijken welke groenten we hadden (vroeger van de aanbiedingen, tegenwoordig wat er in de groentetas zit) en daar een gerecht mee maken.
Ja, die burgers lijken me ook wel wat, volgens mij heeft er ooit een recept van Eelke hier op BP gestaan.
We eten regelmatig vegetarisch.
Hmm ja, dat is wel een goeie, gewoon kijken wat we gaan eten en dan evt. iets weglaten/vervangen :thumbup:
Ik zou zaterdag een afspraak hebben met mijn dochter die veel van vegan eten weet, maar door omstandigheden gaat dat niet door. Is toch handiger om er gewoon over te kletsen dan via telefoon/WhatsApp...Maar even geduld dan.
Ik heb een paar boeken gereserveerd bij de bieb, voor wat leesvoer :) Alleen éen boek was uitgeleend tot de 28e, moet ik ook nog even geduld mee hebben dan...
Door - pien -
#3328670
Kaio schreef:Oo zo heb ik dat ook nou precies. Hoezo vegetarische kip cordon bleu :biggrin2:
Een echt gerecht maken waar je vlees dus niet in mist om het gerecht compleet te maken qua smaak en vulling, zo eten wij vaker vegetarisch of veganistisch.
Morgen gewoon gegrilde groenten ( paprika, courgette , tomaat) en bataat op een bedje van rucola. Simpel vingerette van balsamico en olijfolie en finish touch pijnboompitjes, nooit finishing touches vergeten, die maken vaak het gerecht, zeker bij vega ;)
Ja erg hé ;D
Ik word al helemaal naar als ik zie waar het van aan elkaar hangt :-X
Sowieso proberen we zo puur mogelijk te eten, zonder pakjes en zakjes.
#3328673
Kaio schreef:Oo zo heb ik dat ook nou precies. Hoezo vegetarische kip cordon bleu :biggrin2:
Een echt gerecht maken waar je vlees dus niet in mist om het gerecht compleet te maken qua smaak en vulling, zo eten wij vaker vegetarisch of veganistisch.
Morgen gewoon gegrilde groenten ( paprika, courgette , tomaat) en bataat op een bedje van rucola. Simpel vingerette van balsamico en olijfolie en finish touch pijnboompitjes, nooit finishing touches vergeten, die maken vaak het gerecht, zeker bij vega ;)
Echt he?
Nou, klinkt lekker!

Ik vind vegan wel lastiger omdat ik toch best vaak kaas eet. Zeker in combi met groenten. Vind ik heel moeilijk te vervangen en ja, plantaardige kaas vind ik niets...
Maar iets lichts met olijfolie en nog een extra finishing touch ( verse kruiden, noten of zaden, azijn of smaakolietje) kan je idd vaak een heel leuk gerecht maken.

Ik merk ook dat in stoofpotjes pompoen vaak een soort body geeft die vergelijkbaar is met vlees oid. Vullend en ronde smaak. Ik weet niet of ik het zo goed uitleg. Heel lekker en zo net een beetje anders dan andere groenten.
Door Anne in Zweden
#3328680
Wij zijn geen vegetariërs maar eten wel voornamelijk vegetarisch en vegan, maar inderdaad zonder vleesvervangers. Bwugh, zelfs al zouden ze best te eten zijn, dan nog barsten ze van het kunst- en vliegwerk om het op het origineel te doen lijken. Mijn tactiek is ook om de koelkast open te gooien en iets op te bouwen om de groenten die ik daarin aantref. Pasta- en rijstgerechten zijn heel makkelijk vegan te maken, en met aardappelen is ook veel mogelijk. Je moet inderdaad ophouden traditioneel in aardappelen-vlees-en-groente te denken, in losse onderdelen op je bord. Bij vegane en vegetarische gerechten zijn de ingrediënten veel meer met elkaar geïntegreerd.

Ik type ook vaak gewoon in google in welke groente ik heb, aangevuld met de zoekterm 'vegan'. Bv. broccoli bloemkool vegan - dan komen er heel veel resultaten omhoog. Vaak zit daar nog wel iets vegetarisch tussen (dus met kaas en zuivel), dus je moet de recepten wel even goed doorlezen, maar er zitten soms verrassend lekkere dingen bij.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door