Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3364659
zurca schreef:Ik kom weer eens wat vragen...

Pippa is nu 5.5 maandjes oud. Qua zindelijkheid gaat het prima, ze heeft in het begin een aantal keer wat in huis gedaan en heel toevallig afgelopen week. Altijd onze eigen schuld, moeten we maar beter opletten. (zeker die van afgelopen week want tegenwoordig geeft ze netjes aan als ze naar buiten moet.) Overdag is het probleem niet maar dan in de nachten...
Ze moet er altijd nog een keer uit in de nacht. En daar zit absoluut geen regelmaat in. Toen ze pas bij ons was, was het zo dat op de dagen dat ik werk ze er iig uit moest in de nacht. Logisch want op die dagen ga ik vroeger naar bed. De dagen dat ik vrij ben en dus later naar bed ga en zij dus later nog ff wat buiten kan doen, gingen al vrij vlot goed en sliep ze door. Maar daar is allemaal verandering in gekomen. Soms zijn er nachten, vooral wanneer we op tijd naar bed gaan, dat ze er ineens 2 keer uit wil. De nachten dat we later naar bed gaan wil ze er tegenwoordig ook vaak nog een keer uit. Qua tijden ook geen regelmaat. Soms sta ik om 1 uur in de tuin, dan weer 2 uur en het kan zomaar ook 3.30 uur zijn. Ik ben begonnen met haar etenstijden aan te passen. Ze kreeg vaak laat nog wat eten en vaak ook in de nacht een bakje eten erbij omdat ze anders gal op ging geven. Sinds een week of 2 krijgt ze 3 maal daags eten en de laatste maaltijd omstreeks 20.00 uur/20.30 uur. Maakt geen verschil.
Maar als ze eruit moet, dan moet ze ook echt wat? En moet ze dan plassen of poepen of beide? Ik ben overigens van mening dat hoe vaker je gaat voeren (zeker 's nachts) hoe meer je geweld je het spijsverteringssysteem aan doet. Dus ik denk dat terug gaan naar 2 maal voer per dag beter is dan laat of zelfs s'nachts eten gaan geven. Dit even ongeacht of het werkt qua naar buiten moeten. En ik zou die eerste maaltijd (als het kan he) in de ochtend geven en de tweede zo rond een uur of 3 's middags.
Zijn er mensen die dit herkenen? Gaat dit vanzelf een keer over? (Ik hoop het toch wel want die gebroken nachten beginnen mij wel op te breken ::) ) Iemand misschien een idee wat ik er aan kan doen?
Ze haalt me overgens nooit voor niks uit bed!
Ik ben ook begonnen met de eerste keer piepen te negeren. Of in zoverre, ik stap bij de eerste piep niet meer gelijk uit bed. Wacht eerst ff of ze toch weer gaat liggen. Ik hoor aan haar piepen al of het echt, echt moet of dat ze een beetje zit te zeuren. Maar meestal is het zo dat als ze toch weer gaat liggen, ik een uur of wat later alsnog in de tuin sta omdat ze dan toch echt moet.
Heb je enig idee wat ze moet, of ze moet plassen of poepen?
En dan het bijten....of eigenlijk is het al lang geen bijten meer maar happen. Dat ze bij ons in de handen hapt als ze blij is of met spelen mwahh dat vind ik allemaal geen probleem. Bij mensen op straat is het ook nog altijd het eerste wat ze doet als men haar wil aaien. En ook bij het ontmoeten van andere honden wil ze maar 1 ding....happen waar ze maar happen kan. En we komen (nog) geen hond tegen die dat niet accepteert en dus blijft ze aan de gang. Ik ben eens benieuwd hoe hiermee om te gaan. Wat kan ik als baasje doen om dit gedrag te sturen? Of is dit iets wat vanzelf gaat veranderen. Of laat ik het aan de hond die ze tegenkomt over? We zijn 1 keer een hond tegen gekomen waarbij ze het niet deed. Die straalde echt iets uit en dat pikte ze heel goed op. Als andere honden aleens een snauwtje geven of de kop wegdraaien en gaan gapen....het doet haar niets. Ik vraag altijd aan mensen of ze kennis mag maken en zeg er altijd bij dat ze druk is en graag hapt. De mensen die hun hond kennen en aangeven dat tie niet er van houdt daar laat ik haar, uiteraard, niet bij. Mag ze kennis maken dan houdt ik haar kort aan de lijn en kijk even in wat voor mate ze bezig blijft en hoe de andere hond reageert. Meestal haal ik haar na een korte begroeting terug of houdt haar zo vast dat ze net contact kan maken maar niet elke keer in die andere hond kan hangen. Ze wil zo graag spelen maar vooralsnog komen we geen hond tegen waarmee ze ook echt eens kan spelen.
Ik denk dat je jongere hondjes nodig hebt (richting haar eigen leeftijd) om lekker mee te spelen. Ben benieuwd of ze daar dan mee gaat spelen of dat ze die gaat "terroriseren" ;D dus ik zou wel een beetje stevig formaat hondje nemen (groter dan zij, steviger dan zij). Er komt natuurlijk een dag dat ze een hond tegen komt die het niet pikt. En ik denk dat ze daar ook wel van leert. En zich de blaren schrikt. Mogelijk zet ze het die keer zelfs op een gillen, of ze kweet niet wat is aangedaan. Ik waarschuw je alvast :biggrin2: . Ik denk eerlijk gezegd dat het niet verkeerd is om een stabiele volwassen hond te zoeken die wel grenzen aangeeft. Misschien toch terug naar de hondenschool en daar hondjes zoeken met wie ze kan spelen (onder begeleiding) en stabiele volwassen honden die haar een lesje in hondenmanieren kunnen leren? Want zo te lezen kom je dit soort mensen met honden niet echt vaak in het wild tegen.
We zijn 2 weken terug bij een nestreunie geweest en daar kon ze eens lekker los (letterlijk en figuurlijk) met broers en zussen. Wat een lol heeft ze gehad! En hierbij was haar bijten/happen niet erg want ze deden allemaal hetzelfde :biggrin2: Het was, ook op andere vlakken, een feest van herkenning ;D
Het is en blijft toch wel een bijzonder ras :biggrin2:
#3364662
Plassen of poepen maakt inderdaad wel uit. Ivm poepen voerde ik 's ochtends, na het uitlaten, en 's avonds, na de laatste ronde (dus om 23.00 ofzo, uitlaten, eten en naar bed).

Met drinken zijn wij op een gegeven moment gepast drinken gaan geven. Zodat hij niet meer 's avonds laat de drinkbak helemaal leeg ging lebberen. Daar moet je ook weer mee oppassen, dat ze geen drink-neid krijgen (veel gaan drinken zodra de bak er staat) maar hier ging dat wel.

Hielp overigens weinig denk ik. Maar goed, dat weet je nooit zeker. Hier ging het pas beter toen we na een maand of 7 - 8 zomervakantie hadden en er echt volle bak in konden investeren. Toen is Gijs pas door gaan slapen en zindelijk geworden (die was daarvoor zelfs overdag nog niet zindelijk). Maar Gijs was ook wel een pup from hell :biggrin2:

Oh ja, bijten deed ie ook. Meestal wordt het vanzelf wel minder. De pup van vrienden hing tijdens het lopen ook constant in Joep (spring hap spring hap spring hap) toen ze een maand of 5 was. Nu is ze een jaar en wordt ie alleen nog belaagd zodra ze elkaar zien, en tussendoor ook nog wel als ze wil spelen, maar niet meer constant. Joep doet inderdaad ook niks. Letterlijk niks, want negeren doet hij dan wel. Maar bij hardnekkige pups helpt dat niet zo, want die houden dat gerust een uur vol (dat zal bij een Russel niet minder zijn :P)

Misschien is het makkelijker om haar te leren om iets in haar bek te hebben? Dat deden wij bij onze pups en mensen ontmoetingen; zo'n flostouwtje geven en dan pas elkaar ontmoeten en het idee was dat ze die dan vast bleven houden tijdens het kroelen.
#3364663
Dex had dat happen ook toen hij jong was, eeeeh jonger hij is nu bijna 1,5 dus nog steeds jong :P Niet hard bijten maar hij moest altijd even je hand in zijn bek nemen zeker bij begroeting, uit enthousiasme zeg maar. Bij andere honden weet ik het niet meer die vond hij altijd spannend (nog steeds) en daar waren we voorzichtig mee. Ik was dat happen eigenlijk vergeten tot ik jou topic las hij doet hrt nl niet meer, is er ergens onderweg overheen gegroeid/mee gestopt.

Dex was ook niet zomaar zindelijk en het is stom maar ben kwijt hoe het precies gegaan is, zolang is het ook weer niet terug… Volgens mij piepte hij niet echt of wij hoorde het boven niet (klein huis en we worden altijd wakker van afwijkende honden geluiden dus waarschijnlijk gaf hij het niet aan) hij lag in een grote bench en dan zagen we ‘s morgens dat hij in de bench gepoept en/of geplast had. Wij zijn de wekker gaan zetten en hebben deze steeds een uur later gezet. Met het idee dat je dan structuur aanbied en hij weet dat je sowieso een keer komt om hem de tuin in te laten. Volgens mij ging het toen in 2 weken goed. We hebben daarna nog wel eens wat in huis gevonden, 3x ofzo niet structureel. We gaven hem toen denk ik nog 3x per dag eten en weet niet meer hoe laat hij zijn laatste maaltijd krijgt maar misschien is het een idee om de laatste maaltiid vroeger te geven? Of over te stappen naar 2x per dag - weet ook niet meer wanneer we dat bij Dex zijn gaan doen heb dat toen op het forum opgezocht en dat aan gehouden maar het is niet in mijn hoofd blijven plakken :(
#3364710
dinky89 schreef:Wanneer je er niet steeds zelf uit wilt is het misschien een idee om binnen een hondentoilet te hebben voor de nacht? Dat ze leert om daar op te gaan?
Ze slaapt in een bench, ruimte voor een bak is daar niet. Los in de kamer is (nog) geen optie.
En ik wil haar eigenlijk ook niet aanmoedigen om binnen de behoeften te doen.
#3364712
Ina schreef:

Wat zindelijkheid betreft, is dat misschien ook leeftijd gerelateerd en zit er in de nabije toekomst misschien een loopsheid aan te komen...of is ze daar echt nog te jong voor (sorry....geen puppenmens ::) )
Zou kunnen qua loopsheid. Teefje van een klein ras kan de eerste loopsheid zo rond de 6 maanden krijgen.
Maar ik denk niet dat dat het is. Ze heeft dit al vanaf dat ze bij ons is.
#3364714
Lizzy schreef:Maar als ze eruit moet, dan moet ze ook echt wat? En moet ze dan plassen of poepen of beide? Ik ben overigens van mening dat hoe vaker je gaat voeren (zeker 's nachts) hoe meer je geweld je het spijsverteringssysteem aan doet. Dus ik denk dat terug gaan naar 2 maal voer per dag beter is dan laat of zelfs s'nachts eten gaan geven. Dit even ongeacht of het werkt qua naar buiten moeten. En ik zou die eerste maaltijd (als het kan he) in de ochtend geven en de tweede zo rond een uur of 3 's middags.


Heb je enig idee wat ze moet, of ze moet plassen of poepen?
Soms is het alleen plassen, soms alleen poepen en soms beide. Geen touw aan vast te knopen dus. Twee maal daags voeren, is ze daar al oud genoeg voor? Ben eigenlijk nog maar net terug naar 3 maaltijden. Dat in de nacht voeren doe ik inmiddels niet meer. Was ook alleen omdat ze halverwege de nacht gal ging opgeven. En dat hield op toen ik haar met naar bed gaan nog wat eten mee gaf in de bench. Dit at ze dan in de loop van de nacht op. Nu eet ze in de ochtend, middag en de laatste maaltijd omstreeks 20 uur. Maar die laatste maaltijd zou ik dus al weg kunnen laten?


Ik denk dat je jongere hondjes nodig hebt (richting haar eigen leeftijd) om lekker mee te spelen. Ben benieuwd of ze daar dan mee gaat spelen of dat ze die gaat "terroriseren" ;D dus ik zou wel een beetje stevig formaat hondje nemen (groter dan zij, steviger dan zij). Er komt natuurlijk een dag dat ze een hond tegen komt die het niet pikt. En ik denk dat ze daar ook wel van leert. En zich de blaren schrikt. Mogelijk zet ze het die keer zelfs op een gillen, of ze kweet niet wat is aangedaan. Ik waarschuw je alvast :biggrin2: . Ik denk eerlijk gezegd dat het niet verkeerd is om een stabiele volwassen hond te zoeken die wel grenzen aangeeft. Misschien toch terug naar de hondenschool en daar hondjes zoeken met wie ze kan spelen (onder begeleiding) en stabiele volwassen honden die haar een lesje in hondenmanieren kunnen leren? Want zo te lezen kom je dit soort mensen met honden niet echt vaak in het wild tegen.
Het is inderdaad best lastig om mensen met hond te treffen die en verstand hebben van honden en een hond hebben die goed zou matchen met Pippa. In de tijd met Tous en Ziggy heb ik mensen met honden altijd uit de weg gegaan dus ik ken ook bijna niemand.
Ik weet wel een aantal plaatsen waar mensen met hond samen komen. Denk dat ik daar eens heen ga, zonder hond, om eens te peilen of er wat bij zit voor Pippa.
De pup die we weleens tegenkomen, maandje jonger, vind haar te druk. Wil wel spelen maar wel veilig tussen de voeten van de baas.


Het is en blijft toch wel een bijzonder ras :biggrin2:
#3364715
Ik heb een reutje met respect voor teefjes, geeft duidelijke "kalmerende" signalen maar geeft ook gerust een snauw als ze t te bont maakt of niet 'luistert'. En t is ook een terriër...
Als je een keer in de buurt bent dan ben je van harte welkom.
#3364716
zurca schreef:Zo gaat het nu inderdaad ongeveer.
Goede tip om op te letten dat ze hierdoor niet gefrustreerd raakt.

Oplopen met een andere hond dan is ze ook alleen maar bezig met opspringen en happen. Ik vind het zelf best spannend om haar maar een lange lijn te geven bij een andere hond...

Het klopt ook dat het contact wat ze nu heeft met honden is die alles redelijk oké vinden. We komen af en toe iemand tegen met hond die wel reageert op haar gedrag. Maar daar durf ik haar niet meer bij te laten. Die hond gromt al gelijk naar haar bij het eerste contact. En toen we die hond de eerste keer tegen kwamen was ze net 3 maanden. Ik vertrouw die hond dus niet zo. Tel daar een baas bij op die denkt dat tie door 40 jaar honden te hebben alles wel denkt te weten.

Oh die laatste hond zou ik haar zeker niet bij laten. En als het zelf niet vertrouwt, nooit doen want dan ben je toch al te gespannen. Nog los van het feit dat je gevoel heel goed kan kloppen ;) .

En als andere honden het ok vinden, kan het ook ok zijn he? Pups kunnen nou eenmaal heel druk zijn.

En over samen lopen: ik begin het liefst op afstand, aan weerszijden vd weg en dan pas naar elkaar toe als de boel beetje gekalmeerd is. Want ook op afstand kunnen honden hele gesprekken hebben al.
#3364719
Pauline schreef:Liesbeth ik heb een nette duidelijk grenzen aangevende volwassen reu van hetzelfde formaat dus mocht je willen, je bent van harte welkom. En ik wil je ook nog wel een eindje tegemoet komen, laat maar weten.
Ik ga het in gedachten houden Pauline!
Wil even kijken of ik met wat dingen die hier voorbij gekomen zijn aan de slag kan.
Vooral met mijn eigen onzekerheid bij andere honden.
#3364720
eelke schreef:Plassen of poepen maakt inderdaad wel uit. Ivm poepen voerde ik 's ochtends, na het uitlaten, en 's avonds, na de laatste ronde (dus om 23.00 ofzo, uitlaten, eten en naar bed).

Met drinken zijn wij op een gegeven moment gepast drinken gaan geven. Zodat hij niet meer 's avonds laat de drinkbak helemaal leeg ging lebberen. Daar moet je ook weer mee oppassen, dat ze geen drink-neid krijgen (veel gaan drinken zodra de bak er staat) maar hier ging dat wel.

Hielp overigens weinig denk ik. Maar goed, dat weet je nooit zeker. Hier ging het pas beter toen we na een maand of 7 - 8 zomervakantie hadden en er echt volle bak in konden investeren. Toen is Gijs pas door gaan slapen en zindelijk geworden (die was daarvoor zelfs overdag nog niet zindelijk). Maar Gijs was ook wel een pup from hell :biggrin2:

Oh ja, bijten deed ie ook. Meestal wordt het vanzelf wel minder. De pup van vrienden hing tijdens het lopen ook constant in Joep (spring hap spring hap spring hap) toen ze een maand of 5 was. Nu is ze een jaar en wordt ie alleen nog belaagd zodra ze elkaar zien, en tussendoor ook nog wel als ze wil spelen, maar niet meer constant. Joep doet inderdaad ook niks. Letterlijk niks, want negeren doet hij dan wel. Maar bij hardnekkige pups helpt dat niet zo, want die houden dat gerust een uur vol (dat zal bij een Russel niet minder zijn :P)

Misschien is het makkelijker om haar te leren om iets in haar bek te hebben? Dat deden wij bij onze pups en mensen ontmoetingen; zo'n flostouwtje geven en dan pas elkaar ontmoeten en het idee was dat ze die dan vast bleven houden tijdens het kroelen.


In de nacht moet ze dan het ene doen, dan het andere en soms beide. Geen patroon in te ontdekken. Qua drinken is niet zo het probleem, ze drinkt niet veel. In de nacht heeft ze geen water in de bench. En het is niet zo dat ze in de avond nog een plens water naar binnen werkt.
Qua eten is misschien wat te schuiven met de tijden. Dan eens kijken of dat verandering brengt.

Iets in de bek geven ga ik mee aan de slag. In eerste instantie beginnen met het begroeten van ons als we thuis komen. Dan is ze happy de peppy en hapt ze dus in onze handen. Eens kijken als we dan een speeltje aanbieden...
#3364721
El_Kato schreef:Dex had dat happen ook toen hij jong was, eeeeh jonger hij is nu bijna 1,5 dus nog steeds jong :P Niet hard bijten maar hij moest altijd even je hand in zijn bek nemen zeker bij begroeting, uit enthousiasme zeg maar. Bij andere honden weet ik het niet meer die vond hij altijd spannend (nog steeds) en daar waren we voorzichtig mee. Ik was dat happen eigenlijk vergeten tot ik jou topic las hij doet hrt nl niet meer, is er ergens onderweg overheen gegroeid/mee gestopt.

Dex was ook niet zomaar zindelijk en het is stom maar ben kwijt hoe het precies gegaan is, zolang is het ook weer niet terug… Volgens mij piepte hij niet echt of wij hoorde het boven niet (klein huis en we worden altijd wakker van afwijkende honden geluiden dus waarschijnlijk gaf hij het niet aan) hij lag in een grote bench en dan zagen we ‘s morgens dat hij in de bench gepoept en/of geplast had. Wij zijn de wekker gaan zetten en hebben deze steeds een uur later gezet. Met het idee dat je dan structuur aanbied en hij weet dat je sowieso een keer komt om hem de tuin in te laten. Volgens mij ging het toen in 2 weken goed. We hebben daarna nog wel eens wat in huis gevonden, 3x ofzo niet structureel. We gaven hem toen denk ik nog 3x per dag eten en weet niet meer hoe laat hij zijn laatste maaltijd krijgt maar misschien is het een idee om de laatste maaltiid vroeger te geven? Of over te stappen naar 2x per dag - weet ook niet meer wanneer we dat bij Dex zijn gaan doen heb dat toen op het forum opgezocht en dat aan gehouden maar het is niet in mijn hoofd blijven plakken :(
De wekker gaan zetten zou dus wel een idee kunnen zijn... Jullie hebben gewoon een tijd genomen en vandaar af gaan opbouwen met steeds wat later? Ik dacht dat zoiets een optie zou zijn als de hond altijd rond een zelfde tijd zou moeten. En dat is bij Pippa niet zo. Maar jullie wisten dat bij Dex ook niet als ik het goed begrijp?
#3364722
pluk schreef:Ik heb een reutje met respect voor teefjes, geeft duidelijke "kalmerende" signalen maar geeft ook gerust een snauw als ze t te bont maakt of niet 'luistert'. En t is ook een terriër...
Als je een keer in de buurt bent dan ben je van harte welkom.
Ook zo'n fijn aanbod!
Ga jou ook in gedachten houden mocht ik echt er niet uit gaan komen met honden op onze wandelingen.
#3364723
Echt weer heel fijn dat jullie de moeite genomen hebben om te reageren.
Fijn dat ik hier een plek heb om zulke vragen te stellen :-*

En zoals zo vaak.... zit je ergens mee, spreek je het uit, is er daarna verandering.
Vanacht sliep ze door tot vanmorgen 9 uur en kwamen we een oudere hond tegen die duidelijk was en waar ze dat goed van begreep. ::)

Ik heb weer wat opties en tips gekregen om te kijken of dat wat voor ons kan betekenen. Te beginnen bij meer lijn geven en mijn best doen om mijn eigen onzekerheid daarbij geen grote rol te laten spelen.
#3364746
zurca schreef:Echt weer heel fijn dat jullie de moeite genomen hebben om te reageren.
Fijn dat ik hier een plek heb om zulke vragen te stellen :-*

En zoals zo vaak.... zit je ergens mee, spreek je het uit, is er daarna verandering.
Vanacht sliep ze door tot vanmorgen 9 uur en kwamen we een oudere hond tegen die duidelijk was en waar ze dat goed van begreep. ::)

Ik heb weer wat opties en tips gekregen om te kijken of dat wat voor ons kan betekenen. Te beginnen bij meer lijn geven en mijn best doen om mijn eigen onzekerheid daarbij geen grote rol te laten spelen.
Fijn!
Dat je al iets betere ervaringen had.

Probeer idd een beetje relaxter te zijn onder alles. Ook als je nu wekker gaat zetten en ze wil een keertje toch vroeger, niet druk in maken, dat kan eens gebeuren. Zal wel geen gewoonte worden. Ik zou dan alsnog de wekker laten staan (tenzij het er minder dan een uur vanaf is natuurlijk) en nog even naar buiten gaan. Zo krijg je die regelmaat er vast wel in en kan je gaan achteruitschuiven.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door