Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3349996
Mjah. Nou, laat nou geen van de pups van mijn eerste nestje op moeders lijken......

Ik weet niet waarom de vader van de hondjes je aanspreekt maar voor mij zou dat niet leidend zijn en ging ik voor het hondje met het karaktertje dat jij het leukste vindt. Het is wel jammer dat je nu al uit de 2 nestjes moet kiezen want er valt nu nog niks te kiezen als je het mij vraagt.
#3349998
zurca schreef:Dankje Angelique voor je antwoord!
Nu is die paps erg lief maar ik val vooral als een blok voor zijn looks. Hij heeft een erg leuke en mooie uitstraling waar ik op val :-[ jij geeft aan karakter mams is meer aanwezig dan karakter pa, hoe zit dat met de bouw van een hond? Heeft mams daar ook meer de overhand in?

Nee, de bouw is 50/50, maar in de praktijk kun je wel echt kinderen van moeder of van vader krijgen...en dus ook iets wat nergens op lijkt (een verre opa oid :biggrin2: )
Het karakter van mams is belangrijker omdat deze 24/7 bij de pups is en zij door de pups als voorbeeld wordt gezien. Is moeders een angstige bange poepert dan zullen de pups ook snel geneigd zijn dit gedrag over te nemen. Dat geldt natuurlijk ook voor goede eigenschappen van moeder.

Weet je, ik denk dat er binnen zo'n fokkershuishouding de onderlinge verschillen niet vreselijk groot zullen zijn en je moet maar zo denken...als er 1 teefje was geweest van die reu was die altijd goed geweest. Als je dus een teefje bij die 2 ziet die qua looks naar pa toegaat dan zou ik die gewoon nemen.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3349999
Wij hadden eerste keus uit 7 reuen uit 1 nest... Niet te doen! De een had een leuk snoetje, de ander een mooie bouw, en weer een ander was zo lekker relaxed.
We zijn na 6 weken twijfelen voor de meest relaxte en onverstoorbare pup gegaan. Verstandig, zo denk je dan. En wat denk je? Het is op zijn tijd echt een autistisch stresskipje ::)

Moraal van het verhaal: volg je gevoel.
Ja, karakter van de voorouders is belangrijk. En ja, looks van de voorouders kunnen ook belangrijk zijn. Maar, het gaat om het karakter van de pup zelf. En zelfs dan kun je je daarin gewoon vergissen ;)

Iemand stelde mij toentertijd de vraag, wat nou als er maar 1 reu geboren was? Dan had je die ook gewoon genomen zonder na te denken over karakter, looks en gedrag...
Ik vond dat erg verhelderend, want inderdaad hadden we dan zonder na te denken die ene pup genomen...

Edit: die iemand was Angelique lees ik net ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3350000
Lizzy schreef:Mjah. Nou, laat nou geen van de pups van mijn eerste nestje op moeders lijken......

Ik weet niet waarom de vader van de hondjes je aanspreekt maar voor mij zou dat niet leidend zijn en ging ik voor het hondje met het karaktertje dat jij het leukste vindt. Het is wel jammer dat je nu al uit de 2 nestjes moet kiezen want er valt nu nog niks te kiezen als je het mij vraagt.

Ze hoeven er ook niet perse op te gaan lijken, maar het karakter van moeder wordt ivm de aanwezigheid belangrijker gevonden dan die van pa.
Door zurca
#3350001
Bedankt voor jullie reacties!

Keuzestress...pfff :biggrin2: En dan heb ik ook nog een vriend die zegt "joh maakt mij niet uit...als ze maar lief is...kies jij maar" ::) :biggrin2:
De uiteindelijke keus gaat in overleg met de fokker, zij ziet de honden hele dagen en weet van ons wat we zoeken. En dat vinden wij ook prettig op deze manier. Vind keuzes maken lastig, bang verkeerd te kiezen ::)
Maar goed, de keus welk nest is wel aan ons.

Ik haar straks bellen eens zien wat haar advies is. ;)
Door Lizzy
#3350002
Angelique schreef:Ze hoeven er ook niet perse op te gaan lijken, maar het karakter van moeder wordt ivm de aanwezigheid belangrijker gevonden dan die van pa.
Ja, dat kan wel zijn, maar hier lijken ze qua karakter in de basis allemaal meer op pa. Ik snap je punt wel. Maar karakter van de een wordt misschien ook sterker door gegeven dan van de ander. Mijn vader was er nooit. En toch hebben wij allemaal heel veel eigenschappen/karaktertrekken van hem.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3350003
zurca schreef:Bedankt voor jullie reacties!

Keuzestress...pfff :biggrin2: En dan heb ik ook nog een vriend die zegt "joh maakt mij niet uit...als ze maar lief is...kies jij maar" ::) :biggrin2:
De uiteindelijke keus gaat in overleg met de fokker, zij ziet de honden hele dagen en weet van ons wat we zoeken. En dat vinden wij ook prettig op deze manier. Vind keuzes maken lastig, bang verkeerd te kiezen ::)
Maar goed, de keus welk nest is wel aan ons.

Ik haar straks bellen eens zien wat haar advies is. ;)
Als je met je gevoel kiest, dan kies je nooit verkeerd. Puppen kunnen zo'n ander gedrag in het nest laten zien dat je je als fokker ook leuk in kan vergissen, maar dus ook als nieuwe eigenaar. Hier zelfs gezien dat een wat rustig en timide reutje op slag veranderde toen een dikke broer vertrokken was.
Nu heb ik geen tig nesten gehad natuurlijk, maar bij die nesten heb ik de pupmensen altijd zelf laten kiezen en slechts 1tje...iemand die kon kiezen uit meerdere reuen heeft naderhand geneuzelt dat ze misschien beter een andere had kunnen nemen. Maar dat was nog meer omdat de pup de vergelijking met de vorige hond niet kon doorstaan. Oke, dat was een groeiproces en later is dat wel goedgekomen. Maar al die andere mensen die zelf mochten kiezen welk vlekje ze het leukst vonden of die niks meer te kiezen hadden...altijd is het goed geweest. Noem het maar simpel, maar die mensen kopen een oes en weten dan wat ze qua karakterlijnen kunnen verwachten en over het algemeen vallen ze allemaal wel binnen die lijnen. En tuurlijk zijn daar ook uitschieters, maar of je die er in het nest al uithaald.....soms wel, soms niet.
Honden zijn individuen, die groeien met jou mee, die nemen de ruimte die ze gegeven wordt en passen zich aan aan jouw leefomstandigheden. En jij past je aan aan de hond, net zoals je zou doen als je blanco een herplaatser zou nemen. dan zie je het ook wel gebeuren. Ook al zouden er 15 teefjes zijn waar je met 5 deskundigen omheen gaat zitten van welke jou nou het beste zou passen...dan nog zul je tig ::) ::) :o :o :o momentjes hebben in dat hondenleven. Leuk toch :biggrin2: Ze zeggen niet voor niks dat honden je altijd blijven verbazen...doet die anders nooit :biggrin2:

Ik vindt die *ping* bij pups nog altijd het belangrijkste.
Door Lizzy
#3350006
Ik ben het wel eens met dat *ping* gevoel. En ik zou me ook niet teveel stress maken als ik jou was. Vaders en moeders zijn beide leuk (van beide nesten), fokkers zijn beide leuk dus dat gaat allemaal wel goed komen. En het pakt toch altijd anders uit dan dat je had gedacht :biggrin2:
Door zurca
#3350009
Thanks!!
Ik heb de vervelende karaktereigenschap om dingen veels te veel te overdenken. Nadenken, nogeens nadenken en nogeens veeeeeeeel meer nadenken. Leeuwen en beren tegenkomen. Twijfel dit en twijfel dat... Ik wordt soms echt gek van mezelf.

Maar ik zal proberen dat los te laten en naar mijn gevoel te luisteren, moet ik eens vaker doen ::)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3350010
Als de rest voor je keuze niet uitmaakt: alles loslaten en oogjes dicht en denk aan het pupje dat er straks vandoor gaat met je pantoffel, je in je vinger bijt, je vragend aankijkt met een speeltje, heerlijk ligt te tukken op haar plekje of gezellig naast jou. Welke pup is dat?
#3350017
Als je hart uitgaat naar die reu, zou ik voor het tweede nest gaan.
1 van die twee teefjes zal jullie wel helemaal liggen.
Ik vermoed, tussen je regels door, dat je met die keuze ook blijer en opgewondener zal zijn dan dat je voor het andere nest kiest omdat er toevallig meer teefjes zijn en misschien met het gevoel blijft zitten dat je het ideale hondje misloopt.

2 keuzes uit iets waar je hart naartoe gaat is beter dan veel meer keuze uit iets waar je minder opgewonden van wordt. Uiteindelijk moet je er toch maar eentje kiezen, dan maakt het niet meer uit uit hoeveel er oorspronkelijk gekozen moest worden.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. :P
En dat is mijn mening.
Maar ook dat, wat je ook beslist, het altijd goed zal zijn, en je altijd in de wolken zal zijn met het teefje dat je uiteindelijk krijgt.
#3350023
zurca schreef:Dankje Angelique voor je antwoord!
Nu is die paps erg lief maar ik val vooral als een blok voor zijn looks. Hij heeft een erg leuke en mooie uitstraling waar ik op val :-[ jij geeft aan karakter mams is meer aanwezig dan karakter pa, hoe zit dat met de bouw van een hond? Heeft mams daar ook meer de overhand in?

Ik heb maar 2 voorbeelden, Shadow is qua uiterlijk sprekend zijn vader, Spot lijkt op zijn moeder, zowel uiterlijk als bouw. Ze hebben verschillende karakters maar ik ken pa en ma niet zo goed dat ik daar wat over durf te zeggen, op wie ze lijken.

Dit zijn pa en ma
EE4A1720-C380-4C01-80E0-14C92CC9F919.jpeg
EE4A1720-C380-4C01-80E0-14C92CC9F919.jpeg (513.57 KiB) 1438 keer bekeken
74D42DEF-4042-4AD7-87BC-3EFFA47BE0E6.jpeg
74D42DEF-4042-4AD7-87BC-3EFFA47BE0E6.jpeg (17.35 KiB) 1438 keer bekeken
En dit mijn meneren
567FE12C-8A83-4C88-AEA8-9951A4E4DAE1.jpeg
567FE12C-8A83-4C88-AEA8-9951A4E4DAE1.jpeg (1.36 MiB) 1438 keer bekeken
Door Siberienne
#3350025
J
219B5E71-CDCB-49B3-9EEE-2F5C3925E637.jpeg
219B5E71-CDCB-49B3-9EEE-2F5C3925E637.jpeg (755.2 KiB) 1436 keer bekeken
Shad en paps zijn compacter van bouw en kleurstelling is te zien ;)

Toch vond ik dat als pup lastig te zien, die bouw, toen ze kwamen was Spot kleiner dan Shadow, nu 6-7 cm hoger en 3 kilo zwaarder...
Door Siberienne
#3350026
Overigens; bij ons bepaalde de fokker. En bij de eerste pup was dat erg grappig, want op de dag dat we hem op gingen halen kregen we toch nog een andere mee. Nou leken die pups zoveel op elkaar qua uiterlijk dat ik moeite had ze uit elkaar te houden ::) maar achteraf keek ik naar de foto’s van onze ‘nest bezoeken’ en had ik allemaal foto’s met de uiteindelijke pup op schoot! ;)
Door Eef+Stippels
#3350030
Janie2 schreef:Leuk leuk leuk een nieuw hondenkind op komst!
Ik zou zeggen van het eerste nestje teefje 2e van rechts op de foto met het zwarte stipje op de lip en van de tweede foto de linker met vlekje op neus.
;D heb je helemaal niets aan, want laat je hart spreken.

Is het mogelijk om met week 3 de keuze te maken voor welk nestje als je de pups dan gezien hebt?
Precies die ik zou kiezen! ;D


@Zurca:
Het zou best toeval kunnen zijn geweest, maar onze dobers kwamen van dezelfde moeder maar hadden allebei een andere vader. De vader van onze reu was serieus met een will to please en dat is ook hoe Wandor was. De vader van ons teefje was een ontzettende knuffelkont en dat was hoe Yindra ook was.

Ik zou als ik jou was voor het tweede nestje gaan, ook aangezien je daar vanaf het begin een voorkeur voor hebt uitgesproken.

En het is al gezegd, maar zo waar; je gaat houden van de pup die je kiest, dat wordt je hondekind.
Wij mochten bij de dobers zelf kiezen, wat was dat moeilijk zeg :o Inderdaad vanuit je hart kiezen lijkt me het beste.

Ik vraag me af of de raskeuze en daarna lijnkeuze niet belangrijker zijn dan de keuze uit het nest...? Dat idee heb ik.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door